Ga naar inhoud
GENEGEERD

Condor Crotalus


Toverlevingsdrang

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat dit mes betreft: Prachtig! Maar ik verwacht dat het direct in beslag wordt genomen mocht oom agent je daar mee in de vrije natuur aantreffen.In bezit hebben mag, thuis ook, dragen? neen!

 

Ik ben bij de politie in Montferland (Achterhoek) geweest met de vraag wat de wapenwetgeving hierover zegt. Ik heb begrepen dat gekeken wordt in welke hoedanigheid men je aantreft met zo'n mes: )Lees wapenwet: messen buiten categoie 1 en 4).Ligt het in de auto voor het grijpen ben je hem direct kwijt. Loop je er mee in het dorp idem (ook al zit het in een holster). In het bos? Wat moet je er mee? Is een victorinox zakmes niet voldoende? een klein bijltje mag echter wel: als je er brandhout mee hakt.

 

Mijn zakmes is wel legaal. ik heb het laten zien: lemmetblad korter dan 7 cm, niet eenhandig te openen, vergrendelt niet (TBS knife folder). En zit in een holster aan de riem. Echter... ik ben hem wel kwijt als ik er mee in een uitgaansgelegenheid kom. Wat een bekrompenheid maar toch....

 

In Duitsland geldt de regel: vaststaande messen mogen een lemmetlengte hebben van niet langer als 12 cm. Het mes mag geen bloedgleuf of zaagrug hebben laat staan tweesnijdig (dolk) (Waffengesetz Paragrafen 42 a)

Zakmessen: Mogen niet eenhandig te openen zijn én vergrendelen met backlock of linerlock.

 

Als je met een victorinox het bos in mag of met een bijltje mag dat ook met dit mes. je hebt hem bij je en je snijdt hout. om agent heeft zich aan de letterlijke tekst van de wet te houden en mag die niet zelf invullen.in het bos is in het bos.alles wat verboden is staat duidelijk genoemd in de wet. ook de omstandigheden / plaats waaronder iets wel of niet mag. snijd jij hout ( in een bos) dan snijd je hout.een knappe agent die dat uitlegt als illegaal ( mits je de flora en fauna wet niet overtreed, op de paden blijft etc etc. maar aan dat mes zal het niet liggen.

 

 

lees artikel 2 wet wapens en munitie, is het een cat 1 wapen? dan kan je doorspringen naar cat 4, is het een zwaard sabel degen of bajonet? heeft het 2 snijkanten? nee. is het een voorwerp waarvan gelet op hun aard of omstandigheden waaronder het word aangetroffen , redelijkerwijs kan worden aangenomen om letsel aan personen toe te brengen etc? dacht het niet. (misschien je eigen vinger? )

 

misschien zie ik wat over het hoofd? maar als je dit mes vervoert naar het bospad en je gaat daar een houtje hakken en je bent vriendelijk tegen een eventuele passant, kan geen agent je wat maken.

 

lees gewoon de wettekst en je bent dr uit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Condor heeft mooie en goede tools onder de 100 dollar ratio.

 

Over het al dan niet dragen van dit soort messen is eerder een dubbeltje op z'n kant afhankelijk wat de instelling van de agent is.

 

Zelf nog niet al te veel problemen gehad met controles m'n vaste messen zijn meestal niet direct gebruiksklaar --> ook hierin is de interpretatie vrij breed: de ene hanteert de tijd dat je deze 'gebruiksklaar hebt binnen de 3 wandelstappen en de andere binnen de 10. Ook het woord 'dragen' is voor interpretatie vatbaar. dragen doe je met je handen. In je broekzak 'zit' of 'ligt' deze. Aan je broekriem, of schouderriem 'hangt' een foedraal waar het mes in 'zit'...

 

Ook nog geen probs gahad met vouwmessen en multitools bij controles. ik heb altijd een Leatherman bij die met 1 hand te openen is en een lock heeft. In weze is het een 'pocket-multitool' en de meeste worden vrij verkocht. Zoals het meeste gereedschap dat vrij wordt verkocht.

 

Het is ook een kwestie van kenbaar te maken wat je bij je hebt bij controles en nooit het woord wapen in de mond nemen of laten leggen.

 

Persoonlijk zou ik liever hebben dat het zichtbaar dragen van tools maatschappelijk aanvaardbaar zou worden. Dan weet je tenminste of een persoon al dan niet een bedreiging kan zijn en dit dan in het kader van zelfbescherming.

 

noem het inderdaad ten alle tijden GEREEDSCHAP, mochten ze het af willen pakken;

in beslag laten nemen, dan krijg je een bon en kun je later naar de rechtbank

NOOIT afstand doen, dan ben je m kwijt en beken je schuld, naar de rechter gaan gaat dan niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

noem het inderdaad ten alle tijden GEREEDSCHAP, mochten ze het af willen pakken;

in beslag laten nemen, dan krijg je een bon en kun je later naar de rechtbank

NOOIT afstand doen, dan ben je m kwijt en beken je schuld, naar de rechter gaan gaat dan niet

 

en met dit advies kan je wat mee. elke burger word geacht de wet te kennen, ken het dan ook als je met zaken bezig bent , gewoon letterlijk, lezen. niks zelf invullen. en ken de defenities, ( dragen vervoeren deugelijk verpakt etc etc.) jij wilt je bezig houden met messen, heb dan niet alleen verstand van het staal maar ook van de wettelijke materie.

 

http://www.wetten.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

en met dit advies kan je wat mee. elke burger word geacht de wet te kennen, ken het dan ook als je met zaken bezig bent , gewoon letterlijk, lezen. niks zelf invullen. en ken de defenities, ( dragen vervoeren deugelijk verpakt etc etc.) jij wilt je bezig houden met messen, heb dan niet alleen verstand van het staal maar ook van de wettelijke materie.

