Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf denken, beslissen...

Kans
 Share

Recommended Posts

Het is een onderwerp waar ik veel over denk.

Ik ben de mening toebedeeld dat we zelf bijzonder weinig 'eigen meningen hebben'.

Natuurlijk klinkt dat in eerste instantie raar, we vinden allemaal dat we logisch kunnen denken, rationeel informatie verwerken, en dus zelf tot evenwichtige en zelfstandig gevormde inzichten kunnen komen.

Sterker we balen regelmatig van die eigenwijze kloot... Die het beter dan ons denken te weten, altijd iets anders willen enz:cool:

Dat we eigenwijs zijn daar twijfel ik niet zo aan, maar dat we makkelijk unieke visies hebben, of unieke inzichten, of echt autonoom denken?

Ik denk dus dat dit absoluut niet het geval is.

Argumentatie?

Bekijk maar hoeveel unieke inzichten er bijkomen.

En dat terwijl er toch aardig wat mensen rondlopen :rolleyes:

Een deel is natuurlijk complex en niet alleen met logica te verzinnen E=MC^2 is nou eenmaal complex om te beredeneren en Einstein heeft dan ook toegeven dat veel van de basis van zijn conclusie is aangedragen door andere wetenschappers.

Einstein heeft wel de unieke stap gemaakt om eea in verband te brengen, buiten de gebaande paden te betreden en uit te werken.

Maar bv de evolutie inzichten van Darwin zijn nou niet ondoorgrondelijk te noemen.

Iedereen met logisch inzicht en beredenatie vermogen zou deze theorie moeten kunnen zien door maar te willen kijken en van de geldende inzichten te willen afwijken?

Toch heeft het heel lang geduurd voordat iemand het inzag en wilde publiceren, en heeft het nogal wat tijd gekost om geaccepteerd te worden.....

Darwin heeft zijn werk pas, durven, publiceren toen andere 'wetenschappers' op hetzelfde pad bezig waren.

Pas op dat moment durfde hij het om zijn bevindingen, die hij al lang had uitgewerkt en zelf al jaren compleet van overtuigd was, te publiceren.

Een van de reden was dat de geldende overtuiging het ,geloof, was dat god alles had geschapen.

En daar tegen in gaan was om de bekende redenen not done.......

Helaas is de mens niet zo uniek, geniaal en zelfstandig dan dat we allemaal graag willen geloven.

We krijgen bijna alle normen en waardes mee van onze ouders, school, en maatschappij.

Er zal vast wel een evolutionaire reden te vinden zijn dat dit ook goed werkt, als iedereen de gravitatie denkt te kunnen omzeilen door er maar echt in te geloven en een voor een van een klif te springen dan was de mensheid geen lang bestaan gegeven:confused:

Maar goed wat de reden ook is weinig mensen kunnen mentaal grote stappen maken en vaak zijn het hele kleine aanpassingen op gekende oplossingen en kleine toevoegingen aan bekende theorieen die ons hebben gebracht waar we nu zijn.

En die laatste kleine stapjes zijn blijkbaar al moeilijk genoeg dat enkel de meest geniale mensen die stapjes nog kunnen maken.

Maar mijn betoog gaat meer over de normen en waardes die we hanteren.

Dat is niet eens te toetsen zoals wetenschappelijke inzichten die met experimenten, tot nu toe, bewezen kunnen worden of ontkracht.

Nee normen en waardes zijn zaken die we ons zelf opleggen, wat is goed wat is fout, wat is acceptabel en wat niet, wat is mooi en wat is lelijk?

Nog helemaal los van manipulatie of gebruik en misbruik zijn dit zaken die door mensen, soms een meerderheid soms niet, worden bepaald. Een goed voorbeeld vind ik de paus, die beste man heeft nu eenmaal een positie, aanzicht, macht, die zo groot is dat velen hem op zijn woord geloven en zijn mening als de waarheid beschouwen.

Het kan dus gebeuren dat de ene paus homo's veroordeeld en dat een andere paus daar anders over denkt......

Elk mens dat onafhankelijk denkt moet zich dan iets gaan afvragen.

