Ga naar inhoud
GENEGEERD

Desinfectie when shit hits the fan


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Gast DickBerts

@vheeswijk

 

Op diverse sites lees ik verhalen van mensen die een echte shtf hebben meegemaakt, onmetelijke smeerboel, ziektes en noem de ellende maar op. Niet zelden zeggen ze zelfs, dat desinfecterende middelen nog belangrijker zijn dan eten. Ik kan me daar wat bij voorstellen, zeker bij een gebrek aan schoon water. Alle reden om een nieuw draadje te openen. En alle reden om onze huischemicus Wolf van Heeswijk het een en ander te vragen. Ik heb hierover al per pm contact gehad met Wolf. Om het overzichtelijk te houden, stel ik voor, dat we Wolf eerst even is staat stellen om onderstaande vragen te beantwoorden en dat we pas daarna losgaan met reacties en/of verdere vragen.

 

1) Ik heb een flink aantal flessen Glorix in huis. Hoe lang is zo'n fles bleekwater in volle gesloten toestand houdbaar?

 

2) Verder heb ik Dettol (chloroxylenol 48 mg/ml)in huis. Onder normale omstandigheden gebruik ik dat nooit. Helaas is dat spul nogal duur. Ik heb nu twee grote flessen Dettol staan, waarop staat; niet te gebruiken na 08/2013. Is dat weer overdreven of toch weggooien en nieuwe kopen?

 

3) Als ik van slootwater schoon drinkwater ga maken met mijn Katadyn, dan ga ik natuurlijk zo schoon mogelijk te werk, maar mijn filter etc. zullen toch ook in aanraking komen met het slootwater. Mijn plan is om een en ander dan met Dettol, dat niet giftig is, te reinigen. Vind je dat als chemicus een goed idee? Dettol kan ik ook gebruiken voor wondreiniging en om mijn huis een grondige beurt te geven.

 

3) Moet ik iets anders in voorraad nemen? Liefst zo goedkoop mogelijk en lang houdbaar.

 

Wolf, ontzettend bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Om het overzichtelijk te houden, stel ik voor, dat we Wolf eerst even is staat stellen om onderstaande vragen te beantwoorden en dat we pas daarna losgaan met reacties en/of verdere vragen.

Wolf, ontzettend bedankt alvast!

 

;) Dick, zoiets werkt hier niet, dat weet je toch ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hygiëne en ontsmetting.

De hygiëne kan tijdens de SHTF een acuut probleem worden. De oorzaak is bijna altijd een gebrek aan schoon water. We kunnen problemen die onstaan rond de hygiëne van niet los zien van een watertekort. Over verschillende soorten water volgt een aparte post in dit draadje.

 

Hygiëne

Bij wassen van het lichaam denken we direct aan zeep. Het loont om bij het preppen van zeep direct te denken aan desïnfecterende zepen te denken. Het betreft hier vaste zepen (bv. Unicura) en vloeibare zepen en handgels. Deze zepen zijn in de regel op basis van de bacteriedoders chloorhexidine, jodium (Bètadine en afgeleiden), chloroxenilol (bv. Dettol) en de zg. "Quats" (Quaternaire ammonium verbindingen). Soms zijn ze heel goedkoop te preppen, of zelfs bij 1 Euro-shops verkrijgbaar of in de aanbiedingsbakken. Je kunt ze ook vinden in de "hygiëne" rubrieken van nogal wat prepshops (bv. Bever, Countrystore, e.d.), maar vaak zijn ze in de aanbiedingen van bv. (Kruidvat, e.d.) veel goedkoper te krijgen.

Laat u zich niet misleiden! Alle desïnfecterende zepen zijn grotendeels gebaseerd op de bovengenoemde 4 chemische stoffen. De toevoeging van geurtjes en kleurtjes zijn volkomen irrelevant en maken deze producten duur. Als u over weinig waswater beschikt beperkt u zich alleen tot het wassen van handen, oksels en binnenkant van de dijen (in deze volgorde), dus plaatsen waar veel huid-huid contact is. Watersoorten: regenwater, natuurlijk snelstromend water, water met een zoutlast, (in die volgorde).

