Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar te beginnen?


phaelin

Aanbevolen berichten

Ik moet nog zoveel skills leren dat ik niet weet waar te beginnen en hoe. Heb dit weekend zitten oefenen met messen slijpen. Weer wat van geleerd natuurlijk maar da's maar een heel klein onderdeeltje. Ik ben ex- IT'er en dat heeft me heel wat tijd en moeite gekost om allemaal te leren. MSCE heb ik zelf gedaan (dus geen cursus), gewoon de boeken gekocht en examens gedaan. Daar gaat behoorlijk tijd in zitten (ongeveer anderhalve meter boeken) plus dat ik op dat moment nog helemaal niet 'wakker' was wat betreft preppen. Heb destijds wat zeer indringende dingen meegemaakt in mijn leven die me het hele 'zin van het leven' overnieuw hebben doen overdenken.

 

Nu ik dan een jaar of twee (met onderbreking door ziekte bij een goede vriend van mij) ben begonnen, heb ik inmiddels een leuke voedselvoorraad opgebouwd. Ik schat zo voor 6-8 maanden op het ogenblik voor 1 persoon. Als ik het 'stretch' wat langer. Maarja, er komen op het ogenblik mensen bij je aan de deur, daar zijn weer skills voor die ik nog niet heb en hier ook niet gaan leren want om een of andere reden is besloten dat veiligheid, zelfverdediging en jagen een beetje twijfelachtige onderwerpen op dit forum zijn. Maar goed, zo zij het, dat zoeken we dan ergens anders.

 

Verdere skills, Vuur maken op diverse manieren. Ik kan bioethanol aansteken met m'n firesteel. (duh) en ga binnenkort proberen om met bijenwas wattenbollen in te pakken om daarbij te helpen. Dan is er vallen zetten, en als je eenmaal een konijn hebt, hoe maak je het dan klaar. Ik heb er geen probleem mee om zo'n beest z'n nek om te draaien of af te snijden maar weet niet wat ik dan met het karkas aan moet zonder het vlees te verpesten.

 

Zo zijn er nog veel dingen te noemen die ik niet weet (ik heb een generator waar benzine met wat extra lood ingaat maar als daar wat mee is... ???) en er zijn vast ook nog veel dingen die ik niet weet omdat ik niet eens weet dat het bestaat.

 

Met andere woorden, de basis (in de zin van voorraad en tools en kookmogelijkheden' is er zo'n beetje, de wil om te leren is er ook. Reizen wordt wat moeilijker. Ik loop bijna alles waar ik heen moet in de buurt, alleen als ik veel nodig heb bij de supermarkt of iets dergelijks neem ik m'n fiets met fietstassen mee. Heb een rijbewijs maar wil niet betalen voor de wegenbelasting, de te dure benzine/diesel etc...

Daar komt bij dat ik wat buitenactiviteiten met slecht weer een watje ben. Als 't regent vind ik 't niet erg, maar als 't vriest krijg ik al snel overal last van. M'n conditie is redelijk. Ik kan als ik de goede schoenen aanheb en m'n hielen intape de hele dag lopen als 't moet.

 

Mijn hoofdstrategie is een bug-in.

 

Is er iemand die mij in de goede richting kan wijzen, of zelfs m'n mentor zou willen worden om me eea aan te leren? Leeftijd maakt me niet uit en heeft't ook nooit zoveel gedaan. Ikzelf ben nu 40 jaar.

 

Ik zou willen leren:

 

zelf dingen van hout maken als gebruiksvoorwerp of voor opslag prep supplies,

leren om 3 dagen buiten te overleven met een 72 hrs kit. Of zonder als dat ook mogelijk is.

Veiligheidsmaatregelen die ik zou kunnen nemen om mijn voorraad in de flat waarin ik woon zo veilig mogelijk te houden,

En noem zo maar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

WATER WATER WATER daar heb ik je nog niks over horen zeggen is belangrijker dan eten.

