Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

contact combat

Gevolgen oorlog Oekraine voor Nederland?

Recommended Posts

Ik lees dat mensen hun prepspulletjes nog eens extra nalopen na al het slechte nieuws uit Oekraine. Welke gevolgen zouden er, in jou ogen, voor Nederland en de rest van Europa kunnen zijn? Wat kan er gebeuren in het slechtste geval? Wat is voor jou het belangrijkste op dit moment?

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ergste gevolgen nederland onder russiese bull shit

Belangrijkste een goede bug out voorberijden ergste geval de bug out praktijk. En nog nadenken voor een BOL heb er nog geen een

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk

Deze post delen

Gast tom666

Niet te hard van stapel lopen.

De Russen gaan hier niet binnenvallen hoor. Overdrijven is het slechtste wat je kan doen in de huidige situatie.

Ukraïne is nu eenmaal bij Rusland en verder hebben we weinig weet van de echte politiek in die regio.

Het slechte is bv dat Rusland bepaalde gasleveringscontracten kan gaan opzeggen enz..

Financieel betekend dit dat de gewone burger de rekening betaald. Nu niet gaan denken dat de russen een oorlog willen met Europa...

Hetzelfde zou waar zijn als deze situatie zich zou voordoen in België of Nederland.

Deze post delen

Ik denk dat niemand de gevolgen kan overzien. Worst case scenario is een grootscheepse invasie van Rusland in de Oekraïne waarbij door ingrijpen van USA/Canada/Europa zich in een snel tempo een WWIII ontwikkeld. Vergeet niet dat China recent 11% van de Oekraïense landbouwgronden heeft opgekocht, dus ook nog wat in de pap te brokkelen heeft. De gevolgen van een WWIII zijn niet te overzien en leidt tot een TEOTWAWKI.

Waarschijnlijker scenario is een blijvende annexatie van Krim door de Russen, en een langdurig conflict om de macht in de Oekraïne met een mogelijke collapse van de financiële wereld en een hernieuwing van de koude oorlog.

Ik sprak vanavond nog een goede Tsjetsjeense vriend van me die momenteel in Moskou is. Hij vertelde me dat de afgelopen twee maanden er een enorme inflatie aan de gang is en noemde percentages van 20-25% in enkele maanden. Poetin heeft afleiding nodig voor de binnenlandse problemen maar, zo vertelde hij, zit de Russische bevolking niet te wachten op militair ingrijpen in de Oekraïne.

Deze post delen

Ik denk dat niemand de gevolgen kan overzien. Worst case scenario is een grootscheepse invasie van Rusland in de Oekraïne waarbij door ingrijpen van USA/Canada/Europa zich in een snel tempo een WWIII ontwikkeld. Vergeet niet dat China recent 11% van de Oekraïense landbouwgronden heeft opgekocht, dus ook nog wat in de pap te brokkelen heeft. De gevolgen van een WWIII zijn niet te overzien en leidt tot een TEOTWAWKI.

Waarschijnlijker scenario is een blijvende annexatie van Krim door de Russen, en een langdurig conflict om de macht in de Oekraïne met een mogelijke collapse van de financiële wereld en een hernieuwing van de koude oorlog.

Ik sprak vanavond nog een goede Tsjetsjeense vriend van me die momenteel in Moskou is. Hij vertelde me dat de afgelopen twee maanden er een enorme inflatie aan de gang is en noemde percentages van 20-25% in enkele maanden. Poetin heeft afleiding nodig voor de binnenlandse problemen maar, zo vertelde hij, zit de Russische bevolking niet te wachten op militair ingrijpen in de Oekraïne.

De schulden van Rusland vallen nog wel mee ten opzichte van de EU en de USA. Het zal die laatste 2 beter uitkomen als er een oorlog uitbreekt. Kunnen ze daar het falend systeem op afschuiven. Ik zie het wel voor me dat we binnenkort eerst een langdurige depressie inschuiven zoals in de jaren 20, met toenemende oorlogshaarden overal in Europa......(maar goed, ik heb geen glazen bol natuurlijk)

Deze post delen

Gast tom666

Nogmaals...de Eu ,USA of Rusland zitten niet te wachten op WWWIII.