 

Pathogenen

Pathogenen (ziek-makende bacteriën) voelen zich thuis in het milieu van de gastheer. Dat is 100% vochtigheid bij een temperatuur van +30 graden Celcius. Hun grootste 'vijanden' zijn niet-pathogenen, zoals die voorkomen in waterzuiverings-installaties. Vooral het ontbreken van vocht is al dodelijk voor veel pathogenen. Tuberculose-bacteriën kunnen worden doorgegeven middels een vochtige handdoek, maar na goed drogen van diezelfde handdoek zijn alle TBC-bacteriën al dood en kan de ziekte , zelfs zónder antiseptica, niet worden doorgegeven. Dit is belangrijk te weten voor de prepper. Leg vochtig textiel of doekjes niet in een hoek, maar leg ze te drogen, bij voorkeur buiten in de volle zon, bv op gras of op een grindpad. UV in zonlicht doodt ook veel pathogenen. Dit geldt ook voor textiel dat u niet kunt wassen door watergebrek.

 

Definities

Een ontsmettingsmiddel is een middel om bacteriën of andere micro-organismen te doden ter ontsmetting.

Ontsmettingsmiddelen zijn te verdelen in twee soorten:

 

  • Antiseptica - Dit zijn middelen voor het ontsmetten van levend weefsel. Deze worden gebruikt om wondinfecties te voorkomen maar ook voor de hygiëne van het lichaam.
  • Desinfecterende middelen - Dit zijn middelen om voorwerpen en oppervlakken te ontsmetten.

Desinfectie en Antiseptica

 

  • Ethylalcohol en isopropanol: de best werkzame antiseptica, mits toegepast in een concentratie van minstens 70%. In minder dan 15 seconden werken zij microbicide. De genoemde concentratie hierboven impliceert dat de bekende blauwe spiritus (85% alcohol) en zéker bioethanol (96%) prima zijn te gebruiken voor de ontsmetting/schoonmaken van de huid. Alcohol pads zijn relatief duur en horen thuis in uw EDC. Men kan beter wattenpads en bioethanol preppen. Het laat geen residu achter op de huid. Gebruik: schoonmaken én ontsmetten.
  • Bètadine (Jodium), Povidonjodium : Bètadine is behoorlijk duur, veel te duur zelfs want dit preparaat is véél goedkoper verkrijgbaar in het veterinaire circuit . Googelen op "betadine paard" levert tal van goede treffers op. Dit preparaat is langwerkend en tevens geschikt voor de ontsmetting van de huid en ondiepe wonden. Bètadine wordt ook verwerkt in vaste- en vloeibare zepen en zalven. Overal verkrijgbaar op het internet. Google: 'Betadine zeep', 'Betadine vloeibare zeep' en 'Betadine zalf'. Een vloeibare Betadine zeep kunt u ook zelf maken door goedkope vloeibare handzeep te mengen (verhouding: 10:1) met goedkope betadine van de paardendrogist. Lees en bewaar de bijsluiters.
  • Chloroxylenol (in Dettol ) is een antisepticum bedoeld voor het schoonmaken van ondiepe wonden, maar ook van voorwerpen en grote oppervlakken. De actieve stof is niet vluchtig en de antiseptische werking houdt zeer lang aan, ook na drogen, het weert ook ongedierte. U dient Dettol ver te houden van voedsel want het actieve agens is behoorlijk giftig. Chloorxylenol bestrijdt verschillende soorten bacteriën. Het maakt de celwand van deze bacteriën kapot waardoor ze afsterven. Bij licht geïnfecteerde schaaf- of snijwonden kunt u chloorxylenol gebruiken om de huid te ontsmetten. Ook kunt u het middel gebruiken om te voorkomen dat er een infectie ontstaat of voor het ontsmetten van handen. Google: 'Dettol'. Lees en bewaar de bijsluiter.
