Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatief voor dikke Eese 5 (RAT-5)


Lekker

Aanbevolen berichten

Beste mes-O-fielen,

 

Ik vind dat ik ondertussen echt toe ben aan een nieuw mes, ik heb al jááááren de Buck 119 special, tot volle tevredenheid overigens.

Maar elke dag boerenkool is nou ook niet alles, dus tijd voor wat nieuws en jonger (laat mevrouw Lekker dit maar niet lezen)

Na wat zoekwerk en huiswerk loop ik vast op het volgende:

 

De Eese 5 http://www2.knifecenter.com/kc_new/store_store.html?ttl=ESEE%205%20Series%20Knives&k=Esee-5&series=400&

RC5PVGnw.jpg.c8920a98a27888ce70f67aaa9ee7cf42.jpg

 

Mooi ding, goed mes volgens iedereen en ik vind die oranje of gifgroene kleur ook echt SUPER! En dan wordt er ook nog een goede schede voor het mes bij geleverd, allemaal + + + +

 

Maar... Dat mes is voor mij te dik en zwaar! Ik ga een mes niet als breekijzer of als bijl gebruiken, ik ga zeker niet met een mes een 5mm ijzeren plaat openbreken, gebeurd allemaal niet. Een sabel snede is ook niet mijn voorkeur.

 

Dan kijk ik bijvoorbeeld naar zijn oudere broer, de Ontorio RAT-5 http://www.knifecenter.com/item/ONRAT5/Ontario-RAT-5-Survival-Knife-Plain-Blade-8627

032835_cc77e103f87e4e6abb210b94107792c6.jpg.bb2bba8df10388def3c2a8d6ac21f163.jpg

 

Zelfde staal, veel mooier, dunner blad (voor mij), mooi recht naar beneden en lichter.

 

Maar... Wat een bagger schede! Een slap nylon ding, ik kan daar niets mee. Die vinger uitsparing na het handvat hoeft van mij niet, gebruik ik toch nooit. En die is weer niet in die mooie kleurtjes te krijgen, ja, dat kan voor mij een deal breaker of maker zijn, en nee ik ga dat niet zelf spuiten, ik krijg dat nooit zo goed gepoedercoat.

 

Dan is er nog de Eese 4 http://www2.knifecenter.com/kc_new/store_store.html?ttl=Esee-4%20Series&k=Esee-4&brand=145&series=121

 

RC4PVGnw.jpg.f8bee66d39816a51c0f430389f79c72a.jpg

 

Deze heeft alle specs mee voor mij, mooi blad, niet te zwaar, goede schede EN mooie kleurtjes! Maar weer een klein handvat... En geen (scherpe?)pummel, maar dat is niet een drama.

Hij is alleen een klein beetje kleiner, maar dat is geen on overkomelijk probleem.

 

Wie van jullie heeft er een idee voor een alternatief voor die dikke, zware Eese 5?

(van hoog naar laag in prioriteit)

- Ongeveer zelfde maatvoering

- Zelfde metaalsoort, of beter (geen rvs)

- Goede schede (kydex of leer, zonder poespas met extra vakjes voor zaklamp, firestarter, multitool en/of laptop)

- Oranje of gifgroene kleur.

- Budget rond de 100dollar, 150dollar max.

 

Of hebben jullie ervaring met beide messen die mijn aversie tegen de één of de ander kan wegnemen?

Graag jullie input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Voor zover ik weet en zie, heeft alleen ESEE van die powder coat colors.

Ik weet zeer zeker ook niet alles (er zal best wel wat bestaan) maar als je die eis laat vallen, vergroot je de zoekmogelijkheden.

 

De grootste messenkenner die ik ken heet @kwakster.

 

O, nou ik het toch over hem heb: wordt lid van messenforum.nl en stel je vraag daar ook.

 

Succes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lekker,

 

De Rat 5 heeft in zijn "zachte" schede een kydex insert zitten waar het mes in valt.

Ik heb hem ook gehad doch vond ik het 1095 staal toch wat te gevoelig voor ons koude kikkerlandje.

Ik vergeet nog wel eens wat zo ook een nat mes...

 

De Esee 4 heb ik nog steeds inclusief kydex schede en tek lok.

Fijne combi die ik naast een Fallkniven F1 gebruik.

Het is dat je in de Hangmat ligt anders had je hem vast wel eens kunnen vasthouden.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet en zie, heeft alleen ESEE van die powder coat colors.

Ik weet zeer zeker ook niet alles (er zal best wel wat bestaan) maar als je die eis laat vallen, vergroot je de zoekmogelijkheden.

