Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwste helikopter blijkt roestbak ('vliegende Fyra'?)

Tom
 Share

Recommended Posts

Het gonst van de geruchten op de Nederlandse en Belgische nieuws programma's over de miskoop van de nieuwste helikopter de

NH 90.

De helikopters zijn grotendeels gebouwd door AgustaWestland. Dit is een zusterbedrijf van AnsaldoBreda dat de Fyra produceerde, de hogesnelheidstrein die ook veel mankementen vertoont.

Vandaar de bijnaam voor de helikopter de "vliegende Fyra"

Enkele berichten uit de laatste paar dagen;

NH-90 helikopter blijkt roestbak

De NH-90 helikopter is zeer gevoelig voor roest. De roestproblemen werden afgelopen jaar ontdekt bij een NH-90 helikopter die was ingezet bij de anti-piraterijacties voor de kust van Somalië. Nu is er opnieuw roest gevonden bij een helikopter.

‘De corrosie en slijtage zijn groter dan op grond van ouderdom en het aantal vlieguren mag worden verwacht,' aldus minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie)

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/49815/nh_90_helikopter_blijkt_roestbak_

De militaire helikopter NH-90 blijkt te kampen met 'bovenmatige corrosie en slijtage'. Dat heeft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten. Het is niet de eerste keer dat er problemen met de NH-90 zijn.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3611144/2014/03/11/Van-alles-mis-met-de-militaire-helikopter-NH-90.dhtml

Nu een verslag op Canvas HD,

De NH-90-helikopters die het Nederlandse en Belgische leger heeft aangekocht om de Sea Kings te vervangen, zijn niet bestand tegen zeezout. Wat nu, minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V)? Hij komt naar de studio. Steven Decraene sprak met de commandant van de Luchtcomponent: Claude Van de Voorde.

http://www.canvas.be/programmas/terzake/7b6aa878-2489-4863-9ca8-edde24c66c69

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je mag de klassieke reactie van de Belgische politici verwachten. Ze sluiten de ogen en ontkennen dat er en probleem is. Of ze bedenken een flutoplossing om de publieke opinie te sussen. Iets in de aard van : We hebben de helicopter laten zegenen door de paus en die zegt dat ie nu beschermd is tegen roest. Of 'We hebben een heel speciaal product gevonden dat de heli voor de eerstvolgende drie eeuwen beschermt tegen roest en dat zorgvuldig aangebracht.' Durft er eentje te crashen dat krijgt de piloot de schuld natuurlijk.

Link naar reactie

Je mag de klassieke reactie van de Belgische politici verwachten. Ze sluiten de ogen en ontkennen dat er en probleem is. Of ze bedenken een flutoplossing om de publieke opinie te sussen. Iets in de aard van : We hebben de helicopter laten zegenen door de paus en die zegt dat ie nu beschermd is tegen roest. Of 'We hebben een heel speciaal product gevonden dat de heli voor de eerstvolgende drie eeuwen beschermt tegen roest en dat zorgvuldig aangebracht.' Durft er eentje te crashen dat krijgt de piloot de schuld natuurlijk.

Ben ik net de krant aan het lezen en wat blijkt ? De Belgische heli's zijn veel beter dan die in de buurlanden, ondanks het feit dat ze van hetzelfde type zijn, van dezelfde fabriek komen en door dezelfde mensen gebouwd worden. Het geheim zit namelijk in het extra laagje verf waarvan ze werden voorzien. En hoe dik is zo'n laagje ? Ik schat een paar micron. Of dat het verschil zal maken ? Een typisch voorbeeld van de struisvogelpolitiek.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1812271/2014/03/15/Verflaagje-beschermt-nieuwe-marinehelikopters-tegen-roest.dhtml

Link naar reactie

Gast ghostwhiper

Ligt er aan hoe dik ze het spuiten.

Het lijkt me dat defensie daar eisen aan stelt en dit ook streng controleert.

