Ga naar inhoud
GENEGEERD

[DIY] Rook ton/oven


silver

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Al enige tijd rook ik mijn eigen vis in een rook ton en dacht misschien is het wel leuk om het proces te laten zien. Hoe maak je een envoudige rookton om vis of vlees te roken.

 

Roken is een eeuwenoud proces om voedsel te conserveren. Vis en vlees werden vroeger niet zozeer voor de smaak gerookt, maar om het voedsel langer te kunnen bewaren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen warm en koud roken.

 

- Koud roken gaat geleidelijk en kan uren duren. Bij dit proces gaat het er met name om dat het voedsel wordt geconserveerd. Koud roken betekent niet per definitie dat het voedsel ook gegaard wordt. De temperatuur van koud roken ligt onder de 25 graden.

- Warm roken is meestal bedoeld om voedsel naast een specifieke rooksmaak te geven, ook meteen te garen.

 

Men heeft als eerste een ton nodig. Deze tonnen kun je op een redelijk eenvoudige manier verkrijgen. Ze worden verkocht op Marktplaats, plaatselijke boer, ziekenhuis. In deze vaten heeft vaak olie gezeten. Echter als deze op is wordt deze vaak weggegooid. Diegene op de afbeeldingen hieronder is een kleine ton. Hierin kan je prima makreel of wat andere kleine vissen/vlees roken (wikipedia).

 

Men neemt dus een ton/vat:

 

1.jpg.2c122f60f10ecdf5239cbb45e7fecb5b.jpg

 

In dit vat heeft olie gezeten. Pas op met vaten waar resten in zitten. Maak ze goed en grondig leeg of laat ze desnoods uitbranden !! Dit is zeer belangrijk!! Je wilt tenslotte niet dat het vat explodeert. De bovenzijde van het vat wordt dus open geslepen met bijvoorbeeld een slijptol. eventueel zou je ook de bovenkant eraf kunnen zagen met een metaal zaag. Dit is veiliger, er komen namelijk geen vonken vrij.

 

2.jpg.2f1e3739b1f6b4ef64f14f51d1719368.jpg

 

Het vat is hier netjes open geslepen. Let op dat je de kant open slijpt waar al een kleine opening zit (bijvoorbeeld schenktuit). Haal even een vijl over de scherpe randen heen.

 

3.jpg.2a6b9fca139021b9684616b70af97384.jpg

 

De twee draden die door de ton lopen zijn er om eventuele vishaken (waar de vis aanhangt) aan op te hangen. Dit is getapt draad (M8) en gekocht bij de bouwmarkt voor 3 euro. Boor aan de zijkanten van het vat twee gaten en steek er de draad doorheen. Leg hem netjes recht en boor aan de andere zijde ook twee gaten. Eventueel kan je aan de uiteinden een paar moeren erop draaien zodat ze er niet in kunnen vallen.

 

 

4.jpg.6a79c2a6e0294ced00ab45f4b24f03e5.jpg

 

Aan de onderzijde van het vat maak je met de slijptol opnieuw een opening. Ik heb een vergiet als maatstaaf gebruikt. Je kan dus aan de onderzijde het vergiet eruithalen en vullen met hout en zo je vuur stoken. Zo heb je een zogenaamde aslade.

 

5.jpg.e4cc841b7272de69e380152c7b73239f.jpg

 

Vergeet niet de ton eerst goed schoon te maken of goed schoon te stoken voordat je hem gaat gebruiken.

 

Tenslotte heb je om te roken nodig:

- Vis (vergeet deze niet te pekelen).

- Rookmot (hout snippers, verkrijgbaar bij de viswinkel).

- Jute zak (deze gebruik je om de bovenzijde van het vat af te dekken wanneer je aan het roken. Dit doe je om te voorkomen dat er viezigheid bij je vis komt).

 

Eventuele opties:

- Toevoegen van een thermometer aan de buitenzijde zodat je nauwkeuriger kan roken.

- Het uitgeslepen stuk plaat van de aslade voorzien van schaineren en deze bevestigen aan het vat zodat je de ton beter af kan sluiten.

 

Recepten zijn er genoeg op internet te vinden maar mochten er mensen specifiek geïnteresseerd zijn in een recept ben ik bereid deze te posten.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Praktisch gezien is het inderdaad om rond die 25 graden te roken lastig. Tenzij je een vuurhaard creëert en deze flink af laat koelen om dan vervolgens de mot erop te strooien.

 

Een ton als dit is prima om warm te roken. Zelf heb ik twee tonnen op elkaar om koud te roken zo hangt de vis meer aan de bovenkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik rook doe ik het als volgt .

Ik graaf een geul in de grond ongeveer 3m lang .

De gleuf moet in de windrichting zijn gegraven .

Die dek ik af met metalen platen .

Aan de éne kant zet ik mijn ton (2 . 60liter vaten boven elkaar )

Aan de ander kant van de geul maak ik vuur .

