Ga naar inhoud
GENEGEERD

One Spanish village, free to the right owner

hakin9
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er staan in Spanje zo'n 400 dorpen en gehuchten te koop. De meeste echter in Galicië, waar je eigenlijk meer aan de oostkust wilt zitten.

Er zijn enkele draadjes op gezamenlijk iets te kopen, maar verder dan het draadje komen we niet. Als je 50 preppers 5 of 10 euro per maand laat inleggen en je richt een soort stichting zelfvoorzienend wonen op, dan kun je na een paar jaar al een leuk stukje grond kopen in Spanje, maar ook in landen als Hongarije, Polen, Tsjechië etc. Rural grond kost in Spanje tussen de 3000-4500 per hectare, afhankelijk van ligging, water en elektra in de omgeving. Eigenlijk altijd mag je een oud huis of ruïne renoveren c.q. afbreken en opnieuw opbouwen. Wanneer je een stichting bent of commerciële doeleinden hebt, dan mag je zelfs nog meer (bijv. earthships, kleine blokhutjes, rural camping). Met een paar hectare en een hoop handen kun je dus een leuke en veilige SC in het buitenland opbouwen. Er zijn altijd wel mensen die er willen verblijven om op de spullen te letten of er misschien permanent willen wonen.

http://www.kyero.com/browse/cheap-tarragona-property-for-sale-loc43mxp50000pag1ppp20slt0srt0

In mijn dorp en zelfs bij de directe buren staat zat te koop. Er is 1 buurman met 7 hectare grond en 2 ruïnes. Hij is 83 jaar en wil het nu verkopen voor rond de 25.000€. Een andere buurman die met pensioen is heeft 8 hectare en een oud huis en hij vraagt ongeveer hetzelfde.

Het moeilijke hier is om 50 serieuze mensen te vinden die echt willen aanpakken.

Link naar reactie

Een stichting opzetten waar men met kleine inleg mee kan doen met een stukje grond in het buitenland klinkt niet slecht, daar zou ik best aan mee willen doen, zelfs nog wel actief binnen een stichting. Maar de uitvoering lijkt me lastig, hoe krijg je voldoende deelnemers, en hoe verdeel je eigendom etc. Veel vragen, maar als er meerdere zijn die evt een opzet voor zoiets zouden willen proberen te maken, dan hou ik me aanbevolen.

Link naar reactie

Een stichting opzetten waar men met kleine inleg mee kan doen met een stukje grond in het buitenland klinkt niet slecht, daar zou ik best aan mee willen doen, zelfs nog wel actief binnen een stichting. Maar de uitvoering lijkt me lastig, hoe krijg je voldoende deelnemers, en hoe verdeel je eigendom etc. Veel vragen, maar als er meerdere zijn die evt een opzet voor zoiets zouden willen proberen te maken, dan hou ik me aanbevolen.

Of we moeten één rijke prepper zien te vinden die de grond koopt op zijn naam en deze dan bijv. voor 25 jaar beschikbaar stelt aan de preppers stichting\gemeenschap. De stichting kan er dan op gaan bouwen en er een echte SC van maken. Binnen 25 jaar kan de stichting de grond verkrijgen tegen een vastgesteld bedrag. Nou ja er zijn zat dingen te verzinnen.

Link naar reactie

Ik zou ook wel meewillen, iig een aantal maanden per jaar. Maar idd, in mijn eentje is het te duur, dus dan moet je met een groep. En zie maar eens afspraken te maken met volstrekte onbekenden of vage bekenden.

Als je wat wilt bereiken zal je toch een gok moeten wagen. Niet alles is dicht te timmeren met regeltjes, contractjes en afspraken.

Ook ik ben niet de meest uitgesproken groepsmens, maar als je wat wilt bereiken, pre-, of post SHTF gaat dat toch het beste in een groep en in ons geïndividualiseerde maatschappijtje is je vertrouwensgroepje (gezin, naaste vrienden, etc.) meestal veel te klein. Een sprong in het diepe maken en daarvan leren, of lekker op je bureaustoel achter je beeldscherm blijven zitten. Ieder z'n keuze.

