Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het bos in


houthe

Aanbevolen berichten

Vandaag waren we op de Veluwe, op een stuk waar je relatief ver (900m) van het dichtstbijzijnde pad kon komen. Mijn vriendin bleef echter vanaf het begin al klagen over dat de heide waar we doorheen liepen vol met slangen zou zitten.. en toen we op een gegeven moment 2 wilde zwijnen tegenkwamen, die overigens gelijk wegvluchtten toen ze ons in de gaten kregen, was de pret helemaal voorbij en wilde ze niet meer het bos in. Terug de heide op was ook al niks met al die slangen dus zijn we maar op de meest optimale route terug naar de auto gegaan :( Had niet verwacht dat ze zo erg hier op zou reageren, en voorlopig ziet het er niet naar uit dat er veel ondernomen gaat worden, geloof dat ze niet meer van de paden af wil, en dat is nou net die ene plek in het bos waar ik niet wil zijn...

 

Vind ik eindelijk een plek waar rust is en haast niemand komt, is het voor de ander weer te extreem..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@iemand :heeft mij een PB gestuurd naar aanleiding van de foto's, ik heb het bericht geopend, daarna gesloten om gegevens op te zoeken.

Bij het opnieuw openen zag ik geen bericht meer. Kan me de naam niet meer herinneren.

Dus: nog maar een keer....

 

Will

 

Linksboven, naast "nieuwe berichten" staat "priveberichten" als je daar op klikt, zou je je priveberichten moeten kunnen lezen.

 

Succes

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag waren we op de Veluwe, op een stuk waar je relatief ver (900m) van het dichtstbijzijnde pad kon komen. Mijn vriendin bleef echter vanaf het begin al klagen over dat de heide waar we doorheen liepen vol met slangen zou zitten.. en toen we op een gegeven moment 2 wilde zwijnen tegenkwamen, die overigens gelijk wegvluchtten toen ze ons in de gaten kregen, was de pret helemaal voorbij en wilde ze niet meer het bos in. Terug de heide op was ook al niks met al die slangen dus zijn we maar op de meest optimale route terug naar de auto gegaan :( Had niet verwacht dat ze zo erg hier op zou reageren, en voorlopig ziet het er niet naar uit dat er veel ondernomen gaat worden, geloof dat ze niet meer van de paden af wil, en dat is nou net die ene plek in het bos waar ik niet wil zijn...

 

Vind ik eindelijk een plek waar rust is en haast niemand komt, is het voor de ander weer te extreem..

 

 

Alle slangen in NL zijn ongevaarlijk he? Alleen de adder is giftig, maar die is banger voor ons, dan andersom. Of mss net zo bang als je vrouw, dus dat staat dan quitte!

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Adder beet is niet prettig.

Ben een keer gebeten op de heide bij kootwijk en gelukkig herkende ik het beestje direct als adder.

Had hem niet gezien en stond er boven op.

 

In het ziekenhuis heb ik aan de monitor gehangen en infuus met vocht maar verder niets.

Is niet zo giftig dat het direct dodelijk is maar het ligt er aan of je een heftige reactie krijgt ja of nee

Was toen een jaar of 13 trouwens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Zo vandaag maar weer eens een lekker stuk wezen wandelen met de vrouw en kinderen. Zelfde stuk Posbank als waar we vorige keer de zwijnen tegenkwamen maar voor vandaag gekozen om maar op de paden te blijven. Het weer was heerlijk dus we hebben een flink stuk gewandeld. Hieronder een klein verslagje:

 

 

We waren nog geen 5 minuten aan het lopen toen we rechts van ons in het bos een forse kudde (ik denk zeker 15 dieren) van Schotse Hooglanders zagen. Indrukwekkend mooie beesten, maar we zijn wijselijk wel enigszins uit de buurt gebleven, er zaten een aantal zeer jonge dieren tussen.

 

IMAG0504.jpg.4b1348468dfde0d760f49025c6cf16fc.jpg

 

IMAG0505.jpg.60ae15d32bfac9fb8c1f7ea378bf2521.jpg

 

Na even de dieren bewonderd te hebben zijn we verder gelopen. Ik zag op de kaart (Maps.Me voor Android, mooie app en alles is lokaal, geen verbinding meer nodig) op een kleine 2km afstand een wild-observatiepost waar we besloten heen te gaan. Ineens hoor ik m'n dochter achter me zeggen: "kijk een slang"... Kroop er naast de weg een heel klein baby-slangetje :) Nou ben ik niet heel erg bekend met slangen dus ik zou niet eens kunnen zeggen welke soort het is (misschien iemand hier die het kan zien, foto is met telefoon gemaakt).

