Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Mr. Gold

Preppen op angst gebaseerd?

Wat is je gevoel sinds je prept?  

106 leden hebben gestemd

1. 1. Wat is je gevoel sinds je prept?

• Ik heb prep stress (angstiger)
      2
    • Better safe than sorry.
      27
    • Zit gewoon in mijn karakter.
      30
    • Er is niks veranderd.
      8
    • Ik leef veel bewuster en gelukkiger.
      35
    • Een openbaring is het voor mij.
      1
    • Anders (graag in topic vertellen)
      3

Recommended Posts

Naar aanleiding van deze post @Communicator ben ik heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Mijn ervaringen van de buitenwacht is dat ze het een ideologie (preppen) vinden die op angst is gebaseerd.

Ik leef niet in angst, ik geniet nu juist meer van het leven omdat ik weet dat het elke dag slechter gaat met de wereld. Sommige mensen hebben een bijna-dood ervaring nodig om weer te leren genieten van het leven... mij is het gelukt met preppers.nl :)

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Gast DickBerts

Gelukkig zijn preppers enorme angsthazen. Angst is in deze barre tijden een teken van intelligentie en van de moed om het leven onder ogen te zien zoals het is. "Stupiditeit kent geen angst" (Goethe). Goed he?

Natuurlijk moet je angst wel in goede (prep) banen leiden en er zeker je levensvreugde niet door laten bederven.

Waar het mij om gaat; angst hoeft niet per definitie een slecht iets te zijn, dat is volkomen afhankelijk van de omstandigheden.

Deze post delen

Ik denk dat angst als een soort "initiator" werkt. Op het moment dat je bewust bent van hoe kwetsbaar onze maatschappij is, is het de angst dat het mis kan gaan die ervoor zorgt dat je begint met voorbereiden. (Ik kan mij niet voorstellen dat iemand prept voor een ramp, zonder eerst angst voor die ramp te hebben gevoeld.) Het punt is dat je juist rustig kan gaan slapen als je weet dat je voorbereid bent. Als angstig zijn uit de hand loopt en je alleen nog maar met preppen bezig bent en de angst oncontroleerbaar wordt is het pas vervelend. Ik denk dat niet-preppers deze 2 vormen van angst met elkaar verwarren.

En als je vraagt om ervaring: ja, ik krijg ook het idee dat ze denken dat wij zijn doorgeslagen en alleen maar angstig zijn.

En als aanvulling (ik zie dat je er een poll van hebt gemaakt): ik prep nog maar kort. Maar toch merk ik al dat ik bewuster leef en beter kan onderscheiden wat nu echt belangrijk is in het leven.

Deze post delen

Metafoor: tanden poetsen doe ik niet uit angst voor gaatjes, het is simpel onderhoud en aandacht. Er is immers maar 1 setje natuurlijke tanden beschikbaar, daarna komt het slurpen of slobberen en die fase schuif je dan vooruit, zodat je meer ruimte hebt om te leven.

Zo zie ik preppen ook. Uit verlangen naar voller leven, niet uit angst voor ellende.

Deze post delen

Ik ben prepper geworden omdat ik altijd al bezig ben met survival en buschcraft, lk noem ik dat soort dingen eerder padvinderij. Bushcraft fora's gaan alleen maar over messen en ik heb geen messen tik, ik ben gewoon een gebruiker. Dus dan maar het preppers forum. Nuhad ik al een gemeenschappelijke delen, want ik spaar alles en heb nooit genoeg aan gebruiks spul, ik heb van alles twee of meer.gewoon voor de heb en voor als... zelf in de voedsel voorraad zijn we al jaren rijk voorzien. Maar was meer welde dan doordacht goed. Duurzaamheid is iets van de laatste jaren. Bewustwording dat de rek uit het consumeren bereikt is. Mede door financieel wanbeleid van overheden en banken. Maar ook loon wat defalueerd. Je doet geeoon minder dan 10 jaar geleden met je loon. Een zekere angst vind ik wel herkenbaar en is denk ik voor vele wel iets wat in het achterhoofd speelt. 10 jaar geleden was je leven van wieg tot dood bepaald en was je enige vraag hoe vreog je met de fut mocht. Oorlogen waren ver van je bed shows. Nu mag je blij zijn als je je baan kan aanhouden. Sta ik ieder moment stil bij een shtf situatie? Nee, maar bewust leven en meer zelfvoorzienend leven is wel meer een way of live geworden.

En daar voel ik me goed bij. Oja en dit is weer typisch zo'n forum waar je leuke contacten en gasten ontmoet, ook belangrijk in het leven

• Leuk 2

Deze post delen

Preppen is voorbereiden en dat doe je naar 'Kans x effect x blootstelling = Risico'

Ik zelf bereid mij voor op een paar dagen zonder elektriciteit of water. Ik acht de kans aanwezig dat het één of een paar keer in m'n dit ga meemaken. Aangezien ik een gezin heb met jonge kinderen vind ik het belangrijk dat ik altijd voor ze kan zorgen.