Mijn ervaring met producten voor defensie dat er echt wel een meter bij komt om de laagdikte te meten.

Trouwens er is vrij weinig bestand tegen zeezout want zelfs rvs kan prima oxideren/roesten als er niet een laagje tectyl over gespoten word

Link naar reactie

Ligt er aan hoe dik ze het spuiten.

Het lijkt me dat defensie daar eisen aan stelt en dit ook streng controleert.

Mijn ervaring met producten voor defensie dat er echt wel een meter bij komt om de laagdikte te meten.

Trouwens er is vrij weinig bestand tegen zeezout want zelfs rvs kan prima oxideren/roesten als er niet een laagje tectyl over gespoten word

Mijn ervaring met defensie (ik leverde aan defensie Nederland in Den Helder) is dat je met een fles champagne, 2 dozijn oesters en een hertenkalf op tafel een heel eind komt. Dan maakt de dikte van die verflaag niet zo veel uit. Bovendien is zo'n heli grotendeels gemaakt van aluminium. Wat belangrijk is, is niet alleen de verflaag maar ook de manier waarop het aluminium na passivatie werd behandeld. Vaak zit het probleem in het gebrekkig nabehandelen wat ervoor zorgt dat de verflaag niet goed hecht. Wellicht is dat hier het geval. Ik maakte gebruik van het Dupont verfprocédé. Dat werkte voor mijn voertuigen het beste.

Link naar reactie

Mijn ervaring met defensie (ik leverde aan defensie Nederland in Den Helder) is dat je met een fles champagne, 2 dozijn oesters en een hertenkalf op tafel een heel eind komt. Dan maakt de dikte van die verflaag niet zo veel uit. Bovendien is zo'n heli grotendeels gemaakt van aluminium. Wat belangrijk is, is niet alleen de verflaag maar ook de manier waarop het aluminium na passivatie werd behandeld. Vaak zit het probleem in het gebrekkig nabehandelen wat ervoor zorgt dat de verflaag niet goed hecht. Wellicht is dat hier het geval. Ik maakte gebruik van het Dupont verfprocédé. Dat werkte voor mijn voertuigen het beste.

Inderdaad.

Ik lees Agusta en mijn haren staan weer overeind. Heel simpel gezegd, Italiaanse techniek dat werkt enkel goed bij zonnig klimaat,

dat is met hun auto's zo, hun moto's en waarschijnlijk met al de rest die ze daar 'fabriceren'.

Ik moet niets van Italianen weten, behalve hun pizza en pasta.

Link naar reactie

Inderdaad.

Ik lees Agusta en mijn haren staan weer overeind. Heel simpel gezegd, Italiaanse techniek dat werkt enkel goed bij zonnig klimaat,

dat is met hun auto's zo, hun moto's en waarschijnlijk met al de rest die ze daar 'fabriceren'.

Ik moet niets van Italianen weten, behalve hun pizza en pasta.

Pasta, basilicum, tomaten, buffelmozzarella allemaal jatwerk uit andere culturen/streken.

En je eten serveren op een stuk brood is ook niet bepaald origineel. ;)

Link naar reactie

• 3 months later...

Komaan allen, is dit nou werkelijk iets waar we verbaasd over gaan raken en de hele nacht over gaan hebben?

1) Je belastinggeld is al weg, in handen van de italianen. Wil je het terug? Doe is een paar test rondjes in Italiaanse territoria zou ik zeggen en stel een deal voor.

2) Struisvogelpolitiek of niet. Ik ga er steeds zwaarder op hameren dat als je minder verontwaardigd wilt zijn over de verkwistingen van je belastinggeld dat je meer op 'belastingontwijking' moet gaan inzetten. Wut? Ja ik moedig dat openlijk aan. Als je denkt dat je het zelf beter kan spenderen dan adviseer ik je dit.

