Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zenden: Wat mag wel, en wat mag niet?


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen week een reportage over 9/11 gezien. Ik kijk dan altijd naar hoe de mens zich gedraagt, en wat ik er als prepper van kan leren.

Eén van de dingen die me daarin opviel, was dat er gezegd werd dat zowel portofoons, als mobiels niet werkten. Ook de onderlinge communicatie tussen brandweerlui werkte niet.

Toch iets om even in je achterhoofd te houden bij een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Als ik dat goed snap mag ik dus wel op de commerciële fm radioband en op de luchtvaart frequenties zenden.

Hmmm beetje raar net zoals de rest van het wetboek.

 

Ik neem gewoon de gok dat de gemiddelde agent niet weet hoe het in elkaar steekt met een porto.

Mij is door een zendamateur met papieren gezegd dat het door de vage wet hierom geen probleem moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje, ik denk dat de portofoons die hier bedoeld worden centraal aangestuurde digitale portofoons zijn. Een beetje zoals het systeem dat wij in Nederland hebben. Dit systeem werkt met steunzenders die weer afhankelijk zijn van computers. Als de stroom helemaal plat gaat, werken die ook niet meer. Ouderwetse analoge portofoons werken nog wel.

 

@ghostwiper, dat snap je dan niet helemaal goed. Er is een aantal basisdelicten genoemd. Omdat wij het hier hebben over amateurzenders heb ik alleen basisdelict 2 aangehaald. In de bron die ik vermeld kun je alle basisdelicten terugvinden. Voor de commerciële FM band hebben we basisdelict 1. Op zich zit het allemaal wel heel degelijk in elkaar.

 

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om de omroepfrequenties tussen 88,0 MHz en 108,0 MHz, tussen de 174 MHz en de 230 MHz en tussen de 1452 MHz en de 1479.5 MHz te gebruiken, zonder vergunning ex art. 3.3, lid 1 Tw (etherpiraten)

(strafbaarstelling: art. 10.9, eerste lid Tw jo. art. 1, sub 1° WED)

 

Ik deel verder deels je mening. De agent op straat zal het verschil niet weten. Tijdens een alcoholcontrole werd me eens gevraagd wat die antenne op mijn dak deed. uitgelegd dat het hier om een 27mc antenne ging waarna de agent een snelle blik op mijn Jackson II wierp. Geen enkel probleem hoewel die wat meer vermogen doet dan toegestaan. Ik kan me echter voorstellen dat het bij andere controles wel wordt gekeken naar zendapparatuur. Zo reed ik nog niet zo lang geleden langs een controle bij een benzinepomp. Hier werden willekeurige auto's van de weg gehaald en helemaal binnenste buiten gekeerd. Ik kwam in de gauwigheid een bericht uit 2004 tegen:

 

WIERINGERWERF - Op zaterdag werd tussen 08.45 uur en 14.45 een grote verkeerscontrole gehouden op de Westbaan van de A7 ter hoogte van de parkeerplaats De Wierde te Wieringerwerf. Aan de controle deden in totaal 73 personen mee van de politie Noord-Holland Noord, Inspectie Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat ( afzetting A7), Verkeersgroep ( met videoauto en radar), Korps Landelijke Politiediensten o.a. met een electronische scan van kentekens, Koninklijke Marechaussee, Douane, ANWB ( om kleine gebreken te repareren), studenten van de politieopleiding, het Verkeers Handhavingsteam, de Belastingdienst Sector Autoheffingen, het Agentschap Telecom en de afdeling Milieu van de politie.

 

Ik weet niet of het AT tegenwoordig nog meedoet met dit soort controles, maar weet wel dat als ze er staan je niet wegkomt met de mededeling dat de wet een beetje vaag is en je het dus niet kon weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Als er echte een ramp voor doet dat alles verwoest zijn er geen regels voor het zenden meer . Dis adviseer ik iedereen gewoon een vhf/uhf porto aan . Zijn goedkoop een paar tientjes maar en werken goed ook kun je als het nog werkt op de amateur banden komen en luisteren . Heb zelf een baofeng uv-5r en die komt al gauw 10 km ver met de standaard antenne . En als je er meerderen koopt kun je ze heel eenvoudig met een jack kabeltje en 2 porto's ergens hoog hangen en dan als repeater gebruiken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen week een reportage over 9/11 gezien. Ik kijk dan altijd naar hoe de mens zich gedraagt, en wat ik er als prepper van kan leren.

Eén van de dingen die me daarin opviel, was dat er gezegd werd dat zowel portofoons, als mobiels niet werkten. Ook de onderlinge communicatie tussen brandweerlui werkte niet.

Toch iets om even in je achterhoofd te houden bij een SHTF.

 

Ik denk dat dit specifiek 9/11 gerelateerd is, ofwel als randfenomeen, dan wel dat er bewuste stoorzenders waren opgesteld. Dit is dus NIET altijd het geval in geval van een calamiteit.

