Ga naar inhoud
GENEGEERD

Plantjes op balkon flat


phaelin

Aanbevolen berichten

Ik woon alleen in een flatje maar heb een redelijk balkon aan de schaduwzijde van de flat. Er staan een aantal flinke bakken met aarde waarin klimplantjes hebben gestaan en een rij bloembakken op de rand. Ik doe er op het ogenblik niet zoveel mee, maar nu de lente er weer aankomt lijkt het me leuk om eens te kijken of er iets eetbaars geproduceert kan worden.

 

Wat zou ik daar zoal kunnen planten/zaaien, en hoe zorg ik er als het al gaat groeien voor dat vogels 't niet opeten? Mag ook niet giftig zijn voor katten, ik heb er zelf 2 en er lopen er veel los in de buurt en dus ook op m'n balkon.

 

Ik heb een kleiner balkonnetje aan de zonkant van de flat met een paar grote bloempotten. Daar heb ik twee jaar geleden kruiden laten groeien (salie, basilicum etc..), daarna in m'n keuken aan het plafond laten hangen tot het droog was, verkruimeld en in bakjes gestopt maar dat is nog steeds niet op en prima te gebruiken dus... Iets anders deze keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je kunt van alles kweken in bakken op je balkon, heb ik ook ooit gedaan: Stam sperzieboontjes, verschillende sla soorten, zoals rucola en veldsla, plukspinazie, een frambozenstruik en aardbeien. De hele zomer door bemesten met compost thee, dat gaat prima. Zet ze wel zo beschut mogelijk.

 

Edit: ik zie dat het om de schaduwkant gaat, de slasoorten gaan dan wel prima, met de rest zou je moeten experimenteren. Tomaten hebben veel zon nodig bijvoorbeeld. Wat wel goed gaat in de schaduw zijn bijvoorbeeld munt en daslook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met al die katten zou je toch weinig vogeloverlast verwachten, :-)

 

Met die bakken zou ik lekker gaan experimenteren, Tomaten in de zon, evenals paprika's en pepers. En wat groeit er in de schaduw? Daslook is heerlijk, Aardbeien ook. Radijsjes zou ik zowel voor als achter planten, en dan het verschil bestuderen

 

Bieslook geeft ook in de schaduw mooie paarse bloemetjes.

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat gelijk te denken aan een verticale tuin.

 

http://www.ecoweetjes.nl/huis-tuin/hoe-maak-je-een-verticale-tuin/

 

Allereerst zou ik een kruidentuintje aanbevelen met tijm, basilicum , bieslook en dergelijke. Hou het eerst bij simpele gewassen die je zelf ook regelmatig eet normaal. Sla, kleine tomaatjes, paprika, radijs etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon alleen in een flatje maar heb een redelijk balkon aan de schaduwzijde van de flat. Er staan een aantal flinke bakken met aarde waarin klimplantjes hebben gestaan en een rij bloembakken op de rand. Ik doe er op het ogenblik niet zoveel mee, maar nu de lente er weer aankomt lijkt het me leuk om eens te kijken of er iets eetbaars geproduceert kan worden.

 

Wat zou ik daar zoal kunnen planten/zaaien, en hoe zorg ik er als het al gaat groeien voor dat vogels 't niet opeten? Mag ook niet giftig zijn voor katten, ik heb er zelf 2 en er lopen er veel los in de buurt en dus ook op m'n balkon.

 

Ik heb een kleiner balkonnetje aan de zonkant van de flat met een paar grote bloempotten. Daar heb ik twee jaar geleden kruiden laten groeien (salie, basilicum etc..), daarna in m'n keuken aan het plafond laten hangen tot het droog was, verkruimeld en in bakjes gestopt maar dat is nog steeds niet op en prima te gebruiken dus... Iets anders deze keer.