 

IMAG0508.jpg.a60680bd81cd3556c0fcc1858d45ac77.jpg

 

Na een lange wandeling, een bezoekje aan de wildpost zijn we weer terug naar de auto gegaan. Op de terugweg bleek dat de kudde Hooglanders besloten had dat het wandelpad ook wel een relaxte plek was om te gaan staan :)

 

IMAG0511.jpg.e3732b4f829736029bff0824902ceb04.jpg

 

IMAG0512.jpg.1e8bfb008ec95f3b37dc2f66d1ed49ff.jpg

 

Oh, en eentje had zich wat afgezonderd van de kudde, en vond de omgeving van de parkeerplaats (waar ie gelukkig niet kon komen) wat interessanter.

 

IMAG0513.jpg.662119d382105e5a1f2bd04b2d4e63ba.jpg

 

Al met al een geslaagde trip wel, en een hoop 'leven' gezien, kinderen (jongen/13 en meisje/11) waren ook onder de indruk. Ook de afstand van in totaal 8,2KM viel ons allemaal best erg mee, zelfs de kleinste had tot het einde genoeg energie :) We gaan hier toch vaker terugkomen, het enige wat jammer is, is dat je eigenlijk nergens van het pad af mag, maar daar gaan we wel een ander bos voor zoeken :)

 

 

 

ps. @will waar is dat waar jij die foto's van hierboven hebt gemaakt? Duitsland is hier 10min rijden vandaan, en wat ik bij jou zie ziet er al geweldig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het patroon te zien zou ik zeggen dat het een adder is, maar, een echt klare foto is het niet. Beter is naar de kop te kijken.

 

En:

..."In Nederland en België is de adder het eenvoudigst van de andere twee hier voorkomende slangensoorten te onderscheiden aan de ogen. Deze hebben een verticale pupil en lijken enigszins 'boos' te kijken door de wat uitstekende schub boven het oog die doen denken aan een frons. Daarnaast heeft de adder een opstaande snuitpunt die bij andere soorten ontbreekt"...

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adder

 

Vipera_berus_tagged.PNG.98852b842e81ecac48af76ca2e38ba2a.png

 

Hoe te handelen bij een adderbeet

 

http://www.warf.nl/is_de_adder_gevaarlijk_voor_de_mens

 

Indien men wordt gebeten ontstaan er twee kleine wondjes (twee gaatjes op 13 mm afstand van elkaar). Is het gif ingebracht dan zwelt het weefsel rondom de wond op en ontstaat er een blauwe verkleuring. Bijkomende symptomen kunnen zijn misselijkheid, braken, diarree, daling van de bloeddruk, bewustzijndaling en een gevoel van machteloosheid.

Wat nu te doen bij een adderbeet? Blijf vooral kalm. Wacht na de beet eerst enkele minuten af of er ook zwelling ontstaat. Blijft dit na een half uur achterwege, dan is er geen gif het lichaam binnengekomen. Ontstaat er wel een zwelling dan is het zaak medische hulp in te roepen. De wond uitzuigen, uitbranden, insnijden of grote hoeveelheden alcohol nuttigen, is uit den boze. Wel verdient het aanbeveling het getroffen lichaamsdeel, meestal een arm of een been, met een doek af te binden. Deze doek, die dient om het verspreiden van het gif door het lichaam te vertragen, mag niet te strak zitten en moet van tijd tot tijd worden losgemaakt om de bloedsomloop even weer op gang te laten komen. Van belang is dat de patiënt rustig blijft en geen overbodige bewegingen maakt.

 

Zoals u gemerkt hebt is een adderbeet niet iets om te bagatelliseren. Normaal gesproken hebt u echter niets te duchten van deze fraaie slang. Meestal heeft het dier al een goed heenkomen gezocht, voor u een glimp van de slang opvangt. Laat de Adder echter met rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was zoo'n klein slangetje, de kop was bijna smaller dan het lichaam. Ik vond hem er overigens niet 'boos' uitzien :) Hij was erg donkerbruin met een rij zwarte vlekken op de rug. Hij was ook niet bang of schichtig, deed gewoon waar hij mee bezig was en trok zich weinig van ons aan. De foto die ik genomen heb is met de telefoon een kleine 30 cm boven de slang, de stenen waar hij tussen ligt zijn ~6-7cm breed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Zo te zien een adder van dit jaar en geen hazelworm die ook wel voor komt.

Hazelworm heeft een kop die bijna gelijk over gaat tot de rest van het lichaam en een adder heeft een dikkere en hoekerige kop.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hazelworm voor foto's en info over een hazelworm.

 

Ben een keer gebeten door een adder die niet heel veel groter was dan die en was blij dat ik snel in het ziekenhuis was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hazelworm heeft een kop die bijna gelijk over gaat tot de rest van het lichaam.

