Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gevolgen oorlog Oekraine voor Nederland?

contact combat
 Share

Recommended Posts

Ik zie het hele gedoe als een tactische zet van Poetin.

Had hij niets gedaan dan was hij wellicht z'n basis in de Zwarte zee kwijtgeraakt. Nu kan hij, na wat aandringen en voorwaarden stellen, de boel weer intrekken en is er de eerste twee decennia geen gezeur over die basis en de positie van de aldaar levende russen. Hij weet dat Oekraine niet veel anders kan dan onderhandelen en concessies doen aan Rusland.

Wel nog maar liefst 8 liter lampenolie ingeslagen. ;)

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 109
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ach, Europa buigt straks deemoedig het hoofd voor dat russische leger. De enige taal die Poetin begrijpt is die van een militaire strateeg. De enige vraag die wij ons moeten stellen is : 'Hoeveel soldaten , vliegtuigen en tanks kunnen wij tegenover dat leger plaatsen om te zorgen dat Rusland zich terugplooit. Het antwoord is ontnuchterend eenvoudig : GEEN. Dit betekent de facto dat Europa niets in de pap te brokken heeft. Onze defensie werd wegbezuinigd, we hebben geen manschappen, geen materieel en geen budget. Het enige wat Moskow moet doen om ons op de knieën te krijgen is de gas- en olieleveringen stopzetten en de export van graangewassen stilleggen. Zonder dat er één kogel afgeschoten wordt verliest Europa. En onze Amerikaanse beschermer ? Handelt die in ons belang of in zijn eigen belang. De verhoudingen in de wereld worden stilaan duidelijk. Rusland en China steunen elkaar, de VS zal zich moeten terugplooien en Europa kan geen enkele druk aan. Een periode van nog eens ruim 60 jaar vreden, dat zit er volgens mij niet meer in. Tenzij we vrijwillig Russisch gaan leren.

Link naar reactie

Beetje zijpad, want niet over oorlogsdreiging - wel over Oekraine, economie en de prominente Nederlandse rol in de kleptocratie.

Column van Ewald Engelen: "Janoekovitsj - dat zijn we zelf."

Ik heb slecht nieuws voor iedere Nederlander die via de spiegel van Slavisch primitivisme denkt te kunnen baden in het licht van eigen voortreffelijkheid. Nederland is namelijk zwaar medeplichtig aan de plebejische diefstal die oligarchen als Janoekovitsj sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie op grote schaal hebben kunnen plegen.

http://www.groene.nl/artikel/smakeloos

Edit: dit gaat dus over de 3 miljard die Nederlandse zakelijke dienstverleners jaarlijks binnenharken met brievenbusmaatschappijen en Dutch sandwiches.

Mod: verplaatst.

• Leuk 1
Link naar reactie

Sorrie, hier "Ik heb slecht nieuws voor iedere Nederlander die via de spiegel van Slavisch primitivisme denkt te kunnen baden in het licht van eigen voortreffelijkheid" haakte ik af :p

K a n s

Jammer, want het op columnistentoon geschreven stukje heeft weldegelijk wat te bieden (al weten wij dat natuurlijk al lang):

Zo heeft het kunnen gebeuren dat Nederland de grootste buitenlandse ‘investeerder’ in Oekraïne is – en ‘investeerder’ staat met opzet tussen ironiserende haakjes. Want met investeringen in klassieke zin heeft het allemaal niets te maken. De miljarden die via Nederland naar Oekraïne stromen zijn namelijk voor pakweg 95 procent zogeheten round trip-gelden. Dat wil zeggen: geld dat kleptocraten in Oekraïne zelf hebben afgeroomd, dat om fiscale redenen tijdelijk in Nederland wordt gestald om vervolgens, onder de bescherming van het Nederlandse investeringsverdrag met Oekraïne, weer in het thuisland te worden geïnvesteerd, veelal in onroerend goed, een nieuwe datsja of reeds bestaande ondernemingen.

cc @leidseprepper

mod: verplaatst

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik denk dat wij allemaal rekening moeten houden met het feit van geen gas, export granen etc...

het aanschaffen van een hout kachel en hout is geen slecht idee, en natuurlijk lampenolie is ook erg handig.

zelf momenteel wel druk bezig een flinke uitbreiding te doen in de voorraadkast en voorraden.

je weet het nooit wanneer maar het kan vannacht al mis zijn...

Link naar reactie

Als tstfh en de EU en VS pakken de BEER aan zal dat voor de militaire pygmee zijnde de EU een enorme ass kicking krijgen. Dat heeft uiteraard verregaande en desasteruze gevolgen voor alle EU landen. Dat Rusland niet te veroveren valt lijkt me duidelijk. Geschiedenisboeken staan vol met verhalen van overheersers die Rusland toe wilde voegen aan hun overwinningen en elke keer mislukte het. En vandaag kunnen we lezen dat blufpoker ook niet werkt want de sancties die zouden worden afgekondigd om Rusland in de pas te krijgen worden keihard beantwoord met sancties tegen de EU en VS.

Wel moet ik melden dat mijn preppershart sinds het losbreken van deze crisis weer keihard klopt en ik uitgaven die ik eerder voor een wat langere termijn gepland had naar voren heb gehaald.

