Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe prep ik mijn kind?


jennifer

Aanbevolen berichten

@jennifer De mensen die gewoon niet weten wat het inhoud. :rolleyes:

 

Ik ben zelf het tiep die als ze vind dat een boom weg moet haar kettingzaag pakt en hem weghaalt , of met zo,n lang metalen draad geen idee hoe het heet de wc ontstopt.

De reden dat ik dat zelf doe is omdat ik het gewoon zelf kan en mijn vriend 40 uur per week buitenhuis werkt en ik het dus wat makkelijker even tussendoor kan doen.

Ik vind dat niet onder feminise vallen maar onder het gewone leven.

Maar als mijn vriend er is en er komt toevallig een wc verstopt laat ik het ook graag aan hem over terwijl ik BV in mijn uppie verder ga met het eten

 

 

 

Feminisme is in mijn eigen woorden : tegen wezens zijn die denken dat zij meer zijn dan een ander , die andere niet voor vol aanzien. en die overtuigd zijn dat wat zij zeggen & vinden belangrijker is dan wat andere zeggen. en proberen anderen hun rechten te ontnemen. die ze voorzichzelf vaak vanzelfsprekend vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat een goede tips allemaal!! Ik ga ze zeker ook toepassen op onze kinderen!!

 

Helaas zit ik ook met een ander probleem:

Een bijna 5 jarig jongetje als stiefkindje. Hij is week om week bij ons en is rotverwend bij zijn mama. Het is al pakken beter omdat wij heel goed met hem communiceren en omdat hij nu ook beseft dat wij onze opvoeding echt niet gaan bijschaven omdat meneer liever chocolade als avondeten heeft dan groenten. Dan eet meneer maar niks, dat is voor ons ook ok. Als hij honger heeft, is er fruit.

 

Om een lang verhaal kort te maken, hij zaagt en klaagt over alles en nog wat. Wandelen en fietsen is een opgave, water drinken weigert hij tot hij net niet omvalt van dorst (maar cola kan hij liters van drinken), en het eten, tja.. Hij heeft een eigen moestuintje, maar zijn handjes worden daar vies in. En hij wil groentjes uit de supermarkt, niet uit de tuin.

Uiteindelijk komt het wel goed hoor, dat merken we nu al. We zetten door, en hij moet mee. Willen of niet. Ooit gaat hij ons daar dankbaar voor zijn.

 

Hij mag al een tijdje mee koken. Groentjes snijden met een echt koksmes. Vindt hij geweldig. Maar ervan eten doet hij niet.

In een boom klimmen durft hij niet. (maak dat mee) Daar werken we nu aan.

 

Wij willen low-profile blijven? Maar hij tatert er op los. Overal en met iedereen. Verschrikkelijk.

En zijn mama is nogal anders dan ons. Ze gaat elke dag naar de supermarkt, en geeft haar geld uit voor ze het heeft verdiend.

Dus.. als SHTF komt, hebben wij een probleem. Ik ga echt niet preppen voor haar en haar kroost erbij. Laat staan voor al zijn vriendjes.

 

Het is een verstandig jongetje. Heel verstandig zelfs. Maar ik vrees ervoor dat als hij in onze kelder komt, dat de hele buurt weet wat daar in zit. Ik krijg het hem maar niet aan zijn verstand dat sommige dingen binnenshuis moeten gehouden worden. En dat sommige geheimpjes best wel mogen.

Heeft iemand een manier om hem dat te vertellen? Of een manier om het aan te pakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@creske hierop kan ik maar een advies geven voor pre SHTF . schijnbewegingen,verstoppen, en sloten

voorraad = ja als ik ziek word hoef ik tenminste niet naar de winkel want ik kan wel een weekje vooruit.

iedereen weet dat 5 jaar oude kindjes wel eens kunnen overdrijven ( papa is de sterkste man te wereld)

een slot op de kelder want daar staan giftige schoonmaak spullen waar kindjes niet bij in de buurt horen te komen waar je dan dus de echte voorraad zet. uit het oog uit het hart ( nu dus uit het gesprek )

en bij SHTF hopen dat hij dan wat ouder is en het begrijpt maar als dat niet zo is gewoon blijven verstoppen

 

ik vrees dat met een 5 jarige je gewoon nog niet veel keuzes hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, het stiefouderschap, bekend mee.

Jullie doen het goed, zo te lezen. Een mama die niet dezelfde lijn van opvoeding heeft is lastig. Gewoon je eigen lijn aanhouden, goede afspraken met je partner maken, samen met hem op één lijn blijven, het kind niet de ruimte geven jullie uit te spelen. En zo te lezen doen jullie dat al goed. Respect daarvoor.

Wat preppen en voorraad betreft, daar hoeft hij nog niet vanaf te weten. Dat er zelf in de moestuin gewerkt wordt, dat er in het bos gespeeld wordt en gefietst wordt, skills ontwikkeld worden, dat zij allemaal kleine elementjes die in het leven van de prepper aanwezig zijn, die kan je benoemen en samen doen, en dat doen jullie al. Ooit komt het goed, je zegt het zelf al.

