Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

f150

Debitcard: een goede aanvulling op je betaalmogelijkheden?

Recommended Posts

In het kader van spreiding van risico's en betaalgemak wil ik naast mijn AMEX en Mastercard creditcards een Viabuy debitcard aanschaffen. M.i. zitten er ten opzichte van de creditcard wel een aantal grote voordelen aan vast:

- het is prepaid, waardoor het vergelijkbaar is met je chipknip en het goed alternatief is voor cash geld

- net als Mastercard, wordt de debitcard vrijwel overal geaccepteerd

- je kunt pinnen en telebankieren met je eigen debitcard-rekening

- het is voor anderen volstrekt onbekend hoeveel geld er op je debitcard staat

- je kunt makkelijk een extra kaart regelen voor bv je kinderen, zodat ze electronisch kunnen betalen zonder je creditcard rekening te plunderen in de Appstores

- er is een onbeperkte bestedingslimiet (mits je je kaart voldoende oplaadt)

- je kunt anoniem geld storten op je kaart via bijvoorbeeld Ukash vouchers; de fees liegen er echter niet om

- er is geen salaris of BKR check nodig

- geen leeftijdsbeperking

- een naam naar keuze op je kaart

- makkelijk om cashbacks te krijgen in het buitenland

Buiten de paar tientjes kosten per jaar en nadelige gevolgen bij diefstal van de kaart: zijn er grote nadelen verbonden aan het gebruik van de debitcard?

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik heb zelf de Visa 3V card (meer info zie: https://www.3vcard.nl/help_card.html), creditcard maar dan ook prepaid. geld overboeken kost 2 euro per ideal boeking, en ook als je bijvoorbeeld cash oplaad in de winkel (kan bij Primera). Verder enkel eenmalige aanschafkosten van de lege kaart á 10 euro. ik vind het zelf wel prettig, ook omdat ik geen creditcard wil. Gebruik hem enkel voor kleine betalingen online die alleen via creditcard kunnen.

moest wel registreren (kosteloos) om de kaart te kunnen activeren en opladen. verder hebben ze er een app bij waarbij je snel je saldo kan zien en welke betalingen er gedaan zijn. enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je hem kwijtraakt, maar omdat hij geregistreerd is kan je hem laten blokkeren zodat het saldo blijft (mits nog niet gebruikt door dieven)

Deze post delen

privacy (of het gebrek daar aan) heb ik in dit kader maar niet meegeteld, want de combinatie bank/creditcard en privacy gaat toch niet op :) als je privacy als risico ziet, dan kan je enkel cash of met pm betalen nog

Deze post delen

Ik had nog nooit gehoord van zo'n kaart en heb het 3v verhaal even doorgelezen.

Een aantal voordelen die @f150 opsomt kan ik me wel indenken, bijv plastic geld voor gezinsleden. Maar wat voegt zo'n card toe als je al een cc hebt?

Deze post delen

Ik had nog nooit gehoord van zo'n kaart en heb het 3v verhaal even doorgelezen.

Een aantal voordelen die @f150 opsomt kan ik me wel indenken, bijv plastic geld voor gezinsleden. Maar wat voegt zo'n card toe als je al een cc hebt?

Even voor de vuist weg:

Voordelen zitten vooral in het feit dat je het geld bij je hebt - weliswaar op de chip. Je hebt geen last van de kredietbeperking die normaal op je creditcard zit, het geld is niet zichtbaar op je betaalrekeningen, er geldt geen leeftijdsbeperking op het gebruik van de DC. Omdat de kaart niet op naam staat, kun je die ook makkelijk uitlenen aan kinderen, oppas of collega/buren met een beperkt en gecontroleerd saldo. Overboeken van de ene naar de andere DC gebeurt real time.

Je hoeft geen geld te lenen, zoals met een creditcard. Iedereen kan geld storten op je DB en met de Viabuy kaart kun je ook rekeningen betalen.

Deze post delen

Voor mij geen debetcard. Ik wil gewoon niet nog meer plastic geld. Ik houd er van om een keer in de zoveel tijd geld uit de muur te halen. Zo houd ik veel beter in de gaten waar ik het aan uitgeef.

Deze post delen

Voor mij geen debetcard. Ik wil gewoon niet nog meer plastic geld. Ik houd er van om een keer in de zoveel tijd geld uit de muur te halen. Zo houd ik veel beter in de gaten waar ik het aan uitgeef.

Wat is dan het verschil tussen plastic en papier? Papier is € 0,06 per kilo. Plastic zal wellicht straks nog meer opleveren, als het omzetten naar olie goedkoper wordt;)

Maar serieus: als je overzicht wilt hebben, kun je beter nu overstappen op een kaart. Dan heb je online elke transactie in beeld.

