Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vasten en preppen


Aanbevolen berichten

daaren tegen zie je ook niet veel dieren regelmatig bij de snackbar wat halen, of hun snoepkast leeg eten of 4 koppen koffie op een dag weg werken.

En dit schrijf je met als doel......???

Want ik kan mij niet herinneren dat jij me ooit in een snackbar hebt gezien en ook niet dat jij me snoep hebt zien vreten.... en lust ik wel koffie??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het is misschien een beetje flauw om te zeggen, maar éerlijk gezegd denk ik, dat het zomaar zou kunnen dat we nog lang genoeg kunnen vasten. De laatste jaren denk ik wel meer bij eten na, in zoverre dat ik er blij mee ben dat ik het heb, ook een vorm van mediteren.

 

Ik vrees dat het nog steeds te goed gaat als mensen nog steeds meerdere auto's, telefoons, computers en dure abonnementen kunnen veroorloven.:(

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vasten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op....nu meer dan vroeger (met ouder en ''wijzer'' worden) heb ik heel veel respect voor het eten dat op mn bord komt.

Ik stel mij soms voor hoeveel energie het bord eten heeft gekost om tot op het bord te komen.

Het dier moet worden geboren en opgroeien en de groenten en aardappelen leggen ook een hele weg af.

Dit is wat de natuur mij geeft en daar heb ik respect voor ...ik gooi niks weg...wat op je bord ligt eet je op..

Ik vast niet omdat ik mijn calorieen nodig heb maar wil niet zeggen dat ik een barbaar ben ...zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vast niet vrijwillig maar altijd gedwongen. Bijv. 1 keer toen mijn darmen schoon moesten zijn voor een darmonderzoek naar kanker. Werd er ook behoorlijk ziek van. En als ik migraine heb. Dan geef ik drie dagen over (niet dat er na dag 1 nog wat uitkomt behalve water). Vroeger was dat minstens drie keer per maand. Oftewel 9 dagen per maand "vasten". Maar nee, nog nooit om religieuze redenen zoals bij carnaval of ramadan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed eten aan het begin van je dag (warm) dan heb je de rest van de dag niet veel nodig,

je hebt er niks aan om voor het slapen veel te eten want in je slaap verbrand je weinig

en ja ik eet al 10 jaar als ontbijt gewoon een echte maaltijd ipv dat klote brood

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen moet doen wat 'm goed dunkt, daar leef je tenslotte prettiger van.

Wat betreft het vasten geld voor mij: Doet een leeuw, aap, arend, koe, varken vrijwillig vasten? Nee, nou dan ik ook niet.

Ik ben wel gestopt met het voor de 2e keer opscheppen bij het avondeten..... maar dat is omdat we vanwege de crisis minder reparaties hebben en meer onderhoud en dan verbrand je gewoon minder..... en zo'n slappe winter helpt ook nix mee.

 

Ik zie een beest ook niet in de keuken staan achter het fornuis. Gezond leven en waardering opbouwen voor de dingen om je heen betekend niet dat je als een beest moet leven. Een mens hoort een verbeterde versie van een beest te zijn. Dat we nu compleet van dat ideaalbeeld afgedwaald zijn terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik me als een beest zou moeten gedragen zou ik een koe of een varken terwijl deze nog leeft moeten bespringen en met m'n tanden en nagels uit elkaar moeten scheuren........

Maar ik merk al dat ik m'n woorden hier moet wegen alvorens ze te plaatsen en al zéker niet in voorbeelden moet schrijven dus ... altijd goed om te weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het draadje Mijn week schreef ik dat ik een maand geen boodschappen ging doen . Ook een vorm van vasten . Nu zijn we de negende . En ik had al iets te kort . Melk , ik had dat natuurlijk kunnen oplossen met melkpoeder maar ik heb het anders gedaan . Met 6 verse eieren van eigen kippen ben ik naar de buurman gestapt . En vroeg hem of hij ze niet wil ruilen voor een liter melk . En aangezien hij geen kippen heeft was hij heel blij met de ruil . Ook een vorm van training voor een shtf situatie .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met vasten. Ik heb in het verleden erg veel "geprept" en dat is vooral rond mijn middel terecht gekomen.:o

Na de zomer vakantie woog ik maar liefst 123 kilo. Veel te zwaar en erg ongezond.

Zoals de meeste mensen waarschijnlijk wel zullen weten brengt overgewicht ernstige gezondheidsrisico's met zich mee. Het verhoogd de kans op o.a. hart- en vaat ziekten, diabetes (Diabetes mellitus type 2) een aantal soorten kanker en nog een hele waslijst aan andere onaangename aandoeningen.

bron;

http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/overgewicht/wat-zijn-de-mogelijke-gezondheidsgevolgen-van-overgewicht/

 

Ik heb een tijdje geleden een BBC documentaire van Michael Mosley gezien. Die is ook al eerder besproken op het forum (http://preppers.nl/forum/threads/6365-Langer-leven-door-crisis/page2).

Het kan zijn dat ik via dit draadje op de site gekomen ben waar de documentaire te zien was, maar dat weet ik niet precies meer.

