Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

zimmah

Belasting op zilver

Recommended Posts

Ik was laatst aan het zoeken om gouden en zilveren munten te kopen. Ik heb al een klein vermogen geinvesteerd in bitcoins en bitcoin miners, omdat ik ervan overtuigt ben dat de dollar binnenkort gaat omklappen (en dus ook de euro, want als de dollar gaat, gaat de euro ook). De situatie in Syrië en Crimea maken het er niet beter op.

Wat me enorm verbaasde en enigszinds ook kwaad maakte is dat ik zag dat er BTW wordt geheven op zilver (gelukkig zijn er voorlopig nog internationale afspraken tegen BTW op goud, dus daar zit dan weer geen BTW op, maar ik heb niet zoveel geld voor gouden munten, aangezien één munt al best een hoop geld kost).

Wat is jullie mening over deze belasting, en hoeveel is de belasting op zilver eigenlijk? Er zit geloof ik wel verschil in baren en munten.

Ik weet dat je ook je zilver in een kluis kunt opslaan 'voor de duane' en dat je dan geen BTW betaald, maar ik vertrouw dat niet, want wie garandeerd mij dat ze mijn zilver ook ook aan mij geven als er echt een ramp gebeurt? En wie garandeerd mij dat ze uberhaubt wel genoeg zilver hebben, en niet gewoon fractioneel bankieren als het ware? Mij niet gezien dus.

Persoonlijk vind ik dat het illegaal moet zijn om belasting te heffen over kleding, voedsel, onderdak en echt geld (goud en zilver, en misschien bitcoins al zal niet iedereen het eens zijn met de laatste) en belasting over inkomen vind ik op zich prima, maar geen 50%, kom op zeg.

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Hoi Zimmah, welkom hier. Stel je ook even voor in de voorsteltopic :)

Voor wat betreft belasting ben ik het absoluut eens dat die ruim 50% inkomstenbelasting waanzin is!

Ik weet niet of er BTW zit op zilver, heb ik nog nooit op gelet moet ik toegeven.

Wel weet ik dat ik NOOIT zilver (of goud of wat dan ook) in een kluis ergens op een externe locatie zou opslaan 'voor de douane'. Zoals je al zegt, wie garandeert dat jij je zilver terug krijgt als de pleuris uitbreekt. Heel leuk hoor, zo'n garantie, maar aan een garantie heb je bar weinig als de banken omvallen, algehele SHTF of iets minder ernstigs zoals een enorme stroomuitval die enkele dagen duurt. Dan liever je edelmetalen ergens in eigen huis opslaan. Onopvallend voor visite, genodigd en ongenodigd ;-)

Deze post delen

Anderen hier weten er meer van dan ik, maar volgens mij zit er geen belasting op oude NL zilveren guldens, knaken etc.

Als die ounce munten je te groot (en dus te duur) zijn kun je ook aan kleinere munten denken: dukaten, gouden tientjes, 1/20 ounce etc.

:cool:

Deze post delen

Duidelijke intro @zimmah

Op zilvermunten, zit voorzover ik weet de marge regeling in Nederland.

Op baren zit wel de btw regeling dus als je een bedrijf hebt kun je daar omheen, al zijn er dan wel meer leuke zaken te verzinnen.

Op goud bzit nog geen btw.

Je moet financieel redelijk paranoide zijn momenteel, dus je instelling is redelijk in orde.

Je betaalt in Nederland redelijk veel belasting en voor sociale zekerheden, maar daar krijg je dan ook best veel voor terug (steeds minder).

De loonsbelasting die je noemt is slechts een deel, blijkbaar het meest zichtbare, van hoe je kaal geplukt wordt.

De BTW die noemt is er ook een, inflatie en andere financiele truken zijn weer andere.

En om het nog leuker te maken: je hebt nog helemaal niks om over te klagen in verhouding met wat er nog komen gaat.

