Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn SHTF eerste klas


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Miljaaaaar.. deze is er op.

Bij de aankoop van mn huis stond in de keuring van mn elektriek dat de zekeringkast moest gefatsoeneerd worden.

Gisteren wat tijd dus doen die handel.

Wat niet gebruikte draden verwijdert enz enz..

Mijn oog viel ook op een loshangende aardingskabel. Kan gebeuren want om de 5 jaar moeten wettelijk alle schroeven in de kast worden aangedraaid..dus na 25 jaar kan hier wel iets zijn losgekomen in mijn net aangekochte woning.

Ik schroef de aardingskabel terug vast en sluit mn kast en zet de elektriek weercoo.

Op dat moment schiet de radio in de garage in brand en hoor ik in huis her en der kleine ontploffingen.

Godmiljaar en 1000 bommen ...snel terug de el af..

Bij nader onderzoek blijkt dat de maatschappij ( beheerder van het net) in de verzegelde tellerkast een verkeerde kabel heeft gebruikt en een fase heeft aangesloten op de geel / groene aardingsdraad. Gevolg...alles heeftceen flinke stoot van 400 volt gekregen ( ik heb ook drijfkracht).

Gevolg...Chauffageketel kapot...Lastoestel kapot...alles van tv ..telefoon en internet kapot...microgolfoven kapot..xbox kapot..printer . Laptop..dlink.en surround kapot...gsm lag te laden...kapot....alle wekkerradios kapot...alle adaptors in huis kapot...kortom...bijna back to the stone-age op 2 seconden..milj.. ..nondedju..godv... .mme dikke f......k.

 

De netbeheerder komt deze week zien en ik zal waarschijnlijk wel vergoed worden maar wordt een proces van lange duur vrees ik..

 

Dus Nooit vertrouwen op het werk van een ander...stroom steken op een geel groene aarding...hoe durven ze...dat zijn verdomme basisregels van de elektriciteit nonde doeme...

 

Wordt vervolgd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Miljaaaaar.. deze is er op.

Bij de aankoop van mn huis stond in de keuring van mn elektriek dat de zekeringkast moest gefatsoeneerd worden.

Gisteren wat tijd dus doen die handel.

Wat niet gebruikte draden verwijdert enz enz..

Mijn oog viel ook op een loshangende aardingskabel. Kan gebeuren want om de 5 jaar moeten wettelijk alle schroeven in de kast worden aangedraaid..dus na 25 jaar kan hier wel iets zijn losgekomen in mijn net aangekochte woning.

Ik schroef de aardingskabel terug vast en sluit mn kast en zet de elektriek weercoo.

Op dat moment schiet de radio in de garage in brand en hoor ik in huis her en der kleine ontploffingen.

Godmiljaar en 1000 bommen ...snel terug de el af..

Bij nader onderzoek blijkt dat de maatschappij ( beheerder van het net) in de verzegelde tellerkast een verkeerde kabel heeft gebruikt en een fase heeft aangesloten op de geel / groene aardingsdraad. Gevolg...alles heeftceen flinke stoot van 400 volt gekregen ( ik heb ook drijfkracht).

Gevolg...Chauffageketel kapot...Lastoestel kapot...alles van tv ..telefoon en internet kapot...microgolfoven kapot..xbox kapot..printer . Laptop..dlink.en surround kapot...gsm lag te laden...kapot....alle wekkerradios kapot...alle adaptors in huis kapot...kortom...bijna back to the stone-age op 2 seconden..milj.. ..nondedju..godv... .mme dikke f......k.

 

De netbeheerder komt deze week zien en ik zal waarschijnlijk wel vergoed worden maar wordt een proces van lange duur vrees ik..

 

Dus Nooit vertrouwen op het werk van een ander...stroom steken op een geel groene aarding...hoe durven ze...dat zijn verdomme basisregels van de elektriciteit nonde doeme...

 

Wordt vervolgd....

