Ga naar inhoud
GENEGEERD

Groepsdynamiek


phaelin

Aanbevolen berichten

We zijn allemaal een beetje met OPSEC bezig denk ik, maar op een gegeven moment komt de 'kat uit de zak' als je een bug in doet.

 

Hoe ga je mensen kiezen waarmee je wilt samenwerken, of heb je wel iets te kiezen? Hoe zou zo'n groep zich vormen en wordt 't een democratisch geheel of juist niet? Wat als er iemand ziek word etc..? Hoe hard zou je zijn als er een paar kinderen komen die honger en dorst hebben?

 

Ik vraag me af hoe anderen daarover denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
We zijn allemaal een beetje met OPSEC bezig denk ik, maar op een gegeven moment komt de 'kat uit de zak' als je een bug in doet.

 

Hoe ga je mensen kiezen waarmee je wilt samenwerken, of heb je wel iets te kiezen? Hoe zou zo'n groep zich vormen en wordt 't een democratisch geheel of juist niet? Wat als er iemand ziek word etc..? Hoe hard zou je zijn als er een paar kinderen komen die honger en dorst hebben?

 

Ik vraag me af hoe anderen daarover denken.

 

Goeie vraag.

Lees deze even en zeg me wat je ervan vind.

Als je daarna nog vragen hebt, hoor ik het graag.

 

http://preppers.nl/forum/threads/2716-Groep-organisatie-vormen?highlight=groep+organisatie+vormen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben er doorheen hoor. hehe.

 

Wat ik er vooral uithaal is dat er zich in het begin kleine groepjes zullen vormen, die wellicht samen zullen klusteren tot grotere groepjes. Het hangt natuurlijk allemaal af van de situatie, economische collapse of een of ander 'dr. tripps' virus. Wat voor bedreigingen zijn er, gaat 't alleen om andere groepen die willen hebben wat jij hebt of is er ook nog een biologische/chemische/nucleaire bedreiging etc. etc. etc....

 

Ik denk dat ik in een aantal situaties gewoon blijf waar ik ben en voor mezelf zorg in die eerste paar dagen/weken. Als er wat meer rust komt kun je eens om je heen kijken of er nog meer mensen overgebleven zijn waarmee je wat kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groepsdynamiek is een dynamisch gegeven, dat heb ik uit mijn lespraktijk. Elke leerkracht moet de groepsdynamiek kennen voor hij ook maar kan denken aan lesgeven. Ook bij een SHTF zullen we terugvallen op een groep. De kleinst mogelijke groep situeert zich op het niveau van je eigen gezin. Logisch toch dat je je kids en je partner beschermt of als kind opkomt voor je ouders (Ook kinderen worden groot), één niveau verder kom je uit op je naaste familie (ouders, broers/zussen), dan heb je al een mini-groepje, maar als puntje bij paaltje komt en het er om gaat spannen ondersteun je elkaar. Wij hebben het geluk om dicht bij elkaar in de buurt te wonen. Het nadeel is dat we met niet al te veel zijn.

 

Daarnaast hebben we ook ons eigen sociaal netwerk. Zelfs bij een SHTF (afhankelijke van wat het is natuurlijk) zal dat mijn inziens niet helemaal wegvallen, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een bug-in (als er geen levensbedreigende situatie is) dan naar een bug-out. Wordt het echt ruig, dan ga je je verenigen met je buren en mensen uit je omgeving. Op vandaag doen wij dat al. We hebben elkaars telefoonnummer en bij verdachte bewegingen nemen we bij elkaar poolshoogte. Zo belde mijn buurman me eens om 4u 's nachts op omdat er iemand aan onze voordeur morrelde. Hoe het in andere buurten zit weet ik niet, maar in onze buurt kunnen we met een paar gezinnen uit onze omgeving desnoods een burgerwacht vormen. Zolang we niet tegenover zwaar bewapende militairen of criminelen staan is dat wel een haalbare kaart.

 

Als je contact kan zoeken met 'preppers' uit je omgeving, dan kan dat een pluspunt zijn (maar het zou evengoed nadelig kunnen zijn), al geloof ik meer in de structuren die er nu al zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...