Waarop ik dan vochtig zaagsel doe en vuur kruiden .

De wind blaast de rook door het kanaal wat sterk afkoelt .

 

Volgens mij is dat koud roken .

Vlug een schets gemaakt .

20140318_211741.jpg.c10074f2a4a580626c649ab6a9419857.jpg

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik rook doe ik het als volgt .

Ik graaf een geul in de grond ongeveer 3m lang .

De gleuf moet in de windrichting zijn gegraven .

Die dek ik af met metalen platen .

Aan de éne kant zet ik mijn ton (2 . 60liter vaten boven elkaar )

Aan de ander kant van de geul maak ik vuur .

Waarop ik dan vochtig zaagsel doe en vuur kruiden .

De wind blaast de rook door het kanaal wat sterk afkoelt .

 

Volgens mij is dat koud roken .

Vlug een schets gemaakt .

20140318_211741.jpg.c10074f2a4a580626c649ab6a9419857.jpg

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt

 

Geert

 

Meet je ook de warmte in de ton? Dan weet je of dat je warm of koud rook..

 

Het ziet eruit als een goed systeem. Van de zomer ga ik het is proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote thermometer die gaat tot 400 gr als ik mij niet vergis . De thermometer heeft een naald met een simpel gat in de ton meet ik dan de temperatuur .

Den Oever is voor mij een eind weg . Maar ik heb er ook al vis gekocht . @phtvs

 

Geert

Het is voor mij ook een aardig stukje rijden, maar wij nemen de koelboxen mee en maken er een dagje weg van. Heerlijke gerookte makreel eten en lekker wandelen daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het getekende principe is wat ook gebruikt wordt om hammen en worsten etc koud te roken ter conservering.

 

Dit gebeurt in omringende landen in een rookschuur , met een externe verbrandingskamer, waar de rook koud langs het voedsel gaat. (25 graden)

Voor simpelere oplossingen zijn gewoon ketel BBQ's te gebruiken waarin een cold smoke unit wordt geplaatst , wat een smeulend rookmeel inhoud .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het getekende principe is wat ook gebruikt wordt om hammen en worsten etc koud te roken ter conservering.

 

Dit gebeurt in omringende landen in een rookschuur , met een externe verbrandingskamer, waar de rook koud langs het voedsel gaat. (25 graden)

Voor simpelere oplossingen zijn gewoon ketel BBQ's te gebruiken waarin een cold smoke unit wordt geplaatst , wat een smeulend rookmeel inhoud .

 

Op die manier heb ik leren roken van mijn vader . Hammen spek zalm heilbot haring alles werd op die manier gerookt .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Mijn recept voor rode poon:

 

Basis:

5 liter water

100-125 gram zout per liter water. (Ei moet net aan gaan drijven)

Handje jenever bessen erin.

 

Eventueel extra toe te voegen:

250 Tot 500 ml witte wijn.

Kruidnagel

Gekneusde hele knoflook

 

Even kort de kook er over zodat de smaak van alles loskomt en dan afkoelen Tot kamer temperatuur.

Afkoelen niet forceren.

 

Aantal rode of grauwe ponen en uur in deze "natte" pekel laten zwemmen.

30 minuten garen op 70 graden met alleen eiken

30 minuten roken op eiken hout en dat afblussen met vochtig beuk mot en spanen ook op 65-70 graden.

 

Oude kaas en noten op 50-65 graden roken met voornamelijk beuken hout met een beetje eik om de temperatuur hoog genoeg te houden.

Gerookte cashewnoten zijn echt heerlijk.

 

Indien je kip wilt proberen te roken gebruik eens de doppen van pistache nootjes op het vuur

Bij wild en vooral konijn vind ik walnoot doppen samen met beuk een lekkere rook opleveren.

 

Eigenlijk alles is te roken vis vlees noten en zelfs groentes kunnen verrassend lekker zijn zoals gepoft/gerookte aardappel

En volgens mij zie ik een workshop roken op de sc in Nunspeet:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn recept voor rode poon:

 

Basis:

5 liter water

100-125 gram zout per liter water. (Ei moet net aan gaan drijven)

Handje jenever bessen erin.

 

Eventueel extra toe te voegen:

250 Tot 500 ml witte wijn.

Kruidnagel

Gekneusde hele knoflook

 

Even kort de kook er over zodat de smaak van alles loskomt en dan afkoelen Tot kamer temperatuur.

Afkoelen niet forceren.

 

Aantal rode of grauwe ponen en uur in deze "natte" pekel laten zwemmen.

30 minuten garen op 70 graden met alleen eiken

30 minuten roken op eiken hout en dat afblussen met vochtig beuk mot en spanen ook op 65-70 graden.

 

 

Het recept ziet er lekker uit. Het water druipt uit mn mond :D. Zaterdag wordt het aardig weer. Ga dat recept dan is uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...