Als de paus door welke omstandigheid een universele macht of wijsheid bezit of daar de afgevaardigde van is, hoe kan het dan dat een fundamenteel issue, is je geaardheid een probleem of niet, zomaar kan veranderen?

Is de kerk nog redelijk stabiel ( het heeft bv even geduurd voordat de kerk wilde erkennen dat de zon het middelpunt van ons zonnestelsel was en niet de aarde), overheden zijn nog veel wispelturiger.

En toch bepalen overheden ingrijpende zaken (gebaseerd op welke wijsheid, met welke macht, enz)

Onafhankelijk denken is moeilijk.

Een afwijkende mening kost per definitie enorm veel energie, als je er voor uit komt, je zult altijd tegen een collectieve macht van de anders denkende moeten vechten (iets waar elke prepper ervaring mee zal hebben)

En toch denk ik dat onafhankelijk denken een van de meest waardevolle eigenschappen van de mens is.

Met natuurlijk ook een bijbehorend risico: een Mark Dutroux had ook een redelijk onafhankelijke gedachte gang, maar zijn bijbehorende handelswijze was toch iets waar we ons, hoop ik, minder in kunnen vinden?

Ik heb al heel vaak over dit onderp willen schrijven, maar juist omdat het zo moeilijk is was het er nog niet van gekomen.

De volgende twee stukjes waren de aanleiding om toch wat op te schrijven als introductie.

Al ben ik het niet met alle inzichten eens, het zijn stukjes die een ieder zou moeten lezen.

Al was het maar om er zelf eens rustig een middag aan te besteden wat jou gedachtes zijn en hoeverre die nou echt van jezelf zijn.

Hoe je mening, je overtuiging, je normen en waardes tot stand zijn gekomen, wat geef je je kinderen mee?

Ik hoop dat je er iets zelfbewuster van wordt, dat je gaat beseffen dat we allemaal groepsgedrag vertonen, dat daar voordelen en risico's aan zitten, dat we iets beter zullen worden, dat de wereld iets beter zal worden:

http://www.zerohedge.com/contributed/2014-03-05/question-everything-believe-nothing-chapter-one-suspending-disbelief

http://www.zerohedge.com/contributed/2014-03-06/question-everything-believe-nothing-chapter-two-group-think-and-hive-mind

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb zelf (in het kort) het idee dat grote groepen met hetzelfde idee heel veel kunnen bereiken. Aan de andere kant is het ook weer vaak zo: hoe groter de groep hoe dommer.

Misschien is het evolutionair zo dat er eenlingen zijn met afwijkende ideeen, als een idee goed is (het wiel) wordt 't verder uitgewerkt en gaat de grote groep erin geloven. Als 't niet werkt, of als de groep er niet klaar voor is wordt die eenling een mafketel.

Neem David Icke, veel van wat ie zegt is waar maar van de rest weet ik 't niet. Ik kan niet bewijzen dat 't niet waar is voor mezelf dus eigenlijk zou je ervoor open moeten staan maar de meeste mensen vinden 'm een mafketel. Of z'n ideeen nu niet werken of we er nog niet klaar voor zijn? Geen idee.

Er zijn diverse websites en bewegingen tegenwoordig die geloven dat we met z'n allen als mensheid een soort van 'ontwaking' ondergaan. Wie weet.

Link naar reactie

Dit is een link naar youtube,

deze man weet alles over groepsgedrag en denken,volgens hem bestaat cultuur vooral uit taal,en kan je door taal alles sturen.vb inkomensafhankelijke aow kan je pas invoeren,als de mensen er mee bekend zijn.Heb uren naar ze lezingen liggen luisteren,werkt heel goed om in slaap te vallen,en je Engels gaat er enorm van voorruit,want dit is echt de koning van de woordenschat.
Link naar reactie

Best @Kans,

Naar aanleiding van wat je hierboven schrijf, wil ik nog een keertje terugkomen op het volgende.

Ik heb als eerste post iets over win xp gezegd en mijn gedachtes geuit waarom dit zo gevaarlijk is. Daarover heb ik niets dan 'leuke' reacties op dit forum gehad, waarbij een pispaal zich nog zou schamen. No probs. Daarom is het een forum en iedereen heeft zijn mening.

