Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : lang houdbare boter - cacaoboter


lewieke

Aanbevolen berichten

Als prepper kijk je anders tegen de dingen aan. Als je een boterhammetje eet, een stukje vlees bakt in de pan, gebak maakt, dan heb je een vetstof nodig. Tot vorig jaar gebruikten we margarine. De smaak -of eerder het gebrek er aan- ging me tegen staan. Ik had het gevoel dat ik vloeibare plastic te eten kreeg. We probeerden diverse merken, ook die gingen mij na een tijdje tegen staan.

 

Onder mijn impuls zijn we teruggeschakeld naar echte boter. Om het niet helemaal bont te maken kozen we voor een half vette versie in een kuipje. De smaak is alvast veel beter dan van margarine. Intussen kook ik ook weer meer dan vroeger -door het professioneel terugschakelen- en dat doe ik nu ofwel met olijfolie (Italiaanse gerechten) met Solo of mijn vleeswaren met echte boerenboter. Voor brood gebruik ik een scheutje maïsolie als vetstof.

 

Het probleem van die dingen is de houdbaarheid. Boter bewaart niet erg lang, olie kan ranzig worden... . Nu staat hier sinds enkele jaren een keteltje met 3 kg cacaoboter pellets in het rek. Dat product gebruikten we bij de chocoladefonteinen die we verhuurden. Deze zaak is van de hand gedaan maar de cacaoboter staat hier nog. Al een jaar of vier voorbij de vervaldag intussen.

 

Ik proefde gisteren eens, en qua smaak, uitzicht, geur heeft dit product niets ingeboet. Het is dan ook een hoogwaardig en duur product dat afkomstig is van de cacaonoten. Om dat nobel product niet te moeten weggooien, heb ik het vandaag eens gesmolten in de pan en vergeleken met andere boter. Tot mijn verbazing smelt de cacaoboter bijna op dezelfde manier. Morgen probeer ik er eens een lekker stukje vlees in te bakken. Vandaag heb ik de maïsolie in het brood eens vervangen door cacaoboter. Aan het deeg te zien is dat geen enkel probleem.

 

Ik vermoed dat dit een erg elegante oplossing kan zijn om vetstof lang te bewaren. Het keteltje wat we hier hebben staan is zeker al 5 jaar oud. Dus een uitstekend product om gewone boter te vervangen. Ik bel morgen de leverancier op om te informeren naar de prijs. Ik vermoed dat die ergens rond de 20€ per kg uitkomt. De prijs schrikt misschien een beetje af, maar je hebt in elk geval veel minder boter nodig dan normaal. Ik test het morgen nog een beetje verder uit.

 

 

 

[ATTACH=CONFIG]8567[/ATTACH]

 

 

Uit wikipedia :

 

Productie[bewerken]

 

Cacaoboter wordt gemaakt tijdens de verwerking van gebrande cacaobonen. Deze bonen worden gemalen tot een soort vettige brij, de cacaomassa. De cacaomassa wordt vervolgens door persing gescheiden in ruwe cacaoboter en cacaopoeder. Soms vindt er aansluitend een raffinage en ontgeuring van de cacaoboter plaats.

Eigenschappen en samenstelling[bewerken]

 

Cacaoboter is bij kamertemperatuur vrij week en smeerbaar, vandaar dat men ook van boter spreekt. Het heeft een kenmerkende geur en is wit tot lichtgeel van kleur. Cacaoboter smelt bij ongeveer 36 graden Celsius.

De samenstelling van cacaoboter is afhankelijk van de hoeveelheid triglyceriden die erin voorkomen. Standaard zijn dit POP, POS en SOS, waarbij P staat voor palmitinezuur, O voor oleïnezuur en S voor stearinezuur. Deze samenstelling is mede verantwoordelijk voor het smeltpunt en de kristalisatie-eigenschappen van cacaoboter, waardoor dit zo geschikt is voor het maken van chocolade en bepaalde cosmeticaproducten, zoals lippenbalsem.

Toepassingen[bewerken]

 

Cacaoboter wordt gebruikt bij het maken van chocola. Hierbij wordt het in de chocola geconcheerd. Vroeger was het in Nederland wettelijk verplicht dat chocola met uitsluitend cacaoboter als vetbestanddeel werd gemaakt, tegenwoordig mogen ook andere tropische plantaardige vetten worden gebruikt, tot maximaal 5% (conform het Warenwetbesluit Cacao en chocolade). Door het lage smeltpunt van cacaoboter dat in de buurt van de lichaamstemperatuur ligt smelt chocola in de mond.

Daarnaast wordt cacaoboter veel gebruikt in cosmetica, met name in lippenpommade en andere beschermende zalven. Ook hier is het lage smeltpunt belangrijk: dat zorgt voor een makkelijk uitsmeren van het product over het lichaam. Het gebruik in cosmetica is te herkennen aan de INCI-aanduiding: Theobroma cacao, de Latijnse naam voor de cacaoboom.

