Ga naar inhoud
GENEGEERD

Klimaatverandering bedreigt drinkwater


Stuudje

Aanbevolen berichten

Klimaatverandering bedreigt drinkwater

 

De kwaliteit van water dat wordt gebruikt om drinkwater van te maken, wordt bedreigd door het veranderende klimaat. Dat meldde het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) dinsdag.

 

Door veranderingen in het klimaat kan het voor langere tijd erg droog zijn in Nederland. Rivieren stromen daardoor minder en dat verergert de invloed van lozingen op het oppervlaktewater. De vervuiling uit die lozingen wordt dan namelijk minder snel verdund.

 

Volgens het RIVM zou het dan ook goed zijn om lozingen vooral toe te staan tijdens nattere periodes of de normen voor de hoeveelheid vervuiling in het water aan te scherpen, of bij droogte water te laten stromen vanuit de ene in de andere rivier. Zo kan er bijvoorbeeld water vanuit de Waal naar de Maas en de Lek worden geleid. Ook uitgebreide zuivering van rioolwater zou helpen. De zuiveringsinstallaties lozen het gezuiverde rioolwater uiteindelijk namelijk ook op het oppervlaktewater.

 

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat in een reactie weten dat het weet dat er extra maatregelen nodig zijn in verband met klimaatverandering. „Het RIVM-rapport wordt gebruikt bij de beleidskeuzes van de komende jaren. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, stemt het ministerie die keuzes telkens af op de daadwerkelijke klimaatontwikkelingen”, aldus een woordvoerster. Dit jaar moet er meer duidelijk worden welke maatregelen het kabinet gaat nemen.

 

In Nederland wordt in totaal zo'n 40 procent van het drinkwater geproduceerd vanuit het oppervlaktewater.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
klinkt niet veelbelovend hoop dat ze met een long lasting oplossing komen

 

daar geven ze zelf al antwoord op vrees ik met de volgende regel:

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat in een reactie weten dat het weet dat er extra maatregelen nodig zijn in verband met klimaatverandering. „Het RIVM-rapport wordt gebruikt bij de beleidskeuzes van de komende jaren. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, stemt het ministerie die keuzes telkens af op de daadwerkelijke klimaatontwikkelingen”, aldus een woordvoerster. Dit jaar moet er meer duidelijk worden welke maatregelen het kabinet gaat nemen.

 

Zolang kostenbesparing belangrijker is dan veilig drinkwater zal hier nooit een serieuze oplossing voor gevonden gaan worden, en uiteindelijk halen ze kostenbesparing waarschijnlijk niet eens en zal de burger voor deze extra kosten op moeten draaien, willen we de kwaliteit van drinkwater behouden die we nu ook al hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang burgers schoon drinkwater gebruiken voor toiletspoeling lijkt me dat ook niet raar.

 

Je kan best waterproblemen aanpakken, met minder rioolaansluitingen en meer helofytenfilters bijvoorbeeld, en grijswatervoorziening bij huizen en bedrijven.

Ik zelf ken een aantal bedrijven wat met helofytenfilter zelf water schoonmaakt. Maar deze duurzame manier is voor veel burgers een ver van mijn bed-show, geitenwollensokken-verhaal, dat hoort bij de natuurfreaken.

Veel mensen zien nog te weinig in dat duurzaamheid een goede oplossing is voor problemen, en als we doorgaan op de manier waarop we gewend zijn dat het kapitalen gaat kosten. Het is dus vaak of/of. Of duurzaam, of men betaald. Blijkbaar hebben de meeste mensen nog geen problemen met betalen.

 

Overigens is water, vergeleken met Belgie erg goedkoop. En is al bekend dat het de komende jaren flink duurder gaat worden. Dus hoe meer je zelf doet om aan goedkoop water te komen en dat te gebruiken, hoe beter. Investeren in een waterton of zuinige douchekop is ineens een stuk aantrekkelijker als je je realiseert dat het je op de jaarrekening scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar geven ze zelf al antwoord op vrees ik met de volgende regel:

 

 

Zolang kostenbesparing belangrijker is dan veilig drinkwater zal hier nooit een serieuze oplossing voor gevonden gaan worden, en uiteindelijk halen ze kostenbesparing waarschijnlijk niet eens en zal de burger voor deze extra kosten op moeten draaien, willen we de kwaliteit van drinkwater behouden die we nu ook al hebben.

 

Ben ik toch blij met mijn eigen bronnen

Belachelijk dat ze op dit soort dingen besparen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kost drinkwater in Nederland ? In Vlaanderen kost het gemiddeld 3.7 € /m3 . Een gemiddeld gezin van 4 personen verbruikt 132 liter per persoon per dag . Komt op 530 liter per gezin . Dat vind ik veel . Ten huize Geert is dat stukken minder . Omdat er hier ander mogelijkheden zijn van water toevoer . Regenwater en grondwater .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.cijfernieuws.nl/waterprijzen/

 

Goedkoopste water in Brabant 0,84 euro

Duurste in Amsterdam 1,66 euro

 

Mijn verbruik op jaarbasis is 18 M3

Jouw verbruik @FincaInSpanje is laag hoor met vijf personen maar 52 M3

Hoe doe je dat?