Als ik dit compleet heb wil ik wel verdergaan voor in het preppen om ook voorbereid te zijn op andere zaken

Deze post delen

Mijn groot ouders zijn in 1935 uit Poland verhuis na parijs,vooral uit angst voor antisemitisme en het ontbreken van mogelijkheid om als jood iets op te Bouwen. Mijn Oma kom uit Lublin, mijn opa uit krakow .

In 1939 verhuizen ze na Guadeloupe ,uit angst voor antisemitisme en uit vrees voor de 2de wereld orlog .

In 1942 verhuizen ze na Dominica ,waar ik nu woon, uit angst voor de Vichy regeging en de antisemitisme.

Mijn vader weerd vermoord in Algeria waar hij als Joodse arts getarget was,min moeder bleef alleen in parijs en ik ging wonen bij mijn grootouders op Guadeloupe. Er was altijd een koffer klaar , met spullen en passport,er was altijd eten voor maanden,in de

riem van mijn opa waren gouden muntstukken genaai.

In 1980 ,ging ik mijn militarize dienst doen in Israel, het was te gelijk met de Lebanon oorlog.

In 1984 studeerd ik in NY, daar waren vaak black out en rellen.

Ik heb ook geholpen met evacuatie van joden uit Sarajevo, die mensen wist echt niet wat Hun overkwam.

Op basis van wat ik heb gezien,gehoor en be leven, Ben jij een imbecile als je denk dat de comfortable wereld waar in je leef een vast iets is.ieder generatie maak wel een orlog of grote rampen mee.

Hoe ingewikkelig de wereld woord, hoe langer de voedstel ketten, hoe ontstabieler de situate is.

Ik prep en vrees ,prep meer dan ik vrees.

• Leuk 3

Deze post delen

Angst, onrealistisch, pessimist het zijn allemaal woorden waar je voor uitgemaakt. Volgens mij is preppen dan ook gebaseerd op durf, realistisch zijn gebaseerd.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Deze post delen

Gast Peerke

Angst en paniek zijn slechte raadgevers. Ik prep om voorbereid te zijn, en niet om voor ieder los blikje naar de supermarkt te moeten. Geen betere raad dan voorraad.

Deze post delen

Better safe than sorry maar ik stemde voor zit in mijn karakter.

Want ik was er deels al mee bezig met het idee van het eerste, voordat ik het onder preppen enzo schaarde. (verzamelen, bewaren, altijd handig etc)

Deze post delen

Nou ja, als ik eerlijk ben, voel ik me weleens bezorgd als ik zie hoe de wereld er nu voor staat. Maar angst en bezorgdheid zijn geen slechte emoties. Angst zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld niet voor een vrachtwagen de staat over steekt. Ik kies er wel voor om niet uit angst te leven, maar vanuit een bewustzijn en besef dat ik zelf verantwoordelijk ben over mijn leven. Preppen maakt me dus bewuster!

Ik prep dus, zodat ik juist niet bang hoef te zijn. Zie mijn onderschrift :-)

Deze post delen

Ik leef veel bewuster en gelukkiger

Simpelweg omdat preppen voor mij niet zozeer het voorbereiden is op een of ander doom scenario, maar juist meer zelf doen, meer controle krijgen, minder afhankelijkheden, etc.

Daarbij leer ik van nagenoeg iedereen hier op het forum. De rechtse ballen, de midden zwetser, de linkse linkerds. (om het maar even in clichématige politieke verkiezingstaal uit te drukken)

De jonkies met hun ongelimiteerde toekomstbeelden en de oudjes met hun soms cynische realisme.

Daarna wandel ik lekker m'n eigen weg. :p

• Leuk 1

Deze post delen

Ik draai hem om. In discussies met niet preppers hoor ik vaak het argument; als het zo fout gaat, hoef ik niet meer te leven. Nou, wij juist wel, om met de juiste mensen weer te kunnen werken aan een wederopbouw. Dood kun je altijd nog gaan, overleven, dat vraagt om lef!

• Leuk 1

Deze post delen

Angst is inderdaad een slechte raadgever, en slecht voor de portemonnee...

Mijn voedsel voorraad is mijn tijdelijke verzekering van eten tijdens kortstondige noodsituaties. De rest van mijn voorbereidingen zijn slechts goed doordacht, althans,,, de meeste. Communicatie, BOB's en noodvoorzieningen voor eerste hulp situaties zou eigenlijk iedereen moeten hebben. Wij voelen ons hier fijn bij.

