Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Optimus No 00


Bijenman

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb onlangs van vriend van mij een Optimus NO.00 gekregen. Heb geprobeerd om er wat informatie over te vinden via Google omdat ik niet echt in branders thuis ben en er weinig ervaring mee heb. Helaas is het mij niet gelukt om er wat zinnigs over te vinden. Wel dat ze nog op Ebay te koop zijn, maar dat is het zo'n beetje. Zoals jullie op de foto kunnen zien mist er het één en ander nog wel aan, namelijk de drie metalen 'pennen' (geen idee hoe het officieel heet) waar je evt een pan op kan zetten. Heb al wel gezien dat je ze origineel in een box koopt met allerlei onderdeeltjes en toebehoren.

Wie weet er iets over te vertellen en of het nog de moeite waard is om deze op te knappen. En eventueel waar ik onderdelen kan kopen/bestellen. Alvast bedankt.

 

B-man

 

 

IMG-20140310-WA0198.jpg.86412c468e5d904f0b980807fed62b38.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nou kijk eens naar mijn avatar, da's een Optimus 00 :)

 

Of het de moeite waard is om hem op te knappen is moeilijk in te schatten, als de brander goed brand zou ik zeggen ja. Om functioneel te zijn hoeft ie niet mooi te zijn.

Het gaat om de conditie van de afdichtingen, de verstuiver, de pomp, de vuldop/ontluchting.

 

Op het eerste gezicht missen alleen de pandragers die je vrij gemakkelijk zelf kunt maken van bijvoorbeeld tent haringen. Daarnaast mis je een dop om het tankje te kunnen transporteren als de brander eraf geschroefd is, normaal wordt deze op het uiteinde van de pomp handle geschroefd om hem niet kwijt te raken. Overigens zijn zeer veel onderdelen van dergelijke branders uitwisselbaar, onderdelen van een SVEA of Primus passen vaak prima op de Optimus.

 

Meer info over klassieke branders:

http://www.spiritburner.com/fusion/index.php

 

Onderdelen onder andere te koop hier: http://www.fettlebox.co.uk/

 

En hier een post van mij op bovenstaand forum over het opknappen van mijn Optimus 00 en Enders 9060: http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?fid/399/tid/33776/pid/285724/post/last/#LAST

 

Hoe een dergelijke brander aan te steken (graag buiten voor de eerste keer, voorzichtig): http://www.youtube.com/watch?v=13xf6ZFj7pc Denk er om: alleen lampolie gebruiken zoals farmlight, geen benzine!

 

Als je vragen hebt hoor ik het wel.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @AWOL Mooie avatar! Valt nu wel op inderdaad als je zelf zo'n brander hebt. Erg hip!!

 

En bedankt voor je uitleg, linkjes ed. Schept al weer een stukje duidelijkheid. Heb wel goede hoop gekregen om hem weer werkend te krijgen. En heb het dopje om het tankje te kunnen afsluiten gelukkig wel. Wist alleen niet dat je die op het pompmechanisme kon draaien. Erg handig!!

Wel is het zo dat de vuldop erg vast zit en durf er eigenlijk niet zo goed een tang op te zetten omdat ik dan bang ben om het af te breken. Het kleine schroefje is wel vrij rond te draaien wat voor de ontluchting zorgt ed. Proberen op de Murphy's Law manier?? Force it, if it breaks it needed replacing anyway

Er is door de vorige gebruiker wasbenzine in gedaan en wil dat er graag uit halen, aangezien het nadrukkelijk wordt vermeld in het filmpje om alleen kerosine(lampenolie) te gebruiken.

Nogmaals erg bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor!

Qua vuldop, spuit eens aan de buitenkant in met WD40 en vul de tank met een beetje lampenolie en schud, vervolgens een paar uurtjes laten werken. Dan doekje om de vuldop en met een tang proberen open te draaien. Zal niet zo snel stuk gaan, wel is er een kans (ook door de wasbenzine) dat de rubberen afdichting verkleefd is en misschien zal scheuren. Als dat zo is dan weet je ook genoeg en zal je die moeten vervangen.

 

Zoe overigens ook eventueel deze thread, was al vergeten dat ik hier ook gepost had :) heb je meteen een onderdelen diagram.

http://preppers.nl/forum/threads/7738-Optimus-00-camp-stove?highlight=optimus

 

 

Hey @AWOL Mooie avatar! Valt nu wel op inderdaad als je zelf zo'n brander hebt. Erg hip!!

 

En bedankt voor je uitleg, linkjes ed. Schept al weer een stukje duidelijkheid. Heb wel goede hoop gekregen om hem weer werkend te krijgen. En heb het dopje om het tankje te kunnen afsluiten gelukkig wel. Wist alleen niet dat je die op het pompmechanisme kon draaien. Erg handig!!

Wel is het zo dat de vuldop erg vast zit en durf er eigenlijk niet zo goed een tang op te zetten omdat ik dan bang ben om het af te breken. Het kleine schroefje is wel vrij rond te draaien wat voor de ontluchting zorgt ed. Proberen op de Murphy's Law manier?? Force it, if it breaks it needed replacing anyway

Er is door de vorige gebruiker wasbenzine in gedaan en wil dat er graag uit halen, aangezien het nadrukkelijk wordt vermeld in het filmpje om alleen kerosine(lampenolie) te gebruiken.

Nogmaals erg bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...