Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Sjambok (Afrikaanse zweep)


Aanbevolen berichten

De sjambok is vanaf nu te koop in de http://prepshop.nl/buitenleven/gereedschap/sjambok

 

 

De sjambok is van origine een van nijlpaardleer gemaakte ronde zweep/wapenstok die gebruikt werd bij het drijven van vee in Zuid-Afrika en ter bescherming van de eigenaar.

Ook nu nog wordt de sjambok in bepaalde gebieden als zodanig gebruikt.

 

Maarrrrr, je kan er ook ongenodigde gasten mee besjambokken, zodat zijn enigszins terughoudend zijn in hun stoute boeven streken.

Daar komt dan ook het spreekwoord vandaan "Zijn ze nu helemaal besjambokt."

 

De Sjambok valt onder de zwepen, je mag ze dus hebben al heb je wat uit te leggen als je met Sjambok gaat shoppen in hartje Amsterdam.

Het voordeel van een Sjambok ten opzichte van een honkbalknuppel is dat je met een Sjambok heel moeilijk botten breek, maarde behandeling wel heel zeer doet.

 

Tijd voor een filmpje.

 

 

Verdere info:

Deel 1

Deel 2

 

Blanky,

 

PS. Mev. Blankfein heeft er ook één onder haar bed liggen.;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Maarrrrr, je kan er ook ongenodigde gasten mee besjambokken, zodat zijn enigszins terughoudend zijn in hun stoute boeven streken.

Met een zweepslag zul je sneller een rode waas voor de ogen van je aanvaller bereiken, dan hem tegenhouden of wegjagen. Tenzij je vrouw van plan is vanuit haar slaapkamer vee te drijven of slangen uit te schakelen, is het raadzaam die Sjambok met iets effectievers te vervangen. Heeft ze overigens al eens Krav Maga overwogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.jpeg.fe903b4316cb22183b4d88797c0505f3.jpeg

 

 

2.jpeg.84b3be83a5d297b38e1a4a44f3ba11bd.jpeg

 

 

3.jpeg.b424ecfc54b3563242c6e944cd0c5039.jpeg

 

Honkbalknuppel vs. sjambok. Ik zou vanwege de snelheid, het bereik en de mogelijkheid tot dubbelslag altijd voor de sjambok kiezen. Zelfde gaat op voor ongewapende tegenstander (duh) en iemand met een mes.

 

Ik heb er thuis twee liggen (spul kost nauwelijks wat) en heb er eentje getest: met een enkele klap een deksel van een doos aan gort. Dit is echt geen fijn wapen om tegenover je te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een zweepslag zul je sneller een rode waas voor de ogen van je aanvaller bereiken, dan hem tegenhouden of wegjagen. Tenzij je vrouw van plan is vanuit haar slaapkamer vee te drijven of slangen uit te schakelen, is het raadzaam die Sjambok met iets effectievers te vervangen. Heeft ze overigens al eens Krav Maga overwogen?

 

Yep,.... Krav Maga is leuk voor in de sportschool of als je de sjambok thuis hebt liggen.

 

De heren staan in het filmpje ontspannen bij, maar in en werkelijke situatie is de aanvallen gestrest, en zouden er meerdere patronen afgeschoten worden.

Krav Maga moet je dagelijks blijven oefenen totdat de handelingen er in gesleten zijn en blijven, anders zou ik er werkelijk niet aan beginnen.

 

Het gros van de Karv Maga beoefenaars zijn halfwas, overschatten zich zelf en zijn hiermee een gevaar voor zichzelf en hun omgeving.

 

Een sjambok is dermate stug dat de rode waas snel omslaat in vluchtgedrag.

Het gevaar is wel, dat ze terugkomen om de rekening te vereffenen.

 

Daar waar mogelijk gevecht situaties vermijden, en is het niet anders laat de tegenstander zo ver mogelijk van je af blijven weren.

Een close combat blijft lastig te winnen zonder schade.

 

Blanky,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep,.... Krav Maga is leuk voor in de sportschool of als je de sjambok thuis hebt liggen.

Onder het bed is toch thuis? Overigens zal de lengte van de Sjambok je vrouw binnenshuis niet dienen. En hoe vaak heb je die sjambok buitenshuis bij je? Neem je die mee naar de cinema en het restaurant?

