Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Nieuwe' petroleumkachel


Rammel

Aanbevolen berichten

Ik vindt de petroleum *(goedkoopste petroleum) juist niet fijn stoken, krijg er zo'n rochel van in mijn keel. Doe mij maar een houtkachel met evt een beetje water in een pannetje als het te droog wordt.

 

Welke 'petroleum' bedoel je dan? Type C van de pomp? Die vind ik zelf ook niet plezierig want die ruikt/merk je een stuk meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zo! Daar ben ik weer ;-)

 

Na het 'debacle' van mijn 1e petroleumkachel ben ik op zoek gegaan naar een iets moderner exemplaar.

En die heb ik gevonden in de vorm van deze Toyokuni. Voor 20 euris heb ik me deze keer volgens mij geen kat in de zak gekocht :-)

Ook gelijk 40 liter petroleum, C kwaliteit op de kop getikt voor € 1,60 per liter.

 

Heb jij ook niet hetzelfde merk @Raycoupe ?

 

Ik ben nog in onderhandeling met iemand over een vlamverdeler voor de Valor, dus wie weet komt dat ook nog goed.

 

Ah, dat is goed nieuws, dat er wellicht toch een vlamverdeler bij je antieke kachel komt.

 

Ik heb idd hetzelfde merk kachel, de 80-EU met losse tank (handig om te vullen). Deze moet je met via de schroefdop vullen zo te zien.

Hij ziet er nog erg mooi uit, veel minder roest en beschadigingen als de mijne, mooie deal voor 20 euro's! :cool:

 

De auto extinguisher alleen gebruiken igv nood. Voor het normaal uitdoen gewoon de knop helemaal terugdraaien.

 

Aansteken kan via de 'auto ignition' knop, maar als je de pot eruit tilt en hem met een aansteker rondom aansteekt heb je helemaal geen geur bij het aansteken en slijt je lont gelijkmatiger.

Anders krijg je op de plek van het gloeidraadje al snel een inkeping in je lont.

 

Veel plezier met dit handige kacheltje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Raycoupe

 

De kachel werkt perfect. Ik heb met jouw tutorial erbij eens even naar de lont gekeken en vermoed dat deze aan vervanging toe is. Zo te zien nog de originele uit 1983, dus die heeft het toch 30 jaar uitgehouden :-)

 

Aansteken doe ik inderdaad gewoon met een aansteker, ik heb het nog niet geprobeerd met batterijen/gloeier. Het vullen doe ik met hand/knijppompje vanuit de jerrycan. Dat liep de eerste keer natuurlijk over omdat ik iets te enthousiast was ;-) Maar goed weer wat geleerd.

 

2014-03-11-13.56.48.jpg.c6ed8c3e3ddb0c51672a808ea3046a9d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rammel: Hij ziet er hartstikke schoon uit en het mechaniek is dus identiek aan die van mij en dus de tutorial. Handig!

 

De foto's waarop hij brandt, daarop brandt 'ie nog niet op vol vermogen en het streepje op de draaiknop staat niet op 12 uur.

 

Die draaiknop kun je dus zo bijstellen, maar even proberen of het lont wat hoger kan, misschien heeft iemand het lont niet helemaal goed erin geplaatst.

Moeilijk te zeggen of het lont op is, zo op 't eerste gezicht lijkt hij nog vreselijk schoon, dus ik zou hem eerst proberen goed af te stellen, zie die 'tutorial'.

 

Te hoog is dus ook niet goed, want dan gaat hij niet uit als je hem omlaag draait. Zorg dat je er een natte lap bij hebt, zodat als hij niet uit gaat omdat je het lont te hoog hebt geplaatst, je de pot kan afnemen en de lap erop kan leggen. Wordt dus even prutsen en dezelfde ervaring op doen als ik. :)

 

In die dertig jaar is hij dan zeker extreem weinig gebruikt. :p Normaal gaat het lont zo'n 2000 branduren mee.

 

Top ding verder zo te zien! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ook even een blonde vraag. Net m'n zibro getest.

 

Deze

 

Handleiding om de kachel aan te zetten:

 

Draai de draaiknop naar rechts tot aan de aanslag. Druk de ontstekingsknop in blahdieblah.

 

Enfin, kachel brand keurig. FF een half uurtje laten branden en weer uitgezet.

 

Maar er staat ook een verhaaltje in over hoe hoog ie maximaal mag branden enzo. Dit is allemaal in orde maar dan staat er 'U kunt de vlam enigszins instellen met de vlamregelaar'. Da's dezelfde draaiknop die ik net helemaal naar rechts heb gedraaid en nu vergrendeld is.

 

Ik was eigenlijk onder de indruk dat 't gewoon een aan/uit kachel is en niet een regelbaar geval maar 't staat er. Maar 't kan niet want die knop is vergrendelt totdat je de kachel uitzet.

 

Heb ik ergens een afslag gemist?

