Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prijzen van suiker en koffie gaan stijgen


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22342115/__Koffie_en_suiker_wordt_stuk_duurder__.html

 

Er word aangegeven door de slechte oogsten, maar ik denk dat er meer achter zit. Veel grondstoffen zijn de laatste jaren al flink duurder geworden en dat komt niet alleen door slecht weer.

 

Voorraad inkopen dus nu het nog kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

kun je weer zien dat dit niet goed voorbereid is. wie bedenkt er nu om koffie en de suiker in 1 plek te verbouwen, risico spreiden doen ze hier niet aan ;) gelukkig zien wij preppers hoe dit fout kan gaan en slaan we massaal koffie en suiker nu in, dit word het nieuwe goud en zilver vertel ik je :)

 

helaas lust ik geen koffie, dus heb ik 0 voorraad daar van, suiker wel, snelle energie om bij te tanken als je op de vlucht bent. en ik wil na een SHTF ook nog steeds wel cakes kunnen bakken, zou niet weten hoe je dat anders lekker krijgt zonder suiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig heb ik een voorraad voor bijna een jaar aan koffie en suiker. Wie weet wordt het een niet onaardige belegging;)

En misschien komen er goede tijden voor de Nederlandse Suikerunie, het enige bedrijf in NL dat momenteel nog van suikerbieten suiker maakt. Met CSM goed voor een niet onaardige productie van ca. 50 kg per jaar per inwoner. En dat is al veel meer dan goed voor een mens is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vilgens mij heb ik niet eens suiker in huis! Waar gebruik je dat eigenlijk voor? Koffie drinken we hier ook al niet, en met mijn theevoorraad hou ik het zeker een jaar uit, als het niet langer is.

 

:cool:

 

Hier nog zo een; zeker vier kilo thee op voorraad, en ik doe twee jaar met een kilo suiker (voor gasten die het in de thee hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suiker is een prima brandstof. Zelf doe ik het alleen in de koffie en thee en doe 1 jaar ofzo met 1 kilo. Toch heb ik een kilo of 3 op voorraad.

Suiker is overigens onbeperkt houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suiker is zeker niet het meest hoogwaardige voedsel, maar wel een product dat lang houdbaar is, zeer goed toepasbaar in gerechten (zeker in combinatie met graanproducten als meel/bloem), relatief goedkoop en een niet onprettige smaak heeft.

Bovendien kun je het gebruiken om vruchten te conserveren. Het is dus meer dan een luxe product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal ongetwijfeld waar zijn dat de oogst wat minder is maar de primaire bedoeling van dit soort berichten is het voorverwarmen van de consument voor hogere prijzen.

De hele keten zit nu in de startblokken om aan winstmaximalisatie te doen.

 

Denk maar aan het aardappelsprookje. Als de opbrengst van de fabrieksaardappel tegenvalt stijgt de prijs soms wel 100%. Een kilo kost dan 10 cent in plaats van 5 cent.

Die fabrieksaardappel ligt op niemands bord en komt in geen enkele frituurpan terecht maar wordt gebruikt voor de winning van zetmeel.

Maar omdat de markt maanden van te voren al bewerkt is moppert niemand als een bakje friet plotseling 25 cent duurder is of het zakje van 2,5 kilo in de supermarkt een hele euro meer moet kosten. Immers een slechte oogst en schaarste, en we geloven het allemaal.

In de jaren dat de boer tot aan zijn knieen in de aardappels staat als hij over zijn land loopt zakt de prijs van de fabrieksaardappel weg, soms wel tot 1 cent. Uiteraard horen we dan niks :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is stevia nog een goede prep voor mensen die hun thee graag zoet hebben.

 

Stevia (steviolglycosiden) is ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet als suiker en levert geen calorieën. Het heeft het E-nummer 960.

 

Stevia is een natuurlijke intensieve zoetstof. Het wordt geïsoleerd uit het blad van de stevia plant. In Zuid-Amerika gebruiken ze het al eeuwenlang als zoetmiddel.

 

Stevia is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname blijft. Aangezien stevia een E-nummer heeft, is het zeker dat je er niet te veel van binnen krijgt.