Zit toch niet steeds zo de feiten te draaien....

Act like a normal prepper.....Ik denk eerder dat alle lidstaten dit weer zullen aanzien als een reden om een aantal producten fors in prijs te laten stijgen. En eerder gezegd ...het eerste zal de prijs van het aardgas zijn.

Dus al mn hout zal heel goed van pas komen.

Deze post delen

Ik denk toch dat er oorlog komt. En dat wj er dan ook iets van voelen zwaar ook. Eerlijk gezecht zie ik die poetin wel voor een 21e eeuwse hitler.

Deze post delen

De politieke of militaire evolutie gaan inschatten blijft een moeilijk verhaal omdat de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Het lijkt me veel eenvoudiger om de eventuele gevolgen voor ons te analyseren.

- Wat energie (gas) betrefts is Europa in grote mate afhankelijk van Rusland. Of we worden zonder aardgas gezet of we mogen verwachten dat de prijs sterk zal stijgen.

- Wellicht stijgt de olie- en vloeibare brandstofprijs al vanaf maandag onder invloed van de spanningen.

- Oekraïne is één van de grootste graanexporteurs van de wereld. De kans is groot dat er een belangrijke invloed komt op de graanprijzen en bijgevolg op alle producten die met graan worden geproduceerd.

- Wellicht zal de wereld nerveus reageren en stijgt de goudprijs.

- Mogelijks komen de aandelenmarkten (en dus ook de pensioenfondsen) onder druk te staan en dalen de koersen waardoor we forse verliezen slikken.

- Het ontstaan van een werkelijk gewapend conflict zou via de verbondenheid van de banken en de blootstelling van de banken aan Centraal Europa kunnen zorgen voor een verscherpte bankencrisis. Ik ben niet zeker in hoever de banken vorderingen hebben op Oekraïne. Dat zullen we de komende weken snel genoeg merken.

Deze post delen

Gast DickBerts

Worst case secnario? Dat over twee uur, wanneer de financiele markten weer open gaan, de hele boel instort.

Deze post delen

Kan iemand zich nog herinneren toen voor ons out of the bleu Irak in Koeweit was binnen gevallen in 1990? Een aantal maanden later hadden de Amerikanen troepen opgebouwd in Saoudi Arabie en begonnen 'onverwacht' op een nacht Irak te bombarderen. Pas toen Desert Shield over ging in Desert Storm, kwam er een run op de supermarkten in Nederland. Er werden massaal flessen drinkwater in geslagen, en ook de conserven schappen waren in no time voor enkele dagen leeg... gebaseerd op angst gingen mensen als dolle inslaan.

De situatie is nu geheel anders, maar zelfs als hier -nog- geen directe dreiging is, vermoed ik een zelfde reactie als toen.

Overigens vermoed ik ook wel versneld proces dan het toen was: http://members.chello.nl/~w.kobus/golfoorlog/tijdbalk.htm alleen hoop ik op een gunstigere uitkomst.

Deze post delen

Hm, ze krijgen een klap. Maar gelijk instorten ? Dat denk ik niet. De financiële waarden zullen een klap krijgen, de landbouwgewassen en vooral graan zullen omhoog schieten en de goudprijs kan met 50usd per ons omhoog. Ik blijf nog even op om de start van Sydney even mee te maken. Een stijgende goudprijs zou me overigens goed uitkomen.

Deze post delen

Gast DickBerts
Hm, ze krijgen een klap. Maar gelijk instorten ? Dat denk ik niet. De financiële waarden zullen een klap krijgen, de landbouwgewassen en vooral graan zullen omhoog schieten en de goudprijs kan met 50usd per ons omhoog. Ik blijf nog even op om de start van Sydney even mee te maken. Een stijgende goudprijs zou me overigens goed uitkomen.

