Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Nu goud/zilver kopen, of wachten?

Recommended Posts

Waarom heeft iedereen het altijd over de nominale waarde van goud en zilver ?

Ik lees hier maar bitter weinig over mensen die het hebben over de (toekomstige) KOOPKRACHT van goud en zilver.

Ga jij maar eens met je goud of zilver naar de supermarkt of een andere winkel, veel succes. Dáárom. Met goud/zilver koop je geen levensmiddelen. De enige manier waarop de waarde van goud nu kan worden uitgedrukt, is in dollars/euro's etc. En over de toekomstige koopkracht valt natuurlijk al helemaal niks zinnigs te zeggen. Daarom lees je er niks over.

Dat goud of zilver 40 000 of 10 waard is, wat maakt dan nu uit ?

Waarom zegt mijn gevoel dat als de goudprijs stijgt naar 50.000 of 60.000 euro dat jij het dan gaat verkopen? Waarom weet ik toch zeker dat jij, en alle andere PM-bezitters hier, de goudprijs in euro's scherp in de gaten houdt?

Goud en zilver zijn voor mij een verzekering tegen het failliet van dit systeem (is eigenlijk al failliet, alleen hebben ze het schip nog niet laten zinken).

Grappig dat forummers hier altijd zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk, en precies weten hoe alles zit. En waar baseren ze zich op? Alleen op vage blogs en obscure internetsites. Betrouwbare media bevestigen zelden het doemdenken dat hier heerst.

En trouwens, als je het in uw (@usafan) context wilt zien, een correctie in een bull market bepaalt nog niet dat deze ten einde is.

Haha dat laatste, sorry moet er even om lachen. Dat is altijd het excuus van de goudgelovigen. Waarom? Omdat je als je dat zegt, nooit ongelijk kan krijgen. Mensen hier blijven maar zeggen dat goud in de toekomst gaat stijgen etc. Als het over 20 jaar nog niet gebeurd is, zeggen ze: ja, wacht maar, het gaat gebeuren. :confused:

Dank @ET phone home die tenminste (als enige) inhoudelijk reageert op mijn vraag over zijn tactiek.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 88
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ga jij maar eens met je goud of zilver naar de supermarkt of een andere winkel, veel succes. Dáárom. Met goud/zilver koop je geen levensmiddelen. De enige manier waarop de waarde van goud nu kan worden uitgedrukt, is in dollars/euro's etc. En over de toekomstige koopkracht valt natuurlijk al helemaal niks zinnigs te zeggen. Daarom lees je er niks over.

Klopt, denk ik, ik heb het nog nooit in de super geprobeert :p

Maar er zijn wel dagelijk winkels waar je met zilver kunt betalen, met goud heb ik het nog niet geprobeert.

En dat zegt me dus dat je absoluut geen echte prepper bent.

Als je even doorzoekt en vraagt dan kom je ze vanzelf tegen, en nee dan bedoel ik dus niet de super.

Het volgende snap je ook niet blijkbaar, goud wordt niet uitgedrukt in fiat, fiat wordt uitgedrukt in goud.

Helaas snappen de meeste dat niet meer, maar dat komt vanzelf weer terug !

Over de toekomstige koopkracht valt juist heel veel te zeggen, en is ook al veel gezegt op dit forum.

En dat zegt me dus dat je of weinig leest of dat je het niet snapt ( die conclusie komt me bekend voor).

Oja mijn garantie voor de koopkracht van fiat?

Die wordt vrijwel nul, jammer dat ik je geen timing kan geven, maar ja aangezien je daar zelf vast een mening over hebt zal een andere mening er toch niet toe doen..

Grt,

K a n s

En dat zegt me dus dat je absoluut geen echte prepper bent.

Oh...... dat vind ik heeeeeeel erg!!!!!!!!!

Natuurlijk ben ik geen prepper. Die term is zo kansloos. Alsof je hele leven is ingericht op het voorbereiden op een ramp die waarschijnlijk nooit komt. Ik ben daarop voorbereid ja. Maar ik ben geen "prepper", nee. Gelukkig, want het beheerst mijn leven niet. En ik hoef ook niet te geloven in al die complottheoriën die je blijkbaar moet aanhangen om de titel prepper te mogen dragen.