 

Michael Mosley laat in deze documentaire zijn zoektocht naar een langer en gezonder leven zien. En gedurende de documentaire ontwikkeld hij een eigen dieet, het 5:2 dieet. Een vorm van Intermittent Fasting. 5:2 staat voor 5 dagen normaal eten en 2 dagen vasten.

 

Na het zien van deze documentaire ben ik gaan googelen en kwam ik op de website (http://www.http://hetvastendieet.nl/)

Daar werd een boekje over het dieet aangeboden. Dat boekje heb ik besteld en gelezen. Het eerste deel van het boek is eigenlijk voor een groot deel het zelfde als de documentaire. In het tweede deel van het boek staan allemaal tips, trucs en recepten. In beide delen wordt de methode waar mogelijk wetenschappelijk onderbouwd.

 

Ik ben vervolgens samen met mijn vrouw begonnen met dit dieet.

Ik was al wat afgevallen na mijn vakantie dus mijn start gewicht was ruim 121 kilo. Ik ben nu ruim 3 weken bezig en weeg nu 114.2 kg. Het gaat dus erg snel. En naast dit gewichtsverlies levert het nog iets op. Wij merken het in de wekelijkse boodschappen. Door het vasten eet ik (wij) gedurende twee dagen in de week ongeveer een derde van wat ik normaal zou hebben gegeten die dag. Verder merk ik dat ik op de dagen dat ik "normaal" mag eten, meer let op mijn voeding. Ik eet ook op die dagen minder dan dat ik normaal zou doen. Dit levert dus over de gehele linie een substantiële besparing op.

 

Verder kan het leren vasten worden gezien als een skill. Jezelf aanleren om perioden met minder toe te kunnen kan in overlevingssituaties een erg nuttige vaardigheid zijn. Ook je aangelegde voorraad kan ineens stukken langer mee als je minder verbruikt.:cool:

 

DSC_0880.jpg.71dce99c759f6c53c6fa3993f347705a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed @Omron!!

Een tijd terug had ik me ook verdiept in vasten, maar ik las wel dat het voor vrouwen vaak minder goed werkt dan voor mannen. Dat zou dan weer wat evolutionairs zijn, als de mannen gingen jagen hadden ze langere tijd geen voedsel, terwijl vrouwen op of rond het kamp bleven en daardoor wel gedurende de dag voedsel binnen handbereik hadden. Geen idee of het waar is, maar ik vond het wel logisch klinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed @Omron!!

Een tijd terug had ik me ook verdiept in vasten, maar ik las wel dat het voor vrouwen vaak minder goed werkt dan voor mannen. Dat zou dan weer wat evolutionairs zijn, als de mannen gingen jagen hadden ze langere tijd geen voedsel, terwijl vrouwen op of rond het kamp bleven en daardoor wel gedurende de dag voedsel binnen handbereik hadden. Geen idee of het waar is, maar ik vond het wel logisch klinken.

 

 

klein details ook de mannen verzamelden, ook op pad naar de jachtvelden en terug en het was altijd ook ver rond het kamp immers er valt maar zoveel te plukken binnen handbereik voor een groep

de reden dat het bij vrouwen anders werkt is omdat vrouwen toch gemaakt zijn op meer reserves te hebben zodat er minder snel problemen kwamen bij het zogen wat iedere vrouw bijna continue deed vanaf pubertijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

klein details ook de mannen verzamelden, ook op pad naar de jachtvelden en terug en het was altijd ook ver rond het kamp immers er valt maar zoveel te plukken binnen handbereik voor een groep

de reden dat het bij vrouwen anders werkt is omdat vrouwen toch gemaakt zijn op meer reserves te hebben zodat er minder snel problemen kwamen bij het zogen wat iedere vrouw bijna continue deed vanaf pubertijd

 

Zou goed kunnen, ik was er niet bij =P

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Omron Ik ben personal trainer en vind jouw verhaal erg interessant om te lezen. Ik heb een paar opmerkingen:

 

Ik ben nu ruim 3 weken bezig en weeg nu 114.2 kg.

 

Goed bezig! Altijd lastig om te beginnen met afvallen, maar hoe meer je erin zit hoe makkelijker het wordt. Eerste weken zijn het zwaarst, dus hou vol! Houd er wel rekening mee dat als je je weegt na twee dagen vasten een groot deel van het gewichtsverlies bestaat uit vocht en voedsel (lege maag). Het zal slechts een deel vetverlies zijn. Maar nogmaals: Goed bezig!

 

Door het vasten eet ik (wij) gedurende twee dagen in de week ongeveer een derde van wat ik normaal zou hebben gegeten die dag. Verder merk ik dat ik op de dagen dat ik "normaal" mag eten, meer let op mijn voeding. Ik eet ook op die dagen minder dan dat ik normaal zou doen.

