Ga naar inhoud
GENEGEERD

Klein tentje voor in de BoB


phaelin

Aanbevolen berichten

Afmetingen worden genoemd in dit filmpje, zie je gelijk de tent "in het echt".

 

 

Interessante comments eronder!

 

I used one of these for a week in Brittany. It rained every day (sometimes heavily) The only moisture that came in was where the peg loops touched the ground - hardly any. There was some condensation (you get this in most tents) I propped the vents open with bits of stick wedged against the velcro. The fact that the toggles were luminous was a nice, practical touch. Great bit of kit IMHO.

 

Daadwerkelijk waterdicht dus volgens een gebruiker.

 

My wife and I tried ours at 500m altitude in The Lakes this weekend. It was cosy to say the least but the condensation was absolutely awful - a pool of water formed in the lowest corner and our sleeping bags were quite wet. Our vents had fallen shut during the night. In fact, I woke up quite breathless. It felt as if I have been running and then immediately laid down to try and get some sleep, my wife was the same- we could have suffocated! I'd advise anyone to leave the door open with this tent

 

Condensatie, maar dat heb je altijd in zo'n enkeldaks stuk kunststof. Het feit dat hij bang was te stikken zegt mij dat hij wellicht wat overdrijft en wat grote verwachtingen had voor die paar euro's.

 

Windbestendigheid laat te wensen over:

 

Damn, 'k zou er bijna eentje gaan halen. Als was het maar als reserve!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Interessante comments eronder!

 

Daadwerkelijk waterdicht dus volgens een gebruiker.

 

Condensatie, maar dat heb je altijd in zo'n enkeldaks stuk kunststof. Het feit dat hij bang was te stikken zegt mij dat hij wellicht wat overdrijft en wat grote verwachtingen had voor die paar euro's.

 

Windbestendigheid laat te wensen over:

 

Damn, 'k zou er bijna eentje gaan halen. Als was het maar als reserve!

 

Haha, was zelf vergeten de comments nog eens te checken, maar lijkt inderdaad redelijk positief --> in verhouding met de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf zo'n tentje gekocht twee jaar geleden voor mijn zoontje om te proberen of hij in zijn eigen tentje wilde.

Na de tweede keer opzetten was het einde van de stoksleuf al zo beschadigt door de spanning op de stok dat ik deze heb moeten dichtknutselen met o.a. tiewraps.

EDIT: door de constructie met de enkele driekwart boog heb je ook geen goede alternatieve opzetmogelijkheden als de sleuf stuk is.

Ventilatie is inderdaad zeer beperkt door de dichtwaaiende ventilatie openingen.Erg klein en niet geschikt voor meer dan slapen. waterdichtheid niet heel erg getest want we hadden goed weer :-)

 

We hebben dan ook gedurende de fietsvakantie meteen een nieuwe gekocht voor het mannetje, toen een gelert solo tentje, ook klein en anderhalve kilo maar wel dubbeldaks en robuuster in uitvoering maar alsnog niet meer dan een "grote bivakzak" Voor een tientje of twee meer heel veel meer tent voor je geld. die is inmiddels al meermaals opgezet zonder problemen.

 

 

Dit tentje van de Lidl kan ik dus zeker niet aanbevelen.

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook twee lichtgewicht tarp-poncho's in je bob stoppen, plus twee space blankets, en een paar rolletjes flosdraad, wat textielplakband en een mini-multitool waarin een zaagje zit. Daarmee kun je een tent improviseren met takken, of tussen bomen. (Zie daarover survival-websites.)

 

Want als je er ver mee moet lopen, mag een bob m.i. niet zwaarder zijn dan 15 kilo. En er moet in elk geval heel warme onder- en bovenkleding in een bob zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik 't zo een beetje lees allemaal is het wellicht een goed idee om als je een tentje tegenkomt voor weinig en je wilt 'm als nood-en-daarna-wegmik tentje je er 't beste 2 kunt kopen. Dan heb je wat reserveonderdelen.

