Ga naar inhoud
GENEGEERD

EDC beoordeling:)


MyronPrps

Aanbevolen berichten

aanvulling op @Bolo

 

Metalen pannetje of mok (kan je ook mee graven, echt waar). Setje van die rubberized werkhandschoenen.

 

Ik kan het niet meer dan 100% eens met Bolo zijn dat water en enig voedsel incl goede vuurstarters zeer belangrijk zijn. Een shelter bouwen doe je niet, dat kost je teveel energie en is maar hooguit voor een paar uurtjes.(voor zover dat uren worden).

 

Bolo, ik snap alleen niet waarom je een BIC aansteker gebruikt wanneer je fijne motoriek het laat afweten. Ik krijg die pokke dingen niet aan met koude/stijve/onderkoelde vingers. Hooguit over m'n broek heen rollen en dan hopen dat ie aanblijft. Een Zippo lukt wel aan te krijgen via het wieltje op je broek, maarja is ook niet ideaal. Een blastmatch met watte bollen is een andere goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@prepass

 

Wie zegt dat ik onderkoeld ga raken?

 

Daarom speel ik altijd vals. Aas in de mouw.

 

 

EDIT:

 

En dat is arrogantie ten top. Toegegeven.

 

Het kan altijd gebeuren. Ik heb meerdere Bics op de man. Ik heb ook firesteels. Ik heb ook stormaanstekers. En lucifers. Enz. Enz. Enz.

 

Het is een kwestie van de juiste tool op het juiste moment gebruiken en als je hachje ervan afhangt valsspelen.

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bolo verkeerd gelezen waarde mede "preppert".......absoluut niets mis met valsspelen en hierdoor niet onderkoelt raken. (HEEL SLIM!) Ik dacht verder in Worst Case en heb het helaas 2x mee mogen maken om op het randje van onderkoeling te komen. Een BIC aansteker is een onmogelijke opgave om aan te krijgen. Ook het goed kunnen nadenken begint af te nemen......" laat maar" is dan de reactie vaak bij onderkoeling, als je het niet lukt om je vuur aan te krijgen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal mooie sets maar hoeveel van die dingen heb je echt altijd bij je?

 

Een EDC is naar mijn interpretatie de eerste laag buiten je kledij maw wat je in die kledij stop of aan je lichaam hangt. Ik zie hier survivalsetjes op het gebied van een GHB, een BOB en zelfs elementen van een INCH bag. Van de moment dat je een rugzak, laptoptas of iets anders gebruikt ga je met deze niet dag in dag uit mee aan je lichaam rondlopen (misschien wel post shtf)

 

Een standaard edc is portefeuille, mobieltje, sleutels, (horloge), aangevuld met wat spullen om vuur te maken, iets te snijden, paracord creaties, een zaklampje.

Aan mijn riem hangt een multitool-zakje met uiteraard een multitool en wat extra klein materiaal wat ook te vinden is in m'n heupzakje en in m'n broekzakken zijn ook wel wat gadgets te vinden, maar ik heb echt geen waterfilter of een shelter continue op m'n lichaam zitten in het dagelijkse leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo

 

Dat is per persoon verschillend.

 

Het feit dat jij iets NIET doet sluit niet uit dat iemand anders het WEL doet.

 

In de situatie, welke topicstarter beschrijft, zal het wellicht wenselijk zijn dat hij drie keer per week een GHB gaat meenemen.

 

Moet ie helemaal zelf weten natuurlijk.

 

Als ik 60 km van huis ben heb ik hem ook wel echt mee.

 

Ga ik naar een oliebollenkraam 3km verderop. Dan niet.

 

De situatie dicteert.

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo

 

Dat is per persoon verschillend.

 

Het feit dat jij iets NIET doet sluit niet uit dat iemand anders het WEL doet.

 

In de situatie, welke topicstarter beschrijft, zal het wellicht wenselijk zijn dat hij drie keer per week een GHB gaat meenemen.

