Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alleen in de wildernis (zoals Bear Grylls de bedrieger?)


Tom

Aanbevolen berichten

Stel u zich eens voor alleen of met een paar mensen in de wildernis, met uw rugzak, de BOB waarschijnlijk immers u bent uw huidige lokatie ontvlucht en loopt door het Zwarte woud of de Alpen (stel u bent gestrand met de BOV in Zwitserland. En nu denkt u hoe deed die Bear Grylls het ook al weer, welke inseccten kon je zo opvreten en de kop eraf bijten?

 

Welnu volgens de berichten is deze man een bedrieger en zit in een duur hotel als er opnamen worden gemaakt., ik weet het niet zeker maar zie geen andere berichtgeving. Als iemand meer info heeft zou fijn zijn want vond het erg leuk om hem een groot insect te zien oppuzelen, zie ook mijn topic over insecten eten erg leerzaam.

 

Het bericht;

Bear Grylls has a show on the Discovery Channel called "Man VS Wild" where he battles the elements, quickly builds shelter and eats live animals. I mean this bitch makes it look like he can build a Four Seasons out of 3 twigs during a snowstorm.

 

Well, sources say that Bear is a big fraud. They say that producers make it look like he's braving it, but when the cameras are turned off Bear checks himself into a luxury hotel.

 

Mark Weinhart was hired as a consultant to the show and said that it's mostly fake. He said that in an episode where Bear is supposed to be camping in the mountains and biting the heads off of snakes, he was actually spending nights in a hotel complete with jacuzzi and internet access. In another episode where Bear was supposed to be stranded on a deserted island, he was actually staying in a hotel in Hawaii. HA! DE LINK

 

De echte survival uitdaging is hier te zien en misschien kun je er nog iets van opsteken VIDEO IN 5 DELEN

(behalve dan het jagen met een geweer, mag hier niet)

 

 

En nu weten we gelijk wat we missen als we in de wildernis zijn, de info van internet die we o.a. hier ten overvloede kunnen lezen, en anders het WWW afzoeken, alles is er zo ongeveer te vinden.

Wat is nu de oplossing is, denk ik wel eerder hier aangegeven maar wat in geen enkele BOB mag ontbreken is een survival boek.

 

Zelf heb ik een van de besten het Het SAS Survival handboek

 

Maar er zijn er wel meerdere

 

Maar gewoon in de bossen waar dan ook weet u zich te redden?

(zal eerlijk zijn ik nog niet)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bear Grylls ,de man die altijd als een idioot aan het rennen is,nooit eens op z'n gemak,hij die altijd zonder te weten hoe diep het is van een waterval af springt en het vel van een rottende zeehond als bodywarmer gebruikt en waarschijnlijk daarna de ogen van dat beest met een "kijk mij eens een held zijn" blik opvreet.

Nee hoor,er komt helemaal geen show aan te pas,en die verhalen dat hij tijdens de opnames in een hotel slaapt zijn allemaal leugens,thuis slaapt hij ook altijd in z'n slaapzak op een denneappel matrasje.

Vind die Ray Mears en die andere vent,die altijd zonder cameraman op pad gaat veel leerzamer en realistischer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de waarheid zal zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden liggen.

 

ik denk dat bear zich beter kan redden dan de meesten.:o

er zal vast wel ergens een kern van waarheid inzitten

maar je moet altijd oppassen met mensen die uit de school klappen het is heel vaak uit teleurstelling over hun vermeende misbehandeling door bear of de makers van het programma, waardoor ze iets krijgen van '' IK GA JE HELEMAAL KAPOT MAKEN''.

je moet niet achter ''mensen als bear'' aanlopen en niet achter de ''makers'' en niet achter ''consultants'' en ''experts''.

gewoon kijken de info die je kunt gebruiken in je opnemen en verders kom je toch niet achter de waarheid want je bent er zelf niet bij.

het wordt dan een welles nietes spelletje.

het is entertainment en als je niet ge-entertaint wordt moet je niet kijken, ik gruw van ''ik hou van holland'' en ''idols'' etc dus kijk ik niet.

 

zo,n consultant kan met bewijzen komen van check inns , maarja wij kunnen dan weer niet checken of hij dan ook echt in de vrieskou aan het zwemmen was of dat hij aan het zwemmen was in het hotelbad.

ook heeft hij wel eens shows gedaan met bekende hollywoodsterren en ook met prijsvraagwinnaars, en die heeft ie echt niet meegenomen naar een hotel hoor en vervolgens wat nepbeelden tussen gefutselt.:confused:

ja in eerste instantie wel in een hotel inchecken natuurlijk lijkt me ook logisch want je moet ergens een plek hebben om voor en na de opnames te kunnen slapen.