Skills komen wel veel oefenen en filmpjes bekijken informeer eens of je met een jager mee mag.

Slachten en jagen is denk ik een later stadium Leer planten herken paddestoelen zoeken.

Dat soort dingen je dieet zal meer van dat soort dingen bestaan dan v.an de jacht

En heb je al weleens een dier van het leven genomen? het is moeilijker dan het lijkt het is toch echt een knop die je om moet zetten.

Misschien een raamtuin balkontuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar te beginnen ? Je hebt de eerste stap gezet . Er zijn er maar weinig die er open voor uit komen dat ze nog veel te leren hebben . Ik zelf ben niet zo een boeken worm of een Google man heb graag dat het mij eens voor getoond word of ik zoek het zelf uit maar dan lig ik er ook nachten van wakker . Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het wel .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Starten met de eenvoudige dingen, een paar tips :

 

- brood bakken (al dan niet met bakmachine)

- alternatieve verwarming voorzien ? Kachel ?

- groententuintje ? Kan je kleinschalig starten stap voor stap.

- sportclub om aan je conditie te werken ? Nooit mis. Zwemmen is ook prima.

- electrische fiets om actieradius te vergroten ?

- investeren in minder uitgaven ? (spaarlampen, zuinige apparaten, ...)

- kippen houden voor eieren ?

- woning redelijk beveiligen ?

- schietsportvereniging ? boog, kruisboog, vuurwapen ?

- waterfilter ?

- leren kiemen van kiemgroenten ?

- je aankoopgedrag aanpassen

- dagelijkse wegwerpvoorwerpen hergebruiken ?

- duurzamer winkelen

- lokaal groenten en vlees kopen ?

- voorraad kledij en schoenen ?

- PM kopen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

WATER WATER WATER daar heb ik je nog niks over horen zeggen is belangrijker dan eten.

Skills komen wel veel oefenen en filmpjes bekijken informeer eens of je met een jager mee mag.

Slachten en jagen is denk ik een later stadium Leer planten herken paddestoelen zoeken.

Dat soort dingen je dieet zal meer van dat soort dingen bestaan dan v.an de jacht

En heb je al weleens een dier van het leven genomen? het is moeilijker dan het lijkt het is toch echt een knop die je om moet zetten.

Misschien een raamtuin balkontuin

 

Water hoort in mijn gedachtengang bij de voedselvoorraad. Veel daarvan is immers gevriesdroogd dus om 't in voedsel te veranderen is er heet water nodig. Heb rond de 200 liter drinkwater op voorraad en de mogelijkheid om nog zo rond de 2000-3000l te kunnen filteren via verschillende systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste wat je dan kan doen is een BOB samenstellen.

Met die BOB trek je er op uit.

Een dag is al meer dan genoeg om te kijken wat je mist en of het gewicht draagbaar is voor je.

Koop een goed mes voor in je BOB en bouw van daar uit langzaam op.

Ook bij een bug in is een BOB handig, bijv als je voorraad op is en je langere stukken moet gaan lopen om weg te komen of je voorraad aan te vullen.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water hoort in mijn gedachtengang bij de voedselvoorraad. Veel daarvan is immers gevriesdroogd dus om 't in voedsel te veranderen is er heet water nodig. Heb rond de 200 liter drinkwater op voorraad en de mogelijkheid om nog zo rond de 2000-3000l te kunnen filteren via verschillende systemen.

 

Kijk dat is mooi is al een mooi begin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer wat medepreppers in jouw buurt te vinden om daarmee ervaringen uit te wisselen en op te doen.

Je leert het meeste door het te ervaren.

 

Als ICT'er is het niet moeilijk om systematisch te werk te gaan. begin inderdaad met het samenstellen van een BOB tas. bereken dan wat je per dag nodig hebt aan voedings supplementen, water (of filters) en schoeisel. Daarnaast nog attributen om je voedsel op te warmen, en dergelijke.