 

Een valkuil voor veel mensen met vasten is dat ze op de dagen waarop ze wel mogen eten meer gaan eten dan normaal. Daardoor verdwijnt het effect van het vasten of wordt het effect kleiner. Goed om te lezen dat dat bij jouw niet het geval is. Ik zou wel proberen op normale dagen niet teveel te minderen, omdat het dan op een gegeven moment wellicht te zwaar wordt met vasten erbij. Ook niet veel teveel eten op normale dagen natuurlijk:p

 

Verder kan het leren vasten worden gezien als een skill. Jezelf aanleren om perioden met minder toe te kunnen kan in overlevingssituaties een erg nuttige vaardigheid zijn. Ook kan je aangelegde voorraad kan ineens stukken langer mee als je minder verbruikt.:cool:

 

Helemaal mee eens. In het Westen hebben wij eigenlijk nooit honger en daarom zijn wij niet gewend aan een hongergevoel (hoogstens stevige trek). Helaas is dat ook waarom veel mensen er niet in slagen om voor langere tijd te vasten. Honger is nou eenmaal geen fijn gevoel. Al zijn er wel studies die aantonen dat je alerter wordt bij honger en beter beslissingen kunt nemen. Dat hebben we denk ik aan de oermensen te danken.

 

Ondanks jouw goede resultaten ben ik toch geen voorstander van vasten. Ik heb het te vaak mis zien gaan bij mijn klanten. Zelf heb ik ook geleerd door vallen en opstaan dat een regelmatig eetpatroon voor de meeste mensen het beste werkt. 3 tot 5 maaltijden per dag met de juiste balans aan koolhydraten, eiwitten en vetten. Vooral eiwitten zijn belangrijk omdat eiwit spierafbraak voorkomt bij afvallen. Als je wil afvallen dan is het goed om vlak voordat je naar bed gaat een beetje trek te krijgen. Geen honger, maar trek! Te snel willen afvallen is wat ik het meeste fout zie gaan. Dat is ook altijd mijn valkuil geweest.

 

Super in ieder geval wat je aan het doen bent. Je kan het!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe zelf Fast 8 dwz ik eet binnen een tijdspanne van 8 uur. Ik doe dat omdat ik mij er lekker bij voel. Het is voor mij geen wet, als ik honger heb dan eet ik. Maar normaal gesproken eet ik maar twee maaltijden op een dag en geen tussendoortjes.

Ik merk dat mijn lichaam zonder problemen steeds langer zonder eten kan. 16 uur niet eten red ik probleemloos. Ik zie wel eens dat mensen om de 3 uur "iets"moeten eten, anders worden ze flauw. Dat lijkt mij heel onhandig als de nood aan de man is.

Ik eet lowcarb, mijn lijf is dus gewent om op de vetverbranding te draaien, dat maakt het vasten wel makkelijker, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe zelf Fast 8 dwz ik eet binnen een tijdspanne van 8 uur. Ik doe dat omdat ik mij er lekker bij voel. Het is voor mij geen wet, als ik honger heb dan eet ik. Maar normaal gesproken eet ik maar twee maaltijden op een dag en geen tussendoortjes.

Ik merk dat mijn lichaam zonder problemen steeds langer zonder eten kan. 16 uur niet eten red ik probleemloos. Ik zie wel eens dat mensen om de 3 uur "iets"moeten eten, anders worden ze flauw. Dat lijkt mij heel onhandig als de nood aan de man is.

Ik eet lowcarb, mijn lijf is dus gewent om op de vetverbranding te draaien, dat maakt het vasten wel makkelijker, denk ik.

 

Er zijn ook mensen die door hun sport elke drie uur moeten eten.

 

Ik vraag mij dan ook af of jij intensief beweegt zonder 16 uur te eten?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou die aflevering moeten zien van Horizon waarin Michael Mosley gevolgd wordt, denk ik, zeker als personal trainer.

 

Ik heb de video gezien. Dat vasten gezond is, is meerdere keren bewezen in wetenschappelijke studies. Zelf heb ik een tijdje intermittent fasting gedaan. Dat betekende dat ik 18 uur per dag niets at en slechts 6 uur per dag wel. Hoewel ik goede resultaten behaalde was ik er uiteindelijk toch geen voorstander van, maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Voor zover ik weet zijn onderzoekers het ook niet met elkaar eens over dit onderwerp. Voorstanders van vasten zeggen dat je sneller afvalt, maar volgens tegenstanders val je niet sneller af dan bij een 'normaal' dieet. Wel is bewezen dat het voor je metabolisme niet uitmaakt of je 1 maaltijd per dag eet of meerdere kleinere, zolang het totaal aantal calorieën per dag gelijk blijft. Vaak wordt geroepen dat je meerdere maaltijden per dag moet eten om de verbranding op peil te houden, maar dat is feitelijk onjuist. Je metabolisme zal niet stilvallen door twee dagen te vasten.

 

Ik blijf erbij dat vasten voor de meeste mensen niet beter werkt dan een traditioneel dieet. Mijn ervaring is dat het bij de meesten zelfs slechter werkt, zeker op de lange termijn. Werkt het voor jou wel dan zou ik het vooral blijven doen. Als je het volhoudt is het namelijk inderdaad gezonder volgens veel studies. Minder belastend voor de organen dan de hele dag door eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...