Ga naar inhoud

Kans

Aanbevolen berichten

Als we naar vorige depressies kijken dan is het best frapant om te zien dat een hele bevolking zo snel zo arm kan worden.

Meestal zijn de signalen er best, al wil net als nu natuurlijk bijna niemand die zien en nog minder willen daar op acteren.

 

Dus we moeten daar van leren.

In bijna alle gevallen is de sequence identiek: eerst gaat het langzaam daarna gaat het snel...:)

Lekker simpel toch:confused:

 

Maar blijkbaar dus de perfecte val voor 99% van de bevolking.

Blijkbaar wil niemand zien dat het slechter gaat, durft niemand hardop toe te geven dat zijn huishoudboekje er op de een of andere manier steeds wat minder goed voor staat.

En natuurlijk is de omgeving zo geconditioneerd dat iedereen zo denkt....

 

De beurzen doen het goed, er zijn altijd wel mensen die dus een succesverhaal hebben, de rente staat laag dus die schulden kosten niks en blijven de meeste lekker doorlenen.

Volgens de media is de omkeer naar een nog betere economie aanstaande of al bezig, dus waarom zouden we ons uitgavepatroon moeten veranderen?

 

Niemand hoor je vertellen dat hij zijn auto heeft moeten verkopen of een goedkoper model heeft gekocht omdat hij/zij er geen geld meer voor heeft.

Niemand vertelt graag dat ze toch maar minder op vakantie zijn geweest, ik hoor eerder het argument dat vakantie nu juist extra nodig is om alle zorgen maar even te vergeten, en daar lenen we dus blijkbaar graag nog even wat voor bij.......

 

Het simpele gevolg is dat ipv een broodnodig buffer op te bouwen om de eventuele klap op te kunnen vangen, de trend lijkt eerder om nog maar meer schuld op te bouwen, weer met het algemene beeld dathjet binnenkort toch wel weer beter zal gaan...

 

Maar als het dan niet beter wordt, dan heb je dus wel die mega shit te pakken en zie je ineens die enorme versnelling optreden.

 

De oplossing is dan ook niet echt rocked science te noemen.

Dit is de tijd waarop je maximaal moet preppen, bezuinigen en een reserve aan gezond geld moet opbouwen.

Leuk? Nee, want het betekend domweg dat je huidige welvaart uitsteld naar later.

Hee, dat moet bekent klinken? Het tegenovergestelde van lenen wat toekomstige welvaart naar nu trekken is !

 

Waarom zou je dat doen?

Heel simpel, het is een verzekering een stukje veiligheid.

Met een enorme hefboom werking !

Als het fout gaat dan zitten de meesten, door het hierboven beschreven mechanisme, allemaal in dezefde schuld situatie of in een beter geval in de situatie dat er nauwelijks, gezond, geld voor handen is.

Daardoor kunnen ofwel de prijzen enorm gaan stijgen, hyperinflatie, ofwel een sterke deflatie en stagnatie optreden.

 

Er zijn altijd andere gevolgen mogelijk maar hoe dan ook een voorraad voedsel is dan een zegen.

In geval van inflatie voorkom je dat je voorlopig niet al je geld aan dagelijkse zaken zoals eten kwijt bent.

En dus zal je achter aan in het rijtje van ellende aansluiten.

Garantie op geluk? Nee maar wel een grote voorsprong.

 

In geval van deflatie hetzelfde, doordat je rustig kunt interen op je voedsel voorraad kun je de deflatie gebruiken om dat geld wat je hebt lekker te laten 'groeien' terwijl de rest natuurlijk wel hun geld moet uitgeven om te kunnen leven...

 

De mooiste gerantie is die van het gezonde geld.

Wat er ook met het fiat geld gebeurt, als het extreem wordt dan zal de sluier van het fiat geld afvallen en iedereen ineens heel hard met de neus op de feiten gedrukt worden.

Men zal alternatieven voor het fiat zoeken.

En dus zullen ruilhandel maar zeker gezond geld enorm in omvang van de handel toenemen.