Vreemde reactie van je Lewieke. De vraag was immers wat er in het slechtste geval gaat gebeuren. Ik zeg niet dat een ineenstorting van de financiele markten waarschijnlijk is op dit moment, maar alleen dat het zou kunnen. Vooral via de zwaar naar beneden gemanipuleerde goudprijs. Daar dreigt ook een short squeeze op dit moment. Ga er helaas niet van mee profiteren. Een exploderende goudprijs zou kunnen onthullen, dat de dollar niks meer waard is en daar kan direct een mega klap op volgen. Nogmaals, niet waarschijnlijk, maar beslist ook niet gezocht!

Deze post delen

Ik hoor allemaal spierballentaal van landen als VS en GB, maar blaffende honden bijten niet. De EU is wat voorzichtiger en de Navo heeft al aangegeven dat Rusland de internationale afspraken aan het overtreden is. Zoals altijd interesseert het de Russen helemaal niets, maar dit is een goede reden om de Russen een pootje te lichten.

Landen als Rusland en China hebben door hun Veto regelmatig belangrijke dingen binnen de Navo\VN tegengehouden. Hierdoor werd er niet ingegrepen in bijvoorbeeld Syrië en kon Rusland doorgaan met het leveren van wapens aan Assad. Dat de wereld dit soort dingen laat gebeuren (soms wel ingrijpen en soms niet), heeft veel kwaad bloed gezet bij de andere leden en het maakt de VN totaal ongeloofwaardig en belachelijk.Ik zie dat hier dus nog een rekening moet worden vereffend en Oekraïne is hiervoor een uitgelezen kans. Ik geloof niet dat er snel een treffen komt tussen de VN en de Russen (mogelijk wel Oekraïne maar die zijn kansloos). Ik geloof eerder dat men eerst via de Navo en een vredesmacht van de VN probeert de Russen weg te krijgen en als ze de Krim weer bij Rusland willen voegen, zoals het er nu naar uitziet, dan komen er steeds meer sancties.

Volgens mij is het uiteindelijke doel om de Russen uit de VN en Navo te verwijderen. Zgn. omdat ze zelf niet aan de internationale afspraken houden, maar ze willen dat de Russen minder macht krijgen en de oude rekeningen vereffen. Wat is dan beter dan een totale BAN en handelsboycot? Oekraïne wordt hiervoor misbruikt, want het kan verder niemand iets schelen hoe het met dat land gaat.

Als ze dichter bij de EU hadden gestaan door recent andere politieke keuzes te maken, dan zou de EU niet buiten schot mogen blijven want een toekomstig lid MOET je verdedigen. Dat is niet het geval dus de EU doet alleen op de achtergrond mee en zal blijven bemiddelen. Dat is zo'n beetje hoe ik erover denk, maar een druk op een knop of een vinger aan de trekker kan alles zomaar doen escaleren.:mad:

Deze post delen

Putin een 21ste eeuwse Hitler. Tjonge jonge zeg.

Allereerst de situatie in Syrie is vergelijkbaar met de Ukraine. Rusland heeft grote investeringen lopen in deze landen. De VS is bezig om rebellen te financieren die een regime change proberen te bewerkstelligen om hun eigen doelen te beteiken. NB de gifgas aanvallen zijn later dus aangetoond begonnen door de rebellen. Rebellen = El Qaida. De zgn grootste vijanden van de VS maar via hun proxy de Saudis gefinanceerd. Putin ging niet mee in die valse weergave van de VS en hun MSM betreffende die gas aanvallen en hij heeft daarin gelijk gekregen zo bleek achteraf.

Ukraine hetzelfde verhaal. De VS en de EU naaien de oppositie op met valse beloften tot aansluiting bij de EU maar de Ukraine kreeg een betere deal met Rusland.

Ja, beide landen hebben een griezel als staatshoofd, maar ben je nou echt zo naief dat je denkt dat dat de VS extra motiveert? De VS moet ophouden met kloten in de achtertuin van de Russen.