  • "Quats" of quaternaire ammonium verbindingen vindt men in de regel in sommige gels en zepen, bv. de zeep van Dettol bevat deze stof. Quats maken de celwanden van bacteriën kapot, waardoor deze sterven. Men treft "quats" echter ook aan in wasverzachters (Robijn, Silan, etc.) en haar-conditioners waardoor deze in verdunningen van 1:10 tot 1:20 antiseptische eigenschappen hebben en kunnen worden toegepast voor behandeling van voorwerpen en oppervlakken. Heeft u altijd wel in huis. Wasverzachter kan echter met intensief contact met de huid behoorlijke irritatie veroorzaken. Gebruik het niet voor de huid!
  • Chloorafsplitsers zijn het bekendst bij de prepper. Bijvoorbeeld dunne- en dikke bleek (Natriumhypochloriet) maar voor het gebruik in zwembaden worden tabletten gebruikt van calciumhypochloriet en Natriumdichloroisocanuraat (waarover nog een aparte posting volgt). Dunne bleek is lang houdbaar als deze in goed gesloten flessen in het donker wordt bewaard. Veel langer dan op de fles is aangegeven. Gebruik altijd dunne bleek want in dikke bleek zitten nog andere stoffen waar u niet om gevraagd heeft. Dunne bleek altijd verdunnen met water (1:10 tot 1:40). Merkwaardigerwijze neemt de activiteit van het "chloor" toe bij verdunnen. Dit heeft te maken met een daling van de pH van de oplossing. Een verdere daling kan worden bereikt door het toevoegen van wat bakpoeder (baking soda, Natriumbicarbonaat) 1 afgestreken eetlepel op 1 liter. Men krijgt dan een oplossing die "Dakin's solution" wordt genoemd waarover hier op het forum al eerder is bericht. Deze oplossing is geschikt voor voorwerpen, grote oppervlakken, de huid en zelfs voor het schoonmaken van diepe wonden. Het is in de afgelopen twee wereldoorlogen zelfs veel toegepast als wond-infuus vloeistof en het heeft de levens van duizenden soldaten gered. Het is een ideale ontsmetter en antisepticum. Het enige nadeel is de korte houdbaarheid (3-4 dagen) van 'Dakin's Solution'. U moet het dus altijd vers bereiden uit het beter houdbare dunne bleek.
  • Organische zuren zoals azijnzuur (azijn), melkzuur en citroenzuur behoren niet tot de antiseptica maar door de lage pH wordt de bacteriegroei geremd of zelfs tot stilstand gebracht. Verdunde azijn vindt zijn toepassing in de behandeling van irritatie van de uitwendige gehoorgang. Deze verdwijnt vanzelf door verdamping. De andere zuren NIET hiervoor gebruiken want dit zijn sterkere zuren die bovendien niet vluchtig zijn. Andere producten hier genoemd komen niet in aanmerking voor de hygiëne van de gehoorgang. - Met Citroenzuur (een mespuntje op 1 Liter) maakt uw gezuiverde of ontsmette water veel langer houdbaar en deze behoudt hierdoor een frisse smaak. Met een sterkere oplossing van citroenzuur of melkzuur kunt u vlees dat u kunt bemachtigen tijdens de SHTF marineren, zodat u er meerdere dagen van kunt eten. De marinade afspoelen voor het braden/bakken. Veel levensmiddelen bevatten reeds citroenzuur als conserveringsmiddel (E-nummer: E 330).
  • Natuurlijke antiseptica: Carvacrolrijke etherische olie van planten zoals wilde marjolein.