Beste @USAfan, nog geen week geleden had ik een informeel samenzijn met een oud staatsecretaris van Financiën en iemand die tot voor een paar jaar geleden in de board of directors van Deutsche Bank zat. De oud staatssecretaris gelooft in een herstel van Europa, een sterke euro en zelfs nog in een goed pensioenstelsel. De topman van DB ziet een falend pensioensysteem en hopeloze strijd tegen de schuldencrisis die ze niet weg-geïnflateerd krijgen en fluisterde me - op persoonlijke titel - in: investeer in goud. Ook al kost het bijna €1K voor een troy ounce.

Ik heb hem ca. een uur onder vier ogen gesproken en kan hier niet alles delen, maar er is weinig reden om méér te vertrouwen op je fiat geld dan op goud. Integendeel.

Natuurlijk ben ik geen prepper. Die term is zo kansloos.

Wat doe je dan hier?

Ik zie de samenhang van dit draadje, je nick en deze kretologie langzaam opdoemen.

Graag onkrachtende uitleg of minstens reacties op de genegeerde info die ik aandroeg.

Waarom zegt mijn gevoel dat als de goudprijs stijgt naar 50.000 of 60.000 euro dat jij het dan gaat verkopen? Waarom weet ik toch zeker dat jij, en alle andere PM-bezitters hier, de goudprijs in euro's scherp in de gaten houdt?

Dank @ET phone home die tenminste (als enige) inhoudelijk reageert op mijn vraag over zijn tactiek.

Neen dan verkoop ik het niet, dan maak ik mijn droom waar en koop ik er ergens een boerderij van en ga proberen zo zelfvoorzienend mogelijk te leven met een aantal gelijkgezinden. Dan kunnen die supermarkten voor mijn part den boom in, kom er nu al niet veel meer, omdat ik al een boel eten zelf kweek. Dat fiat papiertje interesseert me daartegen helemaal geen reet meer. Dat is een middel, geen doel.

En ik ben er redelijk van overtuigd dat ik daartegen dat soort vastgoed rechtstreeks met goud zal kunnen betalen.

Als ze trouwens morgen die SDRs invoeren, en 1 SDR wordt dan bv 1 ounce goud waard, dan is je goud ineens 1 waard ipv 1000. Wat maakt mij dat dan een reet uit, als ik er dan met 5 een hectare land mee kan kopen bv. Wat interesseert mij dat getalletje dan ?

En welke betrouwbare media ? Diegene die de vastgoedbubbel perfect hebben zien aankomen ? Ik hoor ze het nog zo zeggen : vastgoed in een bubbel ? Maar jongkse toch, de huizenprijzen gaat niet zakken. Die betrouwbare media die ons zo gewaarschuwd hebben voor de crash van 2008 zekers ?

Die zelfde gladjanussen die mij hebben wijsgemaakt dat we nog een tweede plant gingen bijkrijgen van 200 000 ton terwijl we nu nog niet eens 70 % van onze huidige productiecapaciteit benutten. Zoals ze bij Phillip Morris ook dachten dat ze konden blijven draaien, want de mensen blijven toch paffen ...

Die betrouwbare media die ons wijsgemaakt hebben dat de twintowers zijn ingestort doordat er een of andere idioot een paar vliegtuigen heeft ingeparkeerd. En dan moest ineens de VS Irak gaan aanvallen. Dat verband moet je mij eens uitleggen want ik snap het noch altijd niet. Als het al een aanslag was van Al qaida, wat ik allang niet meer geloof, dat zat den Osama blijkbaar toch in Afghanistan, niet in Irak, toch moesten ze dat land even kapot maken.

Ik, heb in andere media, daarvoor totaal andere verklaringen gelezen die mij 1000 X plausibeler overkomen.

De mensen die net de crash van 2008 voorspeld hebben, zeggen nu net dat goud in het toekomstig systeem een belangrijke rol gaat spelen. Dus zeker niet naar luisteren, luister maar naar jouw betrouwbare media (goldman sachs zekers ?)