 

Dat is wel hoe het hoofd er dus uitzag, net zo groot als het lichaam, zeker niet de vorm die ik hier bij adders zie. Mijn vriendin is ervan overtuigd dat het een ringworm was, ikzelf heb niet de kennis om zo overtuigd te zeggen wat het is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@houthe een ringworm zit in de grond en je kan er mee vissen.

Het zou best een hazelworm kunnen zijn maar die blijven meestal uit het zicht tussen vochtig kreupelhout.

De foto is net niet goed genoeg om het beestje goed te identificeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@houthe een ringworm zit in de grond en je kan er mee vissen.

Het zou best een hazelworm kunnen zijn maar die blijven meestal uit het zicht tussen vochtig kreupelhout.

De foto is net niet goed genoeg om het beestje goed te identificeren.

 

:rolleyes: zoveel verstand heb ik er van :) Maar genoeg slangetjes tot nu, ik vond de runderen toch een stuk mooier om naar te kijken, die midden op de weg stond ik er 4-5 meter vanaf maar :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al een tijdje fiets ik s'avonds mijn rondje door het bosje in de buurt om reeën en ander kleinwild te spotten. Ik weet inmiddels waar ze zo een beetje uithangen.

Gisteravond kwam ik per toeval oog in oog met een jonge ree op 10 meter afstand, en deze bleef gewoon staan.

Voorzichtig fiets en rugtas neergelegd en camera gepakt. Het jong bleef gewoon staan, tot mijn verbazing.

 

IMG_0385.jpg.8cd9f3dd2249bd8ff2df8d69a49157da.jpg

 

Details: Camera EOS1100D, lens Sigma 55-200 @200mm, ISO 6400, f=5.6, s=1/30

 

Nu was het een camera. Met iets anders was de ree het haasje geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al een tijdje fiets ik s'avonds mijn rondje door het bosje in de buurt om reeën en ander kleinwild te spotten. Ik weet inmiddels waar ze zo een beetje uithangen.

Gisteravond kwam ik per toeval oog in oog met een jonge ree op 10 meter afstand, en deze bleef gewoon staan.

Voorzichtig fiets en rugtas neergelegd en camera gepakt. Het jong bleef gewoon staan, tot mijn verbazing.

 

IMG_0385.jpg.8cd9f3dd2249bd8ff2df8d69a49157da.jpg

 

Details: Camera EOS1100D, lens Sigma 55-200 @200mm, ISO 6400, f=5.6, s=1/30

 

Nu was het een camera. Met iets anders was de ree het haasje geweest.

Mooie foto zeg echt leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al een tijdje fiets ik s'avonds mijn rondje door het bosje in de buurt om reeën en ander kleinwild te spotten. Ik weet inmiddels waar ze zo een beetje uithangen.

Gisteravond kwam ik per toeval oog in oog met een jonge ree op 10 meter afstand, en deze bleef gewoon staan.

Voorzichtig fiets en rugtas neergelegd en camera gepakt. Het jong bleef gewoon staan, tot mijn verbazing.

 

IMG_0385.jpg.8cd9f3dd2249bd8ff2df8d69a49157da.jpg

 

Details: Camera EOS1100D, lens Sigma 55-200 @200mm, ISO 6400, f=5.6, s=1/30

 

Nu was het een camera. Met iets anders was de ree het haasje geweest.

@Peer mooie foto savons als t bos verlaten is en je sluipt door de bossen

met wat schemering heb ik er wel eens 5 verschillende gezien het valt me wel op

dat ik ze nooit met meer dan 2 bij elkaar zie super mooi in deze groene brabantse omgeving

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
en dan? misschien een leuk verhaalt of ervaring erbij delen?

...en dan is de kans heel erg groot dat je ze zomaar in het wild tegenkomt: echt een hele gave ervaring. :)

 

Ik had het afgelopen zomervakantie ook (was toen in Zweden) en terwijl ik daar op rustig tempo door de woeilige bossen heenrijd word ik ineens gekruist door een stel hertjes (ze waren nog jong).

Hetzelfde had ik twee jaar terug in Schotland.

 

Herten in de vrije en open natuur tegenkomen is vele malen leuker, dan ze bezichtigen in een hertenkamp, zoals naast het Malieveld in Den Haag.

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij waren ook in Zweden - die bossen daar zijn toch effe van een ander kaliber .. .iets wat je goed voelt als je de weg een beetje kwijt aan het raken bent en je watervoorraad is op ;)

We zagen wel elandenafdrukken en keutels, maar geen eland. Schijnt dat die beesten enorm zijn dus ergens wel fijn, geen encounter ;) maar had me wel tof geleken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal binnenkort even een collage maken, van al het wild wat we hier gefotografeerd hebben waaronder : zwijnen, herten, vossen.

 

Ik ben benieuwd Carlos, en zie de foto's t.z.t. graag verschijnen.

 

De West-Brabantse polder is niet te vergelijken met de hoge Veluwe, hoewel allebei zijn charme heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...