Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slaapzak: Welke comfort temperatuur voor Nederland?


Gast ghostwhiper

Aanbevolen berichten

Gast ghostwhiper

Ik ben op zoek naar een nieuwe slaapzak aangezien de m90 me veel te zwaar is op de rug.

Wat is nu de meest verstandige comfort temperatuur om jaar rond te kunnen gebruiken?

Heb al iets op het oog met comfort temperatuur van 1 graad en limiet van -17 maar ik denk dat die nog wel eens te warm kan worden in de zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast ghostwhiper

Kans ik had de zoekfunctie gebruikt maar kon niet en onderbouwing vinden over welke comfort temperatuur het meest geschikt is.

M90, m90 en nog eens m90 maar daar ding is me te zwaar en Zodra Het kwik boven de 10 graden komt Veel te warm.

 

. @LastManStanding is op zich niet slecht wat gewicht betreft alleen de extreem temperatuur is en beetje aan de lage kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werkt de zoek functie nog wel ?

Slaapzak intiepen en dan titel only, dan krijg je jou post als eerste en in de tweede staat een stukje van mij over temp bereik:

http://preppers.nl/forum/threads/5425-Welke-slaapzak?highlight=Slaapzak

 

Er is nog veel meer maar dan moet je wel even de tijd nemen om het te lezen....

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel, je hebt twee slaapzakken nodig.

Een dunnetje voor in de zomer, en een drieseizoenenslaapzak voor koude deel van de herfst lente en winter.

Dunnetje zal je de kop niet kosten, een goede drieseizoenenslaapzak zijn de meningen over verdeeld natuurlijk, zo is dat altijd.

Ik heb een Cumulus

Op maat gemaakt, verlengd, meer dons erin, alles is bespreekbaar. Ik ben er supertrots en blij mee...zoals vele anderen met hun M90.

Alleen ik sjouw me geen breuk(is lichtgewicht en klein qua pakmaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ideaal zou een modulair systeem zijn, ben te lui om te zoeken maar die zijn er vast wel?

Dus zeg maar zomer en herfst zak die samen een winter zak zijn tot -15 of zo?

Nog nooit van gehoord en ik heb me er goed in verdiept..

Wel kan je je slaapzak iets warmer maken met een zijden inliner. Scheelt een paar graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit van gehoord en ik heb me er goed in verdiept..

Wel kan je je slaapzak iets warmer maken met een zijden inliner. Scheelt een paar graden.

 

Het blijkt toch wel te bestaan maar vooral in militaire uitvoeringen, zoals hieronder. Geen idee verder van pakmaat, gewicht en temperaturen.

 

http://www.dumpboon.nl/Shop/OnzeMerken.asp?Merk=Ministerie%20van%20Defensie&B={9C66F77A-12D9-4385-B291-E60AF16BCDE3}

 

Untitled.jpg.7514e97fe0b8a51bbdbf364339265b46.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Ik zoek het meer in de hiking en trekkingwereld.

Die mensen, en ik, sjouwen niet graag met zoveel gewicht. We zijn geen militairen tenslotte :)

Mijn hele uitrusting mag niet boven de 15 kilo uitkomen, inclusief eten en water. En liefst minder dan die 15 kilo. Daar kan echt geen slaapzak van 5 kilo bij.

ghostwhiper gaf aan ook niet te zwaar te willen gaan met de slaapzak.

Ik ben op zoek naar een nieuwe slaapzak aangezien de m90 me veel te zwaar is op de rug.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit combo systeem werk erg goed: http://www.snugpak.com/outdoor/special-forces-complete-system en doe daarbij de bivy zak: http://www.snugpak.com/outdoor/sleeping-bags/bivvi-bags/special-forces-bivvi-bag?color=Black en eventueel zijn er ook verschillende liners voor te koop.

 

3,2 kilo voor een winter en zomer is ook heel netjes kwa gewicht.

 

Alleen moet je de brede rits die je kijgt door de 2 slaapzakken aan mekaar te maken niet erg vinden, zelf vind ik het niet prettig maar een maatje van me heeft er geen last van.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit combo systeem werk erg goed: http://www.snugpak.com/outdoor/special-forces-complete-system en doe daarbij de bivy zak: http://www.snugpak.com/outdoor/sleeping-bags/bivvi-bags/special-forces-bivvi-bag?color=Black en eventueel zijn er ook verschillende liners voor te koop.

 

3,2 kilo voor een winter en zomer is ook heel netjes kwa gewicht.

 

Alleen moet je de brede rits die je kijgt door de 2 slaapzakken aan mekaar te maken niet erg vinden, zelf vind ik het niet prettig maar een maatje van me heeft er geen last van.