 

Preppen:

 

  • Producten van Unicura en/of Dettol, ed.
  • Bioethanol / Spiritus
  • Betadine
  • Dunne bleek
  • Natriumbicarbonaat (baking soda) bv. 250 gram.
  • Citroenzuur (bv. 250 gram)
  • Natriumdichloroisocyanuraat (wordt apart behandeld in een posting)

 

Inzake water en hygiëne volgt ook een aparte posting.

@vheeswijk

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hygiëne en water.

De hygiëne kan tijdens de SHTF een acuut probleem worden. De oorzaak is bijna altijd een gebrek aan schoon water. We kunnen problemen die onstaan rond de hygiëne van niet los zien van een watertekort. Beschikbaar water kunnen we onderverdelen in:

 

 

  • Natuurlijk organisch vervuild stilstaand water niet industriëel vervuild. Dit water leeft en het milieu is zuurstof-arm (an-aeroob), heeft een onaangename geur, vormt belletjes aan het oppervlak en vormt veelal een slijmlaag van bacteriën aan planten-stengels van doorgaans weelderige begroeiïng die aan de rand van het water staan. Dit water slaat snel filters dicht als niet zijn uitgerust met een goed voor-filter. Bevat pathogenen. Directe toepassing: doorspoelen van toilet. Dit is water dat het beste kan worden gezuiverd met een 'biosand filter' (Google).
  • Natuurlijk (snel)-stromend water, niet industrieël vervuild. Dit water is helder en het millieu is zuurstof-rijk (aeroob), stinkt niet, vormt weinig of geen slijm op plantenstengels van doorgaans eveneens weelderige begroeïng die aan de rand van het water staan. Slaat niet zo snel filters dicht, maar het gebruik van een voorfilter wordt tóch aangeraden. Dit water kán pathogenen bevatten, vooral als stroom-opwaarts dode dieren of vogels in het water, of rioolbuizen worden aangetroffen. Na voorfiltratie (bv. tampon-filter) kan dit water al worden gebruikt voor de voedselbereiding (kookwater: rijst, pasta, ed.), wassen van witgoed, of worden ontsmet met chloor-afsplitsers (dunne bleek, e.d.) voor drinkwater. Keramische filters zijn tevens zeer geschikt voor dit water.
  • Ernstig industriëel vervuild water kan worden herkend door soms dorre of dode begroeiïng langs de waterkant en het ontbreken van levende waterinsecten op en in het water. Het water kan best helder en reukloos zijn, bevat doorgaans wat minder pathogenen, maar is tóch vervuild. In noodgevallen is een voorfilter van adsorbtiekool een minimum vereiste. Keramische filters verwijderen geen industriële vervuiling. Het water kan echter zonder meer worden gebruikt om het toilet te spoelen.
  • Water met een zoutlast, bv. brak- of zeewater is in principe ongeschikt voor consumptie, maar kan worden gebruikt worden voor het doorspoelen van het toilet of wassen van witgoed (goed uitwringen).
  • Regenwater is ideaal voor de bereiding van goed bruikbaar water voor wassen, koken en vooral drinkwater. Het zuiverste water kan worden verkregen door deze op te vangen met bv. een goedkope "warmtedeken" van bv. de ACTION in een aflopende V-vorm gespannen. Deze is in de regel direct drinkbaar. Indien het water wordt opgevangen in een regenton (via dak) dan is een voorzuivering wel noodzakelijk. Als de SHTF dient u middels een ladder te controleren of er dode vogels in de dakgoot liggen. Deze kunnen een oorzaak zijn van pathogenen. Filtratie van water uit een regenton met een keramisch filter geeft prima drinkwater. Dit drinkwater opslaan in bij voorkeur flessen met een mespuntje (ca. 100 mg) citroenzuur per liter om bacteriegroei te remmen en het water "fris" te houden. Regenwater is wel snel besmet met radionucleïden na een "nucleair" incident. U dient dan over te gaan op een kuur van Kalium jodide en tevens het regenwater te filtreren over Zeoliet, bij voorkeur in een doorstroomfilter voor het wegvangen van radioactieve metaal-ionen, i.h.b. Caesium (137Cs).

 

Algemene opmerkingen over water:

Water kan over korte afstanden het beste worden vervoerd met een schone kliko. Veel emmers zijn belangrijk voor het hanteren van water of op te nemen in hevel-opstellingen voor zuiveren. Zie doorstroomfilters. Als de SHTF dreigt moet men geen lege flessen meer wegbrengen.

@vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

[.....]

1) Ik heb een flink aantal flessen Glorix in huis. Hoe lang is zo'n fles bleekwater in volle gesloten toestand houdbaar?

 

In gesloten toestand in het donker is deze jaren houdbaar (4-6 jaar). De houdbaarheid is afhankelijk van het aantal keer dat we de fles openen. Als je een fles een nacht open laat staan kun je 'm de volgende ochtend wel weggooien. Dus voor het ontsmetten van water een klein flesje gebruiken (ca. 100 ml), bij vookeur donker glas met goed sluitende dop. Deze openen we veel vaker.

 

2) Verder heb ik Dettol (chloroxylenol 48 mg/ml)in huis. Onder normale omstandigheden gebruik ik dat nooit. Helaas is dat spul nogal duur. Ik heb nu twee grote flessen Dettol staan, waarop staat; niet te gebruiken na 08/2013. Is dat weer overdreven of toch weggooien en nieuwe kopen?

 

Chloroxylenol is uiterst stabiel. Dettol kan onbeperkt worden bewaard. Alleen de producent vindt dat het tijd wordt dat nieuwe flessen moeten worden aangeschaft.

