Ga naar inhoud
GENEGEERD

[DIY] Messen slijpen


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

 

Ik denk dat ik inderdaad aan eentje genoeg heb, samen met wat ik al heb.

 

Die Japanse korrelgrootte vind ik altijd lastig, omdat die weer anders is dan de gangbare, 'k weet nooit waarmee ik het moet vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zou nog eens heel graag goed willen leren slijpen. Heb al geprobeerd via messenforum om met iemand in contact te komen. Maar dat wil nog niet echt vlotten. Misschien toch maar de lazyman Spyderco Sharpmaker....

@Kvgorp: Stel je vragen gewoon in deze thread zou ik zeggen, dan kan eenieder zijn of haar duit in het zakje doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kvgorp: Stel je vragen gewoon in deze thread zou ik zeggen, dan kan eenieder zijn of haar duit in het zakje doen.

 

Kwakster

 

Met een normale slijpsteen houd ik m'n hoek nooit. Dit eindigde dan in een afgeronde sneede en m'n mes is zo bod als iets. Ik maak het dus juist erger met een slijpsteen. En in heb een hekel aan een bot mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kvgorp

 

ik ben ook slijp beginner, als eerste mn Bear grylls mes geprobeerd goed scherp te krijgen. Is nu dan wel scherper dan het origineel was(eetlepel is al bijna scherper dan originele snede) maar echt een mooie gelijkmatige snede heb ik nog niet. Wat ik zelf nu aan het doen ben en wat ik jou ook aan zou kunnen raden is om eerst eens met iets te beginnen zonder convex snijvlak. Dus gewoon iets als een beitel om simpel keukenmesje met vlak snijvlak om eens te proberen je hoek vast te houden. Dan een beetje gaan spelen met verschillende korrelgrotes en als je dan perfect resultaat hebt pas de stap omhoog doen naar een 'echt' mes

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je niet misschien een soort wig maken voor het mes waar je dan wel de hoek voor hebt gevonden?

 

Theoretisch zou dat moeten kunnen. als je een recht mes hebt. Echter kom je dan bij de kromming aan de voorkant naar de punt toe in de knoop. Ik zit zelf aan de Spyderco Sharpmaker te denken. Noem het lazy maar het is wel heel erg effectief en idioot proof. Je kunt overal wel een expert in willen zijn maar in de praktijk wordt dit vaak lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theoretisch zou dat moeten kunnen. als je een recht mes hebt. Echter kom je dan bij de kromming aan de voorkant naar de punt toe in de knoop. Ik zit zelf aan de Spyderco Sharpmaker te denken. Moet met lazy maar het is wel heel erg effectief en idioot proof. Je kunt overal wel een expert in willen zijn maar in de praktijk wordt dit vaak lastig.

klopt helemaal maar aan e andere kant oefening baart kunst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu bezig met een Herbertz vouwmes, dezelfde als @carismo heeft.

 

attachment.php?attachmentid=7103&d=1387987420

 

Dit was mijn oude EDC maar ik vond hem wat dik en zwaar om dagelijks mee te sjouwen. Ik heb deze nu opgeofferd als probeer mes omdat deze sowieso een opknapbeurt kon gebruiken. Het resultaat is echter bedroevend geworden.

 

Verder heb ik nu een Gerber Powerframe als EDC met een 7Cr17MoV Steel blade

en een Leatherman Charge TTI met S30V stainless steel.

 

deze laatste twee durf ik dus nog niet te slijpen omdat ik bang ben ze te vergalopperen. De Gerber is al niet meer zo scherp als dat hij was.

 

71oFiUfE4OS._SL1500_.jpg

LMT-CHARGE_TTi.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies zou zijn om niet al teveel tijd te spenderen aan zowel de Herbertz als de Gerber, en je te concentreren op het S30V lemmet van de Leatherman.

Zelfs als je de twee eerste messen ooit goed scherp krijgt dan zul je merken dat je ze binnen no-time opnieuw zult moeten slijpen, want beiden merken staan vandaag de dag nou niet bepaald bekend om hun staalkeuze & geweldige harding ervan.