 

Mooi kleurtje is niet het allerbelangrijkste, wel een mooie plus.

 

@Lekker,

Ik heb hem ook gehad doch vond ik het 1095 staal toch wat te gevoelig voor ons koude kikkerlandje.

Ik vergeet nog wel eens wat zo ook een nat mes...

Greener

 

Hoe bedoel je te gevoelig voor NL? Gevoelig voor roest? Of iets anders?

 

@Lekker,

Fijne combi die ik naast een Fallkniven F1 gebruik.

Het is dat je in de Hangmat ligt anders had je hem vast wel eens kunnen vasthouden.

Greener

 

Als combi naast de F.F1? Waarom als combi, wanneer gebruik jij welke?

 

@Lekker: wat wil je precies met zo'n mes kunnen doen, en is die grens van 150 US dollar echt de max ?

 

Wat ik wil doen met een mes vraag je... Heel breed, maar denk aan mes wat mee gaat hiken.

Daar ga ik geen deuren openbreken oid.

Maar soms wel even stevig snijden of wrikken, of aardappels schillen, of mijn pedicure bijhouden, of brood snijden, of, of, of....

 

En is 150dolar mijn max? Wel een beetje, maar alles naar zijn waarde. Als jij een veel beter alternatief weet wat 20 stappen beter is maar 10 dollar meer kost ben ik wel te overtuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat een bepaald model van Bark River iets voor je is, hier een link naar een betrouwbare US webshop die een aardige collectie voert:

 

http://www.knivesshipfree.com/bark-river-knives/?sort=alphaasc

 

Wil je maximale taaiheid in een mes en kun je leven met een beetje onderhoud op zijn tijd dan kun je eens kijken naar de modellen in CPM-3V staal, is roestbestendigheid belangrijker voor je dan kun je CPM-S35VN of CPM-154 overwegen.

 

Tot omstreeks 150 US dollar:

 

http://www.knivesshipfree.com/bravo-necker-ii/?sort=alphaasc

 

Het bijhouden / slijpen van full convex messen is overigens makkelijker dan het misschien lijkt.

 

Forumlid @Johannes. heeft diverse Bark River messen in zijn collectie, en hij kan je er vast meer over vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat een bepaald model van Bark River iets voor je is, hier een link naar een betrouwbare US webshop die een aardige collectie voert:

 

http://www.knivesshipfree.com/bark-river-knives/?sort=alphaasc

 

Wil je maximale taaiheid in een mes en kun je leven met een beetje onderhoud op zijn tijd dan kun je eens kijken naar de modellen in CPM-3V staal, is roestbestendigheid belangrijker voor je dan kun je CPM-S35VN of CPM-154 overwegen.

 

Tot omstreeks 150 US dollar:

 

http://www.knivesshipfree.com/bravo-necker-ii/?sort=alphaasc

 

Het bijhouden / slijpen van full convex messen is overigens makkelijker dan het misschien lijkt.

 

Forumlid @Johannes. heeft diverse Bark River messen in zijn collectie, en hij kan je er vast meer over vertellen.

 

Klopt @kwakster ik heb er nu zo rond de twintig, van klein naar groot en ik zou er niet een willen missen.

Zeer goede gebruikersmessen ikzelf vind dat bv Fällkniven hier niet aan kan tippen.

Met Bark River kan je eigenlijk niet mis gaan, het is jammer dat @Lekker waarschijnlijk niet in de buurt van Tiel woont anders was hij meer dan welkom geweest om er eens een paar vast te houden.

 

Ik denk dat ik mezelf best een messen verzamelaar mag noemen, maar de laatste tijd koop ik eigenlijk alleen nog Bark Rivers of Spyderco vouwmessen.

Onderhoud aan de convex snede is kinderlijk eenvoudig, ik haal ze over met diamant geladen strops en ze zijn eng scherp, en als je de CPM-3V versie hebt die blijft superlang scherp.

 

Als ik weer een mes koop en het is geen Bark River, dan zal het een custum made mes zijn van een messenmaker met een top reputatie, maar daar zal de prijs iets anders van zijn.

 

Als er vragen zijn of verzoek voor foto;s laat het maar horen.

 

Groet,

J.

 

Edit: Het mes wat@Kwakster in die laatste link aanhaalt heb ik sinds gisteren ook.

 

13032014144_zpscdcc1225.jpg

 

leuk formaat voor een necker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@

[mention=344]johannes

, gaarne onderbouwen waarom Fallkniven niet aan Bark River kan tippen?