 

M.v.g JP

 

In dat geval kan je beter een KL modulaire slaapzak kopen bij de dump, weegt een paar ons minder maar is 20 graden warmer. Kost iets van €80 bij de dump, minder op marktplaats.

 

@ghostwhiper : Geen idee wat je budget is maar kan zelf de Slaapzak V.I.B. 250 van harte aanbevelen als vier-seizoenenslaapzak in Nederland. Heb hier dit weekend nog 2 nachten in gelegen met temperaturen rond het vriespunt en dat was prima te doen met alleen een zijden lakenzak. Daarnaast is hij niet al te warm in de zomer en weegt maar 620 gram. Voor de koude nachten heb je dan altijd nog thermo ondergoed, dikke sokken en eventueel een Thermo liner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval kan je beter een KL modulaire slaapzak kopen bij de dump, weegt een paar ons minder maar is 20 graden warmer. Kost iets van €80 bij de dump, minder op marktplaats..

 

Inclusief stuffbag is dat systeem net zo zwaar maar het pakformaat is een stuk groter, kwa prijs is dit inderdaad een stuk aantrekkelijker.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Een kilo of 10 tot 12 is echt de max wat ik op mijn rug kan hangen zonder dat ik na een kwartier een uur lang rust moet houden vanwege mijn slechte rug.

Daarom kijk ik ook in de hiking wereld.

Wollen dekens zijn dus ook te zwaar.

Heb al wat slaapzakken op het oog maar het gaat me nu puur om welke comfort temperatuur heb je het meeste aan jaar rond.

Ik heb een bepaald budget en dan koop ik liever een goede waar ik bijna jaar rond wat aan heb dan 2 minder goede slaapzakken van mindere/slechte kwaliteit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kilo of 10 tot 12 is echt de max wat ik op mijn rug kan hangen zonder dat ik na een kwartier een uur lang rust moet houden vanwege mijn slechte rug.

Daarom kijk ik ook in de hiking wereld.

Wollen dekens zijn dus ook te zwaar.

Heb al wat slaapzakken op het oog maar het gaat me nu puur om welke comfort temperatuur heb je het meeste aan jaar rond.

Ik heb een bepaald budget en dan koop ik liever een goede waar ik bijna jaar rond wat aan heb dan 2 minder goede slaapzakken van mindere/slechte kwaliteit

 

Mijn slaapzak claimt tot 0 graden te gaan, maar dan hou ik wel een dunne laag kleren aan om goed te kunnen slapen. In de zomer is deze simpel weg te warm. Lakenzak erbij en je ligt tot 0 graden lekker en 's zomers kun je daarin liggen en de slaapzak gebruiken als deken. Hoe warmer het is, des te meer hij naar beneden schuift. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kilo of 10 tot 12 is echt de max wat ik op mijn rug kan hangen zonder dat ik na een kwartier een uur lang rust moet houden vanwege mijn slechte rug.

Daarom kijk ik ook in de hiking wereld.

Wollen dekens zijn dus ook te zwaar.

Heb al wat slaapzakken op het oog maar het gaat me nu puur om welke comfort temperatuur heb je het meeste aan jaar rond.

Ik heb een bepaald budget en dan koop ik liever een goede waar ik bijna jaar rond wat aan heb dan 2 minder goede slaapzakken van mindere/slechte kwaliteit

 

1 Slaapzak voor het gehele jaar is er niet, er is een reden voor dat je zomer/winter/3 seizoenen/modulaire slaapzakken heb .

 

Vorig jaar is het min 23 geweest dus dan moet je minimaal een slaapzak hebben met een comfort rating hebben van min 23 maar het is ook plus 33 geweest dus dan moet je dat hebben, dat gaat dus niet.

 

Ook is heel verschillend kwa persoon hoe snel je het koud of warm hebt dat kan ook tig graden schelen.

 

Omdat het gewicht zo laag moet zijn moet waarschijnlijk een dons slaapzak worden maar die hebben ook weer veel nadelen.

 

Veel succes en laat zeker weten als je een slaapzak hebt gevonden die het gehele jaar in comfort gebruikt kan worden.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat ze niet voor niets een 3 seizoenen slaapzak hebben. De hele temeratuurrange zomer-winter is normaal gesproken ;) vrij groot en dat kan je niet comfortabel overbruggen, dan wordt het zweten in de zomer of rillen in de winter.

Dons heeft als nadeel dat wanneer het vochtig wordt snel z'n isolatie verliest maar geweldig warm is, heerlijk licht is en zeer comfortabel slaapt.

 

Dons is wel geïmpregneerd tegenwoordig om het waterafstotend te maken, maar toch voor mij net iets te groot risico. Eenmaal iets nat in de winter herfst probeer het maar eens te drogen.