Ik heb ogen en hersenen in mijne kop, en af en toe gebruik ik die ook. Ik zeg niet dat alle complottheorien zomaar kloppen, maar de mainstream media geloof ik al helemaal niet meer.

En ja ik ben een doemdenker, ik geloof in peak oil , in peak resources in het algemeen, ik geloof erin dat de huidige wereldeconomie zo een beetje het hoogtepunt van haar groei aan het bereiken is, en dat we dus nooit niet meer de massale groeipercentages van het verleden gaan halen. En dus het verhaaltje van uit de crisis groeien vind ik je reinste bull shit.

En ik geloof erin dat dat tot sociale onrusten, burgeroorlogen, en misschien zelfs een wereldoorlog kan leiden. Daarvoor prep ik ook.

Zet tien man bij elkaar met een vijf bakken bier en tien broden en ze bouwen een feestje, zet die tien man bij elkaar met twee biertjes en een halve snee brood, en ze slaan elkaar de kop in. En dat beginnen we nu net te zien op wereldniveau met grondstoffen.

Maar om dan toch maar te antwoorden op jou vraag (al interesseert u dat ondertussen toch geen reet meer :p) : Als ik geld over heb, dan zet ik dat om in PM, of het nu veel kost of weinig.

Kijk wat er de laatste maanden met de oekrainse hryvna is gebeurd http://www.wisselkoers.nl/oekrainse_grivna : Als iemand daar goud of zilver hadden willen kopen in het begin van het jaar en die persoon had gewacht omdat ze hem hadden wijsgemaakt dat het goud nog zeker zou zakken is wel goed af natuurlijk.

Maar natuurlijk denkt U dat hier zoiets niet kan gebeuren, de rijke arrogante westerlingen zijn natuurlijk immuun voor dergelijke scenario's. Wij zijn toch zoveel beter als de rest van de wereld, nietwaar ? Zoveel geciviliseerder en intelligenter...

Maar dus in uw geval : wacht vooral nog heel lang met kopen, ik ben zo ie zo geen fan van de USA, ook niet van de verenigde fascistische staten van Europa trouwens :mad:

..

Volgens mij was je vraag verwerkt in de titel van je bericht en dat is/was:

Nu goud/zilver kopen, of wachten?

Maar dat blijkt onjuist te zijn en eigenlijk gaat het om de te volgen tactiek?

Het je nog de moeite genomen om mijn post door te nemen?

http://preppers.nl/forum/threads/9232-Nu-goud-zilver-kopen-of-wachten?p=230341#post230341

Je gaat me toch niet vertellen dat je de overtuiging heb dat je reeds aangeschafte goud in waarde gaat dalen, en je vervolgens niet gaat verkopen?

Grappig dat forummers hier altijd zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk, en precies weten hoe alles zit

Dat vind ik ook.

Je gevoel gaat in mijn situatie niet op. Ik denk dat het voor heel veel PM-bezitters niet opgaat.

Maar waarom zou ik het uitleggen als je het toch niet wil begrijpen?

Ok, nog 1 keer

Stel dat de goudprijs stijgt naar 50.000 euro dan verkoop ik niet

Waarom niet, omdat het me geen ... interesseert. Ik zie het NIET als een belegging, maar als een spreiding van risico's

De enige keer dat ik naar de goudprijs kijk is het moment dat @gold weer een leuke prijsvraag heeft :)

Als de goudprijs stijgt naar 50.000 dan is er iets fout gegaan met ons economisch systeem, en dan betaal ik niet met goud, maar met zilver

(en niet in die supermarkt die er niet meer is, maar met de boer/burger )

En stel dat het dan na een jaartje of 10 weer goed komt, dan pas zal ik iets met dat goud (mogelijk) kunnen doen.

En ik hoef ook niet te geloven in al die complottheoriën die je blijkbaar moet aanhangen om de titel prepper te mogen dragen.

Waar staat dat?

Nog even over je verwachting dat goud gaat dalen.

Ik neem aan dat je alsnog je voorraad goud heb verkocht?

Zo nee, kan je me in ieder geval uitleggen waarom je het niet gedaan heb.