 

De heren staan in het filmpje ontspannen bij, maar in en werkelijke situatie is de aanvallen gestrest, en zouden er meerdere patronen afgeschoten worden.

Ik zou niet weten over welk filmpje je het hebt, en ik zie niet wat een demonstratie of oefenmoment met de effectiviteit van Krav Maga te maken heeft.

 

Krav Maga moet je dagelijks blijven oefenen totdat de handelingen er in gesleten zijn en blijven, anders zou ik er werkelijk niet aan beginnen.

Nonsens, de basis zat er bij mij al binnen een paar maanden 1-2 per week een uurtje trainen bijna reflexmatig in, en het is niet zo dat ik een uitzonderlijk goede leerling ben. En met alleen al de basis ben je een heel eind. Ik wil natuurlijk niet uitsluiten dat jouw leermeester een beunhaas was (of je het nog nooit geprobeerd hebt?).

 

Het gros van de Karv Maga beoefenaars zijn halfwas, overschatten zich zelf en zijn hiermee een gevaar voor zichzelf en hun omgeving.

Dat die mensen zichzelf overschatten heeft iets te maken met hun persoonlijkheid (of de onoprechtheid van hun leermeester), niet het zelfverdedigingssysteem. En halfwas is nog altijd beter dan niets.

 

Een sjambok is dermate stug dat de rode waas snel omslaat in vluchtgedrag.

Iemand die kan vluchten kan ook aanvallen. Als je jezelf effectief wilt verdedigen moet je je aanvaller uit kunnen schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou Rothbard, een flinke striem met die sjambok over je gezicht en we hebben het helemaal nergens meer over. Dit is een zweep die wordt gebruikt om vee (met een hele dikke huid) bijeen te drijven. Ik denk dat een harde slag mensenhuid laat splijten en dan denk je echt niet meer aan krav maga, maar zak je in een reflex naar de grond om daar verder pijn te lijden. Dit ding is door z'n bereik en snelheid ongelooflijk effectief. En da's mooi, want hij is gewoon legaal in NL verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Rodin, dan moet je me wel eerst in mijn gezicht zien te raken (in 1 keer, want binnen een fractie van een seconde heb ik dat superieure bereik van de Sjambok overbrugd, en dat is niet omdat ik uitzonderlijk snel ben), en ik moet bovendien niet bijzonder vastberaden zijn wil ik op de grond gaan huilen zonder gebroken botten. Overigens is lang niet iedere verdedigingssituatie er een waar je aanvaller netjes van voren vanaf een paar meter afstand op je af komt. Probeer maar eens met dat onding een goede, harde slag af te schieten in een andere positie (serieus, probeer, nu er nog geen potentieel fatale gevolgen aan dit onvermogen zitten).

 

Wel kinky :rolleyes:

Wellicht heeft Mevrouw Blankefein er dáárom eentje onder haar bed liggen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik ben het met een aantal zaken eens en oneens. De sjambok kan inderdaad mensen gewoon zo kwaad maken dat het mensen door het lint gaan. Maar ik denk dat het merendeel zich uit de voeten maak.

Dan over Krav Maga: Krav Maga hoort eigenlijk niet op een sportschool thuis. Het is namelijk geen sport! Dat moet hem mijn inziens ook niet worden. Krav Maga is door de grondlegger Imi Lichtenfeld ontwikkeld in eerste instantie voor de reservisten in het Israëlisch leger. Het bleek namelijk dat zij bij herhaling veel van hun technieken kwijt waren. Krav Maga is juist ontwikkeld om mensen in korte tijd te leren verdedigen en de tegenaanval in te zetten. Krav Maga is gebasseerd op de natuurlijke reflexen en grove motoriek. De fijne motoriek ben je namelijk kwijt in een gevechtssituatie daar zorgt de adrenaline voor. Veel grepen uit vechtsporten waarvoor je wel moet blijven trainen ben je in een gevechtssituatie daardoor kwijt. Doordat Krav Maga in zijn techniek afgeleid is van de natuurlijke reflexen die iets worden aangepast blijft de basis hangen.

