Ga naar inhoud
GENEGEERD

Winterband als sluipmoordenaar


Tom

Aanbevolen berichten

Dit is de niet bewezen theorie van Autoweek en ik vind het wel plausibel.

 

Waar winterbanden in de sneeuw voor een kortere remweg zorgen (is er eigenlijk iemand die turft hoeveel mensenlevens er hiermee gered worden?), zijn ze nu in dit vervroegde voorjaar ten opzichte van zomerbanden al maandenlang goed voor extra meters bij noodstops. In die extra meters (Er wordt vermeld tot 25% langere remweg) moeten (volgens de omgekeerde theorie dat winterbanden in de sneeuw mensenlevens zouden redden) bosjes slachtoffers vallen.

 

En dan de theorie van het fijnstof door extra slijtage (veronderstelling) en ze slijten sneller vooral als het warmer wordt.

 

Bij 4 mm profiel is de winterband in de sneeuw al niet meer bruikbaar, dus nu in de zachte winters slijten ze extra snel en heb je snel weer nieuwe winterbanden nodig voor de echte sneeuwwinter of naar de wintersport.

 

LEES VERDER OP AUTOWEEK

 

 

Er zijn ook gevaarlijke winterbanden volgens de Consumentenbond;

 

We testen de veiligheid van de autobanden uitvoerig. Opvallend: een groot aantal banden haalt een extreem lage score voor rijden op een nat wegdek. Twee merken zijn ronduit gevaarlijk!

 

De beste winterband: advies consumentenbond

 

 

 

En dan sluit ik me aan bij een van de reacties bij het artikel;

 

Winterbanden zijn ook geen winterbanden, maar sneeuw -en ijsbanden. Zomerbanden zijn geen zomerbanden, maar 4-seizoen banden.

 

In Nederland volstaan 4-seizoenbanden uitstekend. Per saldo het veiligste als iedereen het hele jaar op deze 4-seizoenbanden (hier dus foutief zomerbanden genoemd) zou rijden.

 

Het trieste is dat mensen met sneeuw -en ijsbanden een vals gevoel van veiligheid ondervinden en daardoor harder rijden dan veilig is, meestal in omstandigheden waarbij de sneeuw -en ijsbanden nog slechter presteren dan de 4-seizoenbanden (zomerbanden).

Dus op droog of nat asfalt.

 

Wel is een winterband in het voordeel als er een besneeuwde helling bereden wordt dan is de grip beter heb ik uit eigen ervaring.

Dus de aangedreven voorwielen hebben een betere grip dan de gewone banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben van de zomer/winterbanden afgestapt, en gebruik nu all season tires. Op dit moment de o.a. Vredestein Quatrac 3, die ook de Three Peak Snowflake symbolen heeft en daarmee volwaardig voldoet als winterband. De banden zijn iets duurder, maar je hoeft geen banden te wisselen, op te slaan en wordt ook niet overvallen door een vroege sneeuwbui in de herfst of een mooie voorjaarsdag in de winter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van de zomer/winterbanden afgestapt, en gebruik nu all season tires. Op dit moment de o.a. Vredestein Quatrac 3, die ook de Three Peak Snowflake symbolen heeft en daarmee volwaardig voldoet als winterband. De banden zijn iets duurder, maar je hoeft geen banden te wisselen, op te slaan en wordt ook niet overvallen door een vroege sneeuwbui in de herfst of een mooie voorjaarsdag in de winter.

 

Ook hier all season banden.

Als je in de winter een auto in de vangrail ziet staan zijn dit meestal wagens zonder wieldoppen.

Ik neem voor het gemak aan dus vaak winterbanden.

Vaak ook diezelfde wagens die met +40 km/pu harder in de sneeuw voorbij komen...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikzelf heb 10 jaar gereden zonder winterbanden en als je je rijgedrag aanpast was het goed te doen. Ik heb wel eens een keer een half uur gedaan om alleen maar een parkeerplaats af te komen smorgens. Ik heb de auto 3 keer moeten uitgraven. was wel grappig. ik reed toen meet name ouder opeltjes

 

tot ik een paar jaar geleden een wat duurdere audi kocht, toen heb ik ook maar een setje winterwielen aangeschaft. Wel netjes pas als de temperatuur onder het vriespunt (en risico op sneeuw) kwam gemonteerd, je voelt echt wel het verschil in grip. Dit jaar zijn de winterbanden de schuur niet uitgeweest.

