Ga naar inhoud

Gast arris

Aanbevolen berichten

En nou puur natuur. Wat is volgens jullie de beste fire starter? Of het beste aanmaak materiaal? En nou aub geen nukes?. Kennen jullie "fatwood"? Of kunnen jullie een vuurtje maken met een stukje vuursteen en je mes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb zelf wat reviews van de Burner Firestarter zakjes opgezocht. Zijn die zakjes lang houdbaar? Ik kan een verpakking van 50 stuks voor €3,75 kopen. Een goede deal?

 

Het handigste vind ik een imco triplex super aansteker. Werkt altijd, ook als het nat weer is (open in de wc laten vallen, lont droog deppen, meteen weer bruikbaar). Makkelijk uit elkaar te halen om onderdelen te vervangen.

Nadeel vind ik dat de bezine/brandstof vrij snel verdampt als je de aansteker een tijdje niet gebruikt.

 

Volgens de verpakking/fabrikant zijn ze onbeperkt houdbaar, want mij redelijk logisch lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een aanmaakblokje gemaakt van bijenwas en watten, aan te steken met magnesium stick, lucifers en aanstekers. werkt perfect!

Ik heb er een paar voor mezelf gemaakt, maar heb nog het een en ander aan was over dus voor de mensen die ervoor geïnteresseerd zijn zal ik het binnenkort op marktplaats zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=FwodstnAzb4

 

groeten demon44

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dat met die bijenwas zeker proberen. Bio winkel hier in de buurt zal 't wel hebben.

 

In combinatie met m'n nieuwe sparkie moet dat gaan als een tierelier.

 

Sparkie Firestarter

 

Blijft de vraag... Hoe gaat een tierelier eigenlijk?

 

Iedere willekeurige imker heeft ongezuiverde bijenwas, meestal kun je deze overkopen of zelf hebben omdat ze er niets meer mee doen.

Zal goedkoper zijn dan gezuiverde uit een winkel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je teveel bijenwas hebt, zou je ook kunnen kijken waar je het nog meer voor kan gebruiken.

Bv Kauwen op een stukje bijenwas bevordert de speekselvorming en heeft een reinigende werking. Doordat was een deel propolis bevat is het ook werkzaam bij kiespijn en bij ontstekingen in mond en keelholte.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Even tussendoor,

 

Ik vraag me toch af, wat zou nou beter zijn: lucifers of gasaanstekers?

Want bij lucifers heb je een zekere hoeveelheid vlammetjes zegmaar, je weet van te voren hoeveel keer je een vlammetje kunt krijgen.

En een lucifer kun je in je brandstapeltje gooien.

Maar lucifers moet je droog bewaren, en ik dacht dat dat bij een gasaansteker niet hoefde, ik bedoel je maakt hem droog en je hebt weer vuur lijkt me.

 

Een aansteker is met één hand te bedienen en een lucifer niet.

Met een aansteker kun je zelf bepalen hoe lang je een vlammetje laat branden, ik bedoel één lucifer heeft een relatief korte brandtijd.

En een aansteker werkt vrijwel altijd, met lucifers heb je er weleens "weigeraars" tussen zitten.

 

Misschien zijn sommige punten onjuist, of ben ik dingen vergeten ofzo, maar vandaar de vraag, ik wil graag jullie mening er over horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Even tussendoor,

 

Ik vraag me toch af, wat zou nou beter zijn: lucifers of gasaanstekers?

Want bij lucifers heb je een zekere hoeveelheid vlammetjes zegmaar, je weet van te voren hoeveel keer je een vlammetje kunt krijgen.

En een lucifer kun je in je brandstapeltje gooien.

Maar lucifers moet je droog bewaren, en ik dacht dat dat bij een gasaansteker niet hoefde, ik bedoel je maakt hem droog en je hebt weer vuur lijkt me.

 

Een aansteker is met één hand te bedienen en een lucifer niet.

Met een aansteker kun je zelf bepalen hoe lang je een vlammetje laat branden, ik bedoel één lucifer heeft een relatief korte brandtijd.

En een aansteker werkt vrijwel altijd, met lucifers heb je er weleens "weigeraars" tussen zitten.

 

Misschien zijn sommige punten onjuist, of ben ik dingen vergeten ofzo, maar vandaar de vraag, ik wil graag jullie mening er over horen.

 

Test maar gewoon.

Dan weet je het.

 

Aansteker in het water gooien.