Bitcoin is niet mijn keuze maar dat moet iedereeen zelf bepalen.

Goud en zilver ben ik positiever over maar ook daar zitten voor en nadelen/risico's aan.

Er zijn al heel veel stukjes over geschreven dus gebruik de zoekfunctie en lees je rustig in voordat je hals over kop in PM gaat.

" Ik heb al een klein vermogen geinvesteerd in bitcoins en bitcoin miners"

En

"maar ik heb niet zoveel geld voor gouden munten, aangezien één munt al best een hoop geld kost). "

Dan denk ik "hmmmm" :confused: :rolleyes:

Welkom,

K a n s

Deze post delen

Anderen hier weten er meer van dan ik, maar volgens mij zit er geen belasting op oude NL zilveren guldens, knaken etc.

Als die ounce munten je te groot (en dus te duur) zijn kun je ook aan kleinere munten denken: dukaten, gouden tientjes, 1/20 ounce etc.

:cool:

1oz zilver is prima te doen, 1oz goud gaat me op dit moment helaas nog niet lukken.

Duidelijke intro @zimmah

Op zilvermunten, zit voorzover ik weet de marge regeling in Nederland

Welkom,

K a n s

Zou je me kunnen uitleggen wat dat precies inhoud, of weet je dat niet? Ik ben niet zo thuis is wetten op zich.

En dankje, ik ben blij een forum te zien met mensen die snappen dat fiat gewoon niet werkt, ook al lijkt het soms hele tijden goed te gaan :)

Ik heb (op papier althans) wel een eigen bedrijf, maar doe er momenteel niets mee, vanwege drie redenen 1) al mijn geld zit voorlopig in bitcoin (en binnenkort ook deels goud/zilver) 2) ik heb vanwege mijn studie weinig tijd en 3) Ik verdwaal een beetje in de regelgeving omtrent import van voeding uit niet-eu landen.

Ik denk dat ik dus maar na mijn studie ga kijken naar de import van producten die niet onder voeding of medicijnen vallen om ervaring met import op te doen, en daarna evt. terug te gaan naar voeding, als de markt dan nog goed is in mijn ogen.

Ik ben ook eerst de bitcoin ingegaan omdat ik niet echt nazoek gedaan had naar goed en ik dacht altijd dat je minimaal 1 kilo moest kopen (ze blijken dus ook in grammen te verkopen). Bovendien denk ik dat op korte termijn bitcoin meer rendement levert, al ben ik niet 100% zeker wat er met bitcoin gebeurt in een SHTF scenario. Goud is 'gegarandeert veilig' in een SHTF scenario (althans als we de geschiedenis als leidraad nemen), echter bitcoin is nog te jong om conclussies te trekken op basis van de geschiedenis, persoonlijk neem ik de gok dat bitcoin een populair alternatief word, als het ware alle voordelen van goud, plus de voordelen van digitaal geld. Ja bitcoin heeft enige nadelen en risicos maar het is nog altijd beter dan fiat.

Maar ik denk dat het wel goed is om ook wat goud en zilver te hebben liggen, gewoon voor het geval dat.

Ik heb in elk geval een gewoonte ervan gemaakt om niet meer euro's op mijn rekening te hebben staan dan dat ik voor 1 á 2 maanden nodig heb.

Deze post delen

De marge regeling betekent dat er belasting geheven wordt op het winstdeel van de transactie en niet over het totale transactiebedrag.

Dus je hebt een bedrijf, maar weet niet wat de marge regeling inhoud.. Ok....

Ik weet dat het verleidelijk is maar een forum is geen Google.nl, dat zijn echt verschillende dingen :cool:

K a n s

Deze post delen

" Ik heb al een klein vermogen geinvesteerd in bitcoins en bitcoin miners"

En

"maar ik heb niet zoveel geld voor gouden munten, aangezien één munt al best een hoop geld kost). "

Dan denk ik "hmmmm" :confused: :rolleyes:

Een klein vermogen is voor de een wat meer dan voor de ander, dat is wel duidelijk...