Vind dat persoonlijk net zoiets als mijn sebie is beter dan Strider of andersom :p

 

Greener

 

@Greener Ik heb zelf niet al te goede ervaringen met VG10 staal,bij mij chipte het als je er naar keek, het staal is hard maar van taaiheid is bijna geen sprake.

 

Ik heb er zelf een paar uitgevoerd in G3 staal, die zijn inderdaad een stuk beter maar ook absurd prijzig.

 

En als je dan kijkt naar de enorme keuze uit handvat materialen bij Bark River, is voor mij de keuze snel gemaakt.

 

PS @Greener wel eens een Bark River in handen gehad?

 

Groet'

J.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VG10 chipt gemakkelijk als je mes af fabriek is.

Ben je na een paar keer slijpen bij het virgin steel dan heb je dat probleem niet meer of je moet een exemplaar hebben gehad wat dramatisch gehard was.

En @johannes, zeker in de handen gehad.

Heb er alleen niet het gevoel bij wat jij wel hebt denk ik. (Ik volg je collectie op MF op de voet)

Wat mij wel zeer zeker trekt en dus opvalt zijn de mooie materialen die gebruikt worden.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@johannes &

Mogelijk dat een bepaald model van Bark River iets voor je is, hier een link naar een betrouwbare US webshop die een aardige collectie voert:

 

http://www.knivesshipfree.com/bark-river-knives/?sort=alphaasc

 

Wil je maximale taaiheid in een mes en kun je leven met een beetje onderhoud op zijn tijd dan kun je eens kijken naar de modellen in CPM-3V staal, is roestbestendigheid belangrijker voor je dan kun je CPM-S35VN of CPM-154 overwegen.

 

Tot omstreeks 150 US dollar:

 

http://www.knivesshipfree.com/bravo-necker-ii/?sort=alphaasc

 

Forumlid @Johannes. heeft diverse Bark River messen in zijn collectie, en hij kan je er vast meer over vertellen.

 

Waarschijnlijk prachtig mooie messen, en ook goede kwaliteit.

Echter ga ik geen 246 dollar voor een mes uitgeven, dat is het mij niet waard. Ik zeg niet dat het mes het niet waard is, het is het mij niet waard.

246 Dollar is 430 gulden. Nog wat extra vracht en invoerrechten en ik zit over de 500 gulden, dat is voor mij teveel.

 

Die Necker vind ik wat een de kleine kant (handvat) dan kan ook de Eese 4 nemen, dat scheelt me nog al.

Al heb ik dan wel 1095 staal, met kans op corrosie (volgens @Greener).

 

Een ander alternatief misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat Becker K&T nog niet is vernoemd, mss een BK16 (http://www.the-knife-connection.com/bkt-shrtdroppnt-bk16.html) of BK5 (http://www.the-knife-connection.com/bkt-magcamp-bk5.html) of zoiets, beiden met een iets dunner blad dan een Esee 5 en ook in 1095, maar buiten dat je het wat moet onderhouden vind ik daar niets mis mee...

 

yhst-98550613633937_2270_430590806.jpg.8ed8d1cf652de5e9230c9780e9607498.jpg

 

De BK16 zou idd ook nog een optie kunnen zijn, thnx!

Nadeel lijken mij wel de "plastiek" handvatten, die lijken mij glad bij natte handen, heb jij daar ervaring mee?

Iemand anders ervaring met dit mes?

 

BK5, mij te groot en bulky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

yhst-98550613633937_2270_430590806.jpg.8ed8d1cf652de5e9230c9780e9607498.jpg

 

De BK16 zou idd ook nog een optie kunnen zijn, thnx!

Nadeel lijken mij wel de "plastiek" handvatten, die lijken mij glad bij natte handen, heb jij daar ervaring mee?

Iemand anders ervaring met dit mes?

 

BK5, mij te groot en bulky.

Ik heb geen ervaring met de Becker, zelf heb ik ook een Esee 5 (nog even getwijfeld op moment van aankoop tussen de Becker en de Esee, maar de Esee is natuurlijk iets bekender en je hebt ook nog een grotere keuze van handvaten bij de Esee, zodat ik hem wat kon personaliseren, dus de Esee gekozen) en de Ontario RBS 4, die nu ik er aan denk eigenlijk ook wel een optie is, blad is dunner dan de Esee (die idd wel zwaar is, de tank onder de messen) en je kan hem in 3 kleuren micarta handvat krijgen, namelijk wit/grijs, zwart en oranje, dewelke ik heb.

