Ga naar inhoud
GENEGEERD

Plastic soep

Dreutel
 Share

Recommended Posts

We weten allemaal (mag ik toch hopen) dat er op de oceanen hele plastic continenten ronddrijven, die ontstaan zijn uit ons afval.

Hier een link, voor wie meer wil weten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunststofarchipel

Een groot probleem is dat de tot miniscule plastic deeltjes afgebroken plastic tassen, flessen, en noem maar op wat we weggooien, door vogels, vissen, schildpadden, kwallen, en wat er nog meer in de zee leeft, voor voedsel wordt aan gezien, en zo in de voedselketen terecht komt. Er worden al albatrossoorten met uitsterven bedreigd, doordat zij hun kuikens met plastic voeren, want ze zien het verschil niet met krill. Hierdoor worden er maar weinig kuikens volwassen.

275px-Albatross_chick_plastic.jpg.8c4918afbd70107e9cd5c21ad186950c.jpg

Op de foto zie je de restanten van een albatroskuiken, let op de hoeveelheid plastic die het in zich had.

Ik moest hier weer eens aan denken, toen ik het onderstaande verontrustende bericht las:

Oostenrijkse onderzoekers slaan alarm over de vervuiling van de Donau.

Op diverse plekken in de rivier die ze hebben onderzocht, bevinden zich meer plasticdeeltjes dan vislarven, melden de onderzoekers van de Universiteit van Wenen in het vaktijdschrift Environmental Pollution. Lees verder in de link: http://www.nu.nl/algemeen/3719485/meer-plastic-dan-vis-in-donau.html

Mensen denken wel eens dat die plastic soep ver van hun huis is, maar we zijn bezig de aarde te verkloten, en met het laten uitsterven van diersoorten, brengen we onherstelbaar veel schade aan.

Nu is mijn oproep:

Mensen gooi je afval in de daarvoor bestemde bakken, en zeker niet in het water. Wijs ook andere mensen daarop, en denk eens na over hoe we de industrie kunnen bewegen tot milieu vriendelijker producten, en productie methoden.

My 2 cents

:cool:

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
We weten allemaal (mag ik toch hopen) dat er op de oceanen hele plastic continenten ronddrijven, die ontstaan zijn uit ons afval.

Hier een link, voor wie meer wil weten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunststofarchipel

Een groot probleem is dat de tot miniscule plastic deeltjes afgebroken plastic tassen, flessen, en noem maar op wat we weggooien, door vogels, vissen, schildpadden, kwallen, en wat er nog meer in de zee leeft, voor voedsel wordt aan gezien, en zo in de voedselketen terecht komt. Er worden al albatrossoorten met uitsterven bedreigd, doordat zij hun kuikens met plastic voeren, want ze zien het verschil niet met krill. Hierdoor worden er maar weinig kuikens volwassen.

275px-Albatross_chick_plastic.jpg.8c4918afbd70107e9cd5c21ad186950c.jpg

Op de foto zie je de restanten van een albatroskuiken, let op de hoeveelheid plastic die het in zich had.

Ik moest hier weer eens aan denken, toen ik het onderstaande verontrustende bericht las:

Oostenrijkse onderzoekers slaan alarm over de vervuiling van de Donau.

Op diverse plekken in de rivier die ze hebben onderzocht, bevinden zich meer plasticdeeltjes dan vislarven, melden de onderzoekers van de Universiteit van Wenen in het vaktijdschrift Environmental Pollution. Lees verder in de link: http://www.nu.nl/algemeen/3719485/meer-plastic-dan-vis-in-donau.html

Mensen denken wel eens dat die plastic soep ver van hun huis is, maar we zijn bezig de aarde te verkloten, en met het laten uitsterven van diersoorten, brengen we onherstelbaar veel schade aan.

Nu is mijn oproep:

Mensen gooi je afval in de daarvoor bestemde bakken, en zeker niet in het water. Wijs ook andere mensen daarop, en denk eens na over hoe we de industrie kunnen bewegen tot milieu vriendelijker producten, en productie methoden.

My 2 cents

Het zijn vooral schepen die deze zooi lozen. Waarom? Omdat ze anders grof moeten betalen om hun afval en afgewerkte olie te laten verwerken. Zouden ze voldoende verdienen in de transport dan zou dat geen enkel probleem zijn, maar alles moet goedkoop en dat gaat ten koste van het milieu. Blijft aso dat er zoveel geloosd wordt, maar de wereld voelt zich ook niet geroepen de soep op te ruimen.