• Leuk 1

Deze post delen

Vreemde reactie van je Lewieke. De vraag was immers wat er in het slechtste geval gaat gebeuren. Ik zeg niet dat een ineenstorting van de financiele markten waarschijnlijk is op dit moment, maar alleen dat het zou kunnen. Vooral via de zwaar naar beneden gemanipuleerde goudprijs. Daar dreigt ook een short squeeze op dit moment. Ga er helaas niet van mee profiteren. Een exploderende goudprijs zou kunnen onthullen, dat de dollar niks meer waard is en daar kan direct een mega klap op volgen. Nogmaals, niet waarschijnlijk, maar beslist ook niet gezocht!

Wat ik voorspelde komt redelijk uit : de goudprijs iets minder hoog dan verwacht maar de dag is nog niet om, even wachten tot New York open gaat, de beurzen een procent of twee naar beneden. Grondstoffen en energie knallen straks ook nog omhoog.

Deze post delen

Ik denk ook dat je de situatie breder moet zien... Over heel de wereld is er ellende (altijd al geweest, maar het aantal conflict gebieden gaat wel in rap tempo omhoog), de bevolking zet zich af tegen de staat. De Arabische lente heeft na Tunesië en Egypte veel arabische leiders op hun tenen doen lopen, en Assad, die heeft zich voorgenomen om niet te vertrekken, al dictator. Maar nu ook in Ukraine de bevolking zich afzet tegen democratisch gekozen leiders, staan alle wereldleiders en staathoofden, democratisch of niet, op scherp. Want ze willen hun bevolking niet nóg meer over de zeik helpen. Ingewikkelde politiek die in een tijd van massa media niet meer in de achterkamertjes gevoerd kan worden.

Nu Ukraine, mooie reden voor een hele hoop van die ingewikkelde politieke spelletjes. Grote probleem is dat iedereen een eigen agenda heeft, en iedereen eigen belang "in" Ukraine... Door het nieuws rondom de Krim vergeten mensen voor het gemak Syrie maar even, maar daar is de ellende nog net zo groot! Politieke agenda loopt ook daar door.

Kort gezegd, ik denk dat de bevolking in de meeste 1e en 2e wereldlanden boos is, en de leiders dit heel goed weten. Ze proberen hun politiek nu te bedrijven in landen die daar bij uitstek geschikt voor lijken, op dit moment Ukraine. Als de situatie hier niet escaleert, dan zal er binnen een paar weken een soortgelijke situatie ergens anders ontstaan, en zullen de spanningen wereldwijd nog hoger oplopen. Dit bewijst gewoon dat het hele systeem (wereldwijd) niet functioneert. En ja, die bom gaat barsten, en daar gaan wij ook last van krijgen. Ik geloof niet dat er meteen op Nederlands of Belgisch grondgebied gevochten gaat worden, of er bommen uit de lucht komen vallen. Maar die 8% werkeloosheid van nu is denk ik een kleine amuse voor wat er nog gaat komen. Supermarkten worden ofwel onbetaalbaar, ofwel raken leeg. De "gewone man" wordt boos, niet alleen hier, maar in grote delen van de westerse wereld. Mensen gaan de straat op, en als de regering tot niets in staat blijkt... Gaan ze elkaar de kop inslaan voor een blik bonen!

• Leuk 1

Deze post delen

Zolang de VS overal ter wereld meent zich overal mee te mogen bemoeien, zullen er gevechten zijn en zullen er daar rijker van worden. Het geld regeert.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik denk toch dat er oorlog komt. En dat wj er dan ook iets van voelen zwaar ook. Eerlijk gezecht zie ik die poetin wel voor een 21e eeuwse hitler.

Dan heb je er maar bitter weinig van begrepen, zowel van Hitler als van Poetin. Heb je overigens nog argumenten voor je overtuiging dat er toch oorlog komt?

• Leuk 1

Deze post delen

En deze (in mijn ogen compleet verkeerde stelling) baseer je op wat? Een gedacht? Je "mening"?