 

ik zeg niet dat die consultant per definitie onzin praat maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat je op moet passen met wat je aanneemt, van de media.:o

in de media kunnen ze je maken en breken(dat zie je nu maar weer hoe snel dat kan gaan met bert van marwijk(vorige week zaterdag de eerste wedstrijd en een week later kan ie er geen reet meer van ineens, ja tuurlijk is hij eigenwijs maar als we gewonnen hadden hadden we DAT nu juist in hem geprezen.)

ze zijn altijd tuk op een relletje.

 

en valse voorlichting door diezelfde media is ons inmiddels als preppers zijnde ook niet vreemd toch??:)

 

ik kijk ze praktisch allemaal die survivalprogramma,s en vroeger keek ik ook rex hunt fishing adventures tja ook dan zal het beet hebben vangen niet zo vlot gaan als hij beweerdt met de beelden

maarja ik kijk voor de lol en de eventueele informatie die je oppikt en meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als discovery channel en National Geografic je opleiding zijn om te overleven dan wens ik je veel sterkte toe.

Ik heb er ook wel naar gekeken maar ben totaal afgehaakt. Helemaal geen diepgang. Het is gemaakt voor mensen die met hun dikke pens en een zak chips bij de buis zitten

Het is op de eerste plaats entertainment. Kermis vermaak. Heel veel hetzelfde zeggen begeleid met beelden maar strikt genomen heel weinig informatie. na elke reclame volgt weer voor de helft van de tijd herhaling.

Een Aantal zaken kan je het beste met een paar mensen oefenen. Ik heb een aantal jaren geleden bijvoorbeeld een cursus krav maga geschreven waarin in 4 lessen van 2 uur de basis wordt gelegd.

Ik heb de cursus zelfs aan ouderen gegeven.

Dat is ook de opzet...maar de cursus lezen of een dvdtje of programma kijken is leuk en je steekt er wel wat van op.. maar je leert door het te doen.

dat is zeker zo met survival e.d. een boek lezen hoe je een konijn moet villen zelfs met foto's is heel iets anders dan het doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een show, net als doomsday preppers. het is leuk om naar te kijken, een beetje informatief, maar het is een show. de meesten van ons hebben doomsday preppers gezien, maar dat betekend nog lang niet dat we dezelfde dingen doen als in de show.

 

tenslotte, hij maakt het programma dat betekend niet dat hij buiten de show ook zo moet leven. waar zou jij liever zijn in een hotel of in een ijsgrot of wat dan ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens: boekenkennis alleen is niet voldoende.

Wat heb jij verder nog aan ervaringen opgedaan Ivan?

Kun je daar het een en ander over delen?

 

Daarom ben ik ook op het forum. Ik wil zoveel mogelijk kennis delen en tegelijkertijd krijg ik door actief te zijn op het forum krijg ik ook steeds weer feedback of nieuwe ideeën aangereikt.

Ik wil van de ene kant zoveel mogelijk kennis en ervaring delen... hoe ik echter aan bepaalde vaardigheden ben gekomen wil ik niet altijd kwijt.

Je weet ook niet wie mee leest op een forum.

 

Ik was mede door mijn werk terecht gekomen in een stad waar ik mij steeds minder in thuis voelde. Geen horizon, sterrenhemel en altijd geluid.

Veel vernielingen en regelmatig onrustig. Daarbij het steeds sterker wordende gevoel dat het een keer mis gaat ik daar niet moet zijn.

Ik woon buiten met heel weinig, maar heel tevreden. Ik heb wel steun van een aantal kameraden op wie ik terug kan vallen als dit nodig is.

in het begin heb ik ook heel wat ondersteuning gekregen om dit te realiseren. Het resultaat is er echter naar.

Voor mijn kameraden woon ik in een bugout waar zij op terug kunnen vallen in een shtf situatie.

Kamperen en survival zijn van jongs af aan mijn ding geweest. Ik heb discipline met de paplepel binnen gekregen en daar kan ik altijd op terug vallen.

ik loop heel veel...marcheren wel te verstaan en train 3x per week met gewichten. Dat doe ik thuis Zo hou ik mij in conditie.

Mijn lichaam en verstand zijn voor mij namelijk de belangrijkste werktuigen die ik ter beschikking heb. Ik geloof in een goede geest in een gezond lichaam.

Dat zijn dingen die ik ook graag door wil geven. Ik geloof niet echt in materieel. Of laat ik het wat nuanceren. Je moet er niet van uit gaan dat materieel je redding is.

Het helpt zeker als je goed uitgerust bent maar als jezelf niet goed in elkaar zit zal je het naar mijn idee niet redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 weken later...

