Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke radio moeten we opnemen in de Prepshop?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

In de prepshop verkochten we afgelopen jaar de Eton Scorpion radio. Echter onze leverancier stopt met de verkoop van deze kleine wondertjes en we willen graag een topper van een radio terug in de prepshop.

 

Jeroen @Simurgh heeft all flink verder gekeken maar we komen er niet uit. En dan weten jullie wel weer wat Mr.Gold doet, die vraagt het gewoon aan de community en dan komt het altijd goed.

 

Shoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 113
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zelf ben ik erg tevreden over deze Lynx radio, deze heeft ook een zaklamp die je eventueel in nood kunt gebruiken, een 3 led zaklamp geeft wel wat meer licht dan deze radio maar je kunt er nog steeds behoorlijk wat mee zien. Vooral het lage gewicht (305 gram) vind ik zelf wel prettig zodat je tas niet zo zwaar wordt.

 

lynx_radio_opwindbaar.jpg.05d167c70bca4144082d33268f42b891.jpg

http://www.ecostore.nl/powerplus-lynx-radio-opwindbaar.html

even voor het gemak de specificaties van internet op een rijtje:

De Powerplus Lynx is een zeer compacte radio en zaklamp in èèn. Of u nu in de tuin, op het zwembad of op de camping bent, met deze radio heeft u altijd muziek en licht bij de hand zonder dat er batterijen nodig zijn!

 

Het enige wat u hoeft te doen is de radio in de zon te leggen of aan de hendel te draaien en de radio laadt zichzelf op. De zaklamp heeft 3 energie zuinige LED-lampjes met een zeer lange levensduur en die zorgen voor een felle lichtbundel.

 

De Lynx maakt gebruik van een zonnepaneel en een 3 fase generator voor het efficiënt opladen van de ingebouwde 300 mAh 3,6V Ni-Mh batterij. De Lynx kan ook opgeladen worden door middel van de computer met de bijgeleverde USB kabel of door middel van het stopcontact met de optionele AC lader.

Ideaal om altijd binnen handbereik te hebben, in de meterkast, in de auto, tijdens het kamperen, en ook absoluut onmisbaar in een noodpakket.

 

Roteren voor het opwekken van energie of gewoon in de zon leggen. U heeft geen batterijen meer nodig.

 

1 minuut roteren geeft: 18-27 minuten muziek of 27-36 minuten licht.

1 uur laden in de zon geeft: 20-30 minuten muziek of 23-32 minuten licht.

Indien volledig opgeladen door middel van de zon in 35-43 uur.

Indien volledig opgeladen goed voor 7-9 uur luisterplezier.

Indien volledig geladen goed voor 4-6 uur licht.

 

Led-indicatie voor efficiënt laden.

Mogelijkheid voor het opladen van een mobiele telefoon. Bij de Lynx wordt een standaard Nokia laadsnoer geleverd.

Krachtige 3 led zaklamp.

Digitale displayband en frequentie.

Digitale klok, alarm en timer functie.

Gewicht: 460 gram (incl verpakking) 305 gram (zonder verpakking)

Afmetingen: 15.0x7.2x5.6

Nederlandse gebruiksaanwijzing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lynx ziet er goed uit.

Jammer dat je dit soort app. altijd in zijn geheel in de zon moet leggen, dat is nooit goed voor het plastic, electronika enz...

Maar goed ik ken maar heel weinig app. met een los zonnepaneel dus dat vergeeft ik ze.....

 

Grt,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een oplaadbare zwengelradio als je oplaadbare batterijen hebt? Nadeel van die opwinddingen vind ik de levensduur van de ingebouwde batterij. Als ze zo een model ontwikkelen met verwisselbare oplaadbare AA(A) batterijen is het een ander verhaal. maar dan nog heb ik nog liever een batterijoplader met een zwengel(idee voor de prepshop?) en dan losse batterijen voor de verschillende apparaten(radio, GPS, hoofdlamp, zaklamp, allemaal op verwisselbare oplaadbare AA

, en dan een zonnepaneeltje en zwengel om de oplader op aan te sluiten)

 

Grundig had altijd goede wereldontvangers, ik heb nu al meer dan 25 jaar de voorganger van de yachtboy 10, niet alleen goede ontvangst, maar vooral ook een degelijk en betrouwbaar apparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radio met FM en Middengolf.

Misschien kortegolf? Andere band?

 

Oplaadbaar met zwengel.

Verwisselbare accu (LiIon/NiMH batterij?)

Zonnepaneel alleen als daarmee laden in onze streken vlotter gaat dan handladen en de prijs overzichtelijk is.

Liever combineren met los groter paneel dat USB uitgang heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook niet zo'n voorstander van een oplaadbare zwengelradio, heb er 1 gehad weliswaar van de Lidl maar na een jaar of 4 is de accu wel op.