De marge regeling betekent dat er belasting geheven wordt op het winstdeel van de transactie en niet over het totale transactiebedrag.

Dus je hebt een bedrijf, maar weet niet wat de marge regeling inhoud.. Ok....

Ik weet dat het verleidelijk is maar een forum is geen Google.nl, dat zijn echt verschillende dingen :cool:

K a n s

Ik denk dat we iets gelijkaardigs denken ;)

Deze post delen

Hallo @Zimma,

Even over de wet omzetbelasting, deze is erg moeilijk te lezen. Maar, probeer een BTW almanak van Elsevier Fiscaal te krijgen van bijvoorbeeld 2013 tweedehands. Als je in het register kijkt kom je op de voor jouw vraag bedoelde pagina met uitleg uit.

Zelfs de belastingdienst heeft open uren voor je vragen. Deze kan je bijvoorbeeld stellen bij startersdagen bij de Kvk.

Verder, het invoeren van etenswaren is idd tricky, maar daarvoor heb je tegenwoordig douane-expediteurs voor met expertise. Mocht je een vraag hebben kan je die daar altijd stellen. (anders bij de douane zelf)

Zo zijn voor dierlijke producten gezondheidscertificaten (vroeger GPC) nodig en moeten ze evt gekeurd worden door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit. (honing is bijvoorbeeld zo'n product)

Verder is er alleen het btw-tarief van 21% van toepassing op zilverbaren en niet op munten. Goudbaren zijn vrijgesteld.

Een mening ga ik verder niet geven. Dit zijn namelijk de feiten en omstandigheden waar we nu mee moeten leven.

Greetz Holy.

Deze post delen

al ben ik niet 100% zeker wat er met bitcoin gebeurt in een SHTF scenario.

Ik verwacht bij een 'goede' SHTF dat er vrij snel geen stroom meer zal zijn, geen internet en dus ook geen computers meer die werken. Je kan dan nog zoveel bitcoins hebben, er zal niemand zijn die er ook maar iets voor wil geven dan.

Deze post delen

Ik verwacht bij een 'goede' SHTF dat er vrij snel geen stroom meer zal zijn, geen internet en dus ook geen computers meer die werken. Je kan dan nog zoveel bitcoins hebben, er zal niemand zijn die er ook maar iets voor wil geven dan.

Ja dat argument kennen we.

En als je de shit dan iets verder doortrekt dan is alleen eten en drinken van belang en kun je nog zoveel PM hebben er zal niemand wat voedsel voor geven.

Ik neem dus aan dat mensen met BC dit ook weten en bewust het risico nemen of mischien gewoon beter of anders spreiden of er gewoon anders over denken.

K a n s

Deze post delen

Zilver wordt inderdaad belast met BTW. In tegenstelling tot goud wordt zilver niet gezien als beleggingsobject, maar in beginsel als grondstof. Om die reden worden zilveren baren met 21% BTW belast. Zilveren munten kunnen - onder bepaalde voorwaarden - worden verhandeld onder de margeregeling. Aankoop van zilveren munten is belastingtechnisch voor u als particulier (niet-ondernemer) nog steeds voordeliger dan zilverbaren. Handelaren kunnen zilveren munten onder de gunstige margeregeling aan u verkopen. Bij verkoop van zilverbaren moet de handelaar u echter 21% btw over de verkoopprijs berekenen. Deze btw is voor u als particulier een kostenpost, want bij door- of terug verkoop kunt u immers zelf geen btw in rekening brengen.

Wij hebben een fiscaal memo op laten stellen door PwC waarin precies staat uitgelegd hoe het zit met de inkomstenbelasting en andere fiscaliteiten bij de aankoop en bij het bezit van fysiek zilver en goud.

Klik hier om het fiscaal memo te downloaden.

Klik hier om de bijlage van dit memo te downloaden.