Werklozen aan het werk? :p

Link naar reactie

Een nederlandse student heeft een manier bedacht om die rotzooi op te ruimen.

Na het winnen van een prijs heeft hij middelen gekregen om alles uit te werken.

Momenteel heeft hij een team van 80 deskundigen van over de hele wereld samengesteld om de haalbaarheid te toetsen, zowel economisch als technolohisch.

Naar het schijnt zou het recycle

n van het plastic het hele project uit de kosten halen.

http://www.happynews.nl/2013/03/27/19-jarige-nederlandse-student-ontwerpt-systeem-dat-7-250-000-ton-plastic-uit-de-oceanen-kan-opruimen/

• Leuk 1
Link naar reactie

Nu is mijn oproep:

My 2 cents

Ik gooi nooit iets op straat cq in de berm, behalve bijvoorbeeld het klokhuis van een appel, alleen als het biologisch is en dieren tot voer kan dienen. Wel beken ik af en toe een (goed uitgemaakte) peuk van een shaggie achter te laten omdat ik er van uit ga dat de vloei en tabak na een regenbui al tot niets zijn gereduceerd. Filter sigaretten rook ik zelden maar de filters neem ik altijd mee in het pakje omdat die niet gemakkelijk vergaan.

Een tijdje terug zag ik een typische huisvrouw in een Volvo met koter in kinderzitje vanuit haar raam een MacDonalds drinkbeker op een parkeerplaats gooien om vervolgens weg te rijden. Ik blokkeerde de vrouw en vroeg of zij dat normaal vond. Zij regeerde met iets als "sodemieter op, waar bemoei je je mee". Ik antwoordde zoiets als dat ik het abnormaal gedrag vond en vroeg wat de moeite was om het of thuis of in een afvalbak (aanwezig op het terrein) te gooien en dat zij daarnaast als moeder nou niet echt een goed voorbeeld aan haar kroost gaf. Ik bleef haar de doorgang blokkeren en zij had het gore lef mij te vragen dan de beker aan te geven wat ik uiteraard weigerde, je stapt maar even uit trut!. Vervolgens kwam zij mopperend uit de auto, pakte de beker en legde die weer in de auto, vervolgens liet ik haar verder rijden na haar te hebben bedankt, met enig cynisme in mijn stem. Natuurlijk was ik de boeman en was het nog even nodig om luidkeels "klootzak" naar mij te schreeuwen. Het zou mij niet verbazen als zij even verderop alsnog de beker uit het raam geflikkerd heeft. Mensen die al niet het gedachteproces hebben dat je zoiets niet kunt maken gaan er denk ik niet anders over denken door ze erop aan te spreken, betreft het een alpha mannetje is de kans zelfs groot dat het tot geweld komt...je begrijpt niet dat volwassen mensen dergelijk gedrag laten zien.

• Leuk 1
Link naar reactie

Wij gooien het hier in speciale plastic zakken die samen met het huisvuil opgehaald worden. Wordt ook ijverig gedaan bij mij in de straat. (vooral omdat de gemeente de prijs van de groene huisvuilzak verdubbelt heeft naar bijna 10 euro/10st. en de plastic zakken bedoeld voor plastic gratis zijn)

Link naar reactie

Goed bezig.

Stap 1 Plastic in de plasticfafvalzak

Stap 2 Plastic niet in huis halen

Stap 3 wordt dan vanzelf dat producenten het gaan merken en ook het plastic afschaffen...pas dan heeft de natuur er ook baat bij.

Ik ben langzaam aan begonnen met stap 2. Steeds als ik wat nieuws kocht opletten of het ook anders kan.

Ik doe erg mijn best om geen plastic in huis te halen, bakjes en eigen zakjes mee naar de winkel, brood in papierzak als ik het al koop, veel zelf maken, zeker geen koek/snoep/chips uit de winkel want daar zit erg veel plastic omheen. Voorraad in bulk kopen (meel is bv in papieren zakken) en thuis in glazen potten opslaan. Herbruikbaar kaaspapier (http://www.beeswrap.com/)Zelf wasmiddel en schoonmaakmiddel maken scheelt heel veel plastic verpakking. Zelf je eigen sausjes maken ook.