 

Al is de eventuele waarde toename fundamenteel helemaal niet goed voor het gezonde geld, als je het wel hebt zul je daar neem ik aan niet echt lang van wakker liggen?

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Kans niet alles is wat het lijkt

ik kom uit een "gegoede" familie ( voordat ik wordt afgeslacht, ik ben een beetje het zwarte schap van de familie omdat ik andere keuzes maak en me zoveel mogelijk uit dit milieu heb onttrokken ) maar wat ik om me heen zie bij familie/vrienden is hoe hoger je op de ladder staat hoe goedkoper het leven wordt.

krom maar waar.

Bv vakantie : er is altijd wel een iemand die een 2e huisje in toscane heeft of een bootje ergens bij de Griekse eilanden wat je kunt lenen voor niks

Ook krijg je zoveel relatiegeschenken dat je nooit meer een fles wijn oid hoeft te kopen

andere kosten die normale mensen zelf moeten betalen ( parkeren, kleding, etentje) worden gedeclareerd..........

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 2.0 benzine automaat, ingeruild voor renault kangoo 1.5 diesel :p, van 1 op 10 naar 1 op 17

Vakantie naar Polen op een camping. voor 1000e gezinnetje heel veel lol en relaxedheid.

Shurgard box eruit, naar garage naast het huis, scheelt niets, maar 10x zoveel ruimte.

1000cc racemachine eruit voor een motorscooter. etc. etc.

van AH naar de lidl en aldi, scheelt gewoon teveel.

Voor de kleine Holy, kleding kopen bij de kringloop in gereformeerde gemeentes, kost een stuk minder en meer kwaliteit.

Vlees, bij de Halal slager in de stad, betaal ik iets meer, maar geniet ook meer.

Klein groententuintje aangelegd, niet vierkante meter, maar in kisten met folie. Scheelt weer een euro voor de paprika etc. etc.

Vacumeermachine, maar dan zo'n heinkelmann. Als ik nu wat over heb, bijv. rundvlees in jus, gewoon in een zak, vacumeren en 2 weken houdbaar. ipv 3 dagen hetzelfde eten.

Hetzelfde geld voor aanbieding kippenkluifjes, marineren en vacumeren.

etc. etc. Gewoon meer vooruitdenken, en je pinpas thuis.

creditcard, nogwel maar alleen voor aankopen via internet. Deze wordt binnenkort vervangen door prepaidcard.

En ja, ik krijg gewoon iedere maand mijn fiat-toelage, maar ik zorg er ook voor dat ik voldoende andere ruilmiddelen voor de toekomst heb.

 

Greetz Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een mooie analyse @Kans.

 

En een poll houden over leningen voor luxe consumptie, dat lijkt mij een beetje overtrokken, @boynextdoor. Ik durf te wedden dat er geen Prepper is hier, die daar nog geld voor leent. D.w.z. niet sinds ze staan ingeschreven op dit forum. De enige leningen die hier nog lopen zijn hypotheken, denk ik.

 

En studieschulden..?

 

Nou valt het in mijn geval nog wel mee maar ik heb medelijden met de studenten die straks moeten studeren en zelfs de basisbeurs moeten terugbetalen. Gemiddelde studieschuld zal oplopen van ca 15.000 naar 35.000 euro :eek:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En studieschulden..?

 

Nou valt het in mijn geval nog wel mee maar ik heb medelijden met de studenten die straks moeten studeren en zelfs de basisbeurs moeten terugbetalen. Gemiddelde studieschuld zal oplopen van ca 15.000 naar 35.000 euro :eek:.

Dat gaat goed wezen voor de economie.

Net een diploma, met wat geluk, op zoek naar een baan en daarna naar een koopwoning.

Dat wordt dus even aflossen en daarna sparen.

Dus minder buffers, later pas opbouw zelfvoorzienendheid, etc.