Wat nu niet fijn voelt is dat mijn voorzieningen momenteel her en der door het huis liggen door de verhuizing. Als er nu iets gebeurt, ben ik de lul....

En eerlijk gezegd geeft mij dat wel een angstig gevoel momenteel. Ik doe ook enorm mijn best om zo snel mogelijk weer orde op zaken te stellen, maar de ambitiebal is ver leeg. Heb me de afgelopen weken het schompes gesjouwd.

We hebben nu nog 11 dagen om het oude huis leeg en schoon op te leveren. Als die stress weg is, kan ik me richten op het nieuwe huis en de voorzieningen!

Na deze verhuizing kan ik mijn rust weer vinden met mijn prep-maatjes en de natuur in om zo weer te kunnen genieten van dat ene vogeltje dat speciaal voor mij zijn mooiste lied zingt...

Deze post delen

Persoonlijk denk ik dat het niet veel met angst heeft te maken heeft maar met gezond verstand.

Denk dat het ook een kwestie is van het niet meer vertrouwen van de bijv Roverheid. Zins het woord prepper/preppen in het leven is geroepen word het inderdaad geassocieerd met angst.

Maar wat is er gebeurd met de tijd dat het normaal was om een voedsel voorraad aan te leggen, voor in mindere tijden

Deze post delen

Wij preppen omdat we minder afhankelijk willen zijn van anderen. Ik zie preppen als een andere manier van verzekeren, We geven alleen geen geld aan een of andere maatschappij, maar steken het in voorraad en skills zodat we als we het nodig hebben kunnen gebruiken. Het afgelopen jaar hebben ik een paar maanden zonder inkomen gezeten. Dankzij onze voorraad, zonnepanelen en zuinige manier van leven, konden we het uitzingen tot ik weer werk had. We hoefden niet bij de gemeente voor een uitkering aan te kloppen. Het minder afhankelijk van anderen zijn geeft ons een goed gevoel. En dat mijn jongste vandaag weer helemaal naar rook ruikt omdat hij aan het fikkie stoken is geweest vind ik eigenlijk alleen maar leuk.

• Leuk 1

Deze post delen

nou vroeger ging er ook veel meer "slecht nieuws" langs me heen , was ik meer onwetend en misschien dus ook wel iets zorgelozer ( of naief )

niet dat ik nu erg angstig ben, ik geniet nog steeds erg van het leven maar om nou te zeggen dat ik relaxder ben geworden, nou nee

Deze post delen

Gisterochtend viel het water een paar uur weg in onze stad.

Na een lange nachtdienst van 12 uur was ik eindelijk in slaap gevallen.

Mijn vrouw komt de kamer binnen en maakt me wakker. Schat! Schat! We hebben geen water!!!

Ietwat dromerig antwoord ik: Alleen bij ons of bij iedereen in de buurt?

Ik weet het niet, maar ik denk bij de hele buurt antwoordt ze.

Zucht.... Schat we hebben boven nog een doos met 12 pakken barleduc, flessen water en anders nog een waterfilter.

Laat me slapen!!!!

Waatop mijn vrouw antwoord: Als je maar niet denkt dat ik met dat filter boven het toilet ga hangen en loopt vervolgens weg.

Geen angst, gewoon goed voorbereid voor van alles......

Deze post delen

Gast Peerke
Ik draai hem om. In discussies met niet preppers hoor ik vaak het argument; als het zo fout gaat, hoef ik niet meer te leven. Nou, wij juist wel, om met de juiste mensen weer te kunnen werken aan een wederopbouw. Dood kun je altijd nog gaan, overleven, dat vraagt om lef!

Overleven doe je als de wil om te leven groter is dan het verlangen om te sterven. En nooit opgeven, NOOIT.

Deze post delen

Gast Heksenboot

Wow, pas 2 bladzijden en nu al een heerlijk draadje. Echt genieten, die mooie inzichten. Dank je wel @Mr. Gold en alle mensen die hier wat schreven. :)

Deze post delen

Gast IsaBo
Wow, pas 2 bladzijden en nu al een heerlijk draadje. Echt genieten, die mooie inzichten. Dank je wel @Mr. Gold en alle mensen die hier wat schreven. :)

En wat zijn jouw gevoelens bij het preppen, Heksje.

Deze post delen

Gast DickBerts

Als de wereld waarin de dingen steeds meer op zijn kop komen te staan, nog iets langer in stand blijft (waar ik niet in geloof) dan kunnen we binnenkort wetenschappelijk onderzoek verwachten naar het volgende 'afwijkende' gedrag; waarom een klein groepje mensen zo gek is, om fietsen tegen een fatsoenlijke prijs te kopen, in plaats van ze te stelen zoals 'normaal' is.

