Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eerste BOB test (Fjallraven Friluft Forest)


silver

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Mijn eerste posts bestonden uit vragen over de rugzak Fjallraven Friluft Forest. Na deze aangeschaft te hebben en gevuld te hebben met spullen ben ik vorige week er voor het eerst mee op uit geweest. Vanuit mijn werk teruggelopen naar huis, een kleine 15 km.

 

workout.png.b3d26c087591616756228f22d9045443.png

 

Om 18.30 begonnen met lopen. De eerste paar kilometer gingen voortreffelijk. Het was even zoeken naar de juiste afstelling van de rugzak. Zeker de heupband was even zoeken wat comfortabel was. Na een paar kilometer (10) begonnen mijn voeten zeer te doen. Nu loop ik op Timberlands en vraag me af of dat de ideale wandelschoenen zijn. In mijn werk ben ik gewend om continu in beweging te zijn. Het kan dus ook vermoeidheid zijn na al een dag in beweging te zijn geweest. De eerste kilometers heb ik tevens zonder heupband gelopen maar kwam erachter dat zo'n heupband toch wel verdomd lekker is. Het gewicht hing op mijn heupen en geen last meer van mijn schouders. Het enige nadeel was dat die heupband tegen mijn Mora aanschuurt (die aan mijn riem hangt). Misschien dat ik mijn heupband officieel iets te laag draag, als dat niet zo is dan is het gebruiken van allebei wat minder comfortabel. En uiteindelijk was ik om 21.15 thuis, zonder spierpijn.

 

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn aanschaf qua tas:

 

plus punten:

- sterke stof, ideaal dat het gewaxt is. Het miezerde buiten maar toen ik thuis kwam was de binnenkant nog droog.

- fijne heupband, die de juiste ondersteuning biedt

- raincover in een opvallende kleur.

min punten:

- beperkte capaciteit qua inhoud (35 liter)

 

Alhoewel dit natuurlijk persoonlijk is, ik ben in de mogelijkheid om de volgende spullen in mijn 35 liter tas te stoppen:

- 2x Sawyer Mini

- Varta zaklamp

- Nomad cape light slaapzak + extra lakenzak

- Poncho/tarp

- EHBO set

- Visset, Fire steel, lucifers

- Woodgasstove & pan

- SOG multitool

- Kleding set (ondergoed,broek,shirt, sokken)

- Muesli repen, blik soep, instant koffie

- Mora mes

- SOG tomahawk

 

Het totale gewicht van mijn BOB zit tussen de 8 en 9 kilo.

 

Volgende week ga ik nog een keer deze afstand lopen om te kijken of dat mijn voeten moeten wennen aan het lopen van langere afstanden aan één stuk, of dat ik toch wat aan mijn schoeisel zal moeten doen. Daarnaast zal ik mijn zelfgemaakte woodgas stove, firesteel uit te proberen om halverwege een kop koffie te drinken.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Netjes gewicht. Ik zie wel dat je een zomerslaapzak hebt. Hoe houdt deze zich als je onder een tarp in natte omstandigheden slaapt?

 

Goede wandelschoenen zijn een pré. Ik zou ook wat blaarpleisters in de EHBOset doen.

 

Eerlijk gezegd geen idee, heb hem een enkele keer gebruikt dit was toen inderdaad in de zomer. Nu moet ik wel zeggen dat ik het altijd enorm warm heb, zelfs als ik zit en niks doe dan zweet ik nog. Extreemtemperatuur van die slaapzak is +4 graden, nu hoopte ik met die satijnen lakenzak nog een 5 graden aan isolatie te winnen. Dit zal in de praktijk natuurlijk minder zijn. Voor het klimaat in Nederland leek mij dit warm genoeg. Tevens zit ik door de beperkte ruimte gebonden aan een kleine slaapzak. Eerst had ik er eentje van de dubbele afmetingen maar dan was er nog nauwelijks plaats voor kleding. Maar misschien is een field test beter om hem uit te proberen in een koude, natte omgeving.

