Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veilig opslaan butane gaspatroon


Invictus

Aanbevolen berichten

Voor een kooktoestel en gasbrander heb ik een stuk of 10 wegwerppatronen op voorraad genomen, zie afbeelding.

1.jpg.3b85bde678ca3e9a4c71374771e9edfa.jpg

De flessen lampenolie en een paar kannetjes houdbare benzine durf ik rustig in mijn inpandige garage op te slaan maar bij deze verpakkingen heb ik wat twijfels.

Als alternatief zou ik ze kunnen parkeren in mijn tuinschuur maar die heeft als nadeel dat het daar in de zomer erg warm kan worden. Of dat nou zo handig en veilig is vraag ik me dus ook af.

Wat is verstandig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Welk advies staat op de verpakking?

Dat heb ik niet gelezen, maar daar verwacht ik ook niets van.

De tegenwoordige gebruiksaanwijzingen/handleidingen worden maar al te vaak door de juridische afdeling gemaakt om alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid te kunnen afschuiven.

In de praktijk kun je er niks meer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik niet gelezen, maar daar verwacht ik ook niets van.

De tegenwoordige gebruiksaanwijzingen/handleidingen worden maar al te vaak door de juridische afdeling gemaakt om alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid te kunnen afschuiven.

In de praktijk kun je er niks meer mee.

 

Waar ben je precies bang voor dan? Ik heb dezelfde patronen ook op voorraad, momenteel in mijn appartement maar gaan naar mijn berging. Enige waar ik mij zorgen over zou maken is vocht waardoor de patronen kunnen roesten en uiteindelijk gaan lekken.

Mijn berging is gelukkig goed droog en koel. Ik maak mij niet zo'n zorgen over het ventiel zo lang de temperatuur niet belachelijk oploopt. Maar wellicht ben ik naïef?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou niet zo van die kleine patroontjes om enkele redenen : te klein volume, te kwetsbaar, te duur. Ik heb 40l propaan (flessen van 20l) staan, wat in principe genoeg is om 2 weken te verwarmen of een volledig jaar te koken op gas. Bovendien koos ik voor flessen die navulbaar zijn met LPG. De kleine busjes zoals beschreven lijken me ideaal voor een BOB of een campingtrip met een klein groepje en voor korte tijd. Ter info, een fles van 20l propaan kost ongeveer 20€. Ook het milieuaspect vind ik wel belangrijk wat duidelijk in het voordeel speelt van de standaard gasflessen al zijn die vooral geschikt bij een bug-in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Zo lang je maar zorgt dat het niet vriest en droog staat is er weinig aan de hand.

Butaan bevriest in tegenstelling van propaan en dan stijgt de druk nogal en dan kan de druk te hoog word

hoge temperatuur tot 50 graden zullen ze sowieso wel op getest zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de bp heb je van die glasvezel flessen die zijn doorzichtig. 90 euro ofzo.

Na het kopen heb ik een streepje voor de vulhoogte op de fles gezet. En vul de flessen nu zelf voor een prikkie bij tankstation.

Zo.n vuladapter heb ik via marktplaats voor 20 gekocht. Misschien ook een idee voor de mensen hier.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de bp heb je van die glasvezel flessen die zijn doorzichtig. 90 euro ofzo.

Na het kopen heb ik een streepje voor de vulhoogte op de fles gezet. En vul de flessen nu zelf voor een prikkie bij tankstation.

Zo.n vuladapter heb ik via marktplaats voor 20 gekocht. Misschien ook een idee voor de mensen hier.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

 

Glasvezel flessen lijken leuk, maar zijn een crime. 't Scheelt maar een fractie in 't gewicht tov staal en bijna niemand wil ze voor je legaal vullen.

 

Zelf vullen met LPG is niet echt verstandig, de boete is enorm hoog en de pomphouder krijgt er dan automatisch ook eentje (1500 euro elk).

Als ze lang stilstaan scheidt het butaan en propaan wat gevaarlijke situaties kan opleveren en het lijkt voordeliger dan het is, want in butaan zit veel minder energie dan in propaan.

 

Zelf heb ik bijna anderhalf jaar op LPG gestookt en toen door strikte controles het bijvullen niet meer te doen was, bleek propaan vele malen beter. Ook geen problemen in de winter met propaan.

Bij het vullen is het ook een keertje mis gegaan met de adapter. De fles rolde om en er ontstond een scheurtje onder de kraan, dus niet te stoppen. Hele auto vol met lekkend gas. Erg fijn en veilig, ahum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul de flessen savonds bij onbemande tankstation.

 

Maar heb je ook linkjes info over die scheiding van de gassen. Ik kan er niks over vinden. Maar zou wel belangrijk voor me zijn om de buffer te kunne bepalen.

 

We gebruiken de flessen nu voor jet camperen en de bbq. Zo rouleren we wel maar gas is wel 1.5 jaar oud steeds.

 

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Invictus.

Ik ben nooneem en ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem.

Ik denk dat ik de gaspatronen in mijn schuur ga opbergen.

Ik heb wel een mogelijke oplossing om energie in voorraad te houden.

Ik spaar petroleumstellen.

in de vensterbank staan er een paar.gekocht voor heeel weinig op marktplaats.