Deze post delen

Ik denk ook dat je de situatie breder moet zien... Over heel de wereld is er ellende (altijd al geweest, maar het aantal conflict gebieden gaat wel in rap tempo omhoog), de bevolking zet zich af tegen de staat. De Arabische lente heeft na Tunesië en Egypte veel arabische leiders op hun tenen doen lopen, en Assad, die heeft zich voorgenomen om niet te vertrekken, al dictator. Maar nu ook in Ukraine de bevolking zich afzet tegen democratisch gekozen leiders, staan alle wereldleiders en staathoofden, democratisch of niet, op scherp. Want ze willen hun bevolking niet nóg meer over de zeik helpen. Ingewikkelde politiek die in een tijd van massa media niet meer in de achterkamertjes gevoerd kan worden.

Nu Ukraine, mooie reden voor een hele hoop van die ingewikkelde politieke spelletjes. Grote probleem is dat iedereen een eigen agenda heeft, en iedereen eigen belang "in" Ukraine... Door het nieuws rondom de Krim vergeten mensen voor het gemak Syrie maar even, maar daar is de ellende nog net zo groot! Politieke agenda loopt ook daar door.

Kort gezegd, ik denk dat de bevolking in de meeste 1e en 2e wereldlanden boos is, en de leiders dit heel goed weten. Ze proberen hun politiek nu te bedrijven in landen die daar bij uitstek geschikt voor lijken, op dit moment Ukraine. Als de situatie hier niet escaleert, dan zal er binnen een paar weken een soortgelijke situatie ergens anders ontstaan, en zullen de spanningen wereldwijd nog hoger oplopen. Dit bewijst gewoon dat het hele systeem (wereldwijd) niet functioneert. En ja, die bom gaat barsten, en daar gaan wij ook last van krijgen. Ik geloof niet dat er meteen op Nederlands of Belgisch grondgebied gevochten gaat worden, of er bommen uit de lucht komen vallen. Maar die 8% werkeloosheid van nu is denk ik een kleine amuse voor wat er nog gaat komen. Supermarkten worden ofwel onbetaalbaar, ofwel raken leeg. De "gewone man" wordt boos, niet alleen hier, maar in grote delen van de westerse wereld. Mensen gaan de straat op, en als de regering tot niets in staat blijkt... Gaan ze elkaar de kop inslaan voor een blik bonen!

Goede post van je, ik denk ook in die ricting

Deze post delen

Ik heb nog ergens een boek liggen uit de tijd van de koude oorlog.

Copyright beschreef dat niemand het mocht vermenigvuldigen behalve Rusland :)

Maar wat de uitkomst ook is van de huidige onrust, het gaat ons ergens raken.

Ik gok financieel...

Greener

Deze post delen

En deze (in mijn ogen compleet verkeerde stelling) baseer je op wat? Een gedacht? Je "mening"?

Ik baseer je het op zijn gedrag.

Want hij komt zo in oorlogs taal over vind ik. Hij lijkt er ook een beetje op. En ik denk dat als er iets gebeurd het met Rusland te maken heeft. Ik vertrouw ze niet zo met dat grote leger en die gekke dansjes.

Deze post delen

Dan heb je er maar bitter weinig van begrepen, zowel van Hitler als van Poetin. Heb je overigens nog argumenten voor je overtuiging dat er toch oorlog komt?

Als Rusland met de NAVO oirlig krijgt wint Rusland want ik denk dat Iran hun kant kiest China ook en nog wat landen uit het midden-oosten.

En voor hun economie is het volgens mij ook beter want hoe meer land ze hebben des te meer geld en werk er is. Lijkt mij

Deze post delen

Gevolgen:

Minder afzet expoert naar Oekraine.

Meer aardbevingen in Groningen als de Russen de gaskraan dichtdraaien.

(meer petroleum en hout inslaan dus)

Deze post delen

Ik vertrouw ze niet zo met dat grote leger en die gekke dansjes.

Sig waardig.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...