 

Die pleisters gaan er komen, heb nu alleen gewone pleisters erin zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het totale gewicht zit rond de 9 kilo. Geen idee of dat dit veel of weinig is voor een BOB??

 

Als het voor jou met dit gewicht én deze spullen werkt, dan is 9kg toch goed? Ik zou zeker een paar keer een flinke field test doen met je spullen. Was er eigenlijk al vanuit gegaan dat je dat had gedaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het voor jou met dit gewicht én deze spullen werkt, dan is 9kg toch goed? Ik zou zeker een paar keer een flinke field test doen met je spullen. Was er eigenlijk al vanuit gegaan dat je dat had gedaan....

 

De spullen die in mijn tas zitten heb ik zeker meerdere malen gebruikt. Het is echter niet zo dat ik er dagelijks mee in mijn handen zit. Maar probeer toch wel meerdere keren per week er even mee bezig te zijn. De slaapzak heb ik alleen nog niet uitgeprobeerd bij natte, koude omstandigheden. Was dit jaar ook niet echt van toepassing. Of zou een nachtje in de diepvriezer kunnen gaan zitten :D -18.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@silver : Nette snelheid over 15KM. :)

 

Je kan eventueel ook een fleeceliner kopen of zelf maken uit een fleecedeken om je slaapzak warmer te maken, dit scheelt zeker 10 graden en weegt een paar ons. Afhankelijk van het jaargetijde stop je hem dan wel of niet in je BOB.

 

Zou zelf goede wandelschoenen kopen, Timberlands zijn toch meer voor de mooi gemaakt dan voor de functionaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@silver : Nette snelheid over 15KM. :)

 

Je kan eventueel ook een fleeceliner kopen of zelf maken uit een fleecedeken om je slaapzak warmer te maken, dit scheelt zeker 10 graden en weegt een paar ons. Afhankelijk van het jaargetijde stop je hem dan wel of niet in je BOB.

 

Zou zelf goede wandelschoenen kopen, Timberlands zijn toch meer voor de mooi gemaakt dan voor de functionaliteit.

 

Bedankt, onderweg ben ik nog een keer gestopt om wat te eten dus ben zeker tevreden. Wat betreft die Fleeceliner, dat ga ik is een keer uitproberen. Ben benieuwd of dat het veel isolatievermogen scheelt met die satijnen lakenzak.

 

Mijn Timberlands zijn denk ik meer gemaakt voor klauteren en lopen in zompig gebied dan het lopen van lange afstanden. Ik zal het nog een paar keer proberen of dat het niet aan mijn voeten ligt (krijg namelijk snel last van me voeten, ongeacht wat voor schoen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je dit gedaan en zoals je gemerkt heb ook een goede test.

 

Goede schoenen zijn inderdaad een must.

- Gortex of een ander soort membraam help je voeten droog en dus beter blaar vrij te houden.

- Ook de zool is erg belangrijk en een Vibram zool kan goed helpen en helemaal op harde ondergrond.

 

En sokken zijn misschien nog wel belangrijker, zorg voor goede wandel sokken, zelf heb ik hele goede ervaringen met Falke.

 

 

- En over het mes ja dat is een probleem wat je met bijna alle mes schedes hebt.

 

Het midden van de heupband hoort op je heup bot te zitten (

) en daardoor zit een mes heel vaak in de weg.

 

Zelf zorg ik er dus altijd voor dat bovenkant van het mes in de schede minstens 5 cm van de bovenkant van mijn riem af zit daardoor heb je er geen last van.

 

Je zou eventueel een dangler (https://www.google.nl/search?q=knife+sheath+dangler&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2YUXU9aMHaKBywOjhoH4Aw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=665#imgdii=_) kunnen toevoegen aan je mes schede om hem te laten zakken.