Toch elke 4 maand opgeladen met de slinger. Dan hou je een lompe dikke radio over. Is op de rommelmarkt beland.

 

Heb nu een Sangean ATS-505 maar zit toch (te) veel digitale mogelijkheden op en mis de extra antenne die wel bij de Sangean Pakket-505 zit. Dus ook met lichtnet adapter en extra antenne. Maar dan zit je al op 100 euro.

 

Mijn ervaring is dat de meeste simpele wereldontvanger dus afstemming met draaiknop het meest praktische is. Kan ook door iedereen gebruikt worden.

 

En geen display die stuk kan gaan, maar gewoon een analoge draai afstemming.

 

De beste kwaliteit is gewoon deze Sony ICF-SW11S voor ongeveer 50 euro

 

Maar de Grundig Yacht Boy 10 is ook niet slecht, vanaf 43 euro. met beschermhoes.

Met twee nieuwe alkaline batterijen is met gemak tachtig uur radio luisteren te halen.

 

 

 

En als low budget is de Sangean SG-622 ook goed, vanaf 30 euro.

 

Mijn ervaring is dat de digitale radio's met display in een stres situatie te ingewikkeld zijn en ook met handschoenen aan erg lastig te bedienen, dan is er behoefte aan eenvoud. Kun je door iedereen laten bedienen.

 

Mijn ervaring is dat de duurdere meer voor gebruik zijn op je vaste locatie waar je rustig kunt zoeken en luisteren. Zoals mijn Sangean ATS-505.

 

En voor onderweg een kleine compacte radio die simpel te bedienen is zoals de Grundig WR 5401 ook mooi voor in je BOB

 

Dus mijn favoriet voor allround gebruik is de Grundig WR 5401 ook nog mooi zuinig en met een setje AA batterijen kun je jaren vooruit.

En gezien de levensduur van oude Grundig radio's zal deze het ook enkele tiental jaren moeten doen, maar dan geen batterijen er in doen die kunnen lekken, de goedkope dingen zoals de Kodak batterijen van de Blokker.

 

Dus deze Grundig WR 5401 zou ik zeker in het assortiment doen en eventueel de meer luxe en met extra antenne de Sangean Pakket-505.

 

Nog wat reviews van de Grundig WR 5401 (Grundig Yacht boy10)

http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/346068/grundig-grundig-wr-5401-wereldontvanger-wereldontvanger-transistorradio-kortegolf-middengolf-langegolf-fm-zilver-reviews/reviews.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Alle apparaten die opwindbaar zijn of op zonnecellen laden hebben meestal een hele kleine accu die idd na een paar jaar de geest geeft en meestal alleen met soldeerwerk te vervangen is.

 

Eentje die batterijen slikt heeft gewoon een langere levensduur, een zo zuinig mogelijke is dan de beste keus. Ipv de speaker te gebruiken een goedkoop setje oortjes erbij scheelt weer batterij verbruik.

Zelf heb ik een oudje van +/- dertig jaar oud (multiband ontvanger, KW, LW, AM, FM) en die doet het nog prima. Modernere zullen waarschijnlijk langer kunnen doen op een set batterijen, maar ik hou niet zo van die digitale ontvangers omdat je daar niets aan kunt repareren, terwijl ik zo'n oudje nog wel begrijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iets op AA penlights in iedergeval, dat zijn simpelweg de meest gebruikte batterijen dat is vanuit prepperogen wel belangrijk

simpel AM/FM is genoeg

geen gekke rare banden of modulaties dr op waarvoor je verstand van zaken moet hebben om er geluid uit te krijgen op het gewenste moment

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een radio is neem ik aan voor het 'nu'? Na een SHTF verwacht ik toch vrij snel geen enkele radiozender meer in de lucht. Ik zou in de prepshop veel liever een goede portofoon set (of hoe je dat ook noemt) zien voor communicatie onderling.

 

niet iedere SHTF is globaal, ik zit dit nu wel leuk op internet te typen, maar normaal gesproken onderweg is mijn hoofd infobron toch echt de radio

ik geef liever tv en internet op dan de radio

maar goed ik ben redelijk radiofiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, waar moet de radio aan voldoen?

 

Even een paar suggesties

Waterdicht

AA batterijen (gemakkelijk te verkrijgen en ook oplaadbaar)

Banden SW LW AM en mogelijk FM (voor de muziek:cool:)

Klein (portable) zoals de Grundig Yahtboy maar niet te klein

Goed te tunen, fijnafstemming voor de SW

 

 

Een K-PO WR 2100 KLIK lijkt me wel een leuk ding al is ie niet waterdicht... (pakt meteen de 27mHz mee) en is uitbreidbaar met een aparte unit voor SSB KLIK

 

Naschrift, zonet besloten deze aan te schaffen.. wordt vervolgd..