Je kan het leuk en ontspannend vinden om Krav Maga les te blijven nemen. Het is echter de hele opzet van Krav Maga dat dit niet nodig is. Het is ook daarom dat het steeds meer zijn intrede vindt bij verschillende leger eenheden, politiekorpsen en zo meer.

Krav Maga is een heel effectief middel dat dus in korte tijd kan worden aangeleerd....echter. het heeft ook zijn beperkingen. Je leert bijvoorbeeld weringen tegen wapens vooral messen.

Dit is vaak succesvol maar mijn inziens alleen maar om dat het gebruik van blanke wapens veel techniek vereist. Verweg de meeste mensen die daar echt in getraind zijn zijn nou net niet de types die je 's avonds met een mes gaan overvallen. Ik ben namelijk van een ding overtuigd. Sta je tegenover iemand die wel de juiste gevechtstraining heeft met blanke wapens, dan is jouw kans heel klein ook al ben je een kei in Krav Maga. Tijdens een kleine demonstratie werd een krav maga instructeur door zo iemand volledig gefileerd. Daarna met mes op mes werd de instructeur binnen 1 seconde ontwapend en op nieuw gefileerd. In de praktijk zal je waarschijnlijk nog niet eens het mes gezien hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

interessant, wie was de tegenspeler van de instructeur? Iemand met eskrima ervaring? blijkbaar toch iemand die en handig was met een mes en ook nog eens wist te ontwapenen.

 

Het maakt niet zo heel veel uit wie het mes hanteert. Zelfs een amateur die als een wilde rondzwaait kan veel schade aanrichten. Een mes is ongelooflijk link en bijna niet af te weren. Zodra het een wond van meer dan 3 cm veroorzaakt, dan gaat het lichaam automatisch in shock. Krav Maga is een prima verdedigingsmiddel, maar je wordt er natuurlijk niet onkwetsbaar van. Bekijk deze maar eens voor een realistisch beeld van een mesaanval:

 

A real knife attack is likely to look like this

http://www.youtube.com/watch?v=4ah_0gia4A0

 

Reality of trying to defend against a committed Knife Attack

http://www.youtube.com/watch?v=DdJAgfO2GQc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjambok is handig om te hebben in deze tijd waarin de dader beschermt wordt door de wet. Wanneer er totale anarchie heerst in de steden zou ik de sjambok omruilen met een wapen dat direct letsel toebrengt. Voor nu de dader nog beschermt wordt is een sjambok heel handig.

Iemand links naar webshops die de sjambok verkopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand links naar webshops die de sjambok verkopen?

 

Camonet (http://www.camonet.nl/) had ze, maar daar zijn ze uitverkocht.

 

Zoeken op Google (cold steel sjambok & links klikken op pagina's uit NL) levert dit op:

http://www.google.nl/#q=cold+steel+sjambok&hl=nl&prmd=imvns&source=lnt&tbs=ctr:countryNL&cr=countryNL&sa=X&ei=rUPgT-H_Fsiq8AO3sfiUDw&sqi=2&ved=0CGQQpwUoAg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=57898f3306bb14d1&biw=922&bih=599

Link naar reactie
Delen op andere sites

A real knife attack is likely to look like this

http://www.youtube.com/watch?v=4ah_0gia4A0

 

Reality of trying to defend against a committed Knife Attack

http://www.youtube.com/watch?v=DdJAgfO2GQc

 

Het is in een oogopslag duidelijk dat de man in het eerste filmpje niet getraind is in Krav Maga, of hij past het in ieder geval niet toe. Eigenlijk wel komisch hoe hij aan aan het kloten is met zijn jas. In het tweede filmpje laten ze eerst zien wat er gebeurt als je 'defensief' bent tegenover een mes. Dan loopt het inderdaad niet goed met je af. Maar the best defense is nog altijd a good offense. Later in dat filmpje laten ze dan ook een aanvallende manier van verdedigen tegen een mes zien, en die lijkt heel erg op wat mijn Krav Maga instructeur mij leert, alleen leer ik juist om de aanvaller op dat moment van desoriëntatie helemaal uit te schakelen (en uiteraard als dat niet gaat wegrennen). Maar inderdaad, onkwetsbaar wordt je er absoluut niet van, maar dat is met niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...