Ga naar inhoud
GENEGEERD

EHBO vraag over verbinden


Aanbevolen berichten

Sinds kort ben ik ergens actief (beginnend) EHBO'er

 

Nu heb ik het al een paar keer gehad dat mensen een verwonding hebben op een plek waar verbinden lastig is. namelijk op de elleboog en op de knie.

 

Werkwijze is nu: wond schoonmaken met water , schoonpoetsen met steriel gaasje, nieuw steriel gaas erop met tape, daarna met ideal windsel 1 wikkeling op het gewricht, dan aan beide kanten van het gewricht afrollen en fixeren met een tape.

 

Ik heb het gevoel dat dit beter kan. Het resultaat wint soms geen schoonheidsprijs.

 

Aangezien dit onderwerp op de jaarlijkse herhaling avonden vaak heel snel wordt behandeld en dit soort zaken ook in overlevingssituaties voorkomen stel ik mijn vraag hier aangezien hier een hoop mensen rondhangen met veel kennis over deze zaken.

 

Zijn er betere methodes of dingen die ik kan doen om dit beter uit te voeren en hoe moet ik dit opvolgen bijvoorbeeld als het verband 1 of 2 dagen later verwisseld moet worden

 

 

Groeten,

 

Neoclyps

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hier een link misschien heb je er wat aan maar zou toch het aan bod van @Keyser Suze aannemen You can trust him he's a doctor ;)

 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/53189-verband-en-verbinden.html

 

Knie: Begin in het midden van de knie en draai eerst het verband naar beneden toe, verbind dan weer terug naar boven toe en eindig een gedeelte boven de knie. De knie moet bij het verbinden iets gebogen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger leerde je veel verschillende zwachtel en driekante doek verbanden bij EHBO. Als je op een rommelmarkt of kringloop een (best wel) oud Oranjekruisboekje op de kop weet te tikken (ca 1 euro) moet je er zeker één kopen, want daar staan ze allemaal in.

 

Voor een elleboog drukverband neem je een rol gaas, houdt de elleboog iets gebogen. Leg eerst een slag over de elleboog, dan ;een daarboven die de eerste slag voor 2/3 bedekt, dan een slag over de onderkant van de eerste (middelste) slag, dan weer één aan de bovenkant en éen aan de onderkant, en zo ga je verder. Het principe voor knieën en hielen is hetzelfde.

 

Ik denk dat dit is wat @Keyser Suze bedoelde met achten draaien: in het midden beginnen, een slag naar boven en een slag naar onder.

 

Het kan ook met een driekante doek: vouw er een brede das van, hou de elleboog gebogen, de das gaat over de elleboog, de uiteinden kruisen in de holte. Dan één uiteinde bovenlangs en één uiteinde onderlangs, en vastknopen in de holte.

 

Toch jammer dat men dit tegenwoordig niet meer onderwijst!

 

:cool:

 

PS het gebeurt mij geregeld dat ik iemand met verwondingen naar de dokter stuur (ik werk met jeugd) en ik krijg geregeld te horen dat de dokter het jammer vond om het verband los te halen! :rolleyes:

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op m'n werk worden vooral de producten van http://www.klinion.nl/instructie-tapen/ met succes gebruikt bij verwondingen in de omgeving van gewrichten. De zelfklevers blijven erg lang op de juiste lokatie zitten, vooral bij 'lopers' (een term voor onrustige PG ouderen) en ook belangrijk: de mensen trekken het niet snel weg omdat het -mits goed aangebracht uiteraard- comfort geeft ipv ontneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger leerde je veel verschillende zwachtel en driekante doek verbanden bij EHBO. Als je op een rommelmarkt of kringloop een (best wel) oud Oranjekruisboekje op de kop weet te tikken (ca 1 euro) moet je er zeker één kopen, want daar staan ze allemaal in.

 

Voor een elleboog drukverband neem je een rol gaas, houdt de elleboog iets gebogen. Leg eerst een slag over de elleboog, dan ;een daarboven die de eerste slag voor 2/3 bedekt, dan een slag over de onderkant van de eerste (middelste) slag, dan weer één aan de bovenkant en éen aan de onderkant, en zo ga je verder. Het principe voor knieën en hielen is hetzelfde.

 

Ik denk dat dit is wat @Keyser Suze bedoelde met achten draaien: in het midden beginnen, een slag naar boven en een slag naar onder.

 

Het kan ook met een driekante doek: vouw er een brede das van, hou de elleboog gebogen, de das gaat over de elleboog, de uiteinden kruisen in de holte. Dan één uiteinde bovenlangs en één uiteinde onderlangs, en vastknopen in de holte.

 

Toch jammer dat men dit tegenwoordig niet meer onderwijst!

 

:cool:

 

PS het gebeurt mij geregeld dat ik iemand met verwondingen naar de dokter stuur (ik werk met jeugd) en ik krijg geregeld te horen dat de dokter het jammer vond om het verband los te halen! :rolleyes:

 

Juist. Dank. Kudo.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

en dit soort zaken ook in overlevingssituaties voorkomen stel ik mijn vraag hier aangezien hier een hoop mensen rondhangen met veel kennis over deze zaken.

Ik zou zeggen in een overlevingssituatie: dek/wondverband er op, de vier zijde af plakken met tape (eventueel ducktape) zo heb je de wond steriel afgedekt en de zijde zijn dicht om verdere besmetting te voorkomen.

 

dek/wondverband/snelverband-omwikkelen met elastisch verband en vast tapen. Maar in een overlevingssituatie gebruik je wat er voorhandig is, maar zo steriel mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer een rolletje verband met zo'n rode rand te krijgen dan kun je goed oefenen op verschillende technieken ( visgraat of de 8 )

 

even een out of the box oplossing : verbandspray !

is niet optimaal/ideaal ivm ventilatie/luchten van de wond en de wond moet ook niet te diep zijn maar wordt bv veel door sporters gebruikt die nog verder moeten in een wedstrijd.

voor een rustige situatie is het onnodig en duur maar als je bv op de vlucht bent kan het wel een uitkomst bieden ( is snel aan te brengen en wond is afgedekt en ook een beetje spatwaterbestendig)

 

let op : de wond moet wel schoon zijn anders kan het gaan ontsteken en niet er op doen als je er later nog een dokter naar wilt laten kijken want die kan dan niks meer zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verband wat Loesje1980 bedoeld heb ik misschien nog wel wat rollen van liggen, maar moet op zolder zoeken of ik ze nog heb of dat ze al in de prullenbak beland zijn.

Mocht er interesse hier voor zijn PB mij dan maar. dan wil ik wel gaan zoeken.

 

Greetz Will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Vroeger gebruikte je de zogenaamde visgraat methode, maar tegenwoordig leren ze het je anders.

 

Dus je begint over het gaas heen draait hem 1 keer eromheen rond dan schuin naar beneden (van het hart af) en dan trapsgewijs naar boven draaien, de knieholte recht over de knie sla je dan wel over en je gaat over de knie langs, nog een paar slagen rond en klaar.

 

Dit komt mede ook door de nieuwe snelverbanden deze methode, die maar een kleine eindje hebben aan de ene kant en een lange aan de andere kant.

 

 

Dit is wat ik kon vinden wat laat zien wat ik bedoel. Met de nieuwste snelverbanden is de oude visgraat methode gewoonweg niet mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...