Vooral de mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten en de "wide - narrow" switch (voor het afstemmen samen met de grote afstemknop gaven voor mij de doorslag... (meegeleverd wordt ook een draadantenne)

Hij komt naast mijn Panasonic (grote) wereldontvanger in gebruik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf hebben we de Gelert solar power radio, mocht iemand het idee hebben om deze ook aan te schaffen dan kan ik het alleen maar afraden, bereik en geluid zijn behoorlijk slecht en hoewel de zwengel goed werkt is dit niet echt van toepassing op de zonnecel. Op vakantie meegenomen en 4 uur pal in de zon gezet en daarna speelde deze radio nog geen 10 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, waar moet de radio aan voldoen?

 

Even een paar suggesties

Waterdicht

AA batterijen (gemakkelijk te verkrijgen en ook oplaadbaar)

Banden SW LW AM en mogelijk FM (voor de muziek:cool:)

Klein (portable) zoals de Grundig Yahtboy maar niet te klein

Goed te tunen, fijnafstemming voor de SW

 

 

Een K-PO WR 2100 KLIK lijkt me wel een leuk ding al is ie niet waterdicht... (pakt meteen de 27mHz mee) en is uitbreidbaar met een aparte unit voor SSB KLIK

 

Naschrift, zonet besloten deze aan te schaffen.. wordt vervolgd..

Vooral de mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten en de "wide - narrow" switch (voor het afstemmen samen met de grote afstemknop gaven voor mij de doorslag... (meegeleverd wordt ook een draadantenne)

Hij komt naast mijn Panasonic (grote) wereldontvanger in gebruik...

 

Goede keus bij BOL.COM toch 5 euro duurder

http://www.bol.com/nl/p/k-po-wr-2100/9200000010135018/

 

En hier een mooie beschrijving

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepaneeltje hoeft van mij dan weer niet perse. Liever een opwind armpje. Batterijen laden doe ik bij bug out via paneel. Wat is rendement van zo een radio paneeltje eigenlijk? Spatwater dicht zou mooi zijn. Je hebt er van Eton rodekruis uit de vs een aantal: http://www.shopetoncorp.com/products/american_red_cross_products , Ook te koop in NL of Dld.

 

Ik heb nu de Sony icf-sw7600gr. Redelijk klein en werkt super. Niet zo robuust helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Alle apparaten die opwindbaar zijn of op zonnecellen laden hebben meestal een hele kleine accu die idd na een paar jaar de geest geeft en meestal alleen met soldeerwerk te vervangen is.

 

Eentje die batterijen slikt heeft gewoon een langere levensduur, een zo zuinig mogelijke is dan de beste keus. Ipv de speaker te gebruiken een goedkoop setje oortjes erbij scheelt weer batterij verbruik.

Zelf heb ik een oudje van +/- dertig jaar oud (multiband ontvanger, KW, LW, AM, FM) en die doet het nog prima. Modernere zullen waarschijnlijk langer kunnen doen op een set batterijen, maar ik hou niet zo van die digitale ontvangers omdat je daar niets aan kunt repareren, terwijl ik zo'n oudje nog wel begrijp.

 

@Raycoupe

 

Hoe lang gaat z'n radio mee qua accuduur? Want batterijen kunnen toch moeilijk te verkrijgen zijn in geval van nood..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepaneeltje hoeft van mij dan weer niet perse. Liever een opwind armpje. Batterijen laden doe ik bij bug out via paneel. Spatwater dicht zou mooi zijn. Je hebt er van Eton rodekruis uit de vs een aantal: http://www.shopetoncorp.com/products/american_red_cross_products , Ook te koop in NL of Dld.

 

Ik heb nu de Sony icf-sw7600gr. Redelijk klein en werkt super. Niet zo robuust helaas.

 

Dankje, ik ga even kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een Muse gekocht bij Conrad.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/352393/Muse-MH-07-DS-wereldontvanger-met-eigen-energievoorziening-zwart?queryFromSuggest=true

 

Doet het goed alleen radio 1 is niet/moeilijk te ontvangen. Waarom ben ik nog niet achter. Er zit een lamp op, een goed alarmgeluid (handig ipv een fluitje) en een rode lamp. Hij laadt op met een zonnepaneel of batterijen of je windt hem op. Ook kun je je mobiel er mee opladen maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Hij kost nog geen 30 euro en voor dat bedrag is het een handig ding voor erbij. Ook is hij klein en licht genoeg om mee te nemen.

Ik zocht een radio voor nood niet voor de muziek. Het lijkt mij dat als Nederland in oproer is dat juist een radio het nog zal doen.

 

Wel wil ik er nog één bij. Eén die wel radio 1 kan ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Hoe lang gaat z'n radio mee qua accuduur? Want batterijen kunnen toch moeilijk te verkrijgen zijn in geval van nood..