• Leuk 1
Beste @USAfan, nog geen week geleden had ik een informeel samenzijn met een oud staatsecretaris van Financiën en iemand die tot voor een paar jaar geleden in de board of directors van Deutsche Bank zat. De oud staatssecretaris gelooft in een herstel van Europa, een sterke euro en zelfs nog in een goed pensioenstelsel. De topman van DB ziet een falend pensioensysteem en hopeloze strijd tegen de schuldencrisis die ze niet weg-geïnflateerd krijgen en fluisterde me - op persoonlijke titel - in: investeer in goud. Ook al kost het bijna €1K voor een troy ounce.

Ik heb hem ca. een uur onder vier ogen gesproken en kan hier niet alles delen, maar er is weinig reden om méér te vertrouwen op je fiat geld dan op goud. Integendeel.

Ik denk dat die bankdirecteur zeker gelijk krijgt.:D

Ik wilde eerst niet reageren omdat ik in een ander draadje al had aangegeven dat het vermoeden heb dat het op heel korte termijn fout gaat en de volgend etappe van de crisis ingaat. Omdat ik geen harde bewijzen en feiten heb (en zelf niet van de complotten ben), kan ik dat niet hard maken. Mijn vermoeden is dat het in de VS begint en dat gaat ons ook weer raken. Misschien later meer hierover.

Ik heb veel in fysiek goud gehandeld, dus kopen, bewaren en tegen gunstige koers weer verkopen. Dan tegen lage koers weer aankopen etc. etc. allemaal binnen de marge van de prijs van goud in combinatie met de euro\dollar verhouding (omdat goudwaarde in dollars is). Er is heel veel gemanipuleerd met de goudprijs en hiertegen lopen momenteel grote onderzoeken. Het is bekend dat landen als China, Rusland en ook landen in het M-O de afgelopen crisis jaren veel fysiek goud hebben aangekocht. Dat terwijl de koers onverklaarbaar laag was. Enerzijds omdat ook de dollar relatief laag staat door het bijdrukken van geld en omdat de VS hun dollar gunstig wil houden voor export.

Tevens is er veel papier goud in omloop. Dat werkt ongeveer zo. Stel ik vind een goudmijn onder mijn huis. Dan doe ik een proef afgraving en dan komt er een schatting uit hoeveel goud er onder mijn huis zou kunnen zitten (net als het gas in Groningen dus). Stel er zit 1 miljard kilo onder mijn huis naar schatting. Dan komt dit papieren goud vaak al op de goudmarkt, ook al zit het nog in de grond en is het mogelijk niet waard op te graven of is het minder dan gedacht. Zo lijkt het dat er wereldwijd heel veel goud in omloop is en dat drukt de prijs. Dan kunnen we net zo goed een schatting maken hoeveel goud er totaal op aarde aanwezig is en dit op de markt brengen.

Er is dus heel veel gedaan om ervoor te zorgen dat de goudprijs relatief laag is gebleven door veel aanbod te genereren, een lage dollar en manipulatie van grote bedrijven. Als het straks misgaat of misschien beter, het gaat een keer mis (wanneer is de vraag???) dan zitten de machtige speler vol met goud. Feitelijk het enige geld wat er ooit is geweest. Geld is weer macht en de cirkel is weer rond.

Als je nu dus voldoende prep spullen hebt (heb je eigenlijk nooit), dan kan het zeker geen kwaad om wat fysiek goud aan te kopen. Het is een kwestie van tijd en dan loopt ons huidige financiële stelsel spaak.:( Het moeilijke is alleen dat niemand precies weet wanneer.

goud wordt niet uitgedrukt in fiat, fiat wordt uitgedrukt in goud.

Helaas snappen de meeste dat niet meer, maar dat komt vanzelf weer terug !