 

naar het schijnt is het nu goed zaken doen in Kiev voor 2e hands bandenhandelaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder m'n privé auto all-season banden die in 't terrein ook lekker meekomen.

Onder de werkbus zomer en winterbanden (verplicht door leasemaatsch.) en ik moet eerlijk zeggen ..... die winterbanden zijn ruk.

Met de 'zomer'banden heb ik veel meer grip in eigenlijk alle omstandigheden .. en als het geregend heeft maak ik ongewilt met de 'winter'banden burnouts bij elke bocht die ik iets te pittig neem.

Maar ik denk dat de voorwielaandrijving met een iets te zwaar beladen kont daar ook wel aan meehelpt .... ofschoon ik hier met de zomerbanden minder last van heb.

 

 

....en vroegâh hadden we gewoon 'banden' onder onze auto's en dat ging ook goed ;) ..... 't is gewoon een van die economisch dingetjes om geld te laten rollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar geleden 1x winterbanden laten steken toen het nog een echte winter was en ik moet zeggen dat ik wel de (subjectieve) indruk had dat het net wat beter ging, maar ik kwam dan ook van versleten zomerbanden af, dus alles was een verbetering geweest.

Dat was ook de laatste x, iedereen die zijn auto een beetje kent, echt kan rijden en wat rij-inzicht heeft, kan best met zomerbanden door de winter en ik heb geen zin om met 2 paar velgen en opslag van winterbanden te gaan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit winterbanden gehad. Altijd normaal gereden en mijn rijstijl aangepast aan de omstandigheden en nog nooit een ongeluk gehad c.q. veroorzaakt. Zelfs niet met ijzel.

Of ik heb op iedere schouder een engeltje zitten, dat kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar heb ik in de sneeuw gereden op kale banden, ging ook prima maar daar ging t niet om

 

iedereen kan nu wel wisselen, maar in duitsland is het nog steeds winterbanden seizoen of je het wilt of niet dus denk daar aan

 

Volgens mij zijn winterbanden inderdaad verplicht in Duitsland en Frankrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Er zijn de voor- en tegenstanders van de winterband. Sommigen zweren bij 4 seizoensbanden, anderen bij winterbanden, anderen gebruiken altijd de M+S banden, ... . Iedereen heeft er ook een mening over en wat mij betreft is dat prima. Het hangt ook van je rijgedrag, autogebruik, omstandigheden op de wegen en het weer af.

 

Toch heb ik een aantal jaren geleden de winterband ontdekt. Ik vind wel dat er een duidelijk verschil is in veiligheid bij het gebruik van winterbanden tijdens de winter welteverstaan. Zodra de temperaturen boven de 7° komen worden de banden gewisseld.

 

Hoe pakken wij het aan ?

 

1/ Bij aankoop van een auto (wat héél zelden gebeurt) let ik er altijd op dat er een volwaardig wiel wordt meegeleverd. Geen thuiskomertje. Waarom ? Gewoon omdat je dat wiel niet als reservewiel gebruikt maar gewoon inzet en mee in rotatie neemt. Het systeem leg ik zo uit.

 

2/ Daarenboven bestel ik bij een nieuwe auto ook een TWEEDE volwaardig reservewiel. Je kan bij de aankoop onderhandelen en je krijgt een betere prijs dan als je dat naderhand doet. Ik eis bovendien dat alle banden hetzelfde profiel hebben. Dan heb je voor 1 auto dus 6 wielen en banden. Ik neem overigens altijd stalen velgen omdat die niet alleen goedkoper zijn maar ook gewoon sterker. Op de reservewielen moeten winterbanden liggen.

 

3/ Daarna ga ik op tweedehands sites op zoek naar 2 identieke stalen velgen (eventueel met winterband), of ik zoek mijn heil bij een autosloopbedrijf, garagehouders die ongevalwagens herstellen, ... . Dan heb je dus 8 velgen voor 1 auto. Zodra ik de velgen heb worden er identieke winterbanden op gelegd. Die leg ik meestal tijdens de zomer omdat er dan geen rush is bij bandencentrales. Bij mijn vaste leverancier krijg ik altijd een hele correcte prijs én ik betaal contant (zonder faktuur).