Deze post delen

Zilver wordt inderdaad belast met BTW. In tegenstelling tot goud wordt zilver niet gezien als beleggingsobject, maar in beginsel als grondstof. Om die reden worden zilveren baren met 21% BTW belast. Zilveren munten kunnen - onder bepaalde voorwaarden - worden verhandeld onder de margeregeling. Aankoop van zilveren munten is belastingtechnisch voor u als particulier (niet-ondernemer) nog steeds voordeliger dan zilverbaren. Handelaren kunnen zilveren munten onder de gunstige margeregeling aan u verkopen. Bij verkoop van zilverbaren moet de handelaar u echter 21% btw over de verkoopprijs berekenen. Deze btw is voor u als particulier een kostenpost, want bij door- of terug verkoop kunt u immers zelf geen btw in rekening brengen.

Wij hebben een fiscaal memo op laten stellen door PwC waarin precies staat uitgelegd hoe het zit met de inkomstenbelasting en andere fiscaliteiten bij de aankoop en bij het bezit van fysiek zilver en goud.

Klik hier om het fiscaal memo te downloaden.

Klik hier om de bijlage van dit memo te downloaden.

Even een gedachte-oefening over BTW op zilverbaren:

Stel, ik woon buiten de EU (is nog waar ook), en wil een zilverbaar in Nl aanschaffen. Hier betaal ik dus 21% BTW over (aan SilverMountain of een andere leverancier). Ik laat dit op een postadres in Nl bezorgen. Als ik weer vertrek steek ik dit ding in mijn koffer, laat het op het vliegveld bij de douane zien, deze zet een stempel op de factuur/BTW teruggave formulier (als ik electronica in de EU koop doe ik dat ook altijd zo), en ik stuur dit formulier op naar de leverancier. De leverancier maakt de BTW over op mijn bankrekening (danwel direkt, danwel via Global Blue VAT refund oid). Dit zou voor mij, als prive persoon, een legale manier zijn om BTW-vrij zilverbaren te kopen.

Voor de in Nl woonachtigen: denk er eens aan om dit andersom te doen: koop een zilverbaar op een vakantie buiten een EU land, laat het afstempelen op het vliegveld van vertrek, en claim de VAT terug die hierop betaald is.

Naar goed preppersgebruik heb je je zilver zelf in handen (niet in een of andere kluis achter de douane) tegen een lagere prijs.

De BTW op baren, danwel premie op munten is voor mij de grootste no-go voor fysiek zilver bezit op het moment. Wat voor valkuilen die ik eventueel over het hoofd zie, zien jullie hierin?

Deze post delen

en claim de VAT terug die hierop betaald is.

Waarom VAT claimen?

En waarom verwachten dat er dan niet meteen BTW op wordt gegooid door de douane?

Deze post delen

Waarom VAT claimen?

En waarom verwachten dat er dan niet meteen BTW op wordt gegooid door de douane?

Waarom VAT (=BTW in het engels, sorry voor de verwarring) claimen:

Als je in Nl iets aanschaf als niet-inwonende consument (zelf bijvoorbeeld gedaan met fotocamera, en laptop) dan betaal je in de winkel BTW. Je vraagt gelijk een BTW factuur hiervan, en een teruggave formulier (of het postadres van de winkel). Je laat deze door de douane afstempelen (laat zien dat je buiten de EU woont, en dat je de spullen fysiek meeneemt). Je stuurt deze afgestempelde factuur (bewijs dat de goederen uitgevoerd zijn) op naar de winkel, en deze maakt de BTW terug aan je over (is overigens verplicht voor de winkelier: zal de winkel of zelf doen, danwel via een organisatie als Global Blue oid, wordt de winkelier niet minder van).