Leuk ware dat er een zendamateur of een ander technisch onderlegd iemand een spectrum analyser draaiende had gehad tijdens 9/11...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Met 9/11 was er gewoon zo veel radio verkeer dat het bijna onmogelijk was om een bericht door te geven of te krijgen.

Alles en iedereen kakelt door elkaar heen op zo'n moment wat ook heel begrijpelijk is.

 

Een rondje in de buurt babbelen op de 27mc levert soms al problemen op met 3 of 4 man dat je dubbel zit te babbelen.

Zit hier regelmatig stereo te werken zoals ze dat dan noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je uit betrouwbare bron (ikzelf) melden dat de oude apparatuur (grotendeels) vernietigd is.

Er zijn backup-procedures en spullen, maar die zijn lang niet zo effectief als de analoge apparatuur van vroeger.

@QuickFix @ghostwiper

Vorige week mijn oude Bosch KF161 van zolder gehaald.

Deze heb ik omgebouwd zodat hij op 144-145 mhz werkt (via dipswitches is te frequentie in te stellen)

 

Weet niet zeker of dat de standaard mobilofoon was voordat c2000 werd geintroduceerd?

Volgens mij werden ze 20-25 jaar geleden uit bedrijf genomen, maar werkt nog steeds :)

 

Kijken of ik in de volgende Papa Romeo Ronde hiermee iemand kan bereiken.

 

KF-161.jpg.440d2a86857ffc20612c29d353cf2044.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De KF-161 (ik heb er ook nog ergens eentje liggen) werd niet door hulpdiensten gebruikt, maar werd (voor zover ik weet) door de toenmalige PTT verhuurd aan oa. taxibedrijven, e.d.

Afhankelijk van het korps gebruikten de politie en brandweer voornamelijk Condor mobilofoons (op 86MHz door de gemeentepolitie en Alex/AVD)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@JD81 officieel is het 4 watt fm, 1 watt am en 4 watt pep ssb ;)

Maar het grote probleem er is geen een bak die daar aan voldoet.

Cept is 4/4/12 watt alleen dat kost Nederland te veel moeite omdat dan iedere antenne in het antenne register moet.

 

De 11 meter is toch een afval band geworden, of het kan storen zorg maar dat het op de 11 meter is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 5 jaren later...

Baofeng vind k ideaal. Durf gerust te zenden zonder licentie, zo spannend is het niet. Via kabeltje en chirp goed programmeren, en je kunt vooruit. Als je wilt luisteren maar niet op dat specifiek kanaal mag zenden, zet je in chirp op dat kanaal de “duplex” op “off”. Dan zend hij op dat kanaal niet. Iemand nog leuke luisterkanalen ? Of chirp iso’s die je wilt delen?  Politie luisteren is helaas no go voor baofeng, brandweer enkel nog analoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb zelf F licentie en mag dan op alle amateurbanden, mijn apparatuur kan dankzij een kleine mod ook buiten deze banden werken maar daar zal ik nooit gebruik van maken tenzij de nood aan de man is. Bij een serieuze SHTF is natuurlijk alles geoorloofd als het iets dient maar gebruik van gezond verstand is wel belangrijk, op dat moment moet je elke frequentie als nood verkeer beschouwen en de band niet onbruikbaar maken voor flauwekul gesprekken.

Bedenk ook dat iedereen (dus ook de vijand) mee kan luisteren, spreek codes af en zo.

aangepast door Ratman
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anonymous dat is inderdaad een mooie vrij lastig te kraken methode. Het is even zoeken maar dit moet geen probleem zijn voor korte boodschappen. Ik ga me in het zenden en ontvangen wat verdiepen. Heb recent een 27 MC Porto (Midland Alan 42) en een setje Boafeng UV- 5R aangeschaft. Weet jij zo of er ergens een kanaal of frequentie is die preppers gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Mare Imbrium zei:

@Anonymous dat is inderdaad een mooie vrij lastig te kraken methode. Het is even zoeken maar dit moet geen probleem zijn voor korte boodschappen. Ik ga me in het zenden en ontvangen wat verdiepen. Heb recent een 27 MC Porto (Midland Alan 42) en een setje Boafeng UV- 5R aangeschaft. Weet jij zo of er ergens een kanaal of frequentie is die preppers gebruiken?


 

@Mare Imbrium

ik vermoed dat het bereik daarvan niet genoeg is.
daarnaast te weinig kanalen om met anderen samen ongestoord te kunnen debatteren.

Voor prep omstandigheden zou ik echt er 1 nemen met meer vermogen, meer kanalen, top scheiding vd frequenties.

en een goede antenne.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Mogelijk een kleine uitvinding.

 

Beste @Communicator,

 

Is het ook mogelijk om de lichte zend/ontvanger te voorzien van een inschakelbare, op signaal werkende IC die de zendertjes (simultaan) laat werken???