 

Achter je ramen (op de Zuid kant) kun je ook prima groenten kweken. Komkommer, tomaat, rozemarijn, tijm. Je huis gaat er ook lekker van ruiken. De klimmers kun je langs je kozijnen leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet alles wel in zware potten. Mijn katten hebben er een sport van gemaakt alles wat schuifbaar is van de vensterbank af te gooien. En als de potten groter zijn doe er wat gaas overheen zodat de katten er niet in gaan graven/poepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je de tuin alleen in geval van nood willen eten plant dan allemaal verschillende soorten Hosta's.

Het is de ideale sierplant voor de schaduw en nog eetbaar ook zoals sla.

 

Greener

 

Dat is eigenlijk een hele goede tip, want ik heb hier ook last van teveel schaduw.

Moet ik alleen wel nog de slakken zien te ontmoedigen, want die lusten dat ook bijzonder graag.

 

Lavas, ook wel maggiplant genoemd, doet het ook prima in de schaduw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk een hele goede tip, want ik heb hier ook last van teveel schaduw.

Moet ik alleen wel nog de slakken zien te ontmoedigen, want die lusten dat ook bijzonder graag.

 

Lavas, ook wel maggiplant genoemd, doet het ook prima in de schaduw.

 

Je hebt dikbladige Hosta's die de slakken zelden opeten.

Dit zijn vnl Hosta's uit de Mouse Ears series.

 

Greeners (die gek is op Hosta's haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tuin,

 

Maar als het moet eet ik alles op.

Ik heb verdorie zelfs een speciaal verhoogde border in mijn achtertuin.

Deze border staat vol met niet diepwortelende planten.

Indien nodig is de gehele border leeg binnen een half uur.

Ik heb dan meteen een shtf moestuintje dat hoger ligt en dus warmer.

Derhalve eerder oogst en weer een leuke aanvulling voor het geprepte voedsel.

Als mijn vrouw eens wist waarom ik die border zo heb gemaakt...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heb twee balkonnetjes in de stad. Vind het leuk om met wilde planten gekweekt in potten te experimenteren. Heb zeepkruid gestekt (zeep!). Als voedsel: brandnetel, kleefkruid, zevenblad, hondsdraf, veldkers, vogelmuur, kraailook, daslook, paardenbloem, salomonszegel, duizendblad, herik, knopherik en cichorei.

 

Veel soorten, weinig opbrengst. Succesnummers, in de zin van kwantiteit zijn brandnetel, kleefkruid, zevenblad, duizendblad en hondsdraf. Opvallend is dat salomonszegel het ook erg goed doet. Deze plant staat al jarenlang in dezelfde pot met dezelfde aarde en ziet er elk jaar beter en beter uit. Brandnetel zaait zich uit in andere potten, kleefkruid ook. Daslook is dit jaar nieuw, moet zich nog bewijzen. Kraailook is totaal weggekwijnd. Veldkers en vogelmuur zaaien zichzelf elk jaar weer uit (nawinter groenvoer). Paardenbloem doet het eigenlijk niet erg goed. Je kan beter naar buiten gaan en daar oogsten. Groei blijft achter door allerlei factoren.

 

In de potten gebruik ik een mengsel van klei (van nature voedzaam en kan goed vocht vasthouden en is van nature voedselrijk dat ook nog eens geleidelijk vrij komt in tegenstelling tot potgrond) en zand. Ik gebruik het liefst gebakken potten van klei voor een optimaal microklimaat: geleidelijk vocht en warmte bufferen en afstaan indien nodig. Dit in tegenstelling tot een plastic pot.

 

Ik zou zeggen probeer gewoon eens wat uit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kun op een kleine balkon in de schaduw ,spinazie en Swiss chard,aardappel in een laag rijke humus met stro erop.ook mogelijk is 2 of 3 kriel kippen ,die hebben weinig ruimte nodig,geven je mest voor je planten en eten alles restjes op.ook plant waar je alles van op eet zijn rentabel, dus radijs,die eet je op en van de blad ,maak je soep. Je kun van veel planten, steeds een beetje nemen en laten door groei een.en op de zonnig Kant ,sherry tomaten,je heb 2 sorten ,eentje waar bij alles te gelijk rijp is, en doorgeven,daar van blijf je plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...