 

De auto wordt ingezet. Bij voorwielaandrijving slijten de voorwielen sneller dan de achterwielen. Te gepasten tijde worden ze gewisseld zodat vooraan altijd prima banden liggen.

 

Dalen de tempereaturen, dan worden de banden gewisseld. Ik sla ze zelf op thuis in mijn garage. Zo vermijd je een opslagkost. Ik wissel ze ook zelf, zo vermijd je de kost van een wielwissel. Die kost al gauw 10€ per wiel, 2x per jaar. Dus een besparing van pakweg 80€/jaar.

 

Om dat tot een goed eind te brengen spaarde ik in de afgelopen jaren volgend materiaal samen :

- een kleine compressor (125€)

- een pneumatische slagmoersleutelset (90€)

- een hydraulische krik (50€)

- 2 heavy duty wielsteunen (25€)

- een mechanisch afstelbare momentsleutel (130€)

 

Het meeste materiaal stamt uit de tijd dat ik mijn volledig voertuigenpark moest onderhouden. De compressor gebruik ik ook om banden te blazen, nietjes en spijkers te schieten, te verven, ... .

 

Het kan ook met een mechanische krik.

 

De wielsteunen kan je vervangen door houten blokken. Vertrouw nooit op een krik.

 

De momentsleutel is absoluut noodzakelijk je wil echt geen wiel verliezen omdat je moeren/bouten niet goed zijn aangespannen.

 

Besparing ? Je bespaart de wisselkost in vergelijking met één set velgen. Je bespaart de opslagkost als je ze zelf opslaat, je bespaart de wielenwisselkost (2x per jaar) als je ze zelf wisselt.

 

Tips :

Markeer de positie van de band LV, RV, LA, RA zodat je de banden het volgende seizoen juist teruglegt.

Controleer de staat en slijtage van de band.

Zorg dat je banden goed geblazen zijn.

Doe wat vet aan de wielbouten als je ze opnieuw monteert.

Draag werkhandschoenen.

Werk veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, nu is het met een compressor enzo wel makkelijk

maar ik wissel altijd op de fabriekskrik, is net zo makkelijk ik leg een blok hout onder de as dat hij nooit naar beneden kan vallen en klaar

 

Ik heb dat spul nu toch waarom zou ik het niet gebruiken. Veel mensen hebben een compressor. Je werkt wat sneller met meer materiaal en je hebt ook weer meer opruimwerk dus het is twijfelachtig of ik ook écht sneller werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit winterbanden gehad..altijd steeds de gewone band mits aanpassing van de rijstijl...

Dat de wagen niet op de weg blijft is crap....rij naargelang het weer is de boodschap..

Ik rij ook niet harder dan bv 100- 110 en ik zie mijn omgeving...ik geniet elke dag van de zaken rond mij...

Winterband of niet...kijk wat meer rond..dan ga je gewoon trager rijden en zie je veel meer...op deze manier heb ik zeker al 10 vogels (gewonde ) opgeraapt langs de baan en naar het juiste opvangcentrum gebracht ...of hier of daar een spanriem opgeraapt die ik gebruik enz enz...

Dit heeft nu niks met de winterband te zien maar vroeger was er ook geen sprake van de winterband...allemaal verkooppraatjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit winterbanden gehad..altijd steeds de gewone band mits aanpassing van de rijstijl...

Dat de wagen niet op de weg blijft is crap....rij naargelang het weer is de boodschap..

Ik rij ook niet harder dan bv 100- 110 en ik zie mijn omgeving...ik geniet elke dag van de zaken rond mij...

Winterband of niet...kijk wat meer rond..dan ga je gewoon trager rijden en zie je veel meer...op deze manier heb ik zeker al 10 vogels (gewonde ) opgeraapt langs de baan en naar het juiste opvangcentrum gebracht ...of hier of daar een spanriem opgeraapt die ik gebruik enz enz...

Dit heeft nu niks met de winterband te zien maar vroeger was er ook geen sprake van de winterband...allemaal verkooppraatjes...

 

je kan lullen wat je wilt maar zonder winterbanden kom je van een lullige kermis thuis in duitsland (boete's/niet verzekerd enzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...