Ga naar inhoud
GENEGEERD

Meidoorn haag tegen indringers


Tanfana

Aanbevolen berichten

Het nadeel van een haag is dat je geduld moet hebben. Maar de meidoorn groeit snel.

 

Wij hebben ook de Meidoorn, het is de levensboom van m'n dochter. Alleen elk jaar probeer ik de uitlopers te stekken, maar dat gaat steeds mis. Heeft iemand ervaring en tips?

 

en mijn aandeel is verzonden vanuit de bank, zonder hulp van de Staat :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De verschillende landschappen in Nederland hebben filmpjes op jutuup staan. Zoek op landschapsbeheer met jaap en lex. Sorry het lukt me niet om de link te plaatsen. :o

 

Landschap Overijssel heeft zelfs een online cursus heggen en hagen. Moet je wel je e-mailadres achter laten....

 

 

Verzonden vanaf de bank met de kat op schoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kan je meidoorn kopen als bosplantsoen. Je krijgt dan een vertakt struikje vsn 40 tot 80 cm hoog. Wortelgoed, dit is zonder potgrond rond de wortels, dus goed uitkijken met uitdrogen. Per stuk kosten 65 tot85 cent. Tuincentrum kan het appart voor je bestellen.

Planten in twee rijen versprongen naast elkaar 6 op een meter.

Geul graven van twee steek diep. Onderin lossteken en eventueelcompost doormengen. Struik planten en grodnd aanvullen. Dan plant iets opschudden en aantrappen. Anders ligen de wortels plat onder de gronden zakt de struik later scheef.

Watergeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom alleen meidoorn in de haag? je kunt het ook combineren met bramen, frambozen, druiven, kersen, hulst, diverse notenbomen, hazelaar, passievrucht, wilg, esdoorn, eik, iep, en waar je verder nog op komt. Leef je uit! Bouw een prachtige biotoop!

 

:cool:

 

Vezonden uit een luie stoel, met preppersaus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Je kunt idd het bosplantsoen nemen en na vier jaar heb je zeker 1.30 m. Zo gauw ze twee meter zijn hak je de stammen voor de helft in en leg je de tak naar beneden en zet je deze vast. Uit de stam zullen nieuwe takken loodrecht omhoog groeien en na een paar jaar herhaal je met deze takken het voorgaande. Je hebt tussen nu en 10 jaar een haag waar zelf geen stier meer door heen breekt. Afwisselen met duindoorn en gaspeldoorn is uiteraard geen enkel probleem...:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom alleen meidoorn in de haag? je kunt het ook combineren met bramen, frambozen, druiven, kersen, hulst, diverse notenbomen, hazelaar, passievrucht, wilg, esdoorn, eik, iep, en waar je verder nog op komt. Leef je uit! Bouw een prachtige biotoop!

 

:cool:

 

Verzonden uit een luie stoel, met preppersaus.

 

Heb het al eens eerder vermeld de krulhazelaar is ideaal dicht bij elkaar gepland is het later helemaal in elkaar verweven (in elkaar gekruld) een zeer stevige haag, en de noten zijn mooi mee genomen.

Takje afsnijden in water zetten tot er worteltje aan komen en planten maar.

Wil je het nog ondoordringbaarder maken maak tegen motorkettingzagers, plaats eerst een hekwerk met gegalvaniseerde gevlochten betonijzer dan de krulhazelaar er door heen laten groeien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog geen week geleden heb ik de vuurdoorn gesnoeid die tegen m'n schuurtje groeit en voor die plant heb ik heilig respect. Taaie takken met lange stekels die dwars door m'n handschoenen gaan.

Ook een leuke optie voor een haag dus.

 

attachment.php?attachmentid=19960&stc=1

 

Ziet er nog mooi uit ook:

 

attachment.php?attachmentid=19961&stc=1

 

De besjes zijn als ze rijp zijn ook eetbaar en smaken naar appel. Schijnt dat je er goed jam van kunt maken.

Voor recept van de jam en extra info: http://www.waterwereld.nu/vuurdoorn.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Leuk draadje dit.

Dit is iets wat mij ook bezig houdt Hoe houd ik indringens buiten mijn tuintje (en uiteindelijk buiten mijn huis maar dat is een ander hoofdstuk)

Ik ben benieuwd: dit draadje is een paar jaar oud;  hoe staat jullie erfafscheiding er nu bij na die 5 jaar? 

 

Ik zelf woon op het uiteinde van een rijtje huizen en heb een klein tuintje. Er staat een heg om heen en ik zat er aan te denken  om er een rozenstruik door heen te laten groeien maar bramen is ook een goed idee. Én stevig metalen gaas met scherpe punten. Zoiets als bramen gaat het snelste, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, Flanker zei:

Zoiets als bramen gaat het snelste, denk ik.

Dat gaat zeker het snelste, maar ze woekeren enorm! Ik weet niet hoeveel ruimte je voor een heg hebt, maar ik zal wat heesters opnoemen.

Berberis / Zuurbes - een ramp om te knippen, sommige mensen kunnen er allergisch op reageren.

Rosa rubiginosa / Egelantier

Prunus spinosa / Sleedoorn

Crataegus monogyna / Meidoorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
Op 23-3-2020 om 12:04, Cynica zei:
Op 22-3-2020 om 15:03, Flanker zei:

Zoiets als bramen gaat het snelste, denk ik.

Dat gaat zeker het snelste, maar ze woekeren enorm!

 

Yup. Ik heb vorig jaar verzuimt om een hoek in de tuin op orde te houden. Vorige week was het een ramp om alle scheuten uit de grond te krijgen. Ongelofelijk wat een zooi ?

Nu ben ik gek op bramen, maar ik zal dit jaar nog wel een aantal keren nieuwe scheuten moeten verwijderen.

 

Wat dacht je van duindoorn? scherp, en zeer smakelijke vruchten om jam van te maken. Ben er gek op ?

 

Edit: Sorry, ik zie nu dat je weinig plek hebt, dan is duindoorn geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, OBL-Rien zei:

Wat dacht je van duindoorn? scherp, en zeer smakelijke vruchten om jam van te maken.

Die struiken worden toch vrij groot. Maar de vruchten zijn idd heel lekker en echte vitamine C bommetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
Zojuist, Cynica zei:

Die struiken worden toch vrij groot. Maar de vruchten zijn idd heel lekker en echte vitamine C bommetjes.

Klopt, ik had de post al aangepast, maar je moet wellicht de pagina opnieuw laden om dat te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, duindoornthee. Heerlijk.  Bedankt,  jongens voor het meedenken.

Ik hoopte eigenlijk datgene,  wat ik nu heb als basis te kunnen gebruiken.  Als ik in een overgangsfase zonder erfafscheiding zit, wandelen alle voorbijgangers bij wijze van spreken dwars door mijn tuin heen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...