Link naar reactie

Als je wat wilt bereiken zal je toch een gok moeten wagen. Niet alles is dicht te timmeren met regeltjes, contractjes en afspraken.

Ook ik ben niet de meest uitgesproken groepsmens, maar als je wat wilt bereiken, pre-, of post SHTF gaat dat toch het beste in een groep en in ons geïndividualiseerde maatschappijtje is je vertrouwensgroepje (gezin, naaste vrienden, etc.) meestal veel te klein. Een sprong in het diepe maken en daarvan leren, of lekker op je bureaustoel achter je beeldscherm blijven zitten. Ieder z'n keuze.

Er zullen toch enkele 'regeltjes' moeten zijn, en een vaste persoon (of meerdere) die een beetje overzicht houden etc. Je kunt een stichting opzetten maar gezien de kleinschaligheid (het zal nog lastig worden om 50 'donateurs' te krijgen) wegen de kosten voor het opzetten en onderhouden van een stichting niet op tegen de opbrengsten.

Er zal iemand het geld moeten beheren, en je zal mensen moeten hebben die verstand hebben van vastgoed in het buitenland. Bovenal zullen al deze personen de 'werkzaamheden' 100% gratis moeten doen, anders zit je weer met dat de kosten te hoog oplopen.

Geld kan je het beste offline bewaren ergens, vooral als je een stuk land wil kopen zonder dat er al te veel mensen vragen gaan stellen of overheden die weten waar je zit :)

Al met al een lastige klus, die wel potentie heeft, maar heel wat voeten in de aarde nodig zal hebben om te kunnen slagen.

ps. zoals al eerder aangegeven wil ik hier best kijken of ik op een of andere manier hier aan mee zou kunnen werken.

Link naar reactie

Er zullen toch enkele 'regeltjes' moeten zijn, en een vaste persoon (of meerdere) die een beetje overzicht houden etc. Je kunt een stichting opzetten maar gezien de kleinschaligheid (het zal nog lastig worden om 50 'donateurs' te krijgen) wegen de kosten voor het opzetten en onderhouden van een stichting niet op tegen de opbrengsten.

Er zal iemand het geld moeten beheren, en je zal mensen moeten hebben die verstand hebben van vastgoed in het buitenland. Bovenal zullen al deze personen de 'werkzaamheden' 100% gratis moeten doen, anders zit je weer met dat de kosten te hoog oplopen.

Geld kan je het beste offline bewaren ergens, vooral als je een stuk land wil kopen zonder dat er al te veel mensen vragen gaan stellen of overheden die weten waar je zit :)

Al met al een lastige klus, die wel potentie heeft, maar heel wat voeten in de aarde nodig zal hebben om te kunnen slagen.

ps. zoals al eerder aangegeven wil ik hier best kijken of ik op een of andere manier hier aan mee zou kunnen werken.

Beetje voordenkwerk lijkt me idd heel erg nuttig, alleen kun je nooit alles voorzien.

Ik zelf blijf lekker in Drenthe waar ik zit. Beetje voor m'n pa zorgen, daarna zijn er wel opties om te vertrekken. Moet dan wel totaal en permanent, heen en weer reizen of het als extra woonplaats erbij nemen is voor mij geen optie.

Link naar reactie

Volgens dit bericht zullen de restauratiewerken van de 15de eeuwse huisjes ongeveer 1 miljoen euro kosten. En dat is toch de voorwaarde die de burgemeester stelt om het dorp zogezegd 'gratis' te krijgen: http://www.spanishpropertyinsight.com/2013/10/14/get-abandoned-village-galicia-free-can-afford-refurbishment/

Bovendien is het slechts 1,5 hectare groot, wel wat klein om een gemeenschap te voeden...

Een project opstarten met 50 mensen is onbegonnen werk (is mijn ervaring).

Beter is het om 3 tot 5 sterk gemotiveerde mensen die met 200 % inzet samen aan de slag gaan en 30.000 euro kunnen bijeen krijgen.