 

:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Gisteren een rommelmarkt in de buurt gehad. Ik heb er het volgende op de kop getikt:

 

Voor €15,- een Valor 525 Petroleumkachel: Eerst uit elkaar gehaald en volledig stofvrij gemaakt (25 jaar in huiskamer gestaan als plantenbaksteun)

Mechaniek voelt goed aan, lont draait goed omhoog. Zéér binnenkort maar eens testen.

[ATTACH=CONFIG]11635[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11636[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11637[/ATTACH]

 

Feuerhand stormlamp €1,50 (op het glaasje staat: Made in West-Germany) Het geheel voelt t.o.v de eerdere chinastormlamp, die ik op koningsdag gekocht had, zéér solide aan, Lont uit de china lamp gehaald (lontwieltje deed het niet,vrat lont aan) en in de 2e gedaan, wat vervolgens zéér goed werd meegenomen.

[ATTACH=CONFIG]11638[/ATTACH]

 

En als laatste maar niet het minste: een 3pits petroleumstel van Haller (€10,-) (waar ik helaas nog even geen foto van heb). Alles zit eraan wat eraan hoort te zitten. Het mechaniek werkt naar mijn weten uitstekend. Ook het glaasje ontbreekt niet.

 

Vragen? Opmerkingen? Ik ben reuze benieuwd naar jullie bevindingen op het gebied van deze beauties! :-)

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Changing the mindset: Goed spul, niets teveel voor betaald, koopjes zelfs! Zo te zien ook helemaal compleet en in goede staat.

 

Thnks! :-). Ik zag de Valor voor wel €50,- op marktplaats.nl staan. Ben daarom vooral daarmee heel blij met deze deal! :-D.

 

Misschien een alreeds vaak beantwoorde vraag, maarrrrrr: Kan ik er ook lampolie mee stoken?

 

grts,

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnks! :-). Ik zag de Valor voor wel €50,- op marktplaats.nl staan. Ben daarom vooral daarmee heel blij met deze deal! :-D.

 

Misschien een alreeds vaak beantwoorde vraag, maarrrrrr: Kan ik er ook lampolie mee stoken?

 

grts,

 

CtM

 

Ik gooi Farmlight blanke lampenolie in m'n petroleumkachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bam! :-) Dan ben ik helemaal gesettled met die kachel! Aw Yeah, happy me!

 

't Ziet er iig goed uit, geen roest en 't lijkt op de foto's zelfs alsof dat lont nog nooit gebruikt is, normaal is de bovenste rand sterk verkleurd en zelfs zwart verbrand door het gebruik.

 

Er is vast online wel een handleiding te download van zo'n Valor, nu moet je hem nog testen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Ziet er iig goed uit, geen roest en 't lijkt op de foto's zelfs alsof dat lont nog nooit gebruikt is, normaal is de bovenste rand sterk verkleurd en zelfs zwart verbrand door het gebruik.

 

Er is vast online wel een handleiding te download van zo'n Valor, nu moet je hem nog testen!

 

Is bijna zeker een nieuwe lont, kun je jaren mee vooruit. Het ruitje is nog heel? De vlammetje geven een ontzettend leuk sfeertje als ze er doorheen schijnen.

 

Handleiding niet nodig: kachel naar buiten, olie erin en gewoon proberen. Eigenlijk kan er niets fout gaan. Wel blijft zo'n Valor stinken, je moet er echt aan wennen. Mij lukt dat niet, vandaar mijn Zibro's. De Valor heb ik echt voor nood of voor in de schuur.

 

Prima aankoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is bijna zeker een nieuwe lont, kun je jaren mee vooruit. Het ruitje is nog heel? De vlammetje geven een ontzettend leuk sfeertje als ze er doorheen schijnen.

 

Handleiding niet nodig: kachel naar buiten, olie erin en gewoon proberen. Eigenlijk kan er niets fout gaan. Wel blijft zo'n Valor stinken, je moet er echt aan wennen. Mij lukt dat niet, vandaar mijn Zibro's. De Valor heb ik echt voor nood of voor in de schuur.

 

Prima aankoop.

 

Het ruitje zit er helaas niet meer in. Dat is dus ook echt het enigste wat er niet in zit.

 

Ben benieuwd hoe deze stinkt met blanke lampolie.

 

Thnks, ben er blij mee!:-)

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ruitje zit er helaas niet meer in. Dat is dus ook echt het enigste wat er niet in zit.

 

Ben benieuwd hoe deze stinkt met blanke lampolie.

 

Thnks, ben er blij mee!:-)

 

CtM

 

Ondanks het volgende, kun je er ook blij mee zijn: dat ruitje zit er niet voor niets in en maakt onderdeel uit van het systeem. Probeer het te vervangen, desnoods door een metalen plaatje. Nu onderbreek je de trek die nodig is voor een zo volledig mogelijke verbranding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...