Deze post delen

Even voor de vuist weg:

Voordelen zitten vooral in het feit dat je het geld bij je hebt - weliswaar op de chip. Je hebt geen last van de kredietbeperking die normaal op je creditcard zit, het geld is niet zichtbaar op je betaalrekeningen, er geldt geen leeftijdsbeperking op het gebruik van de DC. Omdat de kaart niet op naam staat, kun je die ook makkelijk uitlenen aan kinderen, oppas of collega/buren met een beperkt en gecontroleerd saldo. Overboeken van de ene naar de andere DC gebeurt real time.

Je hoeft geen geld te lenen, zoals met een creditcard. Iedereen kan geld storten op je DB en met de Viabuy kaart kun je ook rekeningen betalen.

Het "geld" staat nog steeds gewoon op een rekening ergens, niet op de chip op de kaart (want dan zouden anderen niet kunnen storten op jouw kaart en zou je bij overboekingen van de ene naar de andere kaart beide kaarten in een speciaal apparaat moeten douwen.

Doet de betaalautomaat in de winkel 't niet, dan doet deze kaart ook echt gewoon helemaal niets.

Een debet card is gewoon een normale bankpas; het enige bijzondere aan dit soort kaarten is dat ze vaak een credit card nummer hebben maar toch als debet card werken. Geen tegoed -> Betaling geweigerd.

Het blijft gewoon digitaal geld en bij een SHTF heb je er waarschijnlijk helemaal niets aan.

Deze post delen

Ik heb anoniem prepaid credit card, gebruik voor alles online.je ga na de bank met 2000 dollars ,het kost 25 dollars om de kart te koppen. Geen naam erop .of een fictief naam geven kan ook. Het is Niet gekoopled aan een bank rekening.er mag maar max 2000 dollar erop.

Deze post delen

Het "geld" staat nog steeds gewoon op een rekening ergens, niet op de chip op de kaart

Ja, je hebt gelijk; in dat opzicht is het anders dan de chipknip

Het blijft gewoon digitaal geld en bij een SHTF heb je er waarschijnlijk helemaal niets aan.

Dé SHTF bestaat niet; het is maar net wat voor scenario er zich ontvouwd, en in welke regio/landen, of in het ergste geval: mondiaal. Als west Nederland onderloopt, is het echt een hele dikke SHTF, maar doet je kaart het nog steeds in Zweden.

Deze post delen

Ik heb anoniem prepaid credit card, gebruik voor alles online.je ga na de bank met 2000 dollars ,het kost 25 dollars om de kart te koppen. Geen naam erop .of een fictief naam geven kan ook. Het is Niet gekoopled aan een bank rekening.er mag maar max 2000 dollar erop.

Zulke kaarten zijn heel leuk, zeker deze met goede code, nadeel is dat je van buiten aan de kaart het saldo niet kan zien (wat tevens ook weer het voordeel is). De vrij grote transactie kost voor laden en betalen is wat het voor kleinere bedragen niet interessant maakt.

En ze bestaan voor grotere bedragen ook hoor... Maar chip kapot, geld foetsie.

Deze post delen

Hier lossen we dat anders op :

- redelijke voorraad in huis

- 5 banken, waarvan 2 in het buitenland, annex debetkaart WAARVAN DE AFHAALLIMIET WERD VERHOOGD, banken doen dat op eenvoudige vraag (als je een beetje uitleg geeft).

- creditcard

- cash in een banksafe

Deze post delen

Gast IsaBo

@f150

Zo'n kaart is handig als je geld wilt witwassen. Of gewoon wat geld buiten het zicht van de belastingdienst wilt stallen. Neem er 10 met elk bijv. 5000 euro erop (zodat bij diefstal je "slechts" 5000 kwijt bent) en je hebt 50.000 euro onzichtbaar. Dat is niet zo op een gewone creditcard. Ik stond vorig jaar 12 euro in de plus op mijn creditcard en kreeg dit netjes te zien bij de gedeeltelijk voor-ingevulde aangifte.

Deze post delen

Gast morningglory

@f150 Wat is de "beste" manier om zo kaart te regelen? Niet via je eigen bank lijkt me.

Deze post delen

@f150 Wat is de "beste" manier om zo kaart te regelen? Niet via je eigen bank lijkt me.

Nee zeker niet. Het gaat volledig buiten de bank om. Aanvragen kan op bijvoorbeeld http://www.viabuy.com (let wel: er wordt na de aanvraag direct 3x € 29,- afgeschreven voor 3 jaar kaartbijdrage!).

Geld overmaken naar de kaart gaat via een NL tussenrekening naar PPRO Financial Limited die daarvoor een collectieve rekening in Duitsland gebruikt.