Daarmee kun je prachtige gronden kopen in de goedkopere landen (Hongarije, Portugal,...)

Deze mensen bvb. proberen het in Noord Italië met 3: Ravenwood. Het mooie is nu dat de omliggende stukken grond ook te koop zijn en zo kan de gemeenschap organisch groeien zonder dat er teveel afspraken en reglementen bij komen kijken, want elk heeft zijn eigen stuk land, naast elkaar.

Link naar reactie

Volgens dit bericht zullen de restauratiewerken van de 15de eeuwse huisjes ongeveer 1 miljoen euro kosten. En dat is toch de voorwaarde die de burgemeester stelt om het dorp zogezegd 'gratis' te krijgen: http://www.spanishpropertyinsight.com/2013/10/14/get-abandoned-village-galicia-free-can-afford-refurbishment/

Bovendien is het slechts 1,5 hectare groot, wel wat klein om een gemeenschap te voeden...

Een project opstarten met 50 mensen is onbegonnen werk (is mijn ervaring).

Beter is het om 3 tot 5 sterk gemotiveerde mensen die met 200 % inzet samen aan de slag gaan en 30.000 euro kunnen bijeen krijgen.

Daarmee kun je prachtige gronden kopen in de goedkopere landen (Hongarije, Portugal,...)

Deze mensen bvb. proberen het in Noord Italië met 3: Ravenwood. Het mooie is nu dat de omliggende stukken grond ook te koop zijn en zo kan de gemeenschap organisch groeien zonder dat er teveel afspraken en reglementen bij komen kijken, want elk heeft zijn eigen stuk land, naast elkaar.

die gratis dorpjes zijn ook niet interessant, het liefst willen ze dat je er een toeristische trekpleister van maakt, nou ik zie de mensen al een reis boeken naar ons 'Utopia' :rolleyes: dus dat gaat hem niet worden. Er zijn natuurlijk voldoende stukken grond te vinden voor een leuke prijs waar je wel mee kan doen wat je wilt, maar het lastigste blijft het geld, daarom zal je zoveel mogelijk 'donateurs' moeten hebben, ik zie niet zo snel een groep van 3-5 man genoeg geld voor voldoende grond bij elkaar krijgen.

Men heeft het hier over PH en daar zal je gewoon zoveel mogelijk mensen voor nodig moeten hebben. Zeker als je een soort van zelfvoorzienendheid wilt opbouwen vóórdat de SHTF losbarst, anders heeft het niet veel zin en kan je beter een plek afspreken zoals KS nu al heeft voorgesteld om daar vandaan of iets proberen op te bouwen of om met een zo groot mogelijke groep ergens anders heen te gaan.

Link naar reactie

Moet dan wel totaal en permanent, heen en weer reizen of het als extra woonplaats erbij nemen is voor mij geen optie.

Zie het meer als een 'vakantie adresje' waar je elk jaar of om de paar jaar een periode naar toe gaat om vakantie te vieren. Anderen zullen misschien er voor kiezen om vaker of langer te blijven, zo lang er maar iemand aanwezig is is het al goed.

Link naar reactie

Zie het meer als een 'vakantie adresje' waar je elk jaar of om de paar jaar een periode naar toe gaat om vakantie te vieren. Anderen zullen misschien er voor kiezen om vaker of langer te blijven, zo lang er maar iemand aanwezig is is het al goed.

Dat zou nog best gaan, af en toe een werkvakantie in Spanje. :)

Frankrijk is ook een goede optie, staan ook veel dorpjes leeg en die hebben een systeem waarbij zo'n dorpje z'n eigen burgemeester kiest. (meestal dan meteen postbode, ambtenaar van de burgelijke stand, etc). 'k Ken een Fransman wiens moeder al jaren achter elkaar herkozen wordt in een dorpje met goed veertig man wat tegen een berg is aan geplakt. Ze hebben voor de rest verbazingwekkend weinig te maken met Parijs.

