Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf een simpel waterfilter maken van een tak (wetenschappelijk onderzocht, dus waar)


Lekker

Aanbevolen berichten

Geen waterfilter?

Wel dorst?

Wel een slangetje en een slangklem?

 

Dan heb ik hier de oplossing, wetenschappers hebben een waterfilter gemaakt met een tak als filter, en dit schijnt super te filtreren!

Lees: http://web.mit.edu/newsoffice/2014/need-a-water-filter-peel-a-tree-branch-0226.html

Weegt veel minder als welk ander waterfilter.

 

1979354_770031633017850_896378606_o.jpg.cd6de41f74ba8170b8aa87badc89175c.jpg

 

Je kan "maar" 4 liter dag per filteren, maar dan kun je altijd nog meerdere filters plaatsen/maken om aan genoeg drinkwater te komen. En zelf 99% van de E=Coli bacterie wordt er uit gefilterd.

Wel verse takken en geen uitdroogde takken gebruiken.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Harmen Stap, wel even lezen voor je gereageerd... 4 liter per dag,

@vheeswijk, nee, vond ik ook vreemd (of heb het niet goed gelezen), wel dat het geen droog hout moet zijn.

Neem je wilg of berk, altijd goed en overal voor handen.

 

Het lijkt mij niet makkelijk zuigen door de tak heen, of vergis ik me?

Of anders:

Als je het water via het rietje naar beneden moet laten sijpelen en het water dan moet opvangen. Hoe lang duurt het voor je die 4 liter water hebt (is ook wat @Harmen Stap bedoelt denk ik)?

 

In ieder geval mis ik nog duidelijke instructie video's te samen met wetenschappelijke testuitslagen.

Zou wel mooi zijn als het echt werkt, twijfels hou ik tot nu toe wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze spreken wel over een bepaald soort hout. Pine tree. Kon niet vinden waarom ze die kozen, behalve dat ie wereldwijd voorkomt. En je moet wel onder druk werken om t water eruit te krijgen. Maar wat een gaaf idee om zo water te zuiveren. Iemand al n idee hoe dit te vertalen in een gebruiksvoorwerp met een zuiger erop ofzo. Ik zat te denken aan een fietspomp

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0089934

 

 

Dit zijn de wetenschappelijke bevindingen. Echt uitgebreid.

 

Ik ga het gewoon testen.

Nogal revolutionair, IMO. :)

 

Capaciteit lijkt me een probleem en je moet ook zorgen dat de slang ECHT goed aansluit anders heb je onmerkbaar toch bacteriën in je water.

Voor de rest kan ik me prima voorstellen dat het werkt, 'k heb me vaker door planten laten verbazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze spreken wel over een bepaald soort hout. Pine tree. Kon niet vinden waarom ze die kozen, behalve dat ie wereldwijd voorkomt. En je moet wel onder druk werken om t water eruit te krijgen. Maar wat een gaaf idee om zo water te zuiveren. Iemand al n idee hoe dit te vertalen in een gebruiksvoorwerp met een zuiger erop ofzo. Ik zat te denken aan een fietspomp

 

 

wat dacht je van zoiets?

 

petfles als buffer

in de dop zitten twee fiets ventielen 1 voor aanvoer druk via fietspomp en 1 voor afvoer water naar het filter

in de petfles zit een Aquariumslang 9/12 mm tot bijna aan de bodem gekoppeld aan 1 van de ventielen (pompfles principe)

aan de buitenkant van de dop ook een Aquariumslang 9/12 mm waar je jou filter maakt had je zoiets in de gedachten?

 

[ATTACH=CONFIG]8684[/ATTACH]

 

hamster

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat dacht je van zoiets?

 

petfles als buffer

in de dop zitten twee fiets ventielen 1 voor aanvoer druk via fietspomp en 1 voor afvoer water naar het filter

in de petfles zit een Aquariumslang 9/12 mm tot bijna aan de bodem gekoppeld aan 1 van de ventielen (pompfles principe)

aan de buitenkant van de dop ook een Aquariumslang 9/12 mm waar je jou filter maakt had je zoiets in de gedachten?

 

[ATTACH=CONFIG]8684[/ATTACH]

 

hamster

@hamster : Ik wilde de bijlage zien, maar de link werkte niet. :( Ik ben zéér benieuwd. !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ga hem ook niet bouwen, daarvoor heb ik teveel vertrouwen in mezelf:D om te weten dat dit werkt het was ook meer voor @Nano bedoeld hij had een vraag /een flauw idee om het middels een fiets pomp te doen ik heb alleen het idee uitgewerkt voor hem

 

@hamster ziet er goed doordacht uit.

Wat ik me wel afvraag is hoe snel het water door het hout loopt en of in de praktijk de pomp daar middels druk niet op vastloopt.

Ben je al begonnen met bouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig om zo water te kunnen filteren. Lijkt me gaaf om hier eens mee te experimenteren (ik maak gebruik van een zelfgebouwd waterfilter als ik eens wat langer buiten bivakkeer: http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/08/zelfgemaakt-waterfilter-van-reuzenberenklauw.html).

 

White pine werd gebruikt als medium. Dat is geen spar, zoals eerder werd aangehaald, maar een den. Wetenschappelijke naam: Pinus strobus. Deze soort is in NL sporadisch aangeplant voor de bosbouw en komt als sierboom voor in tuinen en parken. Misschien dat grove den ook werkt als medium. Grove den komt veel voor, vooral op de hoge, droge zandgronden.

 

Misschien dat hars een rol speelt in dit filter. Dennen (Pinus) en ook sparren (Picea, Tsuga, Abies, Pseudotsuga) hebben hars. Van hars is bekend dat het desinfecterend is. In hoeverre hars in xyleem weefsel voorkomt is mij niet bekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...