Vuur maken in de wind en in de regen.

 

Dan krijg je gelijk de mooiste posts.

"Ik heb dit en dat geprobeerd en dit zijn mijn bevindingen en hier zijn de foto's".

Moet je eens zien hoeveel kudo's je dan krijgt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

in mijn BOB zit een pakje tampons en een lege elektronische aansteker, pluk een (ongebruikte) tampon uit elkaar en vonk erop brand als een tierelier..............:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn BOB zit een pakje tampons en een lege elektronische aansteker, pluk een (ongebruikte) tampon uit elkaar en vonk erop brand als een tierelier..............:cool:

 

En als je elektronische aansteker het niet meer doet?

Wel eens gehoord van een firesteel?

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=2i7YU83TIMurPLu8gKgE&url=http://m.youtube.com/watch%3Fv%3DKK27xWrhr3A&cd=7&ved=0CEgQtwIwBg&usg=AFQjCNF3uSrfm1iyK4JSy4j5v4UNkU0Sgg&sig2=Tszde0oeQAqEmoS1aH7OvA

 

Doet het altijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

WATTTTT???..heb jij een een elektronische aansteker die het niet meer doet ???????? Lucifers, zippo, gewone aansteker (10 stuks), loupe, bodem cola blikje,batterij van m'n gsm , smoker, lantaren samen met staalwol..... zit er ook allemaal in hoor! waarom een een fire steel als er zoveel andere (en makkelijkere en goedkopere) mogelijkheden zijn? hoeveel kost dat ding? ik dacht rond een tientje.........Kan ik 4 dagen eten van kopen!! :o

 

Ps

Wat ik bedoel is dat er dingen opgedrongen worden als zijne een must voor preppers, maar dat het ook anders kan 2 stukken hout wrijven maakt ook vuur kost nx

2 vuurstenen zoeken is ook niet zo moeilijk......maar er zijn 8 miljoen auto accu's in nederland ga jij in nood nog met een fire steel werken? Neem wat voorhanden is.... en een fire steel is leuk werken als je met je kinderen ben , maar als er wat anders is gebruik dat dan ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

WATTTTT???..heb jij een een elektronische aansteker die het niet meer doet ???????? Lucifers, zippo, gewone aansteker (10 stuks), loupe, bodem cola blikje,batterij van m'n gsm , smoker, lantaren samen met staalwol..... zit er ook allemaal in hoor! waarom een een fire steel als er zoveel andere (en makkelijkere en goedkopere) mogelijkheden zijn? hoeveel kost dat ding? ik dacht rond een tientje.........Kan ik 4 dagen eten van kopen!! :o

 

Ps

Wat ik bedoel is dat er dingen opgedrongen worden als zijne een must voor preppers, maar dat het ook anders kan 2 stukken hout wrijven maakt ook vuur kost nx

2 vuurstenen zoeken is ook niet zo moeilijk......maar er zijn 8 miljoen auto accu's in nederland ga jij in nood nog met een fire steel werken? Neem wat voorhanden is.... en een fire steel is leuk werken als je met je kinderen ben , maar als er wat anders is gebruik dat dan ook!

 

Met een vuurboog vuur maken vond ik anders een hele klus. Heb ik net een mooi gloeiend kooltje, schiet dat verrekte plankje weer onder m'n schoen vandaan. ;)

 

Persoonlijk heb ik echter wel dat als ik toch iets moet preppen, het net zo goed een paar fatsoenlijke aanstekers kunnen zijn dan een firesteel. Ik heb er altijd meerdere bij me.

Aan m'n sleutelbos hangt dan ook nog een peazip lighter, op benzine, want een druppeltje (was)benzine is nog wel eens aan te komen. In zoverre ben ik het met je eens, hoewel ik niet begrijp dat je een lege aansteker meeneemt, een volle weegt maar 2 gram meer en werkt toch echt gemakkelijker. :p

 

Toch sleep ik ook een firesteel geregeld mee, als backup van de backup aanstekers, want zo'n ding kan nagenoeg niet kapot, aanstekers wel.

 

Pas als die ook op of kwijt is, ga ik aan de meer creatieve manieren om vuur te maken, eerst pak ik dan m'n tindertube, bij het minste vonkje gloeit die op.