(ik kan me zelfs indenken dat de stijging van de studieschuld het geboortecijfer negatief beinvloedt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buffers :

 

Dat vat zo'n beetje mijn visie samen, in één woord. Ik heb mijn hele leven al buffers voorzien. Op alle vlak. In de mate van het mogelijke en de buffers zijn met de jaren mee gegroeid. Nu leef ik wel in het heden en verwacht ik niet dat het leven plots ophoudt, al kan dat wel natuurlijk.

 

- Waterbuffer : 12000l regenwater

- Warmtebuffer : energie op voorraad voor verwarming 10j

- Voedselbuffer : 1 à 2 maand, tot max 4 m

- Financieel : Buffer 10j zonder inkomen overbrug ik vlot.

- Wonen : uitwijkmogelijkheid

- Kleding en schoenen : Voldoende voor 3 à 5 j

- Brandstof : 1000 km

 

Wat studieschuld betreft ben ik van mening dat die dient gedragen te worden door de ouders -dat zal ik alvast doen- om de kinderen een optimale start te geven zonder schulden. Niet eenvoudig, dat klopt, maar wat zijn je kinderen met een grote erfenis als jij sterft als ze zelf geen leven kunnen opbouwen door een te grote schuld bij de start ?

 

Mijn mening is dat je instaat voor je kinderen van geboorte tot en met het halen van hun diploma. Heb je niet genoeg draagkracht, dan spreek je af dat ze na hun afstuderen bijvoorbeeld nog even thuis blijven wonen (de meesten doen dat ook) en het eerste jaar hun loon afstaan als compensatie voor de gemaakte kosten (die je netjes bijhoudt) en als bijdrage voor het huishouden. Vanzelfsprekend beperkt dat je mogelijkheden om dure auto's of luxe reizen te kopen maar de toekomst van je kinderen is toch de beste investering ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit geld geleend om iets te kopen, en als het even kan houd ik dat graag ook zo. Ik spaar gewoon voor wat ik hebben wil, en als 't niet kan dan kan 't niet. Ga ook niet op vakantie want dat trekt me gewoon niet. Mijn idee van vakantie is een paar weken relaxed zitten op m'n balkon met mooie plantjes om me heen en een goed boek.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets wil opbouwen kan je vaak niet anders dan te lenen. Ik vind het niet noodzakelijk een slechte strategie om wat schulden te hebben op voorwaarde dat ze in proportie zijn met je draagkracht. Bovendien laat goedkoop geld je toe om -steeds duurder wordende goederen- tegen een redelijke prijs aan te kopen. Momenteel heb ik in vergelijking met mijn vermogen ongeveer 10% schulden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is dat je instaat voor je kinderen van geboorte tot en met het halen van hun diploma. Heb je niet genoeg draagkracht, dan spreek je af dat ze na hun afstuderen bijvoorbeeld nog even thuis blijven wonen (de meesten doen dat ook) en het eerste jaar hun loon afstaan als compensatie voor de gemaakte kosten (die je netjes bijhoudt) en als bijdrage voor het huishouden. Vanzelfsprekend beperkt dat je mogelijkheden om dure auto's of luxe reizen te kopen maar de toekomst van je kinderen is toch de beste investering ?

 

in theorie helemaal mee eens.

helaas zal ik n iet de enigste zijn die dat niet aan haar kind kan b ieden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is dat je instaat voor je kinderen van geboorte tot en met het halen van hun diploma. Heb je niet genoeg draagkracht, dan spreek je af dat ze na hun afstuderen bijvoorbeeld nog even thuis blijven wonen (de meesten doen dat ook) en het eerste jaar hun loon afstaan als compensatie voor de gemaakte kosten (die je netjes bijhoudt) en als bijdrage voor het huishouden. Vanzelfsprekend beperkt dat je mogelijkheden om dure auto's of luxe reizen te kopen maar de toekomst van je kinderen is toch de beste investering ?

Dat proberen wij ook zo te realiseren. Of schudieschuld 0 euro haalbaar is moet nog blijken maar we komen een aardig eind.

En het "offer" wat wij brengen is relatief klein. Wij doen nooit mee aan hypes op gebied van moderne consumentenelektronica, dat spaart al veel geld.