 

3) Als ik van slootwater schoon drinkwater ga maken met mijn Katadyn, dan ga ik natuurlijk zo schoon mogelijk te werk, maar mijn filter etc. zullen toch ook in aanraking komen met het slootwater. Mijn plan is om een en ander dan met Dettol, dat niet giftig is, te reinigen. Vind je dat als chemicus een goed idee? Dettol kan ik ook gebruiken voor wondreiniging en om mijn huis een grondige beurt te geven.

 

Schoonmaken van dit soort microfilters kan beter worden bereikt door de stroomrichting van het water om te keren, dus spoelen van binnenuit met schoon water. Voor schoonmaken van het huis is Dettol eigenlijk te duur. Gebruik dan liever "Dakin's solution" (Verdunnen van 1 liter water met ca. 20 liter water en voeg dan een flinke eetlepel baksoda (baking soda, = Natriumbicarbonaat). Roeren tot alles is opgelost.

 

3) Moet ik iets anders in voorraad nemen? Liefst zo goedkoop mogelijk en lang houdbaar.

 

Ja, ca. 250 gram Citroenzuur (voor lang houdbaar en fris water en bv. marinades) en 250 gram Natriumbicarbonaat voor tandpoeder (poetsen) en de bereiding van "Dakin's antiseptic solution". Zie posting hierboven.

@vheeswijk

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb laatst nog twee kleine flesjes dettol gekocht bij 't kruidvat. Waren niet schokkend duur (weet niet meer de exacte prijs). Klein flesje voor in de bol en 1 reserve. Na deze thread gelezen te hebben zal ik kijken of ze nog een paar wat grotere flessen hebben voor in m'n bug'in voorraadje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk weer een hele mooie post , dank u :cool: is geen commentaar hoor , want u weet hierover veel meer als ik wat de opslag betreft van water in flessen lijkt mij het verstandig om

die flessen in het donker te bewaren ivm alg . wat betreft zeewater , schoon ( vloed) zeewater is ook goed te gebruiken om oppervlakkige wonden schoon te houden en ook dingen als eczeem psoriases ed

mee te behandelen .

Nog een vraagje , in uw lijstje staat niet vermeld eventueel ''bron'' water want ik heb eens gelezen dat als de bron diep genoeg zit(dieper als 60 meter of zo ) deze ook vrij is van bacterieen ed

weet u daar wat over ?

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk weer een hele mooie post , dank u :cool: is geen commentaar hoor , want u weet hierover veel meer als ik wat de opslag betreft van water in flessen lijkt mij het verstandig om

die flessen in het donker te bewaren ivm alg . wat betreft zeewater , schoon ( vloed) zeewater is ook goed te gebruiken om oppervlakkige wonden schoon te houden en ook dingen als eczeem psoriases ed

mee te behandelen .

Nog een vraagje , in uw lijstje staat niet vermeld eventueel ''bron'' water want ik heb eens gelezen dat als de bron diep genoeg zit(dieper als 60 meter of zo ) deze ook vrij is van bacterieen ed

weet u daar wat over ?

gr will

@Wafels : Bronwater is schoon als er geen dode dieren in zijn terechtgekomen. In antieke oorlogen werden vaak als 'oorlogshandeling' lijken in waterputten en bronnen geworpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Vraagjes nog:

 

Wat kan je met de kaliumpermanganaat van KS?

 

Niet erg gangbaar en duur. Het enige extra voordeel dat het zou kunnen hebben is dat het sommige natuurlijk toxines en bepaalde verontreinigingen in industriëel water kapot-oxydeert, maar dan moet je wel weten wat er in het water zit en bovendien weten of deze stoffen ook worden aangepakt door KMnO4.

 

Heb je ook nog wat aan jodium kristallen?

 

Jazéker !!! Zie posting van @Wafels en van mijzelf.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ietwat offtopic:

 

Reinig mijn Camelbak waterzak periodiek met een witte azijn oplossing.

 

Nooit een schimmeltje of iets... Vreemde bijkomstigheid: de rare plastic smaak is sindsdien ook weg....

@Bolo : Helemaal niet Off-topic. Azijnzuur is genoemd onder de organische zuren in mijn post met name voor de hygiëne van de uitwendige gehoorgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in plaats van een keramisch filter zoals de Katadyn een holle vezel filter gebruikt zoals de Saywer familie, kun je deze ontsmetten met een dunne bleek oplossing.

Deze een tijdje laten inwerken en daarna spoelen met schoon of zelfs gewoon slootwater.