 

Als je je BOB hebt samengesteld, kun je hiermee gaan oefenen, wellicht in groepsverband. Hier leer je echt enorm veel van! als je de juiste preppers om je heen hebt kun je skills delen, en leer jij ooit hoe je op een verantwoorde manier bijvoorbeeld een konijn kunt slachten en bereiden.

Met een firesteel aan de slag is leuk, maar meerdere manieren van vuur maken bij hebben is slimmer...

 

Veiligheid en zelfverdediging zijn volgens mij prima onderwerpen om over te discussiëren. Wij modder eters halen daar de rotte appels wel weer uit ;)

 

Het is al goed om te lezen dat je je voorraad op orde hebt.

Hoe zit het met je topografische kennis?, ken je de buurt? doe je wel eens verkennings ritjes door je directe buurt?

En, ik zou geen Communicator heten als ik het volgend onderwerp niet aansnijd;

Heb je enige vorm van communicatie? Een radio op alternatieve energie bijvoorbeeld... of in elk geval iets om jezelf op de hoogte te houden van ontwikkelingen in jouw omgeving...

 

Ik zat in het begin ook een beetje met dezelfde vragen, en ik heb op de meeste ook nog geen passend antwoord, maar ik weet wel dat ik ze hier bij mijn prep vriendjes kan vinden!

Heb je al eens een meeting bijgewoond? zo niet, dan is dat een echte eye-opener en aanrader! Voor ons geld dat vanaf dat moment alles in eens veel logischer werd, en die leercurve waar jij mee zit, vormt zich dan vanzelf!.. workshops bijwonen, of wellicht zelf geven als je een specialiteit bezit... en natuurlijk de enorme gastvrijheid en gezelligheid!

 

Vervoer krijgen de meeste op het forum wel geregeld; OV , en dan opgepikt worden door een andere prepper bijvoorbeeld...

Ik hoop je zo een beetje een schop onder je kont te hebben gegeven om actief te worden en zo je leercurve op de meest plezierige wijzen te versnellen :D

 

Gr,

C

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin, Zo te lezen ben je al aardig op weg hoor. Als de nood aan de man is ga je het echt wel redden. Bijna niemand heeft alle skills en alle kennis. Je voorraad lijkt me meer dan okay. Probeer je de komende jaren te richten op de skills die je zou willen leren. Tuinieren\plantenkennis opdoen, slachten en technische kennis van je gear om eenvoudige reparaties te kunnen doen. Je kent het preppers spreekwoord wel "één is geen". Sommige dingen zoals een waterfilter kun je beter dubbel in je gear hebben. Verwacht van jezelf niet dat je ineens een halve monteur wordt, maar een beetje kennis opdoen m.b.t. onderhoud van je spullen kan zeker geen kwaad.

 

Ik denk dat het belangrijkste bij een SHTF is dat je kalm probeert te blijven. Dat je helder blijft nadenken en geen domme dingen doet en flexibel. Van nature had ik twee linkerhanden (ben ook IT-er). Nu ben ik in staat een huis te bouwen. Niet zo snel en mooi als een bouwvakker, maar wel degelijk en op mijn eigen tempo. Ik zou momenteel graag leren slachten en wat meer kennis van motortechniek willen op doen. Lassen zou helemaal mooi zijn.

 

Zo hou je dus allemaal wel een wenslijstje.

 

Voor jou zou je fiets erg belangrijk kunnen zijn, dus ik zou sowieso een tweede aanschaffen (met anti-lek banden) en een klein beetje leren hoe je deze het beste kunt repareren\onderhouden. Goede fietstassen en je zou al meer spullen kunnen vervoeren. Op de SC zijn zat mensen die je kunnen informeren m.b.t. jagen, vallen maken, bogen, schieten, div. workshops en zelfverdediging. Ik zou zeggen ga zo door, je hebt feitelijk al veel bereikt en bouw je kennis rustig op. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator en @FincaInSpanje : Ik heb van de meeste dingen verschillende versies. Waterfilter voor onderweg en een katadyn voor thuis (moet nog wel een keer voor de 1ste keer doorgespoeld worden) en natuurlijk twee soorten waterzuiveringstabletten waarvan ik altijd een stripje bij heb.