Je bent niet verplicht voor de moeder te preppen...zelf hield ik wel rekening met de mama van mijn stiefkinderen. Omdat zij in hun leven belangrijk is en ik dat belangrijk vond voor hen. (ik had er wel kopzorgen over hoe het in de praktijk zou uitpakken en stiekem hoopte ik maar dat die SHTF niet zou komen zolang de kinderen klein waren...en zo geschiedde, ze wonen nu op zichzelf, het hele probleem heeft zichzelf opgelost)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lindaja @Stuudje

 

Ik mag heel blij zijn dat ik en mijn man samen op 1 lijn zitten voor de opvoeding. Het heeft heel wat moeite en tranen gekost (van allebei) om te komen waar we nu zijn. (Een 3-jarige die je even doodleuk vertelt dat hij jullie haat, daar krijg je koude rillingen van, maar dat is nu gelukkig over!)

 

Ik had er eerder nog niet bij nagedacht tot ik toevallig enkele weken geleden op nat geo een programma zag over preppers.

Ze hadden een stroomuitval gesimuleerd en 1 van de mensen die ze volgenden had een BOL waar ze ook meteen naartoe reden, met hun BOB. Het heikel punt was dat het vriendje van de dochter ook mee moest omdat ze hem niet alleen konden achterlaten (zijn ouders waren op reis of iets dergelijks)

Uiteindelijk was het het vriendje dat aan de buren op de BOL vertelde dat ze voldoende eten hadden en daardoor stond ook de hele buurt op hun erf, gewapend. Uiteindelijk ging de stroom weer aan. Dat terzijde.

 

Dat zette mij aan het denken. Want, wat doe je in zo'n situatie? Ik kan mijn eigen kinderen goed voorbereiden en hun de ernst laten inzien (op voorhand), maar voor onze zoon zal dat moeilijker worden. Hij krijgt namelijk tegenstrijdige informatie van zijn mama.

 

Maar, ik ga dus de kelder afsluiten, dat lijkt me inderdaad het verstandigst. Hij mag daar sowieso niet komen, maar een slot zal hem net iets langer tegenhouden.

En er wordt al niet veel gesproken over preppen. Mijn man is absoluut geen fan van het woord, maar een voorraad vind hij wel al oké.

 

Bedankt voor jullie bijdrage!!!

@Iamlordx

Geen idee. Misschien elke keer heel voorzichtig aanbrengen, en met kleine, simpele dingen beginnen?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@creske probeer ik ook, maar t is en blijft lastig, dus als iemand ervaring/tips heeft hoor ik t graag! :)

ik heb wat dat betreft een voordeel dat ik alle boodschappen doe voor mijn moeder dus is dit iets makkelijker

maar ik zou beginnen met de kleine dingen

bv voordeel inkopen er was korting dus heb ik er meer meegenomen.

voorbeeld verhalen ja ik/wij waren te ziek om naar de winkel te kunnen zo fijn om dan van alles genoeg in huis te hebben en niet perse de deur uit te hoeven

heb je dat gehoord van toen in tilburg en goirle de hele stad zonder water zat . mensen moeten ver de stad uit rijden om water te kunnen kopen want de winkels waren binnen een half uur leeg. de baby`s konden geen flesje krijgen

als het hier gebeurt heb ik liever wat flessen achter de hand

( leuk die woorden wie had dat gedacht en d an krijgt ons dochtertje geen eten )
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb misschien niet zoveel ervaring met het verzorgen van kinderen maar wel met hoe ze het opvatten. (Ben namelijk pas 13 en ook hoogbegaafd). Ik zou als ze kleuters zijn nog niet zo heel veel leren. Als kleuters een overvloed aan ("Enge") informatie krijgen kunnen ze zich daar soms wel eens naar bij gaan voelen. Ik zou het rustig aandoen en zeggen wat er kan gebeuren en dat je goed naar "papa" moet luisteren. Maar dit moet je niet allemaal in een keer doen want zoals ik al zij ze kunnen daar (soms) een beetje van streek van raken.

 

Protip: Doe het rustig aan!

 

- xxmarijnw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb misschien niet zoveel ervaring met het verzorgen van kinderen maar wel met hoe ze het opvatten. (Ben namelijk pas 13 en ook hoogbegaafd). Ik zou als ze kleuters zijn nog niet zo heel veel leren. Als kleuters een overvloed aan ("Enge") informatie krijgen kunnen ze zich daar soms wel eens naar bij gaan voelen. Ik zou het rustig aandoen en zeggen wat er kan gebeuren en dat je goed naar "papa" moet luisteren. Maar dit moet je niet allemaal in een keer doen want zoals ik al zij ze kunnen daar (soms) een beetje van streek van raken.