 

Dat wordt dus bonnetjes verzamelen van allerlei kapotte apparaten.:(

 

Het schadebedrag zal ook aanzienlijk zijn. Laat je in ieder geval niet afschepen met een eerste bod. Nooit mee akkoord gaan, altijd meer uit zien te slepen. En sterkte met het herstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 Wat je toch vaak ziet bij contracten van oa energiemaatschappijen is dat zij een disclaimer hebben mbt fouten ed waarbij de gebruiker de klos is

dus kijk je aansluitvoorwaarden van je energie maatschappij goed na en desnoods laat je eigen ook informeren door een juridisch iemand dit kan gratis ( http://www.sociaalraadslieden.nl/ )

Want of je energiemaatschappij doet niet moeilijk en zegt dat ze een grove fout gemaakt hebben (want wees eerlijk voor het zelfde geld was je onder de douche gestapt (waterleiding is geaard)

en had dus nog erger kunnen zijn als al je spullen of ze gaan moeilijk doen en beroepen zich op wat in hun aansluitvoorwaarden staat .

In ieder geval wens ik je veel sterkte en succes ermee

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjezzzus dat is balen. Succes met het verhalen van de schade.

 

Wij hebben zo iets ook een keer gehad toen de bliksem insloeg in een lantaarnpaal naast het huis. De hoofdkabel lag daar vlag langs en de stroom van de bliksem is toen over geslagen in de kabel met gevolg dat er ook een hele zooi kapot was. Werd volgens mij toen gedekt door de verzekering. Advies toen was dat je eigenlijk als het onweert de stekkers overal uit moet trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Godverdegodver, dat is wel echt zware kutzooi. Maar je bent wel ineens van al je apparaten af, om te oefenen voor het einde van de wereld, zoals wij die kennen. (geintje, sterkte met de verzekering). Blij dat iedereen nog heel is verder. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

.......

Bij nader onderzoek blijkt dat de maatschappij ( beheerder van het net) in de verzegelde tellerkast een verkeerde kabel heeft gebruikt en een fase heeft aangesloten op de geel / groene aardingsdraad.

.......

 

Amaai! Als dit aantoonbaar veroorzaakt is door de elektra maatschappij, zijn ze gruwelijk het haasje!

Welke driedubbelovergehaalde druil van een elektromonteur haalt het in z'n kop zoiets achterlijks te doen?! Kleurenblind?????

 

Worstcase scenario: Dit is wel zo'n stomme fout, dat het mogelijk niet door een (beroeps)monteur van de elektramaatschappij is gedaan.

 

Ik hoop echt voor je dat het bewijs keihard is. Die verzegeling is in ieder geval een goed begin.

 

Heel veel succes! En ik hoop oprecht dat je er over een jaar hartelijk om kunt lachen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dus Nooit vertrouwen op het werk van een ander...stroom steken op een geel groene aarding...hoe durven ze...dat zijn verdomme basisregels van de elektriciteit nonde doeme...

 

Wordt vervolgd....

Basisregel is dat je in zo een geval, meet wat de draad doet, maw ook of er spanning op staat.

Aangezien JIJ een verandering aan een BESTAANDE installatie uitvoerde, ben jij verantwoordelijk. Ik hoop voor je dat het anders uitdraait,

maar het is niet zo dat de netbeheerder ineens spanning stak op een draad, neen, de spanning stond er al op (ook al mocht dat niet) en jij sluit ze aan.

 

En als je de aardingsdraad met spanning op aansluit op het knooppunt van alle aardingsdraden, moet alle stroom direct naar de aarde gaan,

dus ergens brand er dan iets door, tenzij je aarding niet goed werkte natuurlijk, dan blijft er inderdaad spanning staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan als het aangesloten is door de beheerder in een verzegelde kast dan zal deze ook de schade moeten verhelpen, ondanks dat het door hemzelf opnieuw aangesloten is.

 

Verder heel erg vervelend dit en gelukkig geen heel erge dingen gebeurd. Had zomaar veel erger kunnen aflopen.

 

Oftopic: de eerste post leek mij zo uit Kuifje te komen :)

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het een verzegelde kast is hoe weet je dat het verkeerd is aangesloten dat kun je dus alleen weten als je verzegeling hebt verbroken maar hoe dan ook het is gewoon weg kut 1 voordeel je bent een prepper , dus kaarsen te voorschijn , petrokachel afstoffen en terug naar af , hoop dat alles goed komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben je mooi klaar mee dan..

Veel sterkte en hopelijk werkt de netbeheerder een beetje snel mee en krijg je alles netjes vergoed.

