Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe houd een prepper het proper?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

schoonmaakmiddelen, zoals oma ze gebruikte waren soda, en zeep en azijn.

 

Recept van wasmiddel is op het forum terug te vinden.

 

Recept afwasmiddel:Afwasmiddel zelf maken

Ik eerst geprobeerd enkel met soda af te wassen, zoals onze grootmoeders het deden, maar ik vond dat niet fijn, de vaat werd er te “glibberig” door. Met dit recept is dat niet het geval. Het is heel simpel, alles wat je nodig hebt is:

- soda

- natriumbicarbonaat

- trechter

- lege fles afwasmiddel

 

Ik gebruik een lege fles afwasmiddel van één liter, als je een kleinere fles gebruikt, dan dien je de onderstaande hoeveelheden aan te passen.

 

Vul de fles met behulp van een trechter met 1 soep-opschep-lepel soda en 1 eetlepel natriumbicarbonaat.

Giet hier warm water op zodat beide soda’s goed oplossen.

Eventueel kun je een etherische olie voor de geur toevoegen

Schudden en klaar.

 

Dit afwasmiddel schuimt overigens niet, maar dat doet niets af aan de reinigingskracht.

 

 

Poetsen

Om het huis te poetsen gebruiken wij enkel een doekje met water.

We hebben geen stofzuiger en dus dweilen we onze vloer, ook enkel met water.

 

Schuurmiddel

Neem natriumbicarbonaat waaraan je wat water toevoegt zodat er een smeerbare pasta ontstaat.

 

Ramen zemen

Voor ramen te zemen doen we een scheutje azijn in een emmer met water en we hebben schone en streeploze ramen.

 

Wc reiniger

De wc reinigen we met de wc-borstel, dat is alles.

Bij hardnekkig vuil strooi je een kopje natriumbicarbonaat in het toilet en giet daaroverheen 1 kopje azijn. Laat het 10 minuten bruisen en maak het toilet dan met een borstel schoon.

 

Als je op de link klikt dan staat er nog meer informatie over schoonmaken zoals Green Evelien (en mijn oma) dat doet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant!

 

Wat voor vet, as waarvan en hoelang koken?

 

Zoals @Stuudje zegt: Zeep maken recepten.

 

Zoek ook op 'verzeping chemie'.

 

LET OP: om zeep te maken gebruik je vaak kokende loog-oplossingen. 1 druppel in je oog is FUNEST !!! Neem daarom, als je zoiets van plan bent, altijd de UITERSTE veiligheidsmaatregelen in acht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...