 

Protip: Doe het rustig aan!

 

- xxmarijnw

 

Goeie tip @xxmarijnw !

 

Een HSP'er heeft het niet makkelijk in deze wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het niet toevallig dat er hier veel mensen zitten die hoogbegaafd zijn.

immers is een van de kenmerken van hb dat je wat meer over zaken doordenkt.

 

Daar heb ik ook over nagedacht. Ik denk zelf dat het gewoon een mix is van allerlei soorten mensen ;-). Er bestaan immers ook hoogbegaafde lieden die preppers als vaag zien.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt zeggen dat intellect in de weg kan zitten? :p

 

Haha..

 

Begaaft of slim wordt vaak in ons systeem gezien als veel kunnen opslaan, feiten en weetjes.

Als je die dan een beetje kan toepassen ben je al held.

 

Maar het 'zachte' wat wijsheid is?

Dan wordt het heeel stil.

 

Ik hoop zelf dat ik een beetje van beide heb...

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha..

 

Begaaft of slim wordt vaak in ons systeem gezien als veel kunnen opslaan, feiten en weetjes.

Als je die dan een beetje kan toepassen ben je al held.

 

Maar het 'zachte' wat wijsheid is?

Dan wordt het heeel stil.

 

Ik hoop zelf dat ik een beetje van beide heb...

 

K a n s

 

Een griekse filosoof heeft ooit eens iets gezegd over wijsheid!;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar de boeken. Toch eens rondneuzen naar wat 2ehandsboeken. Hopelijk vind ik er één die op uitdagende of humoristische manier nuttige informatie geeft.

 

Wijzelf zijn 35 jaar en hebben 6 kinderen. 5 jongens, 1 meisje.

Allemaal (behalve de jongste spruit) beoefenen een vechtsport. Verder spelen ze graag buiten waar ze hutten bouwen (met zo nu en dan wat onderbouwde bijsturing van ons), ze vissen met zelfgemaakte hengels etc.

Het zijn allemaal hoogvliegers in de klas, als tegenhanger (of eigenlijk als aanvulling) prenten wij erbij in dat hoe logisch iets ook lijkt of als je iets juist niet kan onderbouwen... als je een onderbuikgevoel hebt... volg die dan zo veel mogelijk.

Hoe vaak komt het niet voor dat wij volwassenen ons onderbuik gevoel negeren, omdat het niet waarschijnlijk lijkt, of omdat je niet kan vangen waar dat gevoel vandaan komt of op slaat. En achteraf denken we vaak... verdorie.. had ik maar geluisterd. Wie had dat gedacht...

Verder vertrouwen ze ons. Als papa of mama iets duidelijk aangeeft, dan heeft dat een reden. Zonder twijfel. En daar wordt door hun dan naar gehandeld. Vertrouwen.

 

Ook helpen ze mee in de moestuin. En ondertussen sluipt er informatie in over hoe je bijvoorbeeld planten vermeerderd (denk aan iets heel simpels als een aardbeien plant), of hoe je zaad wint etc..

Maar ook welke planten je in het wild vindt en je kan eten. (gooi eens wat madeliefjes door je salade. Ziet er leuk uit en je kind zal anders naar "onkruid" en wilde plantjes kijken).

In de moestuin staan ook kruiden. Hier horen ze graag wat de eigenschappen van de kruiden zijn.

 

En het belangrijkste nog... zorg dat je zelf fit bent, zorg dat je openminded en opgewekt, optimistische en met levenslust je leven lijdt. Kinderen kopieren ouders vaak. En ik denk dat attitude nog het meet belangrijk is in een survival situatie.

Dat is waarschijnlijk de meest belangrijke tool die je mee kan geven.

 

Verder zitten wij ook wel eens in dubio. Wat zouden we ze verder moeten leren? Wat moeten we doen? Hoe breng je iets zonder een doemscenario in hun hoofd te planten.

En iedere keer komen wij erop dat het allemaal best vanzelf zal gaan. Zo heel veel hoef je niet met (jonge) kinderen te doen of voor te bereiden. Kinderen zijn veerkrachtig, flexibel.. passen zich snel aan in nieuwe situaties. Sneller en accurater dan wij volwassenen.

Wees hecht en zorg voor vertrouwen . Dan overleeft het emotionele deel het al.. en de rest is allemaal aan te passen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik wil graag meedelen dat ik dit een zeer goede topic vind, ben vader van een zoon van vier en kon wegens omstandigheden niet eerder beginnen met een vorm van preppen. De situatie is nu verandert en er staat nu weinig in de weg om me te kunnen ontplooien op vele gebieden, maar 1 van de eerste vragen in mn hoofd was hoe ik dat ga doen met mn zoon. Deze zijn nu dus beantwoord met jullie ervaringen en zeer goede tips. Ik wil iedereen hiervoor hartelijk bedanken. Succes met onze toekomst ( de kleintjes)pappas en mammas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...