Altijd leuk om ergens anders je eigen mening terug te lezen:

Note that to start, it is not necessary to replace any national currency by gold coins. The gold bills will circulate in parallel of currencies, and user confidence in these currencies will be reflected in real time in the local price of that currency measured in mg of gold (that is to say, the inverse of the ‘price of gold’ measured in the currency, which is the usual vision that we have – a totally wrong perception because you can not measure the length of a bar with a rubber-band: you must take the opposite approach).Hence the fundamental importance of not having rigged gold markets as currently in New York and London. [12]

De rest van de text is ook best de moeite waard :) :

http://www.silverdoctors.com/ukrainian-crisis-triggered-by-us-deep-state-in-preparation-for-revamp-of-international-monetary-system/

En dus ook daar de verbazing dat we momenteel absurt weinig rommel kunnen ruilen tegen zoveel echt geld :rolleyes:

Prep ze,

K a n s

Goud komt niet terug 'in het systeem', het is er nooit uit geweest, alleen zien de gewone stervelingen dat niet.

Hoe denk je dat er tussen de nationale banken wordt afgerekend?

Tot op heden is @f150 hier blijkbaar de enige die al eens iemand spreekt die tot de top van de bankwereld behoort (of behoorde) en dat ook hier mee deelt.

Goud komt niet terug 'in het systeem', het is er nooit uit geweest, alleen zien de gewone stervelingen dat niet.

Wie 'beweert' dat?

Ik zal dat niet snel bewust zo opschrijven, wel dat fiat zal verdwijnen en vervangen zal worden door ofwel echt geld ofwel iets dat gekoppeld is aan echt geld, en natuurlijk zal fiat weer ooit opnieuw een poging zal doen, we leren tenslotte als mensheid niet al te best...

En als we echt geld weer gaan laten overschaduwen door derivaten zijn we net zo goed weer terug bij af, enz. Enz.

En als 'het systeem' Fort Knox is dan zou het er toch best wel een 'uit' kunnen zijn :cool:

K a n s

Wie 'beweert' dat?

Ik zal dat niet snel bewust zo opschrijven, wel dat fiat zal verdwijnen en vervangen zal worden door ofwel echt geld ofwel iets dat gekoppeld is aan echt geld, en natuurlijk zal fiat weer ooit opnieuw een poging zal doen, we leren tenslotte als mensheid niet al te best...

K a n s

Op wat slaat 'dat' in je vraag?

Op het feit dat goud nog altijd in het systeem zit OF dat f150 al eens iemand spreekt van de bankwereld?

Ik herhaal de open vraag: "Hoe denk je dat er tussen de nationale banken wordt afgerekend?"

Ik heb nog steeds goud in bewaring op Schiphol (Amsterdam Safe). Denk dat ik dat deze maand maar eens hiernaartoe laat komen. Heb een goede kluis nu dus... Beter ergens waar ik er bij kan dan ergens waar de regering er bij kan.

Ik denk dat je het nu al een paar keer vermeld hebt... Wil je hulp bij het uitladen of zo? :D :D

• Leuk 3
Ik denk dat je het nu al een paar keer vermeld hebt... Wil je hulp bij het uitladen of zo? :D :D

Vergis je niet, er gaat bijna 20 kg in 1 melkpak;)

@Kans @wodan ik wil nog een keer contact leggen met de ex-DB man en een aantal (goud gerelateerde) vragen kwijt. Ik heb in mijn directe netwerk meer bankiers en economen (uit de boardroom van een van de staatsbanken, iemand uit de Supervisory Board van een kleinere bank, en verschillende hoogleraren economie) maar die hebben nooit eerder een uitspraak gedaan die in de verste verten lijkt op die van de oud DB man. Op vragen over een mogelijke reset bleven hun antwoorden beperkt tot het bij 'we kunnen niet terug' en 'daar kunnen we geen rekening mee houden'.

:D: Ik denk niet alleen aan mezelf

Ik weet dat het niet in dank afgenomen wordt en dat sommige het niet hardop durven te zeggen, IK WEL:

Bij goud en zilver moet je gewoon net zo gek zijn als Gollum gek was van zijn lieveling.

Altijd fysiek beschikbaar, en ja je mag best een lekker gevoel krijgen als je je zuurverdiende geld in PM hebt omgezet en dat fysiek in je handen hebt.

Altijd voor je houden en zo weinig mogelijk mensen op de hoogte brengen over precies wat en waar enz.

Probeer het uit het officiele circuit te houden als je van plan bent er gebruik van te kunnen maken als het ECHT nodig mocht zijn..

Prep ze,

K a n s

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...