Waar ik nog steeds tegenaan loop is de pindakaaspotdeksel. Dus nog steeds die plastic pindakaaspotdeksels. En als ik lange tijd ziek ben, en afhankelijk ben dat anderen mijn boodschappen doen, merk ik dat meteen aan de plastic afvalberg die groeit. Het is schijnbaar nog niet normaal om daarop te letten.

Link naar reactie

• 4 weeks later...
Goed bezig.

Stap 3 wordt dan vanzelf dat producenten het gaan merken en ook het plastic afschaffen...pas dan heeft de natuur er ook baat bij.

Ik ben langzaam aan begonnen met stap 2. Steeds als ik wat nieuws kocht opletten of het ook anders kan.

Ik doe erg mijn best om geen plastic in huis te halen, bakjes en eigen zakjes mee naar de winkel, brood in papierzak als ik het al koop, veel zelf maken, zeker geen koek/snoep/chips uit de winkel want daar zit erg veel plastic omheen. Voorraad in bulk kopen (meel is bv in papieren zakken) en thuis in glazen potten opslaan. Herbruikbaar kaaspapier (http://www.beeswrap.com/)Zelf wasmiddel en schoonmaakmiddel maken scheelt heel veel plastic verpakking. Zelf je eigen sausjes maken ook.

Waar ik nog steeds tegenaan loop is de pindakaaspotdeksel. Dus nog steeds die plastic pindakaaspotdeksels. En als ik lange tijd ziek ben, en afhankelijk ben dat anderen mijn boodschappen doen, merk ik dat meteen aan de plastic afvalberg die groeit. Het is schijnbaar nog niet normaal om daarop te letten.

Als het even kan, doe ik mijn boodschappen (verse groentes, kaas etc) op de markt, dat scheelt enorm veel plastic. Wel zelf een tas meenemenen, want anders kom je met plastic tassen thuis. Helaas lukt het door mijn werk niet altijd om boodschappen op de markt te doen.

Link naar reactie

Goed bezig.

Als het even kan, doe ik mijn boodschappen (verse groentes, kaas etc) op de markt, dat scheelt enorm veel plastic. Wel zelf een tas meenemen, want anders kom je met plastic tassen thuis. Helaas lukt het door mijn werk niet altijd om boodschappen op de markt te doen.

Link naar reactie

Als het even kan
Als het even kan is een goed begin. Een kleine bijdrage helpt meer dan niet bijdragen.

Je zou op zoek kunnen naar een biologische winkel, in de buurt van je werk. Daar zijn meer producten met minder plastic...hoewel je wel op moet letten, ook daar. Maar bij brood is er altijd de keuze of in plastic of in papier, noten kan je los, in papieren zakje, kopen, sommige bio-winkels verkopen koek en granen en pasta's uit vulmachine, en weer de keuze papier of plastic verpakking. Als je je eigen voorraaddoosjes of weckpotten van thuis meeneemt scheelt het ook het papier, en vinden ze in een biowinkel niet raar...maar ik snap dat dat onhandig is.

Vooral doorgaan met op de markt kopen en bv elke maand eens kijken of je een product wat nu in plastic zit ook zonder plastic kan krijgen.

Zo zocht ik iets handigs om sinaasappelsap-pakken te vervangen. Uit glas kan, maar ben ik eigenlijk ook geen voorstander van.

Ik kwam op het fantastische idee....dat ik voortaan maar sinaasappels ga persen. Vers uit de schil. Zoooo simpel. Pfff, dat bedenken, daar heb ik lang over gedaan zeg.

Link naar reactie

Nu ik m'n wasmiddel zelf ga maken met marseille vlokken scheelt dat alweer een dikke plastic fles elke keer voor wasmiddel. Ik bewaar er 2 die ik dan kan hervullen, de rest gaat in een lege jerrycan van de bio-ethanol. Voor m'n boodschappen heb ik altijd m'n rugzak en een schoudertas mee (moet m'n EDC toch ook bij hebben :) ) en als 't veel is nog zo'n linnen tas van de lidl. Voor m'n grote boodschappen pak ik de fiets (grote fietstassen met daarin twee grote boodschappentassen van de plus. Ik moet toegeven dat ik me wel schuldig maak aan het weggooien van kleine plastic zakjes die ik krijg bij de visboer of de slager. Die gebruik ik vervolgens om de kattenbak in leeg te scheppen en dat gaat dan helaas gewoon bij 't afval. Verder probeer ik 't zoveel mogelijk te scheiden. Wij hebben speciale ondergrondse afvalbakken voor plastic. Daar loop ik 1 keer per 2 weken even heen met een vuilniszak vol plastic. Vooral dat plastic dat om treetjes cola, of water zit is volgens mij irritant. Blijven vogels ook nogal eens in hangen.