Waarom er geen BTW op wordt gegooid door de douane: niet-ingezetenen zijn niet belastingplichtig in Nederland, dit geld ook voor de BTW. Dus de douane zal er geen BTW opgooien, ze zullen vaststellen dat de goederen in bezit zijn van een niet ingezetene, die ze ook daadwerkelijk meeneemt het land uit.

Heb hetzelfde overigens ook gedaan met goederen gekocht in Zuid-Afrika, en daar ter plekke op het vliegveld de VAT (Value Added Tax, engelse benaming voor BTW) contant terug gekregen.

Voor het land waar je het mee naar toe neemt moet je natuurlijk wel zorgen dat je onder de waarde blijft waarbij het verplicht is om goederen aan te geven (volgens mij voor Nl/europa EUR 10.000,--) om legaal te blijven.

Deze post delen

Ja dat argument kennen we.

En als je de shit dan iets verder doortrekt dan is alleen eten en drinken van belang en kun je nog zoveel PM hebben er zal niemand wat voedsel voor geven.

Dit is precies waarvan ik me steeds meer bewust ben.

Veel preppers denken dat wanneer de stroom uitvalt er op magische wijze ineens met PM gehandeld zal worden, indien de stroom uitvalt (daarmee ziekenhuizen, verzorgingshuizen, voedseldistributie, gemalen etc.) liggen de lijken binnen de koste keren letterlijk op straat.

PM is dan wel een van de laatste dingen waaraan mensen denken.

Misschien dat er na een jaar of 10 een ruilhandel in PM ontstaat maar ga je voor dat senario preppen?

Bij een lichtere SHTF daarin tegen waarin stroomvoorzieningen blijven bestaan is de kans groot dat Bitcoins zullen floreren.

Het is daarom voor een prepper wellicht nog niet zo gek om een klein gedeelte aan bitcoins te bezitten.

Deze post delen

ik wil heel graag op bovenstaande post reageren, maar er komt niks dan kul uit mijn pen, ik heb grote moeite serieus te blijven. Bitcoin? Serieus? Voor een SHTF? Heb ik iets gemist? Mag ik je bitcoins eens zien?

• Leuk 1

Deze post delen

Waarom VAT (=BTW in het engels, sorry voor de verwarring) claimen:

Als je in Nl iets aanschaf als niet-inwonende consument (zelf bijvoorbeeld gedaan met fotocamera, en laptop) dan betaal je in de winkel BTW. Je vraagt gelijk een BTW factuur hiervan, en een teruggave formulier (of het postadres van de winkel). Je laat deze door de douane afstempelen (laat zien dat je buiten de EU woont, en dat je de spullen fysiek meeneemt). Je stuurt deze afgestempelde factuur (bewijs dat de goederen uitgevoerd zijn) op naar de winkel, en deze maakt de BTW terug aan je over (is overigens verplicht voor de winkelier: zal de winkel of zelf doen, danwel via een organisatie als Global Blue oid, wordt de winkelier niet minder van).

Waarom er geen BTW op wordt gegooid door de douane: niet-ingezetenen zijn niet belastingplichtig in Nederland, dit geld ook voor de BTW. Dus de douane zal er geen BTW opgooien, ze zullen vaststellen dat de goederen in bezit zijn van een niet ingezetene, die ze ook daadwerkelijk meeneemt het land uit.

Heb hetzelfde overigens ook gedaan met goederen gekocht in Zuid-Afrika, en daar ter plekke op het vliegveld de VAT (Value Added Tax, engelse benaming voor BTW) contant terug gekregen.

Voor het land waar je het mee naar toe neemt moet je natuurlijk wel zorgen dat je onder de waarde blijft waarbij het verplicht is om goederen aan te geven (volgens mij voor Nl/europa EUR 10.000,--) om legaal te blijven.

@ET phone home,

Je mag tot 10.000 euro aan contanten meenemen van buiten de EU naar binnen de EU, en dan hoef je dat niet aan te geven. Contanten zijn, liquide middelen= valuta = fiat, waaronder ook travellers cheques e.d.