 

Van de website van een biowinkel :

 

Health benefits:

* Bevat de gezonde Omega 3, 6, en 9 vetzuren.

* Er zijn geen chemicaliën of solventen gebruikt tijdens het fabricageproces.

* Goed om te gebruiken op de huid;werkt voedend, verzorgd en hydraterend.

* Cacao is een natuurlijke eetlust onderdrukker en kan helpen bij het reduceren van ongezond snacken en het versnellen van gewichtsverlies.

* Cacao zit barstensvol met antioxidanten, magnesium en substanties zoals fenylethylamine en anandamide. Fenylethylamine wordt aangemaakt in ons brein wanneer we verliefd zijn, geen wonder dat mensen zo aangetrokken zijn tot chocolade!

* Cacao is een natuurlijke bron van mineralen zoals mangaan, zink, chroom en koper.

* Cacao bevat theobromine, ijzer en omega- 6 vetzuren die kunnen bijdragen aan een goede gezondheid van hart en brein functies.

* Theobromine kan helpen bij het geven van een energy boost en mentale focus.

* Vezelrijk: voor een goede stoelgang.

* Puur en ongeraffineerd.

* Bevat geen transvetzuren of cholesterol.

* Bevat geen conserveringsmiddelen, additieven of toegevoegde suikers.

* Cacao bevat per gewicht meer antioxidanten dan rode wijn, blauwe bessen, acai en goji bessen.

 

En onverwachte toepassingen :

 

ls natuurlijke huidverzorging: Om cacao boter te gebruiken op je huid is een traktatie als geen ander- het laat je huid stralen, revitaliseren, zacht en soepel aanvoelen. We raden je aan om cacao boter te gebruiken direct na het douchen of een bad. Cacao boter kan gebruikt worden als huid moisturizer. Je kunt cacao boter tevens gebruiken voor het creëren van je eigen natuurlijke body Butter en/of dagcrèmes. Cacao boter kan samen gebruikt worden met Shea Butter en/of kokosolie voor een grotere voedende/hydraterende werking voor de huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

En waarom wordt cacaoboter niet ranzig?

 

Ik bak zelf in kokosolie. Apart spul want is hard onder de 25 graden en vloeibaar daarboven. Weinig van nodig en te gebruiken voor bakken, voor op brood, voor het maken van crèmes, maar bv ook zeer helpend bij tandvleesproblemen, oorpijn, allergieplekken op de huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom wordt cacaoboter niet ranzig?

 

Ik bak zelf in kokosolie. Apart spul want is hard onder de 25 graden en vloeibaar daarboven. Weinig van nodig en te gebruiken voor bakken, voor op brood, voor het maken van crèmes, maar bv ook zeer helpend bij tandvleesproblemen, oorpijn, allergieplekken op de huid.

 

De boter blijft netjes in pellets en is ongevoelig voor temperaturen van minder dan 38 graden heb ik de indruk. Wellicht heeft het daar iets mee te maken ? Het lijkt me in elk geval een bijzonder stabiel produkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfolie kan volgens mij 3 jaar goed blijven als je het goed bewaard. In het donker, gesloten, niet te koud, niet te warm. Drie jaar is niet super lang, maar als je de voorraad gewoon steeds op maakt en weer aanvult zou het geen probleem moeten zijn.

Die cacaoboter is lekker, maar daar kan je natuurlijk niet alles in bakken. Wel een interessant tip trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als prepper kijk je anders tegen de dingen aan. Als je een boterhammetje eet, een stukje vlees bakt in de pan, gebak maakt, dan heb je een vetstof nodig. Tot vorig jaar gebruikten we margarine. De smaak -of eerder het gebrek er aan- ging me tegen staan. Ik had het gevoel dat ik vloeibare plastic te eten kreeg. We probeerden diverse merken, ook die gingen mij na een tijdje tegen staan.

 

Onder mijn impuls zijn we teruggeschakeld naar echte boter. Om het niet helemaal bont te maken kozen we voor een half vette versie in een kuipje. De smaak is alvast veel beter dan van margarine. Intussen kook ik ook weer meer dan vroeger -door het professioneel terugschakelen- en dat doe ik nu ofwel met olijfolie (Italiaanse gerechten) met Solo of mijn vleeswaren met echte boerenboter. Voor brood gebruik ik een scheutje maïsolie als vetstof.

 

Het probleem van die dingen is de houdbaarheid. Boter bewaart niet erg lang, olie kan ranzig worden... . Nu staat hier sinds enkele jaren een keteltje met 3 kg cacaoboter pellets in het rek. Dat product gebruikten we bij de chocoladefonteinen die we verhuurden. Deze zaak is van de hand gedaan maar de cacaoboter staat hier nog. Al een jaar of vier voorbij de vervaldag intussen.