3. In tegenstelling tot civiele producten hebben wij als burgers geen inspraak op militaire aanschaffingen. Dit is ook niet terug te draaien door civiele technieken/democratie. De persoon die hier over 2 dozijn oesters en een hert praat om wat minder nauwkeurig te checken kan ik beamen. Dat is gewoon menselijk en hoe verbaasd je ook bent, je verandert er nu en ongetwijfeld volgende week ook nog niks aan.

Stel liever een wetsvoorstel op zoals: 'De hoogstverantwoordelijke (dus de minister) kan persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor nalatig handelen. Verkwisten van belastinggeld strafbaar maken bijvoorbeeld. Op de manier van lik op stuk beleid. Gehele schade terug betalen uit persoonlijke bezittingen. Kosten 8 ton en huis van 8 ton? Doei huis en hallo straat!

Link naar reactie

Italië, Frankrijk ... alles wat ze daar maken roest onder je kont weg. Die hele ellende komt ook door al die aanbestedingsregeltjes. Vaak gaat men voor goedkoop dus dat gaat ten koste van je kwaliteit. Ook zijn het aak politieke keuzes wie de opdrachten gaat krijgen.

Had het niet mooi geweest als wij ons Hollandse Glorie "Fokker" hadden weten te behouden. Dan weet je in ieder geval wat je had gekregen voor je geld.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

JSF NU OFFICIEEL VLIEGENDE FYRA

10 juli 2014 door Bas Taart 14 12 Reacties

Na het debacle met de Fyra, u weet wel, die snelle trein die niet reed, en de op de band al wegroestende transportheli NH90, leken de kwaliteiten van het Italiaanse Finmeccanica (moederbedrijf van de producenten van deze faalproducten) afdoende bewezen, zal Jeanine Hennis gedacht hebben. Daarom ging ze naar Italië, om daar te praten over de bouw van ‘onze’ JSF’s. Die zouden dan daar gebouwd worden. In ruil zou het onderhoud van de toestellen, ook de Italiaanse, hier gebeuren. Mooi, zou u wellicht denken.

MAARRRRRRRR!!! Welk bedrijf denkt u dat ‘onze’ JSF’s gaat bouwen? Nou? Eén keer raden. Inderdaad: Finmeccanica, bewezen prutsers en zo’n corrupte bende dat doorgewinterde maffiosi erover zeggen: “Nou, nou, dat kan wel wat minder.” Eén lichtpuntje is er voor ons. We mogen de JSF nu gewoon officieel een ‘Vliegende Fyra’ noemen.

Onze vermoedens dat Hennis al lang een contract van Lockheed heeft liggen voor na haar ministerschap, trekken we nu in twijfel. Ons geld staat er inmiddels op dat de minister haar blonde lokken over enkele jaren in Italië laat uitwapperen.

http://www.retecool.com/jsf-officieel-vliegende-fyra/

natuurlijk was de JSF al lang een ramp, wapensystemen die niet goed werken, speciaal radar absorberende verf dat niet werkt en de laatste problemen: de motor kan in de brand vliegen. De laatste probleem is de reden dat de prototypes al weken aan de grond staan aangezien ze nog niet weten wat er mis is met de motor.

Geweldig vliegtuig, kunnen we niet beter de F-16 houden en ons kabinet laten vliegen met de JSF?

Link naar reactie

zijn dat echt de oplossingen van de Belgische politiek? en werken die oplossingen niet dan?;)

• Leuk 1
Link naar reactie

Het valt mij op dat personen die deze klote machines hebben aangeschaft gewoon op hun plek mogen blijven zitten, zonder verder enige verantwoording te hoeven afleggen. Dit kost NL weer miljoenen en miljoenen.

Heeft even niets met vliegende Fyra's te maken:

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/oosterhout/ontslagen-generaal-gert-jan-s-56-uit-oosterhout-krijgt-doorbetaald-1.4439802

Schande dat klootzakken die ontslagen worden kennelijk recht blijven houden op een vette pot met geld, terwijl als jij je baan kwijt raakt je een extra duwtje de afgrond in kan krijgen.:mad:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...