 

Volgens mij bespaar je met dons ongeveer 1/3 op gewicht tov een GOEDE kunstvezel slaapzak. Op goedkoop spul bespaar je nog meer.

 

Misschien heeft outdoor-magazin het wel getest laatst kan met niet herinneren, geweldig blad over outdoor reizen, spullen enz maar wel in het Duits.

 

Succes met de zoektocht.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kilo of 10 tot 12 is echt de max wat ik op mijn rug kan hangen zonder dat ik na een kwartier een uur lang rust moet houden vanwege mijn slechte rug.

 

Met 12KG inclusief rugzag kan je luxe kamperen:

 

950 gram tent

620 gram slaapzak

265 gram thermo liner

460 gram geïsoleerd luchtbed

 

Voor 2.3KG heb je een compleet slaapsysteem inclusief tent die zonder kleren comfortabel is tot -10, enige nadeel is dat voor de set rond de 1000€ kwijt bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele oude slaapzak ooit jaren geleden gekregen die tot -5 a -7 gaat. Comfortzone rond de 2 graden.

In de winter vaak gebruikt met temperaturen rond de -20, met een fleece binnenzak erbij (worden nog steeds verkocht elk jaar bij Xenos)

Kampvuur draagt natuurlijk ook wel heel erg bij aan de comfortzone op dat moment ;)

Vroeger sliep ik op een matje op de grond. Nu ik ouder wordt merk ik wel dat mijn ledematen dat steeds minder kunnen hebben en ben ik een fanatiek hangmat liefhebber geworden afgelopen jaar.

Hoog en droog en met een fikkie erbij slaap ik heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is Carinthia iets waar je eens naar zou moeten kijken. Defense 4 eventueel in combi met tropen zijn iets duurder maar wel goede specs. Ik heb zelf nog niet de slaapzak maar wel de xtour bivy daar ben ik erg blij mee. Twijfel nu tussen de combi hierboven of de Defense 6. Zomers misschien wel te warm? Gewoon open laten lijkt mij of de tropen gebruiken.

 

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/militair/bivak/slaapzakken/overzicht.html

 

WR

 

Een zeer gewilde all-round slaapzak met een uitstekende warmte/gewicht verhouding. De Defence 4 is een 100% betrouwbare slaapzak tijdens koude nachten in de wildernis of in een sneeuwhol. Een beschermende flap aan de buitenzijde houd wind en vocht buiten. De buitenstof is van een sterke lichtgewicht nylon microvezel met een microporeuze coating die de slaapzak waterproof maakt. Een gewatteerde slurf voorkomt warmteverlies door de twee-weg rits. Comfortbereik: -15graden voor en lichaamslengte tot 200cm. Gewicht: 2000 gram. Vulling: 1100gram GLT Hollow Fibre+ Thermoflect. Lengte: 230cm. Schouderbreedte: 87cm, voeteneind: 60cm. Afmeting gecompr. 25x38cm. Kleur: olijfgroen RAL 7013. Inclusief uitgewerkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Heb alles nog eens afgewogen en heb 2 criteria opgesteld en de comfort temperatuur overboord gegooid.

Gewicht max 1700 gram (ex lakenzak)

Limiet -15 tot -20 want onderkoeling is iets wat ik zo lang mogelijk uit wil stellen.

Zomers slaap ik toch in mijn kleding onder een muskietennet en gebruik ik geen slaapzak hooguit om op te liggen in de hangmat.

Heb nu een aantal niet al te dure opties op een rij gezet en ga die eens bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb alles nog eens afgewogen en heb 2 criteria opgesteld en de comfort temperatuur overboord gegooid.

Gewicht max 1700 gram (ex lakenzak)

Limiet -15 tot -20 want onderkoeling is iets wat ik zo lang mogelijk uit wil stellen.

Zomers slaap ik toch in mijn kleding onder een muskietennet en gebruik ik geen slaapzak hooguit om op te liggen in de hangmat.

Heb nu een aantal niet al te dure opties op een rij gezet en ga die eens bekijken.

 

Voor Nederlandse omstandigheden?

 

De enkele keer dat het hier -15 of -20 wordt zijn zeldzaam en dan kun je improviseren met zeiltjes, landbouw plastic, grassen, etc, etc. Al wikkel je jezelf in je tarp of tentdoek, dat ga je wel overleven.

Situaties waarin alleen je kleding in een hangmat kunt liggen, hoog zomer, 's nachts 10 graden, zijn ook minder frequent dan wanneer je met nacht temperaturen tussen de 0 en 5 graden te maken krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...