Ga naar inhoud
GENEGEERD

Betadine functie


Aanbevolen berichten

Waar dient in de praktijk betadine en aanverwanten voor?

 

Als EHBO'er krijg ik tijdens de herhaling verbandleer altijd te horen dat je een wond / snee schoonmaakt met water en een borstel of steriel gaasje en niet met betadine omdat dat klontert en vuil vasthoudt, dit doe ik in de praktijk dan ook braaf... alleen waar moet ik die betadine dan voor gebruiken uitgezonderd dat er geen water in de buurt is?

 

Groeten,

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zover ik weet laat betadine kristallen in/op de wond waardoor het langer door blijft werken en dat is juist de bedoeling.

 

Controleer deze beweringen door EHBOcursusleiders goed. Zo ging er ook een verhaal rond dat je geen sterilon moet gebruiken. dit zou de wond als het waren dicht "branden" en dat zouden ze op de SEH niet leik vinden.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2447.0

 

Mijn vrouw is Apothekers assistente en mijn schoonvader is senior verpleegkundige op de SEH. Beiden hebben niets negatiefs te zeggen over sterilon en betadine. Sterilon iig niet. Betadine kan ik ff aan mijn vrouw navragen (ze is er ff niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet:

betadine vloeibaar: voor kleinere en niet te diepe schaaf/snijwonden.

betadine zalf: bij schaafwonden.

 

Voor al deze wonden: goed schoonmaken/uitspoelen met water.

eventueel even door laten bloeden (reiningen)

 

 

Wonden eventueel afdeken met steriel gaas (afhankelijk van de situatie)

 

Zelf gebruik ik ook sterilon, zelfs meestal dagelijks bij me.

 

Als ik ga backpacken heb ik meestal een 0,5Ltr. water fles bij mij met een drinknippel er op.

Zo kun je redelijk gedoseerd een wond reinigen, en is niet meteen de fles leeg (ook als hij om zou vallen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

van het forum. ff naar beneden scrollen en dan krijg je de onderstaande tekst

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=19344.40

 

 

Re: ehbo curcus verslag

« Reactie #56 Gepost op: 27 september 2007, 06:54:02 »

Citaat: 112Max (26 september 2007, 17:48:08)

 

Er zijn diverse desinfectanten op de markt voor op de eerste hulp post, zowel voor desinfectie van de wondgebied, als handen als instrumenten.

Ik heb een aantal bekenden hier beschreven en onze ervaring er mee.

 

Betadine® (zelfzorg)

Daar heb ik ervaring mee maar verkleurd de wond te veel.. zeker als er later nog iemand naar wil kijken., Fles je vaak te groot, na aangebroken te zijn moet je ze echt eigenlijk weg gooien en dat gebeurt te vaak niet.. Het is bij ons niet meer op de eerste hulp post in gebruik.

 

Dettol® (zelfzorg)

Daar heb ik ervaring mee maar is onhandig, in het oplossen, vaak alleen in concentraat te verkrijgen. Niet in de wond te gebruiken. Prikt.. niet in kant en klare oplossingen te verkrijgen.. Word veel gebruikt om instrumenten te reinigen maar er blijft de typsiche dettol geur aanhangen.. geen voorstander van, maar sommigen blijven er bij zweren.

 

Jodium (zelfzorg) : Daar hebben ervaring mee maar verkleurd de wond te veel.. zeker als er later nog iemand naar wil kijken., Fles je vaak te groot, na aangebroken te zijn moet je ze echt eigenlijk weg gooien en dat gebeurt te vaak niet.. Het is bij ons niet meer op de eerste hulp post in gebruik.

 

Sterillium® (zelfzorg) : word bij ons in lotion vorm voornamelijk gebruikt om de handen van de hulpverleners te reinigen. Kan ook gebruikt worden om rondom de wond te reiningen, maar het prikt enorm als het in de wond komt.

 

Sterilon® (zelfzorg) : Is bij ons vervangen door de hibicet oplossing. Hibicet is breder toepasbaar

 

waterstofperoxide 0,3% : Heb ik zelf nog geen ervaring mee, hoor er wel goede ervaringen over...

 

Hibicet® Oplossing(zelfzorg)

Erg handig, zowel in concentraat als in verdunde uitvoeringen gebruiken metname de 15ml verdunde capsule uitvoering, is goed te gebruiken, eenmaal geopende verpakking kan daarna gewoon weg en ook niet meer per ongeluk gesloten worden. verkleurd de wond nauwelijks, de wond blijft goed te beoordelen door derden,erg handig voor gebruik op een eerste hulp post.. Wel opletten dat er wel de verdunde oplossingen worden gebruikt, dus wel mensen op de eerste hulp post etiketten leren lezen...

 

Umonium38® (zelfzorg) Denk er om niet voor wondbehandeling, maar uitermate geschikt om instrumenten, scharen, pincetten, maar ook beademingsmaskers, erc. te reinigen. Geschikt om Medische classe II instrumenten te reinigen. Om dit goed te doen, is er in een training aandacht op vestigen, maar als het goed doet.

 

 

Sterilon, Betatine, en dettol, horen wat mij betreft niet in de eerste hulp trommel, en ik zou verwachten dat de meeste instructeurs inmiddels wel zouden weten dat Hibicet een veel beter middel is.. (prikt niet, de wond blijft beoordeelbaar door de arts,)

 

Citaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...