Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dreutel

Nieuwe samenleving Utopia de Docu

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een beetje toelichting bij een link is wel zo gebruikelijk natuurlijk :-)

Geïnspireerd door het realityprogramma Utopia kijken we met kersverse hoogleraar Samenlevingsopbouw Justus Uitermark hoe mensen hun gemeenschap zouden organiseren als ze opnieuw zouden kunnen beginnen.

We maken kennis met een hackersdorp in Spanje, een conservatief dorp in Hongarije, en de stad Bristol. En oja, Utopia van SBS in de marge. We leren wat hun problemen waren, en hoe ze er mee omgingen, en we zien dat ze verschillende oplossingen kozen.

Ik vind het vooral bijzonder knap wat ze in de stad Bristol aan het doen zijn. Ze proberen daar bijvoorbeeld supermarkten weg te houden, omdat die dodelijk zijn voor de lokale economie, enorm veel afval opleveren. en er voor zorgen dat mensen rotzooi eten. Van mij mag die burgemeester daar zo premier bij ons worden! Hij is architect, en partijloos.

KIJKEN!

:cool:

Oja, de docu is gemaakt door VPRO-Tegenlicht.

Deze post delen

In Amerika is ook een dorp/stad, die zich net als Bristol onttrekt aan het grote geheel. Met eigen munt ook. Ik zal eens zoeken of ik die film nog kan vinden.

Deze post delen

@Stuudje ja klopt daar had @Tom ook een keer een post van gemaakt. Maar die is al geklapt het werkt niet meer en ze hebben het opgegeven.

Ik heb het net zitten kijken, zo zie je maar weer dat het moeilijk is om zoon gemeenschap op te richten vooral die gast uit hongarij is meer een dictator in mijn ogen een beetje de stalin look als je het mij vraagt

Deze post delen

We maken kennis met een hackersdorp in Spanje, een conservatief dorp in Hongarije, en de stad Bristol. En oja, Utopia van SBS in de marge. We leren wat hun problemen waren, en hoe ze er mee omgingen, en we zien dat ze verschillende oplossingen kozen.

Ik vind het vooral bijzonder knap wat ze in de stad Bristol aan het doen zijn. Ze proberen daar bijvoorbeeld supermarkten weg te houden, omdat die dodelijk zijn voor de lokale economie, enorm veel afval opleveren. en er voor zorgen dat mensen rotzooi eten. Van mij mag die burgemeester daar zo premier bij ons worden! Hij is architect, en partijloos.

Wij hebben Tegenlicht ook gezien. Weer een mooie documentaire. Het verhaal in Bristol was het meest kansrijk, het meest realistisch. Het Jobbik dorp in Hongarije heeft meer te kampen met teleurstellingen. Last van het feit dat mensen niet eenvoudig dezelfde verwachtingen en ideeën hebben. Toch vind ik de doelstelling en de ideeën van de initiatief nemer niet verkeert. Dat hackersdorp in Spanje is wat vager allemaal. Ze komen wel met bruikbare initiatieven, maar ik zie daar nu niet een nieuwe maatschappij uit ontstaan.

Bristol, dat heeft toekomst. Het stimuleren van de lokale economie met een eigen munt, het bevorderen van lokale produkten, groente en fruit, het weren van supermarktketens die slechte produkten leveren en het geld uit de lokale economie laten wegvloeien. De moeite van het kijken waard.

Voorafgaande aan de uitzending van Tegenlicht, was er een aflevering van Arm & Rijk van Jan Leyers. Boeiende en pijnlijke serie. Deze aflevering gaat over Zuid Afrika. De Townships van de tijd van de Apartheid bestaan nog steeds. De armoe is nog steeds groot en er zijn mensen die vrezen voor een opstand, een revolutie in de nabije toekomst. Maar naast de oude vertouwde townships, zijn er ook nieuwe kampen met nieuwe armoede, dat zijn blanken die tussen wal en schip vallen. En ik noem het nog maar een keer, als je wilt begrijpen waarom de zaken in Zuid Afrika zo zijn gelopen, lees dan de Shock Doctrine. Hetzelfde dreigt te gebeuren in Oekraïne indien zij 'hulp' van het Westen en het IMF in huis halen. You Tube of als boek.

Deze post delen

het bevorderen van lokale produkten, groente en fruit, het weren van supermarktketens die slechte produkten leveren en het geld uit de lokale economie laten wegvloeien.
Juist. Vooral dat. De grote winkelbedrijven slurpen het geld naar hun winstrekening.

Koop lokaal, zoek een boer die vlees en kaas en melk verkoopt, zoek een boer die groenten verkoopt of een biowinkel die werkt met lokale producten, haal je eieren bij de boer, haal je meel bij de molen in de buurt. Beetje plannen, bv op een vrije dag doen, dan kan dat best. Ik doe het zelf op de fiets, en spaar me ook de sportschool uit.

Mail regelmatig de politieke partijen in de gemeenteraad, vraag of ze met hun producten lokaal gaan ipv fair trade of goeikoop. Naast dat het de lokale economie spekt, is het ook beter voor milieu omdat producten minder ver vervoerd hoeven worden. Kijk of er een transition town afdeling in de buurt is en doe mee.

Deze post delen

In Baskenland is ook zo'n dorp maar ik ben vergeten hoe het heet.

Ergens is in Galicië een heel dorp en ze leven volledig Off the grid. Je kunt er vakantie houden voor maximaal 2 weken om te zien hoe het daar aan toe gaat. Het is er al iets van 25 jaar, meen ik.

Ook leuke sites:

http://www.omslag.nl/wonen/meewerkplekken.html

http://www.omslag.nl/wonen/meewerkplekken.html#buitenland

http://www.zelfbewustleven.nl/?p=3606

Deze post delen

Ik vond die Hongaar wel grappig...hij ziet zich niet als leider, maar wil wel dat iedereen hetzelfde denkt als hij ;)

Van dat hackers gehucht kreeg je niet echt duidelijk te zien wat ze nou precies deden, al vond ik Brian de gans wel een lachen verschijning.

Bristol, ja die burgemeester vond ik wel een toffe man...al heeft hij volgens mij nog wel een hele lange weg te gaan.

Deze post delen

Ik had geen zin dit draadje aan te klikken met Utopia in de topic naam. Ik mijd die toestand zoveel als mogelijk.

Kom ik ineens een zeer interessante docu tegen.

Bedankt voor het delen!

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...