Ik heb ze voorzien van nieuwe lonten en ik heb wat flessen lampenolie in voorraad.

best een leuke hobby.

vriendelijke groet aan iedereen op dit forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

N-199096-Img1.jpg.865b2bcdc8ed3b01d564329fdfab83cb.jpg

 

Wil je niet dat je gas patronen/busjes eventueel zou kunnen gaan roesten en daardoor zouden gaan lekken zou je kunnen doen wat ik doe .

 

1) haal silicon spray met pompje (ipv met drijfgas)

2) huishoudfolie

3) spuit je busje of patroon in met de siliconspray

4) wikkel hem daarna in met huishoudfolie

 

09-20-17.jpg.265e74c9ffeacab15469dacd3ef2eb3f.jpg

 

silicon spray homepagina(kroon oil)

 

 

Omschrijving

Silicon Spray is een hoogwaardig beschermingsmiddel tegen roest, vuil en vocht. Het product heeft goede smeereigenschappen en kan zeer breed worden ingezet als conserverings-, en beschermingsmiddel van diverse gebruiksvoorwerpen zoals scharnieren en sloten, elektrische installaties, rubber, plastic, chroom en leer.

 

 

Toepassing

Silicon Spray is zeer geschikt als beschermingsmiddel, breed inzetbaar in en om het huis:

 

• Smeermiddel voor bewegende delen die in aanraking komen met vocht

• Beschermingsmiddel tegen bevriezing

• Conserveringsmiddel, werkt vochtafstotend

• Conserveringsmiddel voor rubber, plastic en chroomdelen

• Beschermt tegen vastkleven en maakt leren schoenen en laarzen waterdicht Niet geschikt voor waterdicht maken van kleding en textiel. Verpakt in een pompspray zonder drijfgas.

 

 

Verpakking

•12 x 300 ml pompverstuiver ref.nr. 40017

 

 

Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul de flessen savonds bij onbemande tankstation.

 

Maar heb je ook linkjes info over die scheiding van de gassen. Ik kan er niks over vinden. Maar zou wel belangrijk voor me zijn om de buffer te kunne bepalen.

 

We gebruiken de flessen nu voor jet camperen en de bbq. Zo rouleren we wel maar gas is wel 1.5 jaar oud steeds.

 

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

 

Daar heb ik geen linkjes van, googlen moet je zelf maar even doen.

 

Goed schudden verhelpt dat uiteraard. Er moet vast wel iets te vinden zijn op 't net, want het ging een paar maal flink mis met campers met een LPG tank voor koken en de koelkast die na een wintertje stilstaan flinke steekvlammen produceerden. Zolang je ermee rijdt en de boel door elkaar schudt heb je dat probleem niet.

 

Ik heb een paar jaar in een stacaravan gewoond en toen ook flessen gevuld met LPG. Toen dat niet meer ging, beviel propaan stukken beter en de extra kosten vielen erg mee, omdat pure propaan 25% extra energie bevat t.o.v. LPG of Campinggas wintermix (beiden mix van propaan/butaan). Vooral in de winter is LPG een crime, omdat de propaan wel verdampt en de butaan achterblijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort busjes zijn dunwandig dus corosie ishet grootste risico, daarnaast is dit een wegwerpproduct dus het zou me niet verbazen als de afdichtingen het na wat jaren gaan begeven.

 

Droog opslaan is het beste advies, daar na door roulatie verbruiken om lekkages te voorkomen.

Ik neem aan dat je deze oplossing kiest om mobiel te blijven en je dus niet meer dan een tiental busjes opslaat?

Zo niet dan zou ik voor een gewone gasfles kiezen, minder mobiel ( niks voor de rugzak :cool:) maar dan is het zelfde probleem als met een tientallen blikjes, een gasfles is veel robuster uitgevoerd!

 

Wil je nog meer opslan dan koop je van die grote 50 liter gasflessen, die kun je nog op een aanhanger gooien maar daar houd het ook wel op. Kun je wel een jaar op koken...

 

Wil je nog meer opslaan dan is een gastank buitenshuis de beste oplossing.

Kosten vallen best mee, lekker veilig, en je kunt ofwel een jaar je huis stoken of nog tien jaar koken.

Zo'n gastank is natuurlijk ook als brandstof voor een auto op gas te gebruiken ( met wat aanpasingen ik ben geen expert)

Dus als je langduring brandstof wilt opslaan heeft gas veel voordelen, het verouderd bv niet!

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast crossfire
misschien ben ik compleet debiel maar ik heb een doos van die action bussen gewoon op zolder staan?

 

Hallo 12gauge

Maakt ook geen fok uit, gewoon zetten waar de temps niet extreem veranderen.

Er gebeurt helemaal niks met die zooi zolang je ze maar niet op je openhaardje zet.

Ik heb diverse busjes buiten in de schuur staañ, en nooit problemen gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul de flessen savonds bij onbemande tankstation.

Afhankelijk van wat en waar kunnen er camera's hangen.

Afhankelijk van wie de beelden bekijkt kan er actie genomen worden bij onregelmatigheden.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Dat soort zut valt uit te zetten onder de opties. Het voegt niets toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...