Deze post delen

Ik zie dat er best wel veel beperkingen zijn m.b.t. het maximale te storten en op te nemen bedrag. Zo kun je maar 200 opnemen per dag en 150 per keer op toppen. Een beetje raar eigenlijk.

Bij ViaBuy kun je zonder limiet SEPA betalingen (of andere stortingen) doen. Het enige dat gelimiteerd is de eerste weken zijn de iDeal overboekingen. Cash opnames bij ATM's zijn beperkt to € 2.500 per dag, dat is hoger dan bij normale pinpassen of creditcards.

Deze post delen

Bij ViaBuy kun je zonder limiet SEPA betalingen (of andere stortingen) doen. Het enige dat gelimiteerd is de eerste weken zijn de iDeal overboekingen. Cash opnames bij ATM's zijn beperkt to € 2.500 per dag, dat is hoger dan bij normale pinpassen of creditcards.

Ok, dat klinkt beter. Weet je of je ook via een overschrijvingskaart (ja ze bestaan nog) kunt overschrijven en hoeveel per keer? Is dat beperkt tot 150€?

Deze post delen

Ok, dat klinkt beter. Weet je of je ook via een overschrijvingskaart (ja ze bestaan nog) kunt overschrijven en hoeveel per keer? Is dat beperkt tot 150€?

En aansluitend nog een kleine vraag. Hoe ziet het bankrekening nummer er uit als je overboekt naar de rekening? Ook met een IBAN en BIC of is dat anders geregeld?

Deze post delen

En aansluitend nog een kleine vraag. Hoe ziet het bankrekening nummer er uit als je overboekt naar de rekening? Ook met een IBAN en BIC of is dat anders geregeld?

Als je via iDeal betaalt, kan dat ook met een overschrijvingskaart. Het geld wordt dan overgemaakt op een Rabo rekening in Nederland, die op naam staat van de Deutsche Kontor Privatbank. Via deze tussenrekening gaat het naar PPRO Financial Ltd.

Als je via SEPA betaalt, gaat het direct naar PPRO FINANCIAL LTD, IBAN AT043500000016040354 met als referentie je kaartnummer, maar de verwerkingstijd is langer. Mijn overboeking van 10 maart is vanmorgen (12 maart) bijgeschreven op de kaart.

Wil je grote bedragen opwaarderen (meer dan 15K), moet je wel je IDV (Identity Verification) verhogen, door bijvoorbeeld een scan van paspoort.

Deze post delen

Als je via iDeal betaalt, kan dat ook met een overschrijvingskaart. Het geld wordt dan overgemaakt op een Rabo rekening in Nederland, die op naam staat van de Deutsche Kontor Privatbank. Via deze tussenrekening gaat het naar PPRO Financial Ltd.

Als je via SEPA betaalt, gaat het direct naar PPRO FINANCIAL LTD, IBAN AT043500000016040354 met als referentie je kaartnummer, maar de verwerkingstijd is langer. Mijn overboeking van 10 maart is vanmorgen (12 maart) bijgeschreven op de kaart.

Wil je grote bedragen opwaarderen (meer dan 15K), moet je wel je IDV (Identity Verification) verhogen, door bijvoorbeeld een scan van paspoort.

Ok,dan is het beter geregeld dan gedacht. 15k gaat helaas nog niet lukken.;) Eerst maar eens en keer een kaart aanschaffen.

Deze post delen

Wil er geen apart topic aan wijden maar ik heb zojuist voor het eerst fraude op mijn creditcard meegemaakt. Ik kreeg een mail en sms van ICS dat zij vermoeden dat er fraude met mijn kaart was gepleegd a €418 euro voor een bestelling bij een kleding webwinkel, waar ik inderdaad niets gekocht heb. Die kaart heb ik destijds aangeschaft voor een trip naar de VS en sindsdien nauwelijks nog gebruikt, de kaart heb ik ook niet gekoppeld aan bijvoorbeeld Paypal en ik heb er sinds begin 2013 geen betalingen meer mee gedaan maar is meer als backup.. Er moet dus ergens een database gehacked zijn. Gelukkig is de schade niet voor mij maar blijft toch vervelend zoiets.

Deze post delen

Ik wil een debetcard gaan aanschaffen maar totaal anoniem blijven. Dat wordt lastig of ik moet iemand vinden die de kaart voor me aanschaft. Anders valt er altijd te achterhalen wie de kaart heeft aangeschaft.

Ook wil ik op de één of andere manier wat cash geld op de kaart storten zo nu en dan. Als je geld overmaakt via de bank, dan ben je nl. nog steeds niet anoniem en te achterhalen.

Ik zie wel voordelen van de kaart, bijv. in het buitenland en tol betalen en natuurlijk een appeltje voor de dorst.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...