 

Moet ie helemaal zelf weten natuurlijk.

 

Als ik 60 km van huis ben heb ik hem ook wel echt mee.

 

Ga ik naar een oliebollenkraam 3km verderop. Dan niet.

 

De situatie dicteert.

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

 

ik hem toch meestal mee naar school en inderdaad voor de grote trips maar ik ga hem zeker weten aanpassen nav jouw tips dus erg bedankt hiervoor ik zal zeker nog een update posten

 

mvg, MP

 

nogmaals erg bedankt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo

 

Dat is per persoon verschillend.

 

Het feit dat jij iets NIET doet sluit niet uit dat iemand anders het WEL doet.

 

In de situatie, welke topicstarter beschrijft, zal het wellicht wenselijk zijn dat hij drie keer per week een GHB gaat meenemen.

 

Moet ie helemaal zelf weten natuurlijk.

 

Als ik 60 km van huis ben heb ik hem ook wel echt mee.

 

Ga ik naar een oliebollenkraam 3km verderop. Dan niet.

 

De situatie dicteert.

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

 

Tuurlijk doet ieder wat hij of zij wil. Van de moment dat mensen buitenhuis gaan hebben ze een EDC bij (hoeven zelfs geen survivalspullen te zijn),

 

Als men spreekt over een paar keer in de week is de betekenis van EDC (every day carry) van zo'n kit niet echt van toepassing. Niet om de grenzen van zwart, wit en grijs op te zoeken maar bepaalde afkortingen van kits worden zodanig verschillend geïnterpreteerd dat het verwarrend begint te worden, zeker voor beginnende preppers die zich inlezen. En dan kan je dit negeren en iedereen verder laten doen zonder te beseffen waar ze mee bezig zijn, of het even aankaarten met de bedoeling de betekenis van de afkortingen even te kalibreren. Ik heb dan de keuze gemaakt voor het 2 de.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo'n setje maar wat als de shtf in je eigen straat plaats vindt?

 

Vrienden van ons hadden vorig jaar zo'n situatie. Wonen in een flat. Door een gaslek was de voorgevel van een woning onder hun er kompleet uitgeblazen en de omliggende woningen raakten daardoor zwaar beschadigd. Gevolg was dus dat ze hun huis niet meer in mochten, zelfs niet om wat spullen te pakken. Ze preppen wel maar gingen uit van een Bug-Inn en al hun prepper zaken lagen in hun woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo

 

Zeer begrijpelijk (en ook wenselijk) dat je dat aankaart.

 

Ik blijf wel stellen dat de situatie dicteert en dat voor eenieder de situatie anders zal zijn, ook qua interpretatie van de afkortingen.

 

"Dit is mijn EDC"

 

Nee joh, dat is een GHB.

 

"Oh? Ik ben boswachter van beroep en heb die tas elke dag weer aan mijn rug hangen"

 

Oh.

 

Ander voorbeeld is het woord "survivalmes".

 

Voor sommige mensen staat dat gelijk aan een ESEE 5 in een Kydex schede waar een firesteel aan zit bevestigd enz enz enz.

 

Of is een survivalmes die Opinel die je in je zak hebt zitten als zich, volledig onverwacht, een survivalsituatie openbaart...?

 

 

 

 

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDC is toch EveryDayCary? of ben ik mis?

Zulke quasi volledige 'survival' setjes zou ik van mijn leven niet in mijn broekzak kunnen/willen steken!

 

Ik houd het bij een Victorinox minichamp, een Olight EOS I3S lampje en een 16 gig usb stick die ik alledrie aan mijn sleutels heb hangen en dus altijd op zak heb als ik het huis uit ben (behalve tijdens het zwemmen natuurlijk). Oja het belangrijkste misschien nog vergeten: mijn smartphone en portefeuille.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDC is toch EveryDayCary? of ben ik mis?