Ik heb er ook niet meer op gereageerd, want dat is vechten tegen een bierkaai. En ik heb al zoveel ervaring daarmee, daar steek ik geen energie meer in.

Maar nu dit, afgelopen week krijg ik 2 verontruste mailtjes van ouders. Onafhankelijk van elkaar.

Bij het ene kindje (11 jaar) is een soort van klpd-virus op de computer van het kindje terecht gekomen, wat echt ranzig is. De foto's waren weerzinwekkend.

De ander was 17 en had een zelfde soort iets. Maar al haar verslagen van school stonden erop en was de wanhoop nabij.

Allebei xp computers en redelijk beveiligd, volgens ouders en 17 jarige. Nou vertrouw ik die 17 jarige niet helemaal want er was een torrent-client op geinstalleerd.. maar aléz.

Voor kinderen doe ik nooit moeilijk en heb de data veiliggesteld en een schone linux distro geïnstalleerd. En ik had al voldoende verdiend met het veiligstellen van de foto's van de ouders.

Maar kom op zeg.. Ben ik nou een semi-beroepsmalloot of wat. Ik zie het toch steeds meer voorkomen.

Dus volg ik maar mijn eigen koers, en pik ik van preppers mee, wat in mijn eigen straatje past. Maar jouw boven omschreven collectief volgende afwijzende reactie, heb ik zelfs hier ervaren..

Greetz (een hele gladde rug hebbende) Holy:p

Link naar reactie

@Kans

Even een aanmerking mbt je opmerking over Marc Dutroux en zijn partner Michell Martin (maar we hebben er nog een paar hoor Hans Van Temsche, Kim De Gelder, Michel Fourniret, vroeger was er ook Patrick Haemers, ... ). Ongeloolflijk genoeg is Martin vorig jaar VRIJGEKOMEN, Michel Nihoul (toch betrokkene in de hele zaak)ook overigens. De maatschappij in België is dermate getraumatiseerd door het gebeuren dat beide verderflijke personages sociaal volledig verstoten worden. Niemand wil er mee geassocieerd worden. Ze kunnen geen woning vinden, raken niet aan werk, ... . En zo hoort het ook, die misdadigers horen niet meer geïntegreerd te worden. Wat Dutroux (en andere kindermoordenaars zoals De Gelder) betreft, die heren zijn zelfs in de gevangenis hun leven niet zeker. Tijdens de processen zijn bij de witte mars 300.000 mensen op straat gekomen. Als Dutroux zich nog in het publiek vertoont in België valt hij zelfs op vandaag nog ten prooi aan de algemene volkswoede. Met zekerheid kunnen we hier stellen dat de 'handelswijze' van dergelijke personages niet op goedkeuring kan rekenen. Wellicht zijn we wat minder ruimdenkend dan in Nederland. De minister die Dutroux ooit vrijlaat mag een kruis maken over zijn carrière.

Hoe een betoging met 300.000 man er uitziet.

[ATTACH=CONFIG]8747[/ATTACH]

Link naar reactie

ik denk hier toch ook best vaak aan en hoe meer je over je eigen gedrag nadenkt hoe meer je denkt geen eigen echte identiteit te hebben maar door dit te beseffen onderscheid je je toch weer en zo is de cirkel weer rond maar toen bedacht ik me, voordat ik deze website ontdekte dacht ik dat ik de enige was die voedsel bewaarde voor tijden van nood en mezelf voorbereidde op het slechtste, ik stond toch wel even te kijken toen ik mensen zag die al meerdere jaren aan het preppen waren. Zo kan je soms denken dat je heel uniek bent en dat het dan niet zo is (maar toch ook weer wel:) )

mvg, MP

Link naar reactie

Hmm ik heb Einsteins Relativiteitstheorie denk ik al 10 x gelezen. Ik heb Hawkings heelal al een paar keer uit. Ik heb heel hard genoten van Zen en de kunst van het motoronderhoud.