Ik bedoel het zo als wij als preppers op een afgesproken moment allemaal de toestelletjes aan zetten en één begint te zenden dat alle toestellen die aan staan gaan werken als steunzender zodat grotere afstanden daar mee overbrugt worden,,,, is zoiets mogelijk???

 

Dan zou het kunnen werken als een grote groep is lawaai maakt, wat vele kilometers kan overbruggen door stapel geluid.

Hier bij denk ik aan een voetbalwedstrijd in een stadion.

Of bladeren aan een grote boom die door de wind worden bewogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Snap dat we allemaal in een gewone situatie aan regels gebonden zijn,maar al het echt mis gaat denk je dat moet vergeten en communicatie moet gebruiken om te overleven contact met anderen kan je leven reden met dat papiertje kan je gebruiken om je billen af te vegen of een sigaar te rollen veel verder zal je er niet mee komen. 

vrg Hans.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, hans1 zei:

Snap dat we allemaal in een gewone situatie aan regels gebonden zijn,maar al het echt mis gaat denk je dat moet vergeten en communicatie moet gebruiken om te overleven contact met anderen kan je leven reden met dat papiertje kan je gebruiken om je billen af te vegen of een sigaar te rollen veel verder zal je er niet mee komen. 

vrg Hans.

Hoi @hans1

 

Heel fijn dat je als oud lid het forum in ere houd, en weer een beidrage hebt geleverd.

 

We hebben nu een setje die 5 watt is die door ons gebruikt kan word tijdens een SHTF waar alles plat ligt en zo toch in contact met elkaar kunnen komen, hoe we dat dan ook vooraf afspreken.

 

Wij hebben het mooi stetje gekregen van een rijschool houder,

het is de: 

Midland GXT-720 Specificatie

 

De Midland GXT-720 heeft een verbazingwekkend vermogen van 5 watt, waardoor een bereik tot 30 mijl mogelijk is in optimale omstandigheden (meestal 2 mijl of minder in stedelijke omstandigheden). De GXT720VP3 is een volledig uitgeruste FRS/GMRS-radio en zit boordevol functies.

De GXT-720 is ook een weerradio, die zowel de NOAA-weerkanalen als de NOAA-weerwaarschuwingen ondersteunt. Als er noodweer in uw omgeving komt, kan de GXT720VP3 u proactief waarschuwen! Handsfree bediening (met 3 gevoeligheidsniveaus) wordt ondersteund door de GXT-720! Andere functies zijn onder meer een trilwaarschuwing, waterbestendigheid, selecteerbare hoge, gemiddelde en lage energiemodi en kanaalscan. Op dit model geeft de fabrikant ook een toonaangevende garantie van 3 jaar.

De Midland GXT720 ondersteunt in totaal 36 kanalen - 22 standaard FRS/GMRS-kanalen en 14 extra kanalen. Elk standaardkanaal ondersteunt 121 privacycodes.

Dit Midland GXT-720-VP3 voordeelpakket bevat twee Midland GXT720 radio's, twee NiMH oplaadbare batterijen en twee riem c

--------'-------------------
Midland GXT-720-VP3 Kenmerken
36 kanalen (22 standaard, 14 extra)
30 mijl bereik
7 FRS-kanalen
8 GMRS-kanalen
7 gedeelde FRS/GMRS-kanalen
121 Privacycodes
5.0 Watt uitgangsvermogen
Werkt op 4 AA-batterijen of oplaadbare batterijen
Inclusief oplaadbare NiMH-batterij
Bureaulader inbegrepen
NOAA-weerkanalen
NOAA-weerwaarschuwingen
Tril Alarm
eVOX handsfree bediening (3 gevoeligheidsniveaus)
Stille werking
10 beltonen
Kanaal scannen
Automatisch onderdrukken
Roger Pieptoon
LCD-scherm met achtergrondverlichting
X-TRA TALK Power (Hi/Med/Low-instellingen)
Accumeter
Waarschuwing batterij bijna leeg
Batterij besparing
Toetsenbord vergrendeling
Monitor-functie
Hoorbare knop piept
Geschikt voor drop-in charge
Waterafstotend
Microfoon- en hoofdtelefoonaansluitingen
Drie jaar fabrieksgarantie
Inbegrepen bij de Midland GXT720VP3
Twee Midland GXT-720 radio's
Twee riemclips
Bureaulader met twee zakken
Twee oplaadbare NiMH-batterijen
AC-wandadapter
Handleiding


Q
Charging the Optional Battery Pack
Low Battery Level Indicator
Operating Your Radio
External Speaker/Microphone Jack
Troubleshooting Guide
Use and Care
Specifications and Frequency Charts
Warranty

--------------------------------------

Het is vrijwel niet gebruikt en het is een 120 volts lader met platte stekkertjes, binnen kort krijgen we de 220 volt/ 9 volt 900mA, dus dat kunnen we het fijn direct aansluiten op ons net.

1000027818.thumb.jpg.321ea76f19b251d03df2515b7864b9c2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...