Link naar reactie

Mijn boerderij in Spanje werd 1,5 jaar bewoond door een gepensioneerde vriend maar die is nu terug in NL i.v.m. zijn gezondheid. Nu let mijn buurman op de toko. Hij is er elke dag, want hij doet ook de vogeltjes voeren in de volière. Daarnaast weten alleen mijn directe buren (2 Engelse gezinnen, 1 Spaans stel en de schaapsherder) dat er momenteel niemand meer slaapt. Het is niet echt een probleem, want waar mijn finca staat kom je normaal niet. Dus iedereen die op de track rijdt wordt automatisch in de gaten gehouden door de mensen die er wel iets te zoeken hebben.

Als je een project met een groep opstart, dan zullen er altijd mensen aanwezig zijn en misschien wel gaan wonen voor langere tijd. Er is altijd wel werk te doen en moet met financiën minimaal een 4-ogen principe instellen of een klein bestuur die de zaken regelt. Ik denk dat het lastiger is een leuke groep van 20-30 man te vinden die bereid zijn arbeid te verrichten en maandelijks een klein bedrag storten. Daarnaast kun je als snel andere preppers laten logeren op de SC tegen kleine betaling OF arbeid.

Link naar reactie

Het moeilijkste is om serieuze mensen te zoeken,de meesten kakelen veel maar verder niet.

Ook denken veel mensen er veel te makkelijk over,nu is het vaak(als je een baan hebt) 5 uur klaar lekker naar binnen en een hapje te gaan eten,dan kan het toch anders lopen.

Maargoed mocht er preppers/mensen zijn die dit echt serieus aan willen pakken en er ook net als ik er in ieder geval er al een jaar over zitten te denken laat mij het AUB weten!

Ik hoop iets te horen!

Link naar reactie

Het moeilijkste is om serieuze mensen te zoeken,de meesten kakelen veel maar verder niet.

Ook denken veel mensen er veel te makkelijk over,nu is het vaak(als je een baan hebt) 5 uur klaar lekker naar binnen en een hapje te gaan eten,dan kan het toch anders lopen.

Maargoed mocht er preppers/mensen zijn die dit echt serieus aan willen pakken en er ook net als ik er in ieder geval er al een jaar over zitten te denken laat mij het AUB weten!

Ik hoop iets te horen!

Ik heb een Poll aangemaakt.

http://preppers.nl/forum/threads/9099-Poll-Gezamenlijk-preppers-project

Ik zou wel mee willen doen in Spanje, Zuid Frankrijk of eventueel Italië omdat de infrastructuur in die landen ideaal is en ook vliegvelden (low-cost vluchten) binnen bereik.

Link naar reactie

Topic klinkt erg deja vu. volgens mij was vorige keer de conclusie dat veel mensen verwachten dat het te moeilijk is om wshtf te reizen en liever wat dichterbij iets zoeken

Je kunt er ook langere tijd verblijven of vakantie houden, althans sommige mensen. Daarnaast weet niemand of je voldoende tijd hebt ergens te komen tijdens een SHTF. Meestal zie wij preppers dingen wel eerder aankomen dan de gemiddelde mens.:cool:

Link naar reactie

• 4 weeks later...

hallo allemaal ik ben nieuw op het forum maar ik heb een paar vragen, ik heb een stukje grond huur/koop in Polen en wil dit op mijn naam zetten, ik ben bezig met poolse papieren, nu is mijn vraag hoe zit het met nederland moet ik daar melding maken van dit stukje grond moet ik belasting betalen over de grond in nederland, ik betaal al belasting in polen over de grond. weet iemand hier iets van ik tast echt in het duister, de grond staat nu in een constructie bij de notaris, het staat op naam van een poolse buurman en van mijn vader, maar mijn vader vertrekt terug naar nederland en nu kan ik het stukje grond kopen en op naam laten zetten, maar ik geen idee wat ik allemaal moetdoen om dit te verwezelijken. zijn er mensen die ervaring hebben hiermee en mij evt tips kunnen geven van wat ik moet doen. alvast bedankt

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...