Link naar reactie

Wel moet ik melden dat mijn preppershart sinds het losbreken van deze crisis weer keihard klopt en ik uitgaven die ik eerder voor een wat langere termijn gepland had naar voren heb gehaald.

Precies ook mijn idee; heb gisteravond toch nog maar even een aantal dingetjes bij noodvoorraad.nl besteld. Mocht dit alles aflopen met een sisser (wat ik toch echt wel hoop, maar gezien de situatie steeds grotere vraagtekens bij zet) kan het ook niet verkeerd zijn om voor wat voor situatie dan ook wat meer preps in huis te hebben dan mijn omgeving hier heeft.

Link naar reactie

Ach, Europa buigt straks deemoedig het hoofd voor dat russische leger. De enige taal die Poetin begrijpt is die van een militaire strateeg. De enige vraag die wij ons moeten stellen is : 'Hoeveel soldaten , vliegtuigen en tanks kunnen wij tegenover dat leger plaatsen om te zorgen dat Rusland zich terugplooit. Het antwoord is ontnuchterend eenvoudig : GEEN. Dit betekent de facto dat Europa niets in de pap te brokken heeft. Onze defensie werd wegbezuinigd, we hebben geen manschappen, geen materieel en geen budget. Het enige wat Moskow moet doen om ons op de knieën te krijgen is de gas- en olieleveringen stopzetten en de export van graangewassen stilleggen. Zonder dat er één kogel afgeschoten wordt verliest Europa. En onze Amerikaanse beschermer ? Handelt die in ons belang of in zijn eigen belang. De verhoudingen in de wereld worden stilaan duidelijk. Rusland en China steunen elkaar, de VS zal zich moeten terugplooien en Europa kan geen enkele druk aan. Een periode van nog eens ruim 60 jaar vreden, dat zit er volgens mij niet meer in. Tenzij we vrijwillig Russisch gaan leren.

почему бы вам не изучать русский язык? :)

Link naar reactie

In eerste instantie denk ik dat de gevolgen voor europa best mee vallen, zolang wij, het westen, daar niet de boel escalleren.

Mocht amerika/europa economische sancties gaan opleggen dan is het grootste risico voor europa het direct stil leggen van de gastoevoer door Rusland.

Dit zou voor Nederland best nog wel een 'positief' kunnen uitpakken.

Goed het aardbevingsrisico in groningen zal wat toenemen, maar als de prijs van gas gaat stijgen dan mag er van mij best meer gepompt worden in groningen......

Als we die extra inkomsten dan ook nog een goed gaan investeren, en indien nodig schade door aardbevingen compenseren, ipv gaten te blijven dichten, dan zie ik nog zelfs een klein lichtpuntje....

K a n s

Link naar reactie

In de Waddenzee zit nog meer dan genoeg brandstof.

Gaan we bij SHTF kiezen voor zeehondjes of voor energie?

Ik weet het wel, en ben natuurlijk een botte hork als ik zeg dat bontjes van zeehonden ook lekker warm zijn.....:p

(Gaat ondertussen per G wat extra brandstof inslaan....)

Link naar reactie

О идти ебать твою мать все еще вкусный. Я узнаю, что это, если меня это устраивает.;)

@Scratch @rumble

Oei, oei, zo negatief. Ik weet in ieder geval, ik ben verschilende keren in Rusland geweest, en ik vond het daar zeker niet slechter als in Europa. In tegendeel, ik heb daar om vier s nachts over het rode plein gelopen, en ik voel de me daar veiliger dan dat ik hier om vier s nachts over de grote markt van Antwerpen zou lopen.

En altijd en overal zeer gastvrij ontvangen, is hier ook wel anders.

En toch is hier iedereen zo tegen Rusland, ik vind de hypocrisie van de Europese Unie geen haar beter. Laat staan deze van de imperialistische USA.

Maar goed, ieder zijn mening.

• Leuk 1
Link naar reactie

Oei, oei, zo negatief. Ik weet in ieder geval, ik ben verschilende keren in Rusland geweest, en ik vond het daar zeker niet slechter als in Europa. In tegendeel, ik heb daar om vier s nachts over het rode plein gelopen, en ik voel de me daar veiliger dan dat ik hier om vier s nachts over de grote markt van Antwerpen zou lopen.

En altijd en overal zeer gastvrij ontvangen, is hier ook wel anders.

En toch is hier iedereen zo tegen Rusland, ik vind de hypocrisie van de Europese Unie geen haar beter. Laat staan deze van de imperialistische USA.

Maar goed, ieder zijn mening.

Vergis je niet @spechtje. Ik loop heel vaak in Centraal Europa rond en ik vind het er over het algemeen veiliger dan in West-Europa. En zoals je zegt, Boedapest is veiliger dan Antwerpen of zelfs veiliger dan een provinciestadje als Kortrijk.

Link naar reactie

• 1 year later...
  • 1 month later...
misschien is dit gevoel geheel onterecht maar ik heb een beetje het gevoel dat het met een grote sisser afloopt...?

Klopt. Rusland heeft de Krim al geannexeerd dus daar kan nu geen NAVO-basis meer komen. Dat was in Moskou het grootste pijnpunt. Verder is de Oekraïne geen NAVO-land en zeker geen WO3 waard.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...