Goederen, waaronder zilver, mag je maar tot een bedrag van 430 euro invoeren, daarboven moet invoerrechten en btw betaalt worden. Invoerrechten nihil, btw 21%.

Zie de site http://www.douane.nl

Groetjes Holy.

Deze post delen

Dan zijn er ook nog muntbaren, en die zijn vrijgesteld van BTW, heb ik begrepen.

Ok, ben maar - weer eens - rond gaan kijken op de diverse sites, en kom tot het volgende:

-Hollandgold lijkt de goedkoopste met muntbaren: 27%!!! boven spot - absolute no-go dus

-goedkoopste munten waren de 1kg munten: 22.5%!!! boven spot - idem, absolute no-go

Kortom: als je zilverbaren koop op de manier zoals boven omschreven ben je het goedkoopste (=dichtste bij spot) uit. Ben benieuwd welke zilverhandelaren direkt zelf het BTW bedrag terug overmaken. Ik zal denk ik eens rondmailen.

Wellicht dat @Mr. Gold hier ook een mening over heeft?

@the_holyman: dat zet dan weinig zoden aan de dijk, als je maar voor EUR 430,-- aan goederen mag invoeren zonder invoerrechten of BTW te betalen. Jammer, zou een leuke opening geweest zijn voor mensen die toch regelmatig reize buiten de EU, en voordelig zilver in zouden willen kopen.

Deze post delen

@ET phone home. Je kan natuurlijk altijd de gok nemen dat ze de courante zilverprijs niet direct weten.

+ je wordt altijd gecontroleerd als je het vliegtuig in gaat, die 100% controle is er niet als je het vliegtuig uitstapt en de EU in gaat.

Ik zou alleen geen zilverbaren in je koffer laten, maar in je handbagage of een kleintje in je binnenzak. (dit voor mogelijke diefstal, want alle koffers worden wel gescand)

Verder, maar dan kom je echt op het foute spoor, er zijn op dit moment heel veel aanbieders van imitatie zilverbaren op marktplaats. Je koopt een echte incl. btw, en een namaak.

Je verlaat de EU, laat je factuur afstempelen en neemt de imitatie mee op reis. Kom je in het land buiten de EU, ga je eens schrapen over je baar, zie je dat het maar een coating is. Dan val je ook niet onder het invoerrecht van je inkomende land. Je hebt namelijk een hele dure deurstopper gekocht...

oeps... wat vertel ik nou allemaal.

Greetz (een wat minder heilige) Holy.

Deze post delen

Kortom: als je zilverbaren koop op de manier zoals boven omschreven ben je het goedkoopste (=dichtste bij spot) uit. Ben benieuwd welke zilverhandelaren direkt zelf het BTW bedrag terug overmaken. Ik zal denk ik eens rondmailen.

Ik heb de BTW terug gehad van SM, gewoon via een factuur laten regelen en zakelijk aangekocht en de btw terug gehad. Het is dus mogelijk en volgens mij doen de meeste partijen dit.

Deze post delen

Ik heb de BTW terug gehad van SM, gewoon via een factuur laten regelen en zakelijk aangekocht en de btw terug gehad. Het is dus mogelijk en volgens mij doen de meeste partijen dit.

Dat is inderdaad mogelijk, als je maar een zaak hebt met een btw nummer. Maar ik denk dat het gross hier geen kvk en btw nummer heeft.

Maar vergeet niet dat vermogen zakelijk opbouwt en niet privé, en dat dit op je balans v/d zaak naar voren moet komen.

Greetz Holy.

Deze post delen

Dat is inderdaad mogelijk, als je maar een zaak hebt met een btw nummer. Maar ik denk dat het gross hier geen kvk en btw nummer heeft.

Maar vergeet niet dat vermogen zakelijk opbouwt en niet privé, en dat dit op je balans v/d zaak naar voren moet komen.

Greetz Holy.

Klopt helemaal.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...