 

mijn ervaring is dat dat geen zin heeft, de slijtage zat juist aan de "vrije" punt van het dak (dus het einde van de sleuf, boven de deur) repareren wordt dus een heleboel gedoe als je niet HEEEEEL handig bent met het naaien van nylon.

 

Zoals gezegd, voor ons was het een probeersel en binnen een week vervangen voor een iets beter /degelijker (maar nogsteeds klein, licht en goedkoop) tentje. Haalt het bij lange na niet qua kwaliteit als je het vergelijkt met de tentjes die we hebben van Hilleberg/The North Face / Erdmann Schmidt (nu Tatteljee)

 

Wil je een echt goede en toch lichte tent hebben zou ik zeker eens bij Hilleberg of Tatteljee kijken (de Mier van E.S./Tateljee is een topper en in NL gemaakt) kost allemaal wel een stuk meer, maar gaat ook jaren mee (mits droog en luchtig opgeborgen) en geschikt voor zomer en winter (in een hilleberg geslapen in het noordpoolgebied) Ook een tip is de meest simpele tipi van Hellsport, alleen een buitentent met meer dan genoeg ruimte :-) ook zonder haringen (met stenen op het doek) op te zetten in een sneeuwstorm:cool:

 

En voor de meest simpele, degelijke, flexibele optie... Een GOEDE tarp (gebruik in een BOB situatie in gedachten houdend) en een grondzeiltje. kan je alle soorten shelter mee maken zonder al te veel moeite.

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik zie weinig heil in die ultra goedkope tentjes, 't is echt een ramp als 's nachts alles nat wordt, helemaal als de volgende dag het weer ook niet mee zit en je slaapzak niet kan drogen.

 

Superlichte, goede tentjes zijn akelig duur, zelf heb ik een Vaude Power Lizard 1-2 p kunnen scoren voor bijna half geld.

Een ander forumlid heeft een veel goedkopere gevonden, die zelfs nieuw nog aardig te doen is (compleet afh. van je budget uiteraard): http://www.lifeviewoutdoors.com/hiking-and-camping-gear/tents-tarps-and-accessories/solo/eureka-solitaire-tent.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangmatje van de kijkshop voor €9,95.

Opgerold net iets groter dan een tennisbal. Meestal gebruikt om tassen met voedsel van de grond te houden, maar uitermate geschikt voor in de BOB als noodhangmat.

Getest in het veld:

[ATTACH=CONFIG]9776[/ATTACH]

 

Zeiltje van 2×3 van de bouwmarkt erbij als tarp en u ligt heerlijk te genieten in de natuur.

 

Uiteraard kunt u poolkleding meenemen om het warm te houden of een lekkere slaapzak erbij. Ieder zijn eigen keuze.

Ik zeg kippetje op het vuur ;)

[ATTACH=CONFIG]9777[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn ervaring is dat dat geen zin heeft, de slijtage zat juist aan de "vrije" punt van het dak (dus het einde van de sleuf, boven de deur) repareren wordt dus een heleboel gedoe als je niet HEEEEEL handig bent met het naaien van nylon.

 

Zoals gezegd, voor ons was het een probeersel en binnen een week vervangen voor een iets beter /degelijker (maar nogsteeds klein, licht en goedkoop) tentje. Haalt het bij lange na niet qua kwaliteit als je het vergelijkt met de tentjes die we hebben van Hilleberg/The North Face / Erdmann Schmidt (nu Tatteljee)

 

Wil je een echt goede en toch lichte tent hebben zou ik zeker eens bij Hilleberg of Tatteljee kijken (de Mier van E.S./Tateljee is een topper en in NL gemaakt) kost allemaal wel een stuk meer, maar gaat ook jaren mee (mits droog en luchtig opgeborgen) en geschikt voor zomer en winter (in een hilleberg geslapen in het noordpoolgebied) Ook een tip is de meest simpele tipi van Hellsport, alleen een buitentent met meer dan genoeg ruimte :-) ook zonder haringen (met stenen op het doek) op te zetten in een sneeuwstorm:cool:

 

En voor de meest simpele, degelijke, flexibele optie... Een GOEDE tarp (gebruik in een BOB situatie in gedachten houdend) en een grondzeiltje. kan je alle soorten shelter mee maken zonder al te veel moeite.