Het handvat van de ontario vind ik wel vrij hoekig, staal is alweer 1095 (je hebt ook nog een 5160 versie, maar die is even dik als de Esee), maar je kan dat wel heel scherp krijgen.

 

vb van de ontario: http://www.ontario-knife-store.com/ranger-bush-series-rbs-4-knife/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja @Lekker ik zal het wel niet goed snappen?

 

Je hebt een super mes gevonden, dat ook nog eens in vrij extreme kleuren gemaakt wordt wat precies jou smaak is, voor een prijs die eigenlijk spotgoedkoop is tov de kwaliteit.

 

Maar dat iets 'te stevig' is uitgevoerd..?

 

Mijn tip: schaf gewoon die eese5 aan volgens mij is dit een supermes coor een superprijs in een voor jou superkleur...

Ik denk dat ja na een paar weken ermee werken (hiken) je niks anders meer wilt, maar dat je voor de aardappels schillen wel een schilmesje ergens zult stoppen?

 

Ik heb vaker meegemaakt dat mensen over wilden stappen naar een groter/zwaarder mes dan andersom, wel dat er vaak naast zo'n fors mes een multitool of inderdaad een schilmesje extra meegenomen wordt maar dat komt gewoon omdat een perfecte alleskunner domweg niet bestaat.

 

Succes met de keuze !

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja @Lekker ik zal het wel niet goed snappen?

 

Je hebt een super mes gevonden, dat ook nog eens in vrij extreme kleuren gemaakt wordt wat precies jou smaak is, voor een prijs die eigenlijk spotgoedkoop is tov de kwaliteit.

 

Maar dat iets 'te stevig' is uitgevoerd..?

 

Mijn tip: schaf gewoon die eese5 aan volgens mij is dit een supermes coor een superprijs in een voor jou superkleur...

Ik denk dat ja na een paar weken ermee werken (hiken) je niks anders meer wilt, maar dat je voor de aardappels schillen wel een schilmesje ergens zult stoppen?

 

Ik heb vaker meegemaakt dat mensen over wilden stappen naar een groter/zwaarder mes dan andersom, wel dat er vaak naast zo'n fors mes een multitool of inderdaad een schilmesje extra meegenomen wordt maar dat komt gewoon omdat een perfecte alleskunner domweg niet bestaat.

 

Succes met de keuze !

 

K a n s

 

Hallo Kans,

 

Bedankt voor je input, maar als ik ga hiken oid houd ik rekening met het gewicht dat ik moet dragen.

Zoals ik zei heb ik nu de Buck 119 Speciaal (die met messing handvat) als gebruiksmes

3473812105.jpg.5475a3d48ef5764f14a542797418bfbd.jpg

en die weegt al bijna 300 gram, wat ik al aardig wat gewicht vind. De Eese 5 gaat daar met 435 gram nog ruim overheen, dat noem ik niet meer "iets steviger". En dat zijn extra kilo's die ik niet ga gebruiken, het doel voor mij is niet het vinden van een mes voor als de wereld is vergaan.

 

Nou hoef ik ook geen SUPER ligt mes! Maar rond de 200,-300 gram max.

 

En over je opmerking over de kleuren, spot on!

 

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel met deze post.

En dat "het ideale" mes niet bestaat, helaas, dat weet ik. Maar ik probeer wel iets te vinden wat dicht bij mijn wensen (en budget) komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster & @johannes (of anderen).

 

Mede door een andere post van Kwakster ben ik op dit mes gekomen, de GSO 4.1:

http://surviveknives.com/knives/gso-series/gso-4-1.html

 

1932335_652187224842328_1099888287_n.jpg.ac5f8d1fa41dc8acc6a01e50a82667f3.jpg

 

Verkrijgbaar in twee metaalsoorten: CPM-3V of CPM-20CV.

 

Dit mes ziet er uit zoals ik het graag zou zien! Als bonus ook nog een goede schede mee geleverd en een handvat ik kleurtjes!

Kwakster, jij hebt dit mes, in welke staalsoort en waarom in die soort? Welke staalsoort zou jij mij aanraden?

 

Als je de GSO 4.1 vergelijkt met de door jullie aangedragen Bark River Knives, Bravo model 1, zouden jullie hier meer over kunnen vertellen?

Ik zie niet op hun site met welke schede die wordt geleverd.

 

Ik weet dat het een totaal andere categorie messen is en beide messen gaan ruim over mijn budget heen, maar misschien moet ik dan wat langer wacht en wat meer centjes verzamelen en voor zo iets gaan (en mevrouw Lekker overtuigen dat we dit mes ECHT nodig hebben ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...