 

Bron later toegevoegd: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/stevia.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22342115/__Koffie_en_suiker_wordt_stuk_duurder__.html

 

Er word aangegeven door de slechte oogsten, maar ik denk dat er meer achter zit. Veel grondstoffen zijn de laatste jaren al flink duurder geworden en dat komt niet alleen door slecht weer.

 

Voorraad inkopen dus nu het nog kan.

 

Ik zei het vandaag ook nog aan mijn vrouw toen we gingen winkelen. Ik bracht vandaag nog 10kg suiker mee, en intussen heb ik al een halve emmer gevuld. Ook cacaoprijzen en graan zal (fors) stijgen door het mindere aanbod op de markt en de steeds grotere vraag. Daarnaast verwacht ik een forse toename van de prijs van de goede vleessoorten (rundvlees vooral).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is stevia nog een goede prep voor mensen die hun thee graag zoet hebben.

 

Stevia (steviolglycosiden) is ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet als suiker en levert geen calorieën. Het heeft het E-nummer 960.

 

Stevia is een natuurlijke intensieve zoetstof. Het wordt geïsoleerd uit het blad van de stevia plant. In Zuid-Amerika gebruiken ze het al eeuwenlang als zoetmiddel.

 

Stevia is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname blijft. Aangezien stevia een E-nummer heeft, is het zeker dat je er niet te veel van binnen krijgt.

 

Bron later toegevoegd: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/stevia.aspx

 

Ik heb Stevia poeder bij de Aldi gekocht, en ik kan er niet aan wennen. Het smaakt zoet, met een bittere nasmaak.

(Lijkt wel op kabinet Rutte :mad:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is stevia nog een goede prep voor mensen die hun thee graag zoet hebben.

 

Stevia (steviolglycosiden) is ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet als suiker en levert geen calorieën. Het heeft het E-nummer 960.

 

Stevia is een natuurlijke intensieve zoetstof. Het wordt geïsoleerd uit het blad van de stevia plant. In Zuid-Amerika gebruiken ze het al eeuwenlang als zoetmiddel.

 

Stevia is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname blijft. Aangezien stevia een E-nummer heeft, is het zeker dat je er niet te veel van binnen krijgt.

 

Bron later toegevoegd: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/stevia.aspx

 

Dat is Stevia zeker. Ik verwacht dat de prijs van Stevia meer dan gaat verdubbelen binnenkort, er is veel vraag naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel producenten die vroeger suiker gebruikte in hun productielijn zijn inmiddels al overgestapt op maïs siroop.

Maïs is een veelzijdig product wat heel veel word aangeplant voor allerlei doeleinden.

De maïs van tegenwoordig is echter niet te eten zonder dat het is bewerkt in een fabriek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel producenten die vroeger suiker gebruikte in hun productielijn zijn inmiddels al overgestapt op maïs siroop.

Maïs is een veelzijdig product wat heel veel word aangeplant voor allerlei doeleinden.

De maïs van tegenwoordig is echter niet te eten zonder dat het is bewerkt in een fabriek.

 

Mais siroop is een mengsel van glucose en fructose. Fructose is vele malen zoeter dan glucose, maar veel slechter 'verteerbaar'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd gezond is het niet, koeien worden tegenwoordig ook met maïs gevoerd, die dieren worden doodZiek ervan.

Vlees van dieren die met maïs zijn gevoerd is ook 8x vetter dan van bv een grazende koe.

 

Dat is natuurlijk niet belangrijk als het maar goedkoop is (cynisch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier een voorraad om enige tijd te overbruggen.

Dit in de vorm van pakken gemalen koffie, zeer veel koffiebonen (incl koffiemolens), oploskoffie, koffiefilters, losse thee, theezakjes, oplos thee, suiker, honing, rietsuiker, Gula Djawa (zoek maar op). French press, espresso maker (van die alu potjes, met water reservoir eronder voor op het vuur) etc etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een andere oplossing.................(do I need to say more)

precies! het enige voedzame 'goud' voor het lichaam :)

en koffie? daar zijn ook vervangers voor.

Uit de Ukraine kreeg ik een zakje gedroogde witlofblaadjes om koffiethee van te maken, kost weinig en is zelf te maken...

 

[ATTACH=CONFIG]8621[/ATTACH]

 

moet eerlijk zeggen dat ik nog niet geproefd heb :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...