Kan koken op esbit, bioethanol of met diverse 'gevonden' vloeibare brandstoffen in de multifuel. En m'n bbq staat natuurlijk op het balkon.

Twee fietsen heb ik al, toen m'n fiets een beetje oud begon te worden (versnelling niet lekker meer) heb ik een damesfiets gekocht. Beide fietsen hebben kevlar banden en goede fietstassen.

Qua informatie haal ik dat van de radio, mocht crisis.nl 't niet meer doen. Heb twee radio's, eentje op batterijen en eentje met een dynamo. Beide met papiertje erop met de noodfrequentie voor deze regio en de frequentie van radio 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin

 

Ik zie dat dat je best al wel op weg bent. Af en toe een afslag gemist zie ik (generator op je flatje?) En af en toe niet geheel zeker waar je bent. (je zoekt een mentor?)

Je bent dus goed in staat om jezelf het eea aan te leren, ga gewoon zo door. Vallen en opstaan enzo..... :D

Ik zou eerst eens in je omgeving kijken hoe die er voor staat. Dus in wat voor omgeving je woont.

Wat zijn dan de mogelijkheden in die omgeving? Ben je al eens in elke straat/wijk/hoek/steeg/park/etc etc geweest en weet je wat hier allemaal staat? Of woon je op het platteland, of in een.....vul maar in.

 

Stel zoals @Greener al aangaf een BOB samen, en ga er gewoon 3 dagen mee op pad. Begin eens met een nachtje, en zet zo elke keer een stapje verder. Ik denk dat je realistische doelen moet stellen voor jezelf. En niet té grote stappen in één keer.

Onderken je zwakke plekken (een watje als het om buitensport activiteiten gaat bij slecht weer) en doe hier als eerste wat aan. Roep niet "ik kan.....als het moet...." OK je kan het? Doe het dan maar!! Bewijs jezelf door het te doen, niet door er over te praten. Ik heb de indruk dat je niet voldoende zelfvertrouwen hebt en daarom ook een mentor zoekt? Je moet het zelf doen, een ander kan je in de goede richting duwen, maar je moet zelf de stap(pen) nemen...... Knallen en gáán! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Generator staat natuurlijk op 't balkon :p

 

Ik doe elke dag m'n loopje dus ik ken de buurt redelijk. Ik heb een aantal zeer vervelende situaties meegemaakt en heb gemerkt dat ik 't gelukkig mentaal wel trek. Niet snel paniek etc.. Maarja, de geest is wel gewillig maar 't vlees is zwak :)

 

Ik denk dat ik eens ga beginnen om te zien waar ik allemaal tegenaanloop als ik twee dagen geen gas, water en elektriciteit zou hebben. Draai gewoon 't gas en water dicht. Stroom eraf gaat niet, want de alarminstallatie vind dat sabotage en gaat in paniek. Maar ik kan stekkers overal uit trekken en verlengsnoeren uitklikken. Dan maar zien of er nog dingen zijn waar ik nog niet aan gedacht heb. Als m'n telefoon 't vol houd kan ik dan proberen af en toe een klein filmpje te maken om later een soort dagboekje/verslagje te posten. Eerlijk gezegd lijkt me 't vooral saai maar ik heb nog wel een paar boeken liggen dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Generator staat natuurlijk op 't balkon :p

 

Ik doe elke dag m'n loopje dus ik ken de buurt redelijk. Ik heb een aantal zeer vervelende situaties meegemaakt en heb gemerkt dat ik 't gelukkig mentaal wel trek. Niet snel paniek etc.. Maarja, de geest is wel gewillig maar 't vlees is zwak :)