 

Geen idee, @Tom zegt een jaar of vier en ik weet alleen dat fabrikanten er meestal niet meer dan 2 jaar garantie op durven geven.

Ook moet je ze af en toe opwinden/laden, want als je ze een jaar in de kast legt zijn ze helemaal zo dood.

Ik heb diverse opwindlampjes en zorg dat ze elke maand gebruikt en opgeladen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik van mening dat een radio met ingebouwde accu niet wenselijk is.

Als je oplaadbaar wilt zijn, kies dan voor oplaadbare AA batterijen.. scheelt een heel stuk of je de radio moet demonteren om een non standaard accu eruit te slopen of dat je er nieuwe (goede) AA accu's in plaatst via het batterijluikje... (nog los van de verkrijgbaarheid van zo'n accu... )

 

Let op, voor een producent (van radio's) is de accu een kostenpost die zo laag mogelijk moet worden gehouden; dus plaatsen ze er niet de beste kwaliteit in. Dat kun je wel met je eigen AA accu's...

Dit nog los van de capaciteit van een ingebouwde accu; wel een issue om te weten, want dat bepaalt grotendeels je luistertijd... (of zwengeltijd)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Muse zit dus een ingebouwde accu in (Ni-MH) en er kunnen drie kleine (aaa) batterijen in.

Ook heb ik hem altijd op het hout van het raam staan waardoor hij continu oplaadt via het zonnepaneel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft me bezig houden....

 

Een ideale prepperradio.....

 

Eigenlijk denk ik dan bv aan een 27mc radio, al vaak genoeg voorbij gekomen...

Maar nog veel liever aan een multibander, helaas is gebruik alleen toegestaan met HAM vergunning zoals deze:

http://www.rtsteleshop.nl/a-30261017/mobilofoons/kg-uv950p-quadbander/

Daar komt dan ook nog een quadband antenne bij van vaak boven de 100 euro en dus meteen ook redelijk veel geld...

 

De ultime radio is natuurlijk iets dat alle amateurbanden afdekt ( en dus ook weer vergunnings verplicht is) dus zoiets:

http://www.hamradioshop.nl/index.php?route=product/product&path=114_115&product_id=182

Daar komt dan nog een antenne van zo'n 500 euro bij....

 

En dan nog kun je niet de gewone commerciele banden ontvangen die een simpel wereldontvangertje wel weer heeft....

 

En naast zo'n grote bak wil je als prepper naturlijk een paar porto's hebben.

En die zijn er ook helaas weer in een tiental frequentie gebieden te vinden waarvan de;27mc, de 2 meter band, de 70cm, de PMR en de LPD (steeds vaker in een toestel) de bekendste zijn.

http://www.rtsteleshop.nl/a-26656862/voordeelpakketten/kg-uv6d-mobiel-pakket-met-progr-kabel/

Of

http://www.portofoondiscounter.nl/webshop/vergunningsvrije-portofoons/babyfoonsets/detail/474/babyfoon--portofoonset-midland-g7-xt-.html

Of

http://www.portofoonwinkel.nl/motorola-tlkr-t80-extreme-portofoons-met-transparante-oortjes/pid=29097

 

Op die sites vind je nog veel meer setjes...

 

Jammer dus dat er weer geen echte standaard is, je al snel een vergunning moet hebben en het snel veel geld kost..

 

Een mooie ontvanger is natuurlijk wel de eerste stap, maar waarschijnlijk niet de laatste :cool:

 

Naast de genoemde ontvangers in de vorige posts, zou ik op een scanner willen wijzen, voor mobiel gebruik zoiets:

http://www.dile.nl/scanners-mobiel-alinco-dj-x3-700k-p-305.html?osCsid=bfgqketp32jqqc6vhkt5a18j45

Of zoiets:

http://www.dile.nl/scanners-mobiel-bearcat-3500xlt-p-289.html

 

Een basis scanner:

http://www.dile.nl/scanners-basis-uniden-bearcat-355clt-p-895.html

Tot zoiets

http://www.scanman.nl/N_frame.html?http://www.scanman.nl/

Met als top ( het kan nog veel gekker):

http://www.hamradio.co.uk/receivers-aor-receivers/aor/aor-ar-6000-pd-5438.php

 

Maar helaas heb je voor een scanner weer wat technisch inzicht nodig om de juiste frequenties te programmeren en dus niet voor iedereen...

 

Bijna alles is uit de lucht te plukken, tot aan weerkaarten die de satelieten naar de aarde zenden....

Maar kost dat veel geld en kennis om voor elkaar te krijgen.

Voor een normale prepper (en dus de shop?) zal het dus een wereldontvanger met mischien een simpele tranciever worden of porto's.

Voor een groep of amateurzender komen de andere apparaten in zicht...

 

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...