Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een teepee bouwen


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

Korte introductie. Ik ben sinds een tijdje vrijwilliger bij Natuurmonumenten en werkzaam op het eiland Tiengemeten omdat ik graag in de natuur (bezig) ben. Daar heb ik een maat leren kennen, ook een prepper, en hij woont slechts 100 meter van me af. Dat terzijde.

 

Op het eiland Tiengemeten is er de 'speelnatuur'. Een stuk omgevormd land, waarin de kleine kinderen naar hartelust kunnen ravotten.

Voor meer informatie: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/tiengemeten/speelnatuur

 

Op 1 van de eilandjes (het hutten en vlotten bouw eiland) in de speelnatuur zijn mijn maat en ik een aantal weken begonnen met het bouwen van een TeePee, als voorbeeld voor de kleintjes.

 

Beginnen met gaten in de grond te boren, waar de palen in moeten komen. Alle palen verzamelen en op het eilandje gooien en vastbinden tot een constructie (laddertje nodig ivm de hoogte)

Nog meer palen op het eilandje gooien, in de bestaande constructie te vlechten en vast te binden met sisal-touw levert het volgende op:

 

TP1.jpg.9a0ac4ee402c54b62d51680ee972872c.jpg

 

Deze open constructie laat nogal wat wind door, en hebben we honingklaver verzameld en deze erin gevlochten en eroverheen gelegd en wederom met sisal-touw vastgesjord. Dit levert het volgende resultaat op:

 

TP2.jpg.9ced7447156884fccff75d4cae186b1c.jpg

 

Het resultaat vinden we zelf erg leuk en hopen dat deze kind-proof is aanstaande zomer ;)

 

Wat hebben we geleerd:

- samen te werken. 2 bereiken meer dan 1

- voor een TeePee is veel hout, touw en materiaal nodig. Wij hadden het voordeel dat alles er al lag.

- het construeren van een TeePee kost aardig wat tijd. Ik schat 2 dagen a 8 uur voor 2 personen.

 

Conclusie: wil je in buitengebied een onderkomen hebben, dan is een tarp met 2 nordic walking stokken of een klein tentje aan te raden boven een bouwwerk te construeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

leuk project!

 

heel lang geleden heb ik ooit nog eens mogen kamperen in een soortgelijk bouwsel maar toen waren de alle zijdes gemaakt van lange wilgentakken die gewoon doorgroeide.

Ik had toen echt het idee te slapen midden in de natuur, was alleen niet waterdicht maar regen hoort ook bij de natuur...:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@houthe: de speelnatuur is een paar hectare. Het eiland is 10 bij 7 km ofzo iets. Misschien iets voor jouw kinderen om een dag lekker te ravotten ?:)

@Tom: ik ben 42 en mijn maat 28. Gelukkig verliezen we het kind niet in ons.

@ anderen: bedankt voor jullie positieve reacties !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@houthe: de speelnatuur is een paar hectare. Het eiland is 10 bij 7 km ofzo iets. Misschien iets voor jouw kinderen om een dag lekker te ravotten ?:)

zo groot? volgens Wiki:

Tiengemeten is 7 km lang en 2 km breed.

 

had het zelf ook verkeerd gelezen maar blijkbaar is 'tiengemeten' een maateenheid voor:

10 gemeten is ongeveer 4 hectare, wat wil zeggen: een stuk van 100 bij 400 meter.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, was ik nog maar een kind:)

Dat kan je nog steeds zijn, spelen als een kind, gewoon zondag in het bos een hut gaan bouwen. Niks mis mee.

Sterker, hard nodig. Hard nodig voor de broodnodige ontspanning in deze "vreselijke tijden waarin de wereld maar in elk geval Europa en zeker Nederland bijna ten ondergaat".

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke, wat is de diameter? Wat ik eigenlijk wil weten is of je erin kunt overnachten.;)

 

In een TP van dit formaat kun je wel overnachten. Deze is bedoeld als speelhut voor de kinderen.

 

Tevens hebben we gister nog 4 basis-frames van TP opgezet, kleiner en op basis van 3 bovenin aan elkaar geknoopte stammen, zodat de kinderen hem zelf kunnen afmaken met de stammen en spullen die er liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een TP van dit formaat kun je wel overnachten. Deze is bedoeld als speelhut voor de kinderen.

 

Tevens hebben we gister nog 4 basis-frames van TP opgezet, kleiner en op basis van 3 bovenin aan elkaar geknoopte stammen, zodat de kinderen hem zelf kunnen afmaken met de stammen en spullen die er liggen.

 

Mooi gemaakt, ik vrees dat mijn kids ook een nieuwe hut willen nu in Spanje.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel erg dat je nu al hulp nodig hebt van de geiten.......... H e t h e e t n e d e r l a n d s s c h r i j v e n e n l e z e n . :p

Kijk dat zijn leuke dingen. En zeker weten dat het voor de kinderen is? ga je er niet zelf stiekem in slapen ;)

 

 

 

Verzonden van mijn stal met behulp van de geiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hej Peerke, gaaf project man :)

Ben vroeger toe het omgebouwd werd tot natuurrgebied er voor m'n werk regelmatig geweest,maar toen het klaar was nooit weer.

Moet er toch maar weer eens gaan kijken, kan die kleine van me zich ook meteen ff uitleven.

 

cheers,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hej Peerke, gaaf project man :)

Ben vroeger toe het omgebouwd werd tot natuurrgebied er voor m'n werk regelmatig geweest,maar toen het klaar was nooit weer.

Moet er toch maar weer eens gaan kijken, kan die kleine van me zich ook meteen ff uitleven.

 

cheers,

 

Kom gerust eens langs ! De speelnatuur is vanaf 1 april weer geopend. Verder worden er regelmatig activiteiten georganiseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...