 

Wat is het gemiddelde waterverbruik?

Het gemiddelde waterverbruik in Nederland van een normaal huishouden is ongeveer 182 m3 per jaar.

 

Wat is het gemiddelde waterverbruik per huishouden?

Uiteraard hangt je gemiddelde waterverbruik af van met hoeveel personen je samen in een huis woont. In onderstaande lijst kun je zien wat het gemiddelde waterverbruik is naar grootte van het huishouden:

 

Gemiddeld waterverbruik naar aantal personen:

- Aantal personen/ Gemiddeld verbruik in m3 per jaar

1persoon / 45 m3

2personen / 91 m3

3personen / 137 m3

4personen / 169 m3

5personen / 201m3

 

 

Wordt er gemiddeld steeds meer water verbruikt?

Ja, over het algemeen gebruiken wij in de westerse wereld steeds meer water. We douchen veel vaker dan vroeger, geven de planten in de tuin in zomer water en gebruiken elke dag de afwasmachine. Het gemiddeld waterverbruik neemt dus steeds verder toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, dat is wel veel. Dit jaar speerpunt maken van waterverbruik verminderen? Streefverbruik proberen te halen van 201 m3...of als dat toch haalbaar is net onder de 200...199m3 klinkt veel stoerder natuurlijk :)

Kleine hulpmiddelen als een doorstroomregelaar in elke kraan, geven al heel snel resultaat en kosten je echt de kop niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
  • 1 maand later...

Een heel interessant artikel uit de Guardian van vorige week. Sao Paulo in Brazilië kampt al lange tijd met waterschaarste en in dit artikel worden de ervaringen van mensen bij wie ineens geen water meer uit de kraan komt in die giga-stad beschreven. Erg boeiend.

http://www.theguardian.com/cities/2015/feb/25/sao-paulo-brazil-failing-megacity-water-crisis-rationing?CMP=share_btn_fb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water kost hier in Zweden zo'n 0.77 euro per kuub.

Ik gebruik per jaar ongeveer 50 kuub (waarbij landelijk 35-80 kuub normaal is, ik zit dus onder 't gemiddelde), veruit het meeste bij 't douchen. M'n douchekop is alles behalve zuinig, ik heb graag een flinke straal op m'n IT-er nek om de stijve spieren nog een beetje te helpen ontspannen. Ook douche ik dus vrij lang, 10 minuten ongeveer.

 

Het grootste deel van de waterrekening hier is voor de aansluiting, zo'n 240 euro/jaar. M'n verbruik ligt dus ver onder de aansluitkosten en maakt op de factuur dus echt geen drol uit.

 

Ook heb ik nog een eigen bron beschikbaar met redelijk schoon water, die ik gebruik om de plantjes water te geven in m'n tuintje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water kost in Vlaanderen pakweg 2 € per kuub. Daarnaast betaal je een afvalheffing waarmee de kostprijs van een kuub op ongeveer 5€ uitkomt. Ons jaarlijks verbruik voor 4 personen bedraagt tussen 10 en 30 kuub per jaar. We streven naar 10. Vorig jaar hadden we een lekkende afsluiter van de cv die 20 kuub liet weglopen. We recupereren regenwater in onze opslag van 12m3 en gebruiken dat zo veel mogelijk. Tanden poetsen en koken doen we natuurlijk met drinkwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik schreef het ergens al eerder. Water, het nieuwe goud.

 

In Californië is de droogte zo erg, dat steden verplicht worden 25% minder water te verbruiken.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/californiers-op-waterrantsoen-om-historische-droogte~a3942368/

 

Klimaatverandering, of geo-engineering ?

http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=9113:blijf-van-onze-planeet-af&catid=11:chemtrails&Itemid=24

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar geven ze zelf al antwoord op vrees ik met de volgende regel:

 

 

Zolang kostenbesparing belangrijker is dan veilig drinkwater zal hier nooit een serieuze oplossing voor gevonden gaan worden, en uiteindelijk halen ze kostenbesparing waarschijnlijk niet eens en zal de burger voor deze extra kosten op moeten draaien, willen we de kwaliteit van drinkwater behouden die we nu ook al hebben.

 

Ze blijven achter de feiten aanlopen ipv pro-actief te handelen. En maar stug blijven ontkennen dat we zelf verantwoordelijk zijn voor deze klimaatverandering. :(

Bos is er om te kappen, lucht om te verontreinigen en water om je afval mee te verdunnen, zucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...