Zulke quasi volledige 'survival' setjes zou ik van mijn leven niet in mijn broekzak kunnen/willen steken!

.

 

Ik schiet hem er nog 1 keer in:

 

EDC uitrusting is voor een ieder persoonlijk en puur situationeel. Topicstarter wou advies betreffende zijn situatie en die heeft hij gekregen. Nu gaat iedereen roeptoeteren wat een EDC voor hem/haar wel niet betekent. Is het draadje niet voor bedoeld medunkt.

@MyronPrps

 

Hoop dat je er wat aan gehad hebt maat. Ik hou er in ieder geval over op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo @Bolo @Dristal helemaal mee eens daarom heb ik ook verschillende . Een uitgebreid in de bus een nog meer uitgebreider in de auto . Aan de sleutel Bosch het noodzakelijke . En als gewoon de deur uit ga met mijn zondagse pak aan ;) zit er ook een opinel nr8 in mijn jaszak . Creditcard multietool in de portefeuille . Elke moment in het leven is anders maar ik probleem me zoveel mogelijk te voorzien .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik jou was die action (ik dacht dat het action was) magnesiumstick vervangen door een paar euro duurdere.

Laatst heb ik geprobeerd er een vuurtje mee aan te maken, maar ik kreeg er maar moeizaam vonken vanaf (kan aan mij liggen).

Het verbaasde me dat daar zoveel verschil in kon zitten.

 

Groeten demon44

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schiet hem er nog 1 keer in:

 

EDC uitrusting is voor een ieder persoonlijk en puur situationeel. Topicstarter wou advies betreffende zijn situatie en die heeft hij gekregen. Nu gaat iedereen roeptoeteren wat een EDC voor hem/haar wel niet betekent. Is het draadje niet voor bedoeld medunkt.

@MyronPrps

 

Hoop dat je er wat aan gehad hebt maat. Ik hou er in ieder geval over op.

 

heb er zeker wat aan gehad en vooral je advies over het vissetje ik ga inderdaad niet even langs een kanaal zitten om een visje op te peuzelen haha

 

dus nogmaals erg bedankt:)

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

multitool ben ik voor aan het sparen dus die komt eraan:)

 

lamp heb ik eerlijk gezegd nog niet aangedacht, een opwind lamp lijkt mij het handigste

 

Heb wel altijd mijn I.D. bij me dus lijkt mij genoeg? en tabletten zouden inderdaad erg handig zijn:)

 

heb meerdere firesteels en wou graag een nieuwe in mn edc dus vandaar haha, dogtag en armband heb ik verder altijd om (even voor foto)

 

trouwens nog goede tips voor een redelijk betaalbare multitool?

 

Op het moment heb ik een multitooltje in mijn zak van ongveer 3 cm grootte, het is geen topkwaliteit want ik heb hem voor 10 euro gekocht bij black en decker in het outletcenter in roermond. maar tot nu toe houd hij het prima, en het was vooral om even te testen of ik het fijn vond in gebruik en hoevaak ik hem zou gebruiken.

Misschien een idee om zoiets te kopen om te kijken wat je er van vind en als je het vaak gebruikt erover na te gaan denken of je een iets duurdere wil kopen? zo'n ding past trouwens prima langs de sleutels in je broekzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er zeker wat aan gehad en vooral je advies over het vissetje ik ga inderdaad niet even langs een kanaal zitten om een visje op te peuzelen haha

 

dus nogmaals erg bedankt:)

 

mvg, MP

 

En dat is ook waarom je met enige regelmaat je ideëen en materiaal uittest...... toch? 10 Goede ideëen kunnen in 1sec veranderen in 10 slechte ideëen.... je materiaal doet nou net niet wat je er van had verwacht bij situatie X.....

Dus testen, uitproberen, aanpassen, testen, testen.......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schiet hem er nog 1 keer in:

 

EDC uitrusting is voor een ieder persoonlijk en puur situationeel.