 

GreetZ,

Pjotr78

 

Bij mij was inderdaad na 1x gebruik hetzelfde stuk ook kapot gegaan....

Helaas moet je gewoon wat geld investeren als je een goede tent wilt. Of accepteren dat je tent gebreken heeft en niet je van het is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Ik heb voor de hikes een Jack Wolfskin Gossamer, 1 persoon tent. Beetje een bivy waar je in kan kruipen. Binnen en buiten tent zonder ruimte voor de tas. Wel je schoenen passen net in een soort onderdakje.

Bevalt mij prima en dat voor 100 euro, iets van 1 kilo weegt ie.

Met stiekeme zaken als bushcraft (iets minder legaal waar ik ga) heb ik tarp en bivakzak KL, zwaarder maar ook heerlijk. (2x zo zwaar als de jwg schat ik in)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie weinig heil in die ultra goedkope tentjes, 't is echt een ramp als 's nachts alles nat wordt, helemaal als de volgende dag het weer ook niet mee zit en je slaapzak niet kan drogen.

 

Superlichte, goede tentjes zijn akelig duur, zelf heb ik een Vaude Power Lizard 1-2 p kunnen scoren voor bijna half geld.

Een ander forumlid heeft een veel goedkopere gevonden, die zelfs nieuw nog aardig te doen is (compleet afh. van je budget uiteraard): http://www.lifeviewoutdoors.com/hiking-and-camping-gear/tents-tarps-and-accessories/solo/eureka-solitaire-tent.html

 

Inmiddels heb ik heel wat meer ervaring met de Vaude Power Lizard en ben er erg tevreden over.

Je kunt erin en uit kruipen in een regenbui zonder je te haasten, het regent dan niet rechtstreeks in de binnentent.

M'n enorme Saracen rugzak past net rechts in de, laten we het voortent noemen en aan de achterkant kunnen er nog wat spulletjes droog staan.

In je eentje genoeg ruimte om wat kleren en spullen overzichtelijk naast en om je slaapmat uit te stallen, hoogte voor mij net genoeg om overeind te zitten en wat kleren aan te trekken.

 

Door het dubbel gecoate doek lekt hij niet door als bv. die grote rugzak er tegenaan ligt en maak ik me geen zorgen als ik hem in een paar minuten even slordig neerplemp en ergens een rand van de binnentent de buitentent raakt. Een paar grotere haringen toevoegen is wel aan te raden, de bij geleverde titanium saté prikkers bieden niet zo heel veel grip in lossere grond. Harde wind/storm is dan geen enkel probleem.

 

Bij koud weer merk ik dat m'n eigen lichaam het ding toch wat opwarmt, ik heb dat iets minder slaapisolatie nodig dan in m'n grote tent.

Je zou er ook net met z'n tweeen in passen (maar waar laat je dan twee rugzakken en gear?), wordt het wel heel intiem, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

 

Hij is alleen best aan de prijs, maar weer een stuk goedkoper dan zo'n Hellsport tent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Jammer inderdaad dat ze de waterkolom niet vermelden. Je kunt ook Lidl in de gaten houden, meestal rond deze periode verkopen zij ook een 1 persoons tentje van rond 1.5 kg. Deze heb ik zelf vorig jaar gekocht voor maar circa €15, heeft 2000 mm waterkolom (zeggen ze).