Zelf ook gezien dat dit soort maatschappijen er alles aan proberen te doen om er maar onderuit te komen.

en zoals @Highway ook al aangaf is het waarschijnlijk verstandig om alle bedrading die in het huis lopen ook door te laten meten om te zien of er toch niet ergens anders ook wat beschadigd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666

Eerste regel die mijn oude stage begeleider mij leerde: Elke kabel die je ziet ga je van uit dat er stroom op staat. Veel van de oude baas geleerd, en pas dit nog steeds toe. Als ik niet ergens zelf de stroom af heb gehaald is elke draad voor mij HOT.

 

Om in Prepper termen te blijven, ga er vanuit dat elk wapen (door)geladen is.

 

Anyway, succes! En dit is mooi klote voor je apparatuur, dure grap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666

Eerste regel die mijn oude stage begeleider mij leerde: Elke kabel die je ziet ga je van uit dat er stroom op staat. Veel van de oude baas geleerd, en pas dit nog steeds toe. Als ik niet ergens zelf de stroom af heb gehaald is elke draad voor mij HOT.

 

Om in Prepper termen te blijven, ga er vanuit dat elk wapen (door)geladen is.

 

Anyway, succes! En dit is mooi klote voor je apparatuur, dure grap.

Volledig mee eens, maar dat is raad waar tom666 NU niet veel meer mee is :D :D

 

Hopelijk kunnen anderen er van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en zoals @Highway ook al aangaf is het waarschijnlijk verstandig om alle bedrading die in het huis lopen ook door te laten meten om te zien of er toch niet ergens anders ook wat beschadigd is.

 

Uhm, want? De bedrading heeft er echt geen enkel probleem mee als er 400V op staat; het zijn de amperes die de boel slopen, niet de volts. Een electrische kookplaat op 2 of 3 fase werkt ook gewoon op 400V over exact dezelfde draden als de 230V spullen.

 

---

 

Daarnaast zijn er wel een paar dingen die ik me afvraag na dit te lezen, want ergens klopt er iets (of eigenlijk een hele hoop) niet...

 

Als er op die groen-gele draad spanning stond, en je hebt die ergens op aangesloten dan heb je dus een draad in je handen gehad waar spanning op stond, dat je geen opdonder hebt gehad is 1 ding, maar bij 't aansluiten moet dat direct al een knal gegeven hebben. Niet pas bij 't weer inschakelen van de hoofdschakelaar, de echte aard aansluiting en deze foute heb je dan namelijk kortgesloten en dat geeft een dikke boem waarbij de verzegelde hoofdstop er uit knalt.

 

Zijn in je stoppenkast de nul en de aarde gecombineerd? Zo nee dan zit er nog ergens iets heel erg fout in je installatie. Spanning op de aard aansluiting mag voor een radio namelijk totaal geen effect hebben; radio's zijn over 't algemeen niet aangesloten op randaarde (om de bekende 50 Hz brom te voorkomen). Ook voor andere apparaten zou 't weinig mogen doen, aangezien die kortsluiting van de fase naar de aarde direct in de stoppenkast was en de spanning dus regelrecht de aarde in hoort te gaan, niet via de veel hogere weerstand van je apparaten. De aard aansluiting op apparaten staat normaal alleen maar in verbinding met de buitenkant van dat apparaat en hoewel 230V daar op zetten gevaarlijk is voor aanraking, zou 't apparaat er verder niets van moeten merken.

 

En als laatste.. sorry als 't wat lullig overkomt, maar waarom heb je in godsnaam niet even gemeten wat je aansloot? Je kan toch niet zomaar draadjes aansluiten zonder te meten wat 't is!? De kleuren van de draden mag en kan je NOOIT van uit gaan dat ze kloppen met wat 't daadwerkelijk is. Meten is weten, ook dat is een basisregel...

 

Ik vind 't heel erg klote voor je wat er gebeurd is, maar het is wel deels je eigen schuld, even meten had een hoop ellende voorkomen.

 

Daarbij, als je aarde en nul niet gecombineerd zijn (TN-C of TN-CS systeem) maar gewoon los (TN-S), dan zitten er een aantal onmogelijkheden in je verhaal...

 

In ieder geval succes, ik hoop dat de verzekering meewerkt en ik hoop ook dat je wel degelijk een TN-C(S) systeem hebt, anders gaat de netbeheerder je waarschijnlijk ook nog even niet zo vriendelijk toespreken.

 

Hoe dan ook, haal er voortaan even een electricien bij, lijkt me verstandiger...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...