.

 

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Persoonlijk is het zeker en vast, maar situationeel? De bedoeling is toch net dat je het elke dag bij je hebt. Ik herhaal het nog eens maatje ( ;) ): ELKE DAG. Op één dag tijd kan ik u heel eerlijk vertellen dat ik in meerdere situaties, plaatsen en/of rollen terechtkom. De bedoeling is dan toch ook dat je iets bij je hebt wat je in en op de meeste situaties, plaatsen of rollen kan gebruiken bij het oplossen van een of meerdere onvoorspelbare problemen. Als je weet dat de kans groot is dat je je in een penibele situatie zou kunnen begeven, dan zal je uiteraard nog extra zaken meenemen. Als je bijvoorbeeld gaat hiken in rotsachtig gebied zal je misschien een hoofdlamp, touw, tarpje,... meenemen, maar om dit materiaal (ook al doe je het bijna elke dag) every day cary te gaan noemen, daar ben ik niet mee akkoord. Je rugzak laat je weleens achter in een locker in de bib of overheidsgebouw, in een kamer of klas als je gaat plassen, in je auto of in een vestiaire op een feestje,...

Daar ga ik althans vanuit gegeven de idee dat de grote meerderheid zijn of haar rugzak weleens uitdoet.

Enfin, ik beschouw een EDC als en situatieoverstijgend concept. En ik wil u helemaal niet persoonlijk aanvallen, maar als je niet openstaat voor discussie en of compromis, dan moet je gewoon stoppen met lezen wanneer je er genoeg van hebt.

 

Maar ik durf je zeker gelijk te geven dat dit onderwerp eigenlijk niet is waar het topic over zou moeten gaan, maar daarom is het niet minder interessant.

 

Groetjes

Dristal

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur blootstelling aan temperatuur: Zowel oververhitting als onderkoeling. Nou zijn we in La Hollanda en raakt het kwik de 45 graden niet regelmatig.

Nou zakt het kwik regelmatig richting het nulpunt, en dan met name s'nachts. Veel warmte gaat via het hoofd verloren. Een mutsje is geen overbodige luxe. Een shemagh of een andere sjaal heeft ook veel pluspunten. Doe sowieso een aluminium danwel mylar reddingsdeken ergens in een jaszak. Reflecteert boven de 90% lichaamswarmte terug naar afzender.Denk ook aan handwarmertjes

 

Dan ben je nog optimistisch, alhoewel je misschien nog wel drie uur leeft komt het punt vanaf wanneer je niet meer zelfstandig kan nadenken/handelen een stuk eerder. En als je alleen bent kan je dan alleen nog hopen dat iemand je op tijd vindt.

Probleem in Nederland is ook niet zozeer kou, isolatiemateriaal om onder je kleren te stoppen is vrijwel overal in Nederland te vinden, maar meer natregenen + windchill.

Uit ervaring weet ik dat je bij een onverwachte regenbui in augustus binnen een kwartier dermate onderkoeld kan raken dat je niet meer in staat bent om zelf te handelen. Zou er dan ook voor pleiten om altijd een waterdichte jas bij je te hebben, liefst ook met een regenbroek.

 

Heb zelf altijd een alu bivakzak bij me, stuk functioneler en kost maar een paar euro meer dan een deken. Ik kampeer/hike meerdere keren in de maand en gebruik hem misschien 1x per 5 jaar dus voor de kosten hoef je het niet te laten. Zou daarnaast kiezen voor een wollen sjaal ipv een shemagh, ook weer vanwege regen/windchill.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou er dan ook voor pleiten om altijd een waterdichte jas bij je te hebben, liefst ook met een regenbroek.

 

Zou daarnaast kiezen voor een wollen sjaal ipv een shemagh, ook weer vanwege regen/windchill.

 

IN je EDC?

Je gaat toch niet 24/7 slepen met een regenjas + broek én een wollen sjawl?