Waarom???? Ik herken er mezelf in . Maar ik herken mezelf ook in muziek als kleinkunst maar ook zware Heavy Metal.

Ik probeer mn kinderen waarden mee te geven zonder ze af te remmen in hun groei en opvatting. Ik zal ze sturen en hopelijk in de goede richting.

Maar een eigen mening een eigen denken is toch uniek voor elke mens. Wanneer je er zelf bewust over nadenkt is het voor mij persoonlijk gesproken dan een proces dat nooit stopt. Ik stel bij vele zaken de vraag waarom en dat kan heel ver gaan.

Op een bepaald moment heb ik ,hoe zal ik het zeggen , professionele mening geraadpleegd omdat mijn denken te ver ging en ik kwam vast te zitten en dit een bepaald negatief effect had op mijn dagelijkse leven.

Ik ben een gewone mekanieker van beroep en niet geschoold om bepaalde zaken te begrijpen in het waarom het menselijk denken bepaalde vormen of richtingen uitgaat.

Is dit aangeboren??? Weet ik niet maar bepaalde zaken herken ik heel goed bij mezelf die ik herken bij mn vader en bepaalde zaken van mezelf herken ik goed in mn oudste dochter (7 jaar maar toch...).

Dat is de reden waarom ik soms (te zware) boeken onder ogen durf te nemen om mijn persoonlijke vragen zelf van antwoordt te voorzien.

Dus ik denk dat een persoon wel zichzelf kan aansturen in een richting maar dat de richting is vastgelegd van bij de geboorte en die op zich is vastgelegd door genen of dergelijke .

Heb je dan een zelfbeslissend denkvermogen als iets al vast ligt????

Dat zijn de ''zwaardere'' vragen waarover kan gepraat worden met jezelf of in groep en zijn zaken die in de filosofie kunnen gezocht worden tot antwoord.

Ik ga hier misschien ver maar het is een onderwerp dat me uitermate boeit en ik niet verwachtte tegen te komen op een prep forum.

Ik kan nog heel ver uitwijden over dit onderwerp maar weet niet zeker of daar iemand bij gebaat is...

Link naar reactie

Het wordt in deze marketing maatschappij steeds moeilijker om zelf te denken en beslissen. Door kleuren, geuren en reclames wordt je onderbewustzijn geprikkeld om vooral maar te consumeren. De westerse mens is steeds slimmer geworden, maar ik denk dat we nu en paar generaties krijgen met juist dommere mensen.

De gemiddelde mens heeft een IQ van ongeveer 100. In NL hebben we momenteel gemiddeld nog 103, DU hebben 107 en in Hong Kong hebben ze 110. Tegenwoordig willen ze dat iedereen maar een diploma kan halen en de opleidingen zijn soms van belachelijk laag niveau geworden. Als je vroeger een HBO had, dan heb je er echt voor moeten zwoegen. Tegenwoordig kun je een diploma kopen en krijg je studiepunten voor belachelijke dingen zoals aanwezig zijn. Hoofdrekenen kunnen mensen niet meer. Vooral op de lager niveaus worden diploma's nagenoeg uitgedeeld, want zonder diploma's is de kans op een baan nihil.

Meestal wordt je als racist uitgemaakt wanneer je aangeeft dat het hele vreemdelingen beleid totaal mislukt is. Nu gun ik iedereen een goed leven, maar als je kinderen in de klas zitten met heel veel mensen met een laag IQ, dan trekt dat de hele groep naar beneden. Je bent zo sterk als de zwakste schakel, zegt men wel eens. Het feit dat steeds meer geestelijk gehandicapten een "normale" school kunnen doorlopen zegt feitelijk genoeg over het niveau waarop wij momenteel opleiden. Hulde natuurlijk voor deze gehandicapte kids, maar vroeguh had een gehandicapte het niveau niet goed aangekund en alles zou te snel gaan. We geven dus momenteel een basisopleiding op het niveau van een IQ van 80 schat ik in. Gelukkig zijn er scholen die de "slimme" kids el extra stimuleren.

Al met al kunnen mensen niet eens meer zelf denken, beslissen en doen in deze huidige maatschappij.:mad:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...