 

Of gebruik maken van een dropleg https://www.google.nl/search?q=knife+sheath+dangler&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2YUXU9aMHaKBywOjhoH4Aw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=665#q=knife+drop+leg&spell=1&tbm=isch&imgdii=_.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoenen zijn idd alles. Meindl, Hanwag of Lowa, meestal kom je op één van die drie merken uit, afhankelijk van welke je het beste past. Vibram zolen hebben die geen van alleen, omdat het patent verlopen is en ze hun eigen variant maken. 20+ jaar op Meindl gelopen, laatste keer zaten de Hanwags het beste (minste slip op de hiel).

 

Een mes op de heup heb ik altijd al een crime gevonden bij het lopen met rugzak, maar ook sluipen, klimmen en zelfs gaan zitten. :p

Ik draag hem graag horizontaal op de rug als ik geen rugzak om heb (ook mooi uit 't zicht in 't bos), anders gewoon in de rugzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@silver,

 

Ook ik heb Timberlands waar ik dagelijks op loop.

Premium uitvoering dus lekker warm en waterdicht.

 

Probleem van deze schoenen is het gebruik op natte gladde ondergrond.

Ik glibber alle kanten op.

Tijdens een bug out kies ik dan ook voor schoenen die deze taak wel met gemak aan kunnen.

De prijzen liggen gelijk dus dat maakt niet uit.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Schoenen zijn idd alles. Meindl, Hanwag of Lowa, meestal kom je op één van die drie merken uit, afhankelijk van welke je het beste past. Vibram zolen hebben die geen van alleen, omdat het patent verlopen is en ze hun eigen variant maken. 20+ jaar op Meindl gelopen, laatste keer zaten de Hanwags het beste (minste slip op de hiel).

 

Morgenmiddag ga ik kijken bij Bever of dat ze wat hebben wat beter past. Vanaf volgende week werk ik op een andere lokatie voor een maand plus/minus 25 km. Denk niet dat ik dat comfortabel ga lopen op m'n Timberlands. Ik ga in iedergeval opzoek naar een schoen uit categorie B/C. Je kan met bergschoenen wel op asfalt lopen maar met categorie A wandelschoenen niet zo comfortabel in de bergen :D.

 

Naast comfort vind ik gewicht denk ik ondergeschikt aan een schoen die 'hufter' proof is ben dus benieuwd naar de Meindl Perfect. Iemand ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgenmiddag ga ik kijken bij Bever of dat ze wat hebben wat beter past. Vanaf volgende week werk ik op een andere lokatie voor een maand plus/minus 25 km. Denk niet dat ik dat comfortabel ga lopen op m'n Timberlands. Ik ga in iedergeval opzoek naar een schoen uit categorie B/C. Je kan met bergschoenen wel op asfalt lopen maar met categorie A wandelschoenen niet zo comfortabel in de bergen :D.

 

Naast comfort vind ik gewicht denk ik ondergeschikt aan een schoen die 'hufter' proof is ben dus benieuwd naar de Meindl Perfect. Iemand ervaring mee?

 

Vroeger gehad. Erg lang mee gedaan, want hoe zwaarder de schoen des te langer hij meegaat. Gewoon passen en de best zittende/lopende nemen. Alleen afgaan op de specs of het merk werkt gewoon niet.

 

Als je met een rugzak loopt moet je helemaal geen cat. A nemen, maar juist zwaarder. B/C is een prima categorie, neem ik zelf ook meestal, bergen zie ik zelden.

 

Op dit moment draag ik al weer 15 maanden de Hanwag Tatra GTX, een cat. B schoen met wel weer vibram zool en Goretex laag.

De Meindl Perfect had dat niet, Goretex, maar ook daarmee kon ik wel een uur in een plas water gaan staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook timberlands. 2 paar nu, m'n oude schoenen heb ik al zo'n 20 jaar en m'n nieuwe ben ik nu aan het inlopen. Heb van de anwb site vorig jaar van die nopjes gekocht die je om je schoenen kunt doen in geval van ijzel. Ben eigenlijk benieuwd of dat ook beter werkt bij natte ondergronden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast comfort vind ik gewicht denk ik ondergeschikt aan een schoen die 'hufter' proof is ben dus benieuwd naar de Meindl Perfect. Iemand ervaring mee?