We hebben hier in de buurt ook elke week een dag waarop we met een stuk of tien kinderen (tussen de 8 en 12 jaar) met prikstokken en zakken door de buurt trekken om 't plastic en blik op te ruimen. Als dank krijgen de kids dan een (papieren) zakje snoepjes. Hier heb ik al geruime tijd niet meer aan meegedaan omdat de organisatie me te warrig was maar als ik m'n dagelijkse rondje maak pak ik meestal nog wel op wat ik tegenkom. Ik heb ook altijd een klein plastic zakje bij me als ik in het bos ben om m'n afval in te mikken. Maar meestal komt dat vol met gevonden troep terug :(

Link naar reactie

@Stuudje

wij maken het inmiddels zelf en bewaren het in glazen potten met een glasdeksel (je kunt het ook in een schoon conservenpotje met metalen deksel doen.. http://www.coquinaria.nl/recepten/07.4recept.htm

Voordeel van zelf pindakaas maken is dat je geen gedoe hebt met conserveermiddelen, het is veel lekker en je hebt controle over de inhoud (goede pinda's)

En leuk initiatief: op de markt in Leiden stond een marktkoopman die ter plekke pindakaas maakte van goede pinda's Toppertje! Gewoon omdat we het een goed idee vinden een potje gekocht... niet goedkoop maar wel lekker...

Link naar reactie

@Dreutel

Dat is ook wel sterk. Kom ik een bericht tegen over plastic soep, en ik denk, ik zal het eens posten, staat er al een (ouder) bericht over plastic soep. Dezelfde soep, in een andere context.

Plastic Soup Of Ocean Garbage Obscures Search For Malaysia Plane Debris

M.a.w.: er drijft zo ongelooflijk veel troep in de oceanen, dat het het zoeken naar wrakstukken van het vermiste Maleisische vliegtuig bemoeilijkt. Klik op deze link om een satelietfoto te zien van een stuk oceaan met troep. Het probleem wordt de komende decennia alleen maar groter, omdat bij stijgende zeespeigel nog gigantisch veel troep de oceanen zal inspoelen, dat nu langs de kustlijnen ligt van landen als Bangladesh.

Ziet er allemaal niet rooskleurig uit.

• Leuk 1
Link naar reactie

wij hebben hier ook de plastic verzamelzakken die 2wekelijks door de gemeente gratis worden opgehaald. Gemiddeld hebben wij toch 3 zakken vol in die 2 weken. Voor mijn gevoel best (te) veel, maar het word in elk geval apart ingezameld en komt minder snel in de natuur terecht (je weet nooit exact wat er mee gebeurd). Daarnaast sorteren we groen afval en papier. de grijze kliko word hier nog maar eens in de 4 weken opgehaald, maar er is bij ons altijd nog wel ruimte voor 1 of 2 zakken, dus best netjes al (de rest van de kliko's staan vaak zo vol dat de deksel niet meer dicht zit).

het groenafval dat nu de groene kliko in gaat gaat hopelijk straks in het nieuwe huis in de wormenbak en daarna weer de tuin in :)

Link naar reactie

Tweede Kamer 'ernstig misleid' door statiegeld-rapport

Het besluit om statiegeld op grote plastic flessen per 1 januari 2015 af te schaffen berust op onjuiste gronden. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van het onderzoeks- en adviesbureau CE Delft.

Diverse kosten zijn stelselmatig te hoog opgevoerd en nadrukkelijk is gesuggereerd dat statiegeld een achterhaald systeem zou zijn. Het tegendeel is echter waar

Een van de belangrijkste argumenten om het statiegeldsysteem af te schaffen, was dat dit een flinke kostenbesparing zou opleveren. Maar uit het rapport blijkt dat de kosten van het huidige statiegeldsysteem ongeveer 50 procent lager zijn ten opzichte van eerdere ramingen.

Lees verder.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...