 

http://www.wetten.nl

 

je snapt toch wel dat trekpikken op het zoveelste stukje modestaal veel leuker is dan weten wat je wel en niet mag? ;) en vooral weten wat je moet doen bij een staande houding (dit is een heel ander iets dan een aanhouding)

en neen in nederland werkt het niet als in de vs dat je of aangehouden bent of je zo weg kunt lopen

een goed verhaal (en lieg niet tegen een agent) is het halve werk

 

een timmerman met oversized broodmes die isolatie snijd is ook in hartje centrum niet strafbaar (gereedschap)

een tuinman die met een bijl een boom bijwerkt midden op een rotonde is niet strafbaar (gereedschap)

een bushcrafter die met een mes hout aan het snijden is is niet strafbaar (gereedschap)

een boer die een full tang mes draagt is niet strafbaar als je met touwen enzo aan de gang bent (gereedschap)

 

als je op die manier een (vaststaand) mes draagt (als is het openlijk) doe je niks verkeerd,

als ik mijn paarden uitlaat tussen mijn verschillende stukken land is een sog seal pup openlijk gedragen niet iets waar een agent zich druk over maakt

en ja ik ben zo wel eens gespot door politie, ze kijken en gaan weer verder want touwen van 3 cm dik snijd je niet makkelijk door met een SAK

ga ik vervolgens gelijk door naar de supermarkt heb ik geen reden of redelijke aanname aan mijn kant om dit goed te kunnen praten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ghostwhiper

 

Ik ben gewoon naar de balie gelopen met de vraag hoe het zit met de wetgeving wat betreft het dragen van (zak)messen. Mij ging het er in eerste instantie om of er een maximale lengte bestaat (zoals in Duitsand, namelijk 12 cm. Ik wil graag een Glock hebben maar het lemmet is helaas te lang om in Duitsland legaal te dragen. Het is een goedkoop werkmes uit federstahl, niet kapotbaar zoals de Duitser zegt, en mocht je hem verliezen, voor die paar Euro, jammer dan)

 

Een aantal agenten hebben zich over mijn vraag gebogen. De wetgeving is onduidelijk.

Kortweg: geen probleem als hij maar niet 2-snijdig is (dolk), geen zwaard of degen is, geen bloedgleuf heeft, er niet anders uitziet als een mes en je hem voorhanden hebt in "niet verdachte omstandigheden".. Ik blijf het zeggen: In de auto hebben is illegaal mits: [verpakt en niet direct te gebruiken]. In het holster telt niet! In het dashboardkastje ook niet! Daar waren alle agenten het eenduidig over eens.Je krijgt een proces verbaal!

 

Bij twijfel: loop gewoon bij het bureau langs om je mes te laten zien. Grote kans dat het OK is. Denk goed na wat je antwoord als ze vragen wat de bedoeling er mee is.

 

groet, Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! ik ben op locatie Gouden Handen in s'Heerenberg geweest.Ik kom oorspronkelijk uit Aalten. Ik ben een messenfreak en heb er behoorlijk veel. Die hele wetgeving is ingewikkeld. Als ik om mij heen kijk zie ik velen met een mesholster aan de broek, laat staan allen die een mes in de broek-of jaszak hebben. In Duitsland is het verboden een zakmes bij te hebben dat eenhandig (bv al in de jaszak) te openen is én die vergrendeld. (let op: in die combinatie) Een van beiden is geen probleem (bij normaal gedrag). Wees daar bewust van als je In Emmerich of Bocholt bijvoorbeeld gaat boodschappen.

 

Wat messen in het dashboardkastje betreft: Bijvoorbeeld een Mora mes in de kunststof holster geldt als: direct te gebruiken. Weliswaar in zijn holster .... maar direct te gebruiken. Er moet een tas omheen of desnoods wat anders, alleen de schede of sheath telt niet als "verpakt" !

Lees: dubbel verpakken als je zo wil stellen.

Verder: alles wat oom agent aantreft direct in de bereikbaarheid van de bestuurder, en wat als wapen gebruikt KAN worden, is strafbaar. Dus een ijzeren stang bij de handrem: verboden, een stok onder de stoel: verboden en dus: een mes (direct uit het holster te halen/uit de sheath te trekken: strafbaar) Dus: nogmaals verpakken dat mes.

 

Hier in Nederland blijft het maar vaag. Wat Tomahawks betreft: In Duitsland zwaar verboden! je mag ze thuis wel hebben. In Nederland gelden ze als tweesnijdig (Omdat er 2 of meer snijranden/bijlkanten aan zitten). Ook bestaan er 3 koppige tomahwaks (Bv de Condor Scepter Thrower) die veel als hobby-werpbijl gebruikt wordt. Alleen thuis te gebruiken of op de club.

 

Alles wat niet in categorie 1 (verboden) of 4 (lange messen/zwaarden e.d.) valt mag je gewoon bij je hebben.

 

Een toegestaan mes = gewoon een toegestaan mes ... Klaar!

 

En de wapenwet zegt helemaal niks over auto's of "binnen handbereik". Geen idee waar je dat vandaan haalt?

 

Vergeet niet dat het gewoon een duidelijk vastgelegd "recht" is. Dus geen willekeurige "gunst" (!) ...

 

De enige uitzondering is wanneer het in de APV vermeld staat.

Maar dat bestaat (voor zover mij bekend) enkel in het centrum van Amsterdam.

( en in sommige andere gemeenten voor bijvoorbeeld voetbalstadions en uitgaansgelegenheden ).

 

** Edit : Ooh wacht .. Ik begrijp nu dat u het over Duitsland hebt ? **

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...