En het wordt alleen maar makkelijker als je in ogenschouw neemt wat de gemiddelde nederlander neertelt voor mobiele telefonie.

Met zijn tweeen gedurende 20 jaar afzien van een mooie hippe telefoon heeft ons al zo'n 30.000 euro opgeleverd. En met een oude nokia ben je evengoed bereikbaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat proberen wij ook zo te realiseren. Of schudieschuld 0 euro haalbaar is moet nog blijken maar we komen een aardig eind.

En het "offer" wat wij brengen is relatief klein. Wij doen nooit mee aan hypes op gebied van moderne consumentenelektronica, dat spaart al veel geld.

En het wordt alleen maar makkelijker als je in ogenschouw neemt wat de gemiddelde nederlander neertelt voor mobiele telefonie.

Met zijn tweeen gedurende 20 jaar afzien van een mooie hippe telefoon heeft ons al zo'n 30.000 euro opgeleverd. En met een oude nokia ben je evengoed bereikbaar :)

 

Maar dit forum is zo moeilijk te bereiken met dat oude ding ;)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat proberen wij ook zo te realiseren. Of schudieschuld 0 euro haalbaar is moet nog blijken maar we komen een aardig eind.

En het "offer" wat wij brengen is relatief klein. Wij doen nooit mee aan hypes op gebied van moderne consumentenelektronica, dat spaart al veel geld.

En het wordt alleen maar makkelijker als je in ogenschouw neemt wat de gemiddelde nederlander neertelt voor mobiele telefonie.

Met zijn tweeen gedurende 20 jaar afzien van een mooie hippe telefoon heeft ons al zo'n 30.000 euro opgeleverd. En met een oude nokia ben je evengoed bereikbaar :)

 

Helemaal akkoord. Alleen oudere modellen hier. En als er internet op die foon zit, wordt de software er af geflikkerd. Gemiddeld besteden we met het hele gezin 15€ per maand aan mobiele telefonie. Daarnaast is er nog internet, telefoon, tv, goed voor 60€/maand, belastingen incluis.

 

Wij gaan ook niet mee met hypes. Bovendien, zo veel mensen willen me niet bereiken. Qua computers kozen we voor laptops. Standaard apparaten van Toshiba voor pakweg 500€, ze gaan 4 à 6 jaar mee, en om de twee jaar kopen we een nieuwe. Zo zijn er minsten 2, soms wel eens 3 beschikbaar. De tablets laten we links liggen wegens te duur en te beperkt in toepassingsmogelijkheden. We hoeven ook niet continu bereikbaar te zijn. We kopen ze enkel als er een promo is. HP komt er overigens niet meer in wegens grote rotzooi in onze ogen. De vorige heb ik hersteld met een voorhamer. Was ik ineens van alle gezeik af.

 

Ook merkkledij, hippe restaurants, cafébezoek, dure auto's, eyecatchers, statussymbolen, ... doen we niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_3522.jpg.d1c4b75c13a7b979a4116e984a80a527.jpg

 

ipv Laptop met voorhamer een 'gerepareerde'windows fone van HTC...

Niet erg besparend, maar wilde me op de hoogte stellen van de 'app rage'...

Moest zoveel inleveren op gebruiks gemak dat ik dat niet trok.

 

Mijn buffers zijn 'in opbouw' sparen voor 1e en (in september verwacht) 2e druk mee bezig..

@lewieke: goed bezig!!! 12000 liter water op voorraad (en gezond houden0 hoe pak jij dat aan (ander draadje met info volstaat ook als dat er is)

 

grt bn

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En studieschulden..?

 

Nou valt het in mijn geval nog wel mee maar ik heb medelijden met de studenten die straks moeten studeren en zelfs de basisbeurs moeten terugbetalen. Gemiddelde studieschuld zal oplopen van ca 15.000 naar 35.000 euro :eek:.

 

Da's waar. Ik denk een beetje te snel aan mijn eigen leeftijdscategorie...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...