 

Ik denk dat ik eens ga beginnen om te zien waar ik allemaal tegenaanloop als ik twee dagen geen gas, water en elektriciteit zou hebben. Draai gewoon 't gas en water dicht. Stroom eraf gaat niet, want de alarminstallatie vind dat sabotage en gaat in paniek. Maar ik kan stekkers overal uit trekken en verlengsnoeren uitklikken. Dan maar zien of er nog dingen zijn waar ik nog niet aan gedacht heb. Als m'n telefoon 't vol houd kan ik dan proberen af en toe een klein filmpje te maken om later een soort dagboekje/verslagje te posten. Eerlijk gezegd lijkt me 't vooral saai maar ik heb nog wel een paar boeken liggen dus...

 

Gelukkig maar. Maaaarrrrr...........heb je 'm wel eens aan gehad bij een stroomstoring? Dat is als een pot honing op een warme zomerdag bij een wespennest.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar. Maaaarrrrr...........heb je 'm wel eens aangehad bij een stroomstoring? Dat is als een pot honing op een warme zomerdag bij een wespennest.......

 

Niet met een stroomstoring. Heb zowieso nog geen stroomstoring gehad sinds ik hier woon langer dan een uur. Maar hij is aangeweest bij een markt die onze buurtcommissie waar ik toen bij zat organiseerde. Daar was ie ook eigenlijk voor. Daarna is ie naar 't balkon gezeuld en heb ik 'm getest om te zien of de koelkast erop zou draaien. Hij is 2600 watt, 2800 watt pieken.

Als ik 'm nu nodig zou hebben zo ik dus brandstof moeten gaan halen. Er gaat gewone benzine in met iets meer lood. Maar ik had begrepen dat benzine beperkt houdbaar is. Bovendien ben ik nu ook weer niet zo afhankelijk van m'n koelkast qua eten als 't fout gaat en dan is 't me niet waard om een hoop herrie te gaan maken wat aandacht trekt.

 

Hij is meer voor een stroomstoring zonder shtf gebeuren. Dan zorgen de buren maar voor wat peut (die hebben een auto), dan krijgen ze ook een stopcontact. Als er iets gebeurt met geen direct uitzicht op een einde dan ga ik natuurlijk geen aandacht trekken. Of de hele flat moet leeg gaan zodat ik de enige sukkel ben die hier nog is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin

Ik zou lekker je gennie verkopen en PV panelen kopen......hoef je ook geen brandstof,spare parts etc etc te halen.....

 

Ik zou niet rekenen op de buren voor wat peut. Dat schept ook verplichtingen naar jou en ik vraag me af of je die kunt waarmaken. Is die generator trouwens voorzien van een inverter voor een zuivere sinus? Anders zou ik je koelkastje er niet zomaar opzetten.

 

Ik denk heb het idee dat je nog erg zweeft tussen allerlei beslissingen en senarios. Niets mis mee, maar maak het niet lastiger dan het is. Begin klein en eenvoudig.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ik sla die generator gewoon op in de berging als ruilmiddel oid. Wegdoen kan altijd nog, en dan heb ik direct weer 2 mogelijkheden ipv 1. Hij was goedkoop bij de lidl toen. Ik denk zowieso al aan iets van zonnepanelen maar aangezien 't een flat is kan ik niet zomaar 't dak op dus moet iets portable zijn.