Geen top tent natuurlijk maar gewoon handig voor het geval dat. Hieronder een review van dat tentje, de kleur die ik vorig jaar had was blauw, had liever de kleur uit het filmpje gehad. Een betaalbare tent onder de 1.5 kg is inderdaad moeilijk te vinden.

 

ik heb niet deze maar dit tentje

 

1382577.jpg.b0f06d52105d8d68bec3fddd44e26411.jpg

 

ook van de Lidl en ook een waterkolom van 2000 millimeter ( er stond geen waterkolom van de bodem maar dat is gewoon plastic zeil dus daar hebben ze geen waterdichte coating aan gegeven en kunnen ze dus ook neit zeggen waar die coating tegen bestand moet zijn ) en hij werkte goed, ik heb hem niet gekocht omdat hij zo compact zou zijn maar vooral omdat ik graag een tent wilde en die in mijn prijsbereik lag ( die tent als die u heeft zou ik niet genomen hebben omdat de vorm me iets minder aanstaat en hij vrij klein is, en nog steeds bijna 20 euro kostte, nou ja, 17,99 dan ;) ) en die toch een redelijke kwaliteit waarborg had ( standaard 3 jaar fabrieksgarantie )

 

en afgelopen zomer heb ik er anderhalve week mee gekampeerd, en het was zware regenval, ik kon de tent niet goed spannen omdat het een camping was met onder de grasmat een laag kiezelstenen daardoor konden de zeilen makkelijk tegen elkaar aankomen maar ik had daar alleen last van als ik tegen de wand aangelegen had. het tentje deed zijn werk, hij hield me goed droog en die ervaring heeft een hoop zorgen weggenomen ( het blijft de Lidl ). dit jaar gaan we weer en ik zie er enorm naar uit :D.

 

ik denk dat als Lidl 2000 millimeter verkoopt dat u er gerust van kan uitgaan dat het ook 2000 millimeter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

die man die u had gequote die bang was te stikken in dat tentje van de Lidl, en die het ook zo eigenaardig vond dat zijn tent ( op te maken uit zijn betoog ) half onder water heeft moeten staan ;)

 

wat het punt ook is het is geen wonder dat hij het een stuk benauwder had, want zij sliepen met zijn tweeën in een éénspersoonstent. en het was ook geen wonder dat er meer water binnenkwam ( waarschijnlijk door tegen de wand aan te liggen ) want ze sliepen met zijn tweeën in een éénpersoonstent :rolleyes:.

 

waarschijnlijk dat die vent ook gewoon last had van de condens en het ietwat benauwde slapen in een slaapzak ( als je het niet gewend bent kan het benauwend zijn )

 

maar ik ben er nooit zo'n voorstander van als de volle veerkracht van zo'n tentstok op het tentdoek zelf rust, en dan zeker met die wind erbij :rolleyes:.

 

ik vind het altijd een beetje een treurig gezicht als een tent helemaal verrot schijnt te waaien ( geen idee waarom maar ik kan daar echt slecht tegen, net als wanneer ik bomen helemaal dubbel zie liggen door de wind, of een klein bootje wat maar net boven water blijft )

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik hoor nooit iemand over bivakzakken van bv het merk Vaude of Millet (vanaf 300 gram), alleen maar over die loodzware legerdingen. Iemand met deze lichtgewichten ervaring?

 

ook een heeeeeeeeeeeeeel stuk goedkoper ( en KL is toch nog 2e hands )

 

goeie tip bedankt, ik zal hier eens voor kijken. en als ik hem koop en uit kan testen bent u de eerste die mijn ervaringen hoort ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook een heeeeeeeeeeeeeel stuk goedkoper ( en KL is toch nog 2e hands )

 

goeie tip bedankt, ik zal hier eens voor kijken. en als ik hem koop en uit kan testen bent u de eerste die mijn ervaringen hoort ;)

 

Zelf ben ik geen bivakzak man, maar ben best nieuwsgierig naar iemand die zowel ervaring heeft met de zware legervarianten en de lichtgewicht opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...