 

Ik proefde gisteren eens, en qua smaak, uitzicht, geur heeft dit product niets ingeboet. Het is dan ook een hoogwaardig en duur product dat afkomstig is van de cacaonoten. Om dat nobel product niet te moeten weggooien, heb ik het vandaag eens gesmolten in de pan en vergeleken met andere boter. Tot mijn verbazing smelt de cacaoboter bijna op dezelfde manier. Morgen probeer ik een lekker stukje vlees te bakken in de cacaoboter. Vandaag heb ik de maïsolie in het brood eens vervangen door cacaoboter. Aan het deeg te zien is dat geen enkel probleem.

 

Ik vermoed dat dit een erg elegante oplossing kan zijn om vetstof lang te kunnen bewaren. Het keteltje wat we hier hebben staan is zeker al 5 jaar oud. Dus een uitstekend product om gewone boter te vervangen. Ik bel morgen de leverancier nog eens op om te informeren naar de prijs. Ik vermoed dat die ergens rond de 20€ per kg uitkomt. De prijs schrikt misschien een beetje af, maar je hebt in elk geval veel minder cacaoboter nodig dan gewone boter. Ik test morgen nog een beetje verder uit.

 

Cocosvet is een andere vetstof die erg lang houdbaar is. Ander voordeel van cocosvet is dat het ook hoge temperaturen kan verdragen en veelvuldig hergebruikt kan worden. Wij bakken onze frietjes altijd met cocosvet en zelfs na 50x gebruikt te hebben is het vet nog steeds niet verbrand. Je dient het vet wel regelmatig te filtreren indien je het veelvuldig gebruikt. Je kan de vuile deeltjes in het vet ook gewoon laten bezinken en het zuivere deel afgieten. De fijnste deeltjes in het vet kan je binden met het wit van 1 of 2 eieren, gewoon het wit een beetje opkloppen en al roerend met behulp van een spatel toevoegen aan het vet(120C), en daarna uitscheppen.

 

Ik gebruik "extra virgin" cocosvet voor op de boterham of wok(hoge temperaturen). De ontgeurde versie gebruik ik enkel voor de friteuse, de prijs bedraagt rond de €4,00/kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh? Als kind at ik cacaoboter op brood, en die was bruin, en smaakte naar cacao. Jammie!

:cool: :p

 

Zo daar bracht je even een twinkel i me ogen Tandjes wat was dat lekker:D ik zie het eigenlijk bijna nergens meer of weet jij nog een adresje.

(of keek ik er altijd overheen in NL bij de AH jumbo en dat soort winkels)

 

@Stuudje misschien een rare vraag maar geeft kokos vet erg veel smaak af of is het redelijk smaakloos.

Heb er nog nooit mee gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cocosolie heeft een smeltpunt van 25°C, en is dus minder geschikt om in de zomer mee rond te trekken, Cacaoboter heeft een smeltpunt tussen de 34°-38°C en is dus ideaal voor in de zomer. Een alternatief is palmolie met een smeltpunt van 35°C, spijtig maar palmolie is niet zo gezond!

 

http://www.veganbaking.net/tools/fat-and-oil-melt-point-temperatures

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo daar bracht je even een twinkel i me ogen Tandjes wat was dat lekker:D ik zie het eigenlijk bijna nergens meer of weet jij nog een adresje.

(of keek ik er altijd overheen in NL bij de AH jumbo en dat soort winkels)

 

Sorry @GuywithAplan, maar ik heb het al jaren (of decennia) niet meer gezien. Het is met stille trom vertrokken, net als de knoflookpaté, de gele sandwichspread (pikante groenten), de dikke Bulgaarse yoghurt, de rode kersenjam, de knolraap, en talloze andere lekkernijen!

 

Maar cacaoboter is vast zelf te maken (cacao en boter?).

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry @GuywithAplan, maar ik heb het al jaren (of decennia) niet meer gezien. Het is met stille trom vertrokken, net als de knoflookpaté, de gele sandwichspread (pikante groenten), de dikke Bulgaarse yoghurt, de rode kersenjam, de knolraap, en talloze andere lekkernijen!

 

Maar cacaoboter is vast zelf te maken (cacao en boter?).