 

Zie eventueel handleiding van de fabrikant hierover.

 

Kaliumpermanganaat is een krachtige oxidator in diverse oplossingen geschikt voor ontsmetting en onbeperkt houdbaar.

 

Zeer licht roze kleur, net waarneembaar achter een wit vel papier: Drinkwater ontsmetting

Duidelijk roze kleur, geschikt voor wondontsmetting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray ik neem aan schoonspoelen, door het water door het filter te persen ipv via de reguliere (schone kant) dus niet backflushen met slootwater. :D

 

Als je in plaats van een keramisch filter zoals de Katadyn een holle vezel filter gebruikt zoals de Saywer familie, kun je deze ontsmetten met een dunne bleek oplossing.

Deze een tijdje laten inwerken en daarna spoelen met schoon of zelfs gewoon slootwater.

 

Zie eventueel handleiding van de fabrikant hierover.

 

Kaliumpermanganaat is een krachtige oxidator in diverse oplossingen geschikt voor ontsmetting en onbeperkt houdbaar.

 

Zeer licht roze kleur, net waarneembaar achter een wit vel papier: Drinkwater ontsmetting

Duidelijk roze kleur, geschikt voor wondontsmetting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk wat betreft een open waterput daar is de mogelijk op besmetting altijd aanwezig , maar ik heb ergens een keer gelezen dat er een diepte voor staat waarbij een vervuiling of besmetting nagenoeg uit werd gesloten omdat het hier gaat om ''oud'' water wat honderden jaren en nog langer langzaam naar beneden is gezakt door allerlei bodem lagen zodat alle vuile stoffen eruit werden gefilterd

terwijl bij niet al te diepe bronnen er nog altijd sprake van kan zijn van besmetting of vervuiling van het water (zo gebruiken merken bronwater ed water wat van grote diepte komt (150 meter - 400 meter )

 

Wat betreft KMnO4 toch wordt dit gebruikt om water te desinfecteren en ook voor uitwendig gebruik tegen schimmels (in de tropen tegen voetschimmels ) ook in vijvers wordt het gebruikt om te desinfecteren (met name vijvers waar men Koi vissen houdt ) tevens is bruikbaar als vuurstarter of noodsignaal '' gever'' (in combinatie met aluminium poeder of magnesium poeder vandaar dat het toch nog vaak in survival kits zit .

in hoeverre het werkt als desinfecteermiddel voor water blijf ik u een antwoord schuldig want dat weet ik niet voor de rest werkt het prima :)

gr will

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@vheeswijk. Wolf, je bent je gewicht weer eens in goud waard. Dank je wel!

 

Soda lijkt me geweldig spul. Ik herinner me dat de boer tegenover ons huis vroeger zijn melkemmer en zijn melkzeef (teems) met soda schoonmaakte, maar hij gebruikte daarbij wel warm water. Mag ik nog een paar soda vragen op je afvuren?

 

- Blijft soda voldoende desinfecteren, als ik bij een shtf alleen koud water gebruik? Helpt het om de standaarddosering dan ietsje te verhogen?

 

- Ik neem aan dat soda onbeperkt houdbaar is. Het heeft de neiging om vocht aan te trekken en dan een harde steen te worden. Ik zit te denken om zo'n luchtdicht met schroefdeksel af te sluiten plastic voertonnetje te kopen, om soda in op te slaan. Blijft vochtig en hard geworden soda gewoon ook eeuwig bruikbaar?

 

- Met baking soda kun je veel meer dan met gewone soda. Mij gaat het vooral om de reinigende werking. Is de reinigende werking van baking soda net zo goed als die van gewone soda?

 

Heel erg bedankt weer! hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray ik neem aan schoonspoelen, door het water door het filter te persen ipv via de reguliere (schone kant) dus niet backflushen met slootwater. :D

 

Uiteraard, maar goede toevoeging. Je hebt ze die het met de bijgeleverde spuit gaan backflushen wellicht, niet doen dus! ;)

 

@DickBerts: Vaak wordt kristal soda verkocht in de supermarkt, een verbinding met veel water molekulen.

 

Blijk dat het merk Driehoek nog zuivere soda verkoopt, scheelt een hoop volume. Te herkennen aan het feit dat het een wit poeder is ipv half doorzichtige kruimels/brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...