 

Het S30V staal in de Charge is echter een goede keus en ook prima gehard, maar het goed slijpen ervan stuit bij vrij veel mensen op problemen.

Niet zozeer vanwege de hardheid van het staal zelf (rond de 60 HRC), maar vanwege de vrij grote hoeveelheid letterlijk keiharde & zeer slijtvaste vanadiumcarbides die er in zitten, en welke een hardheid hebben van +/- 83-84 HRC.

Voor het slijpen van deze staalsoort raad ik je minimaal silicium carbide als slijpmiddel aan, maar betere ware nog diamant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies zou zijn om niet al teveel tijd te spenderen aan zowel de Herbertz als de Gerber, en je te concentreren op het S30V lemmet van de Leatherman.

Zelfs als je de twee eerste messen ooit goed scherp krijgt dan zul je merken dat je ze binnen no-time opnieuw zult moeten slijpen, want beiden merken staan vandaag de dag nou niet bepaald bekend om hun staalkeuze & geweldige harding ervan.

 

Het S30V staal in de Charge is echter een goede keus en ook prima gehard, maar het goed slijpen ervan stuit bij vrij veel mensen op problemen.

Niet zozeer vanwege de hardheid van het staal zelf (rond de 60 HRC), maar vanwege de vrij grote hoeveelheid letterlijk keiharde & zeer slijtvaste vanadiumcarbides die er in zitten, en welke een hardheid hebben van +/- 83-84 HRC.

Voor het slijpen van deze staalsoort raad ik je minimaal silicium carbide als slijpmiddel aan, maar betere ware nog diamant.

 

Ik kan toch mooi die Herbertz en gerber. Gebruiken om het me zelf aan te leren voordat ik aan die leatherman begin. De vraag is alleen hoe bepaal je en houd je je hoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan toch mooi die Herbertz en gerber. Gebruiken om het me zelf aan te leren voordat ik aan die leatherman begin. De vraag is alleen hoe bepaal je en houd je je hoek.

 

Een bestaande snede bijslijpen is minder moeilijk dan een complete nieuwe op een mes zetten.

 

Ikzelf voel aan de manier waarop de snede op de steen pakt, of ik netjes onder de hoek van die snede slijp. Dan pakt/plakt hij beter dan wanneer je net wat scheef zit.

Bij een kleine snede best lastig, vooral als hij vernaggelt is. Bij een scandi snede juist weer heel simpel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kvgorp: begin er eens mee om de snede van het mes dat je wilt slijpen aan beide zijden compleet zwart te kleuren met een watervaste stift.

Hierdoor kun je precies zien waar de snede nu precies de slijpsteen raakt, en kun je vervolgens bijsturen waar nodig.

Maak als het even kan ook gebruik van een loepje en goed licht, hierdoor zie je veel beter wat er nu eigenlijk gebeurt op dat smalle randje metaal.

Zelf gebruik ik het vergrootglaasje in mijn Victorinox SwissChamp voor dit doel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg het mes altijd plat op de slijpsteen en druk dan de snede tegen de slijsteen. Hierdoor kantelt het mes in de juiste hoek en kun je slijpen.

Werkt overigens niet bij alle messen op deze manier (ligt aan de soort snede geloof ik) maar mijn zakmessen en keuken messen slijp ik altijd op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit een mes geslepen anders dan m'n tupperware messen met 't slijpertje dat bij het messenblok kwam. Gaat ook erg handig, daar niet van.

 

Heb nu een slijpsteen bestelt, komt morgen of overmorgen. Deze:

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fallkniven-diamant-keramische-slijpsteen-dc4.htm

 

Oud mes opgezocht, als ie er is zal ik die filmpjes aan het begin van deze thread eens een paar keer bekijken en dan ga ik 't gewoon maar es proberen :)

 

20140319_150552.jpg.dae66b5af55cba32d7bd921566a97950.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit een mes geslepen anders dan m'n tupperware messen met 't slijpertje dat bij het messenblok kwam. Gaat ook erg handig, daar niet van.