:cool:

Moet je toch een op vakantie naar Polen is hier op de cacao boter en de sandwichspread(wel een namaak die hetzelfde smaakt) Zijn hier nog in overvloed te krijgen. Maar zeker ook wel in NL ook :D

 

Edit Ja klopt zal zeker zelf te maken zijn maar of het dat jeugd sentamentje zal ophalen I dont know maar ga ik zeker proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vetten en oliën (triglyceriden) gelden in het algemeen de volgende regels:

 

  1. Hoe meer onverzadigdheden (onverzadigde vetzuren) hoe korter de houdbaarheid
  2. Hoe hoger het smeltpunt van vaste vetten. Hoe beter de houdbaarheid.
  3. Hoe droger het vet/olie (restvocht) hoe groter de houdbaarheid. Wordt minder ranzig.(droogmiddelen)
  4. Hoe lager het zuurstofgehalte hoe groter de houdbaarheid, vooral van onverzadigde vetten. (zuurstofadsorber!)
  5. Hoe lager de lichtintensiteit (donker bewaren) hoe beter de houdbaarheid.
  6. Hoe lager de bewaartemperatuur hoe beter de houdbaarheid.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vetten en oliën (triglyceriden) gelden in het algemeen de volgende regels:

 

  1. Hoe meer onverzadigdheden (onverzadigde vetzuren) hoe korter de houdbaarheid
  2. Hoe hoger het smeltpunt van vaste vetten. Hoe beter de houdbaarheid.
  3. Hoe droger het vet/olie (restvocht) hoe groter de houdbaarheid. Wordt minder ranzig.(droogmiddelen)
  4. Hoe lager het zuurstofgehalte hoe groter de houdbaarheid, vooral van onverzadigde vetten. (zuurstofadsorber!)
  5. Hoe lager de lichtintensiteit (donker bewaren) hoe beter de houdbaarheid.
  6. Hoe lager de bewaartemperatuur hoe beter de houdbaarheid.

@vheeswijk (huischemicus)

 

En wat betekent dat voor cacaoboter ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo daar bracht je even een twinkel i me ogen Tandjes wat was dat lekker:D ik zie het eigenlijk bijna nergens meer of weet jij nog een adresje.

(of keek ik er altijd overheen in NL bij de AH jumbo en dat soort winkels)

 

@Stuudje misschien een rare vraag maar geeft kokos vet erg veel smaak af of is het redelijk smaakloos.

Heb er nog nooit mee gewerkt.

Choba heet de chocoladeboter. Tegenwoordig plantaadig en oa verkrijgbaar bij biowinkels en Hoogvliet. Ik zal komende tijd eens opletten dat geef ik je het door als ik het elders zie.

Kokosvet is er in twee soorten, de geurloze en de geurende. Staat op de verpakking.http://www.lekkerinmnvel.nl/kokosolie-geurloos2

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat betekent dat voor cacaoboter ?

@lewieke : Dit zijn erg kwalitatieve gegevens, dus kan ik er geen bewaartijden aan verbinden. Ik denk dat de relatief hoge smelt-temperatuur de grootste factor is in de houdbaarheid van cacaoboter. Je zou de houdbaarheid nóg verder kunnen opschroeven door deze koel, droog en met een zuurstof-adsorber in het donker te bewaren. Misschien is cacaoboter dan zelfs onbeperkt houdbaar. Dit geldt dan ook voor chocolade (puur).

Zelf heb ik ook noten die oliën en vetten bevatten geprept met een droogmiddel en zuustof-adsorbers).

Nog bedankt voor je waardevolle bevindingen met cacaoboter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boter zit in een afgesloten emmer met deksel, wordt in het donker en koel bewaard. Intussen heb ik het brood uit de oven gehaald en ondanks de beperkte hoeveelheid boter die ik gebruikte stel ik nu al vast dat het te vettig is. Dus misschien dat minder gebruiken een oplossing biedt. Dat test ik morgen nog eens uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het gemak is er ook gevriesdroogde boter in blik.

Wat water erbij en je hebt weer boter.

Niet goedkoop wel iets wat je wegzet en de komende 10-15 jaar niet meer druk om hoeft te maken...

 

Eigenlijk zou je natuurlijk zelf in je boter voorziening moeten kunnen voorzien....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het gemak is er ook gevriesdroogde boter in blik.

Wat water erbij en je hebt weer boter.

Niet goedkoop wel iets wat je wegzet en de komende 10-15 jaar niet meer druk om hoeft te maken...

 

Eigenlijk zou je natuurlijk zelf in je boter voorziening moeten kunnen voorzien....

 

Prep ze,

K a n s

 

Laat ons een beetje realist blijven. Ik verwacht morgen nog geen grondige SHTF en ik heb ook geen zin om een koe te houden en een bijhorende boerderij aan te schaffen. Al was het maar omdat er slechts 24 u in een dag zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ons een beetje realist blijven. Ik verwacht morgen nog geen grondige SHTF en ik heb ook geen zin om een koe te houden en een bijhorende boerderij aan te schaffen. Al was het maar omdat er slechts 24 u in een dag zijn.

 

Hmmm, er was iets met samenwerken, groepen, enz :cool:

 

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...