 

Met alleen een klein vlammetje of vonkje ben je er nog niet. Zoals @FKAGB opmerkt, als de boel vochtig is, krijg je de boel niet zo snel in de fik. Ook vind ik het niet handig om voor elk warm hapje een uur bezig te zijn een vuurtje aan de praat te krijgen. Zelf gebruik ik Burner aansteekzakjes, komen volgens mij bij de Fix-It vandaan (Deens fabricaat). Dit zijn apart in plastic verpakte firestarters, 6,5 x 6,5cm en een paar millimeter dik. Fikken als een tierelier, ook als 't regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WATTTTT???..heb jij een een elektronische aansteker die het niet meer doet ????????

Ps

Wat ik bedoel is dat er dingen opgedrongen worden als zijne een must voor preppers, maar dat het ook anders kan 2 stukken hout wrijven maakt ook vuur kost nx

2 vuurstenen zoeken is ook niet zo moeilijk......maar er zijn 8 miljoen auto accu's in nederland ga jij in nood nog met een fire steel werken? Neem wat voorhanden is.... en een fire steel is leuk werken als je met je kinderen ben , maar als er wat anders is gebruik dat dan ook!

 

Weet je, ik heb hier nou even over nagedacht, maar ik moet toch echt zeggen dat ik je reactie behoorlijk respectloos vind overkomen.

Jij plaatst een bericht, @Gamble reageert hierop door een mogelijk probleem aan te wijzen, en geeft meteen een mogelijke oplossing. In mijn ogen doet hij hiermee exact wat deze site zo nuttig maakt: samen kennis, skills en uitrusting vergaren en verbeteren. En dan reageer jij met zo'n raar sarcastisch, spottend bericht? Althans, zo komt het op mij over, maar misschien dat ik de WATTTTT???? en het feit dat jij het hebt over "opgedrongen" verkeerd interpreteer, dat kan. Maar op mij komt het in ieder geval erg respectloos over.

Waarom kan je niet gewoon bedanken voor de tip, en vervolgens vertellen wat je zelf allemaal al voor een alternatieven bedacht hebt? Is het dan zo erg om een sfeer te creëren waarin men elkaar op een fatsoenlijke manier voorziet van tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

WATTTTT???..heb jij een een elektronische aansteker die het niet meer doet ???????? Lucifers, zippo, gewone aansteker (10 stuks), loupe, bodem cola blikje,batterij van m'n gsm , smoker, lantaren samen met staalwol..... zit er ook allemaal in hoor! waarom een een fire steel als er zoveel andere (en makkelijkere en goedkopere) mogelijkheden zijn? hoeveel kost dat ding? ik dacht rond een tientje.........Kan ik 4 dagen eten van kopen!! :o

 

Ps

Wat ik bedoel is dat er dingen opgedrongen worden als zijne een must voor preppers, maar dat het ook anders kan 2 stukken hout wrijven maakt ook vuur kost nx

2 vuurstenen zoeken is ook niet zo moeilijk......maar er zijn 8 miljoen auto accu's in nederland ga jij in nood nog met een fire steel werken? Neem wat voorhanden is.... en een fire steel is leuk werken als je met je kinderen ben , maar als er wat anders is gebruik dat dan ook!

 

Duidelijk een antwoord van iemand met ervaring of niet Mc Gyver?

De ervaring van iemand die met een natte elektronische aansteker nog steeds een vuurtje maakt. De ervaring van binnen 5 min even met twee stokjes een fikkie stookt. De ervaring van degene die overal zomaar vuursteentjes vindt. De geweldige ervaring heeft opgedaan met BG die een accu van zijn telefoon gebruikt en natuurlijk de ervaring van een shtf waarin een auto accu gewoon even uit iemand zijn auto gepakt kan worden....

 

Sh#t man, ik krijg elektronische aanstekers bij de vleet op mijn werk. Natuurlijk zitten die in mijn bob. Te samen met aanmaakblokjes, lucifers, hooi als tondel en weet ik het meer.

Ik KAN met twee stokjes een vuurtje maken. Verdomd zwaar werk. Wel eens geprobeerd?

Je accu gebruiken van je telefoon is een laatste redmiddel en tevens maar 1x mogelijk om vuur te kunnen maken. Zolang ik dan ook mijn firesteeltje heb, gebruik ik mijn telefoon dan ook liever om te bellen.

 

Beetje jammer idd je antwoord. De mijne was goed bedoeld.

Een firesteel werkt altijd en onder elke omstandigheid. Vandaar dat de meeste preppers en of bushcrafters zoals ik deze dan ook bij zich hebben....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...