 

De Meindl Perfect is perfect voor in de bergen. De tank onder de bergschoenen.

Super stevig, (beperkt) stijgijzer bestendig. Mits goed ingevet waterdicht.

Geweldige schoen maar voor NL gewoon te zwaar.

Vrijwel geen demping in de zool, stug leer, niet aan te raden op asfalt.

Ik heb aan zo'n trip met bepakking in Nederland een peesontsteking overgehouden, wat ik deels wijt aan de schoenen.

In de bergen blijft het mijn favoriet, maar in NL loop ik liever op een paar Meindl Island Pro's.

Voor jouw doel zou ik toch voor een iets lichtere B of B/C schoen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs B of B/C is al veel te stug voor Nederland of in de Ardennen, zie ook: bever wandelschoenenhulp

 

Zolang je geen problemen met je enkels hebt zijn A/B schoenen perfect, met of zonder rugzak

 

 

Ik wandel graag in wat ruigere gebieden als ik op vakantie ben. En om nou twee paar verschillende schoenen daarvoor aan te schaffen om op vakantie te lopen en het asfalt hier vind ik een beetje overdreven. Maar ik neem het in overweging..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Na het regelmatig gebruiken bij wandelen is wel gebleken dat de Fjallraven een goede investering is geweest. Het is een fijne rugzak. Ik overweeg op dit moment om een Fjallraven Helags of Maxpedition Condor aan te schaffen als INCH/BOB. De 35 liter Friluft is voor in de zomer prima echter wanneer ik er een 'grotere' winter slaapzak in wil doen neemt dit erg veel ruimte in en is er weinig plaats meer voor kleding, laatstaan winter kleding. Met de mogelijkheden bij de Maxpedition of Helags hoop ik dan meer spullen aan de buitenzijde te kunnen bevestigen. Niet mijn favoriet.. maar misschien is het een kwestie van wennen.

 

Zijn er mensen met ervaringen met één van de tassen? Vooral over de Helags kan ik weinig vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst eens bezig geweest met het gebruiken van de poncho als tarp. Deze heb ik aangeschaft bij de Prepshop. Als poncho functioneert hij prima.

Echter als tarp met daaronder een hangmat van DD Hammocks is hij te een 30 cm te klein (zie foto). Als het zou gaan regenen word je vanzelf wakker in een waterbed.

Daarnaast zou het fijn geweest zijn als Mil-Tec aan de binnenzijde van de poncho een aantal lusjes (in de lengterichting) had gemaakt zodat het spannen tussen twee bomen eenvoudiger gaat en je een driehoeksconstructie kan creëren. Misschien dat een tarp van DD Hammock een betere oplossing is.

 

Tarp.jpg.b096a7f476f97f69d6b2ddee983cbbf6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst eens bezig geweest met het gebruiken van de poncho als tarp. Deze heb ik aangeschaft bij de Prepshop. Als poncho functioneert hij prima.

Echter als tarp met daaronder een hangmat van DD Hammocks is hij te een 30 cm te klein (zie foto). Als het zou gaan regenen word je vanzelf wakker in een waterbed.

Daarnaast zou het fijn geweest zijn als Mil-Tec aan de binnenzijde van de poncho een aantal lusjes (in de lengterichting) had gemaakt zodat het spannen tussen twee bomen eenvoudiger gaat en je een driehoeksconstructie kan creëren. Misschien dat een tarp van DD Hammock een betere oplossing is.

 

[ATTACH=CONFIG]11215[/ATTACH]

Als ik zo je set up bekijk, heb je je poncho/tarp veel te recht omhoog gespannen.

Een schuinere hoek zou al meer profijt opleveren.

Tevens zou ik eerder voor deze set up gaan:

[ATTACH=CONFIG]11222[/ATTACH]

 

De poncho als tarp is ideaal te gebruiken, oefen maar en je zult zien ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...