 

Iets als https://www.solarpowersupply.nl/solar-kits/goal-zero-yeti-150-nomad-20

 

Koelkast is niet echt nodig. Als 't lang duurt heb je na een paar dagen toch niets meer om erin te stoppen. Als ik een paar lampjes kan laten branden en wat dingen kan opladen kom ik al een heel eind. En als de waterkoker en de senseo 't doet scheelt dat ook weer een heel stuk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ik sla die generator gewoon op in de berging als ruilmiddel oid. Wegdoen kan altijd nog, en dan heb ik direct weer 2 mogelijkheden ipv 1. Hij was goedkoop bij de lidl toen. Ik denk zowieso al aan iets van zonnepanelen maar aangezien 't een flat is kan ik niet zomaar 't dak op dus moet iets portable zijn.

 

Iets als https://www.solarpowersupply.nl/solar-kits/goal-zero-yeti-150-nomad-20

 

Koelkast is niet echt nodig. Als 't lang duurt heb je na een paar dagen toch niets meer om erin te stoppen. Als ik een paar lampjes kan laten branden en wat dingen kan opladen kom ik al een heel eind. En als de waterkoker en de senseo 't doet scheelt dat ook weer een heel stuk :)

 

WTF? Ik ben je even kwijt nu.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Umm.. Nou, gewoon, Dat zonnepaneeltje met ladertje gebruiken voor m'n kleine dingetjes en die generator van 't balkon af de berging in voor 't geval dat... Waar heb ik je verloren nu? :confused:

 

Waterkoker is makkelijker dan een brandertje opzetten als ik toch stroom heb van dat zonnepaneel. Dan kan ik daar m'n kant en klaar eten mee klaarmaken. En koffie is gewoon lekker. Als het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Eerlijk gezegd lijkt me 't vooral saai maar ik heb nog wel een paar boeken liggen dus...

 

Dan weet ik nog wel een paar boeken voor je:

Ray Mears - Outdoor Survival Handboek (ISBN 0-09-187886-1)

Ray Mears - Essential Bushcraft (ISBN 0-340-82971-0)

J.Wiseman - SAS Survival Guide (ISBN 0-00-718330-5)

 

Van alles thuis op voorraad hebben is ideaal zolang je huis er nog staat en/of je bij je huis kan komen ..... want daar gaat iedereen vanuit.

Maar wat als je ergens anders bent en je kan niet meer naar huis? of je komt thuis en je huis staat er niet meer ...... wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, da's waar. Maar ik heb gekozen om te preppen voor een bug-in. Als straks m'n rugzakjes op orde zijn heb ik als ik wat verder weg ga wel genoeg spul bij me voor een dag of 3, inclusief geld voor onderkomen (als het een lokaal iets is zoals een afgefikte flat oid) maar ik kan niet voor alles preppen. Ik probeer wel nog steeds een van m'n vrienden zover te krijgen dat ie ook begint. Dan hebben we allebei twee locaties waar we kunnen overleven. Of hier of bij hem. Al naar gelang waar het het ergste is.

 

Ik copy paste die boeken wel even, krijg meestal boekenbonnen voor m'n verjaardag dus dan kunnen die daar mooi aan op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan weet ik nog wel een paar boeken voor je:

Ray Mears - Outdoor Survival Handboek (ISBN 0-09-187886-1)

Ray Mears - Essential Bushcraft (ISBN 0-340-82971-0)

J.Wiseman - SAS Survival Guide (ISBN 0-00-718330-5)

 

Van alles thuis op voorraad hebben is ideaal zolang je huis er nog staat en/of je bij je huis kan komen ..... want daar gaat iedereen vanuit.

Maar wat als je ergens anders bent en je kan niet meer naar huis? of je komt thuis en je huis staat er niet meer ...... wat dan?

 

en een hele hoop medische referentie boeken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat helpt is "practice, practice, practice". Goed onthouden: shelter/fire, water, food. Heb je enige ervaring in het buitenleven? Zorg eerst dat je goed met een mes om kan gaan. En dan heb ik het niet over zelfverdediging. Plantenkennis, vallen zetten, vuur maken, hutje bouwen... Noem maar op. Niet alleen lezen en tv kijken. Gewoon doen. Zo ben ik 15 jaar geleden ook begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...