Ik ben tig jaar geleden een paar maanden alleen door noord scandinavie getrokken. Met kennis uit SAS boek en een boek 'food for free' kon ik altijd wel wat groens vinden om te eten. Maar de echte brandstof koolhydraten, die haal je niet zomaar uit de natuur, daarvoor heb je aardappels of pasta nodig. Ook koren achtigen (brood, musli) zijn gewoon niet te vinden. Ik heb een keer een vis gevangen, en een zooi slakken gegeten, maar nooit vallen gezet en gejaagd. Ik een echte SHTF zou ik dat natuurlijk wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

even een vraag, als je in een survival situatie zit, wil je dan

A zoveel mogelijk risico lopen

B zo min mogelijk risico lopen

ik zeg B, BG zegt A, waarom zou je in een survival situatie van een klif afspringen of een waterval op proberen te klimmen, survival gaat om het in leven blijven en proberen het je comfortabel te maken, niet om het zo min comfortabel mogelijk te maken, veel beter is bijv. les Stroud ( van survivorman, hij leert je ook dingen, en legt uit waarom die dingen zo zijn, in tegenstelling met BG die zegt doe dit dan dat en dan ben je het weer vergeten omdat je er niks van snapt) of Ed Stafford (naked end marooned)

ik vind de messen commercieel ontworpen, en niet op kwaliteit, al moet dat wel zo lijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een vraag, als je in een survival situatie zit, wil je dan

A zoveel mogelijk risico lopen

B zo min mogelijk risico lopen

ik zeg B, BG zegt A, waarom zou je in een survival situatie van een klif afspringen of een waterval op proberen te klimmen, survival gaat om het in leven blijven en proberen het je comfortabel te maken, niet om het zo .

bear grylls verkoopt veel show om zijn programma's aan het publiek te brengen aangezien een groot deel van de mensen uit is op spektakel

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt, maar daardoor voor ons preppers niet geschikt, want wij zijn in het algemeen niet voor het spektakel maar voor het leren van dingen enz. ( ik tenminste)

of zeg ik nu iets geks?

nee, volkomen mee eens , het laatste wat je wilt is een gebroken rug oplopen doordat je van die waterval bent gevallen

als er 5 m verder een pad was waar je zonder teveel moeite op kan

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een vraag, als je in een survival situatie zit, wil je dan

A zoveel mogelijk risico lopen

B zo min mogelijk risico lopen

ik zeg B, BG zegt A, waarom zou je in een survival situatie van een klif afspringen of een waterval op proberen te klimmen, survival gaat om het in leven blijven en proberen het je comfortabel te maken, niet om het zo min comfortabel mogelijk te maken, veel beter is bijv. les Stroud ( van survivorman, hij leert je ook dingen, en legt uit waarom die dingen zo zijn, in tegenstelling met BG die zegt doe dit dan dat en dan ben je het weer vergeten omdat je er niks van snapt) of Ed Stafford (naked end marooned)

ik vind de messen commercieel ontworpen, en niet op kwaliteit, al moet dat wel zo lijken.

 

Zowel A als B kunnen prima beslissingen zijn. Het hangt puur van je situatie af. Als een situatie uitzichtloos is dan is het misschien verstandiger om wat risico te lopen dan helemaal niets te doen en het alleen maar over beperken te hebben.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben altijd al fan geweest van eigenlijk alle survival/bushcraft programma's. Ik het de documantaire (serie) die in de eerste post genoemd word Alone in the Wild eens helemaal gevolgd toen deze op discovery channel te zien was echt een leerzame en mooie serie. Ook word er veel aandacht besteed aan het menselijk aspect en de emoties die daarbij horen zeker een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bear Grylls ,de man die altijd als een idioot aan het rennen is,nooit eens op z'n gemak,hij die altijd zonder te weten hoe diep het is van een waterval af springt en het vel van een rottende zeehond als bodywarmer gebruikt en waarschijnlijk daarna de ogen van dat beest met een "kijk mij eens een held zijn" blik opvreet.

Nee hoor,er komt helemaal geen show aan te pas,en die verhalen dat hij tijdens de opnames in een hotel slaapt zijn allemaal leugens,thuis slaapt hij ook altijd in z'n slaapzak op een denneappel matrasje.

Vind die Ray Mears en die andere vent,die altijd zonder cameraman op pad gaat veel leerzamer en realistischer.

 

 

Ik geloof ook in het verhaal van Bear maar vind het soms ''over the top'' om een tv show te maken.

Waarom bv moet een slang van 5 meter er aan geloven als je maar een klein stukje eet.

