Ga naar inhoud
GENEGEERD

Grenzen van Europa (een overicht over 1000 jaar veranderende grenzen)

wiskers
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja een leuk filmpje, maar het gaat wel wat snel om verschillende landen tegelijk in de gaten te houden. Maar het had van mij wel iets nauwkeuriger gemogen, volgens het filmpje had Hitler rond 1950 nog een groot deel van Europa bezet. Maar het gaat er natuurlijk om een beeld te geven van de betrekkelijkheid van grenzen. Het heeft mij altijd gefascineerd hoe mensen nationalistische gevoelens ontwikkelen voor zoiets kunstmatigs als een koninkrijk of natiestaat. Jammer dat niet meer mensen zich gewoon in de eerste plaats wereldburger of Europees beschouwen in plaats van Nederlander of Brabander. Het regionale niveau, provincie of streek, daarvan begrijp ik nog dat mensen er een binding mee hebben. Dat jij je Nederlander voelt en juicht als oranje scoort, is het gevolg van een paar honderd jaar propaganda. Niets meer en niets minder, maar hier spreekt een halve Duitser, die in de jaren tachtig nog voor mof werd uitgemaakt op het schoolplein. Dat, het oorlogsverleden van het land van mijn vader, goed en fout, grijs, het heeft me als kleuter aan het denken gezet, en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Dat de grenzen constant fluctueren, dat maakt ze eigenlijk ongeloofwaardig en dus irrelevant. Hieruit volgt dat er eigenlijk wereldwijd een vrij verkeer van goederen en personen zou moeten zijn. Binnenkort in een theater bij u in de buurt; Revolutie 2.0: wereldwijde anarchie (ik denk dat de op handen zijnde ineenstorting van het wereldwijde monetair stelsel ofwel totalitaire regimes aan de macht zal helpen, of liever het andere uiterste, totale vrijheid, anarchie).

• Leuk 1
Link naar reactie

Jaaa! Goed he?!

Wilde m ook al posten, dat filmpje. Zo fascinerend! En ook nogal relativerend...

Heb m al een paar keer zitten bekijken om op bepaalde regio's te kunnen letten en volgens mij zijn zo'n beetje alleen Noorwegen en Engeland de afgelopen 1000 jaar geen enkele keer van kleur veranderd...

Link naar reactie

Hmmm leuk om te zien. Spanje bleef grote tijd vrij stabiel ,net als Portugal...De Russen zijn precies een groot deel kwijt en in midden Europa is het een enorme warboel van constant lijntjes trekken.

Het zal waarschijnlijk niet bij de laatste lijntjes blijven...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...