Link naar reactie
Delen op andere sites

IN je EDC?

Je gaat toch niet 24/7 slepen met een regenjas + broek én een wollen sjawl?

 

EDC is niet 24/7... of slaap jij met je portefeuille, sleutels en mobieltje in de zakken van de kledij... loop je met een verlengsnoer door het huis terwijl je mobiel aan het opladen is in je zak? en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven die naast de kwestie gaan.

 

Dat is dus wat ik bedoel met die vele interpretaties..

Link naar reactie
Delen op andere sites

IN je EDC?

Je gaat toch niet 24/7 slepen met een regenjas + broek én een wollen sjawl?

 

Heb vrijwel altijd een rugzakje bij me als ik geen jas draag, en daar zit dan altijd regenkleding in, en in de herfst komen daar een wollen muts, sjaal en handschoenen bij en afhankelijk van wat ik op die dag draag een hoody.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDC is niet 24/7... of slaap jij met je portefeuille, sleutels en mobieltje in de zakken van de kledij... loop je met een verlengsnoer door het huis terwijl je mobiel aan het opladen is in je zak? en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven die naast de kwestie gaan.

 

Dat is dus wat ik bedoel met die vele interpretaties..

Nou sterker nog, al die zaken die je noemt zijn 24/7 onder handbereik hier. (met uitzondering van het verlengsnoer LOL) Inclusief nog een paar zaken die ik in mijn EDC heb zitten. Mijn EDC bestaat uit zo'n mooi metalen blikje van Barkleys (Xenos) met daarin een regenponcho, alu warmte deken, wat snoepjes, mini kompasje, een condoom, firesteel met wat aanmaak spul, pijnstillers, pleisters, waterzuiveringstabletjes en een paar papieren zakdoekjes. Op mijn telefoon (smartphone) heb ik een landkaart/navigatie voor wandelaars en aan mijn sleutelbos hangt een zaklampje en een fluitje. In mijn broekzak een handig mes (Eden model 106) met een stuk paracord eraan. Paracord armbandje en een horloge met een speigeltje aan de achterkant om mijn pols.

 

In de auto heb ik nog meer spul liggen voor als ik onderweg probleme tegen kom.

 

Dus ja, 24/7!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou sterker nog, al die zaken die je noemt zijn 24/7 onder handbereik hier. (met uitzondering van het verlengsnoer LOL) Inclusief nog een paar zaken die ik in mijn EDC heb zitten. Mijn EDC bestaat uit zo'n mooi metalen blikje van Barkleys (Xenos) met daarin een regenponcho, alu warmte deken, wat snoepjes, mini kompasje, een condoom, firesteel met wat aanmaak spul, pijnstillers, pleisters, waterzuiveringstabletjes en een paar papieren zakdoekjes. Op mijn telefoon (smartphone) heb ik een landkaart/navigatie voor wandelaars en aan mijn sleutelbos hangt een zaklampje en een fluitje. In mijn broekzak een handig mes (Eden model 106) met een stuk paracord eraan. Paracord armbandje en een horloge met een speigeltje aan de achterkant om mijn pols.

 

In de auto heb ik nog meer spul liggen voor als ik onderweg probleme tegen kom.

 

Dus ja, 24/7!

 

Volgens mij begrijp je niet goed wat ik bedoel.

 

Spullen die bij je thuis of in je wagen binnen handbereik liggen zijn daarom niet noodzakelijk EDC. Het zijn net de spullen die je bij je hebt als je van deze 2 'magazijnen' verwijderd bent die tot je edc behoren.

 

En binnen handbereik is ook geen continue gesleep in de reactie waar ik op doelde.

 

Een EDC kan best 24/7 binnen handbereik zijn maar daarom nog geen 24/7 op je lichaam bevestigd. Echter een portefeuille en andere kleinere (edc) spullen zal je eerder op je houden op een locatie tegenover een rugzak of slingbag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...