De indianen dankten hun Goden voor het voedsel dat ze konden jagen om te overleven. Alles van het dier werd gebruikt om te eten, zich te verwarmen en om hun jachtwapens mee te maken...

Ray Mears vind ik een veel dankbaarder man met een uiterst respect voor de natuur.

Hij maakte in een van de programmas een gaatje in een boom om hars op te vangen om iets te lijmen..nadien legde hij uit hoe dit gaatje weer te dichten om de boom te laten ''genezen''.

Zo zijn er veel voorbeelden van hoe die man omgaat met zijn natuur-zaken.

 

Persoonlijk heb ik al eens 2 nachten op rij doorgebracht in een bos...

We hadden wel onszelf voorzien van eten in de rugzak.

Zomaar van het bos leven is harder dan je denkt..

Zwammen kunnen heel lekker zijn als je niet de verkeerde eet..

Het hangt ook sterk af in welk seizoen zich dit voordoet..in de herfst bv zijn er ook veel noten te vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf jongs af aan ben ik gek op survival programma's. Het enigste survival boek dat mijn bibliotheek had heb ik bij wijze van stuk gelezen.

Ik heb nooit Bear zijn shows gezien gek genoeg, de berichtgeving natuurlijk wel. Het is natuurlijk sensatie om zo'n kerel zijn show te bombarren tot fraud.

 

Maar laat ik dit zeggen. Als hij na de opnamen slaapt in een luxe hotel met een jacuzi en internet om vervolgens diverse insekten hun kop af te bijten... dan ben je echt een baas. Ik zou namelijk lekker met mijn reet in die jacuzi blijven zitten en Ultimate Survival kijken via YouTube.

 

De Gerber BG lijn ken ik wel, het is erg commercieel allemaal. Maar ja, iedereen moet zijn geld verdienen (waar betaald hij anders zijn hotel van ^_~).

 

Persoonlijk ben ik echt fan van Ray Mears. Mooie shows zonder veel spectakel. En hij komt zo lekker klungelig over ^_^ het is natuurlijk een heel ander programma. Maar het is allemaal entertainment. Geen van die programma's is een vervanging voor het echte werk. Na een aflevering van Expeditie Robinson (ze hadden ruzie om een aansteker) dacht ik wel even vuur te maken. Koste me dik twee uur voordat ik m'n vuurboog af had en ook maar iets had wat op een vuurtje leek. In het echt is het gewoon niet zo makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BG is altijd met een soort militaire missie bezig.

 

Hij moet over twee dagen op het rendezvous punt zijn om opgepikt te worden door een helikopter en neemt daarom vaak onverantwoorde risico's.

Die luxe hebben mensen die echt moeten overleven niet. Dan wacht er geen helikoper oid op een afgesproken tijdstip en plek.

 

Doe mij ook m'n naamgenoot maar. :)

 

De BG spullen worden tegenwoordig zo massaal gekopieerd door de Chinezen dat het lastig is om te bepalen of je wel het echte spul hebt. ;)

Ik vind het sowieso veel te flitsend, veel te commercieel en te weinig focus op praktijk gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het echte spul is ook niet zo'n geniaal goede kwaliteit hoor.

Zeker al niet voor het geld dat je neerlegt.

(handvaten dat loskomen van het mes bvb bij langdurig (mis)gebruik)

 

en de onverantwoordelijke risico's zijn er in gestopt door de programma makers. Het programma is fake, maar wat hij uiteindelijk doet aan walgelijke dingen zijn dan wel weer echt..

maar goed, is een sensatie programma. de onverantwoorde risico's gebeuren met veiligheidsgordel & medisch team in standby. het gaat hem over de adrenaline-rush en de sensatie, niet om de technieken.

De locatie's zijn ook vaak bewezen "fake" te zijn.. gewoon langs een weg, beetje met de camera hoeken spelen enz.

opnieuw, het is TV. Hierbij is sensatie het doel.

 

Dual survival begon goed, maar werd ook meer en meer sensatie-gericht, Cody gaf dit ook toe op zijn website dat de tv programma's veelal "staged" zijn.

Ook de programma's waar hij alleen in was.

diertje in een val? Werd de dag ervoor door hem gevangen zodat de camera ploeg niet te lang moest wachten en alle shots in 1 dag kon afronden,

maar het ging hem dan meer om het principe, en niet zozeer om het op het moment zelf écht te doen, de kijker ziet het verschil toch niet.

 

maar goed,

in de echte wereld heb je die luxe niet... Maar gezien we hier in de benelux vertoeven geloof ik niet dat we van een ijsgletsjer of waterval naar beneden moeten klauteren, of een afgrond naar beneden klimmen door met behulp van een haastig samengeknoopt stuk liaan naar een boom te springen... :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...