 

Heb nu een slijpsteen bestelt, komt morgen of overmorgen. Deze:

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fallkniven-diamant-keramische-slijpsteen-dc4.htm

 

Oud mes opgezocht, als ie er is zal ik die filmpjes aan het begin van deze thread eens een paar keer bekijken en dan ga ik 't gewoon maar es proberen :)

 

Dat is eigenlijk meer een slijpsteentje voor in de rugzak. (heb hem zelf ook)

Vanwege het formaat is het lastig er een beetje een lekkere slag op te krijgen.

 

Waarschijnlijk verkopen ze bij de blokker ook nog wel slijpstenen voor minder dan een tientje, hoe groter hoe makkelijker je erop kunt werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit een mes geslepen anders dan m'n tupperware messen met 't slijpertje dat bij het messenblok kwam. Gaat ook erg handig, daar niet van.

 

Heb nu een slijpsteen bestelt, komt morgen of overmorgen. Deze:

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fallkniven-diamant-keramische-slijpsteen-dc4.htm

 

Oud mes opgezocht, als ie er is zal ik die filmpjes aan het begin van deze thread eens een paar keer bekijken en dan ga ik 't gewoon maar es proberen :)

 

Het is een leuk steentje voor in de rugzak, zoals Raycoupe zegt.

 

Heb hem gister geprobeerd op mijn VG-10 keukenmes, maar er zitten aardig wat krassen op het lemmet.

 

Dus, leuk om voor te slijpen, maar daarna snel over op mijn wet- en polijststenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal vast, maar ik moet 't nog leren :) Als ik denk dat ik de slag te pakken kan krijgen ga ik wel eens verder kijken.

 

dit is dat ding van de tupperware trouwens: Zal voor de grap eens kijken of het met dat 'rambo monster' ook gaat. Is wel wat dikker dan m'n vleesmessen maar goed...

 

20140319_162739.jpg.a9779c398b1372f82c4bdf14f22780f5.jpg

 

20140319_162755.jpg.d3a3121a0076f358d3161efd3cc7121b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kvgorp: begin er eens mee om de snede van het mes dat je wilt slijpen aan beide zijden compleet zwart te kleuren met een watervaste stift.

Hierdoor kun je precies zien waar de snede nu precies de slijpsteen raakt, en kun je vervolgens bijsturen waar nodig.

Maak als het even kan ook gebruik van een loepje en goed licht, hierdoor zie je veel beter wat er nu eigenlijk gebeurt op dat smalle randje metaal.

Zelf gebruik ik het vergrootglaasje in mijn Victorinox SwissChamp voor dit doel.

 

Ok ik zal het dit weekend nog eens proberen. Goede tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel een beetje mis in de discussie is: waar wil je je mes voor gebruiken? Wil je een mes waarmee je je kan scheren of wil je een mes waar je hout mee kan snijden.

Want dat is wel bepalend hoe je een mes slijpt. Wil je een koksmes die door een rijpe tomaat snijd of wil je een mes waarmee je kartonnen dozen snijd. Bij dat laatste wil je liever een grove snede en bij die tomaat wil je een fijne. Misschien dat er daarom wel verschillende soorten messen zijn. Maar alles hangt er dus van af wat je ermee wilt gaan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, heb op twee messen zitten oefenen van 't weekend. Is moeilijker dan ik dacht. Ik heb ze scherp genoeg voor de 'nagel test' en zonder braampjes maar verder kom ik niet met dat slijpsteentje. Dus of ik doe iets niet goed of ik moet betere stenen kopen. @Drikus maakt echter een goed punt. Als ik er m'n paracord mee kan doorsnijden en eventueel een konijn mee kan slopen (moet ik ook nog leren) dan is 't voor mij goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drikus en @phaelin: deze vraag stelde ik reeds eerder in deze thread op pagina 4: "wat voor mes wil je precies kunnen slijpen, uit wat voor staal is het gemaakt, en wat is het gebruiksdoel ?"

@phaelin: dat Tupperware ding kun je overigens het beste onderhands in het kanaal gooien.

Met een simpel silicium carbide handslijpsteentje uit de ijzerwarenzaak bereik je meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...