Preppen hoort gewoon bij het leven zoals het is. De hond begraaft een bot, de eekhoorn slaat wat nootjes op in een holle boom en ga zo maar door. Alleen wij mensen zijn zo arrogant geworden, om te denken dat we het bestaan zelf -dat altijd vol risico's en vol kansen zit- volkomen naar onze hand kunnen zetten. Dat is een leugen. Ieder mens dat nog in contact staat met het leven en daarvan niet vervreemd is, prept. Wel in de juiste mate en die is afhankelijk van de omstandigheden. Ik prep al sinds 1979. Pas sinds het uitbreken van de bankencrisis heb ik mijn preps bijna vertienvoudigd. Nee, dat is niet doorgeslagen, maar zijn met wat is. Doorslaan in preppen, of je levensvreugde laten bederven met angstbeelden over rampen, dat zijn de specifieke valkuilen voor preppers. De situatie in de wereld, is nu zo bedreigend, dat je nauwelijks door kunt slaan bij je preppen. Maar ook daar dient de levensvreugde van een prepper niet door bedorven te worden.

Begrijp me niet verkeerd, Mr. Gold is een schitterend en uiterst nuttig draadje begonnen. En toch wil ik nog een keer herhalen dat dit de wereld op zijn kop is. De vraag zou moeten zijn, waarom prep jij niet?? Want juist dat is ontzettend raar. Zeker nu.

Deze post delen

Als de wereld waarin de dingen steeds meer op zijn kop komen te staan, nog iets langer in stand blijft (waar ik niet in geloof) dan kunnen we binnenkort wetenschappelijk onderzoek verwachten naar het volgende 'afwijkende' gedrag; waarom een klein groepje mensen zo gek is, om fietsen tegen een fatsoenlijke prijs te kopen, in plaats van ze te stelen zoals 'normaal' is.

Preppen hoort gewoon bij het leven zoals het is. De hond begraaft een bot, de eekhoorn slaat wat nootjes op in een holle boom en ga zo maar door. Alleen wij mensen zijn zo arrogant geworden, om te denken dat we het bestaan zelf -dat altijd vol risico's en vol kansen zit- volkomen naar onze hand kunnen zetten. Dat is een leugen. Ieder mens dat nog in contact staat met het leven en daarvan niet vervreemd is, prept. Wel in de juiste mate en die is afhankelijk van de omstandigheden. Ik prep al sinds 1979. Pas sinds het uitbreken van de bankencrisis heb ik mijn preps bijna vertienvoudigd. Nee, dat is niet doorgeslagen, maar zijn met wat is. Doorslaan in preppen, of je levensvreugde laten bederven met angstbeelden over rampen, dat zijn de specifieke valkuilen voor preppers. De situatie in de wereld, is nu zo bedreigend, dat je nauwelijks door kunt slaan bij je preppen. Maar ook daar dient de levensvreugde van een prepper niet door bedorven te worden.

Begrijp me niet verkeerd, Mr. Gold is een schitterend en uiterst nuttig draadje begonnen. En toch wil ik nog een keer herhalen dat dit de wereld op zijn kop is. De vraag zou moeten zijn, waarom prep jij niet?? Want juist dat is ontzettend raar. Zeker nu.

Goed gezegd. En bedankt voor mijn nieuwe onderschrift ;)

Deze post delen

Preppen doe ik van jongs af aan, later nog veel meer gestimuleerd bij de overlevingsgerichte kunst van het basupi. Daar leerde ik kijken, en snel schakelen, afwijkende situaties en objecten herkennen. Dit is totaal onderdeel van mijn leven geworden. Mijn leraar zei altijd, als er in een vliegtuig een bom geplaatst is, zal iemand die basupi getraind heeft er niet instappen. Zo was ik altijd net weg, of net te laat bij incidenten, en de keren dat ik er voor koos een situatie aan te gaan was het klik-klak klaar. Mijn ouders hadden altijd voor minimaal 2 maanden voedsel in huis, waren bekend met zelfvoorzienend leven, hadden geiten, kippen moestuin enz.

Persoonlijk ben ik meer een jager dan een boer. Ik kan mijn reflexen gevoel en zintuigen heel goed gebruiken voor de jacht.

Angst mbt tot preppen ervaar ik niet zo, ik denk dat ik juist meer in mijn element kom bij SHTF.

Persoonlijk denk ik dat de angst en intense paniek pas echt bij mensen toeslaat die nog nooit rekening hebben gehouden dat de SHTF hun kan overkomen. Totaal onvoorbereid, nog nooit de gedachte over laten gaan, totaal hulpeloos overgeleverd aan de wil van anderen.

Daar heb ik zeker een hart voor, om meer mensen te bereiken minimaal een basis noodpakket in huis te hebben. Iets in huis, is een groot verschil met niets in huis.

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...