Ga naar inhoud
GENEGEERD

Review LifestrawGO - Vestergaard.


lewieke

Aanbevolen berichten

Geen idee hoe serieus je dit onderzoek wilt aanpakken. Maar zoals Tanfana al schreef: laboratoriumopleidingen nemen ook een monster/staal van particulieren aan. Dan hebben zij weer een onderzoekje voor hun studenten. Drinkwater is een standaard onderwerp voor eerstejaars. Standaard gaan studenten die dit onderzoeksonderwerp krijgen/kiezen naar een waterzuiveringsinstallatie en voeren ze in opdracht van dat bedrijf een onderzoekje uit. Natuurlijk is zo'n bedrijfsbezoek leuk, maar ik denk dat het benaderen van drinkwater op een andere manier (zelf water zuiveren dmv filters) een leuke draai kan geven aan dit onderwerp.

 

Als studenten er mee aan de slag gaan zul je wel moeten wachten totdat hun onderzoek is afgerond (ze zullen naast het onderzoekje ook een verslag moeten schrijven een houden een presentatie voor de opdrachtgever). Vaak wordt er dan gevraagd naar de context van het onderzoek, zodat studenten het "waarom doe ik dit onderzoek" kunnen verwerken in hun verslag. Als je het goed doet zet je meteen wat studenten aan het nadenken over het preppen en/of zuiveren van water. ;)

Daarnaast zullen ze ook een paar andere kleine onderzoekjes kunnen uitvoeren, omdat het verslag anders misschien te weinig vlees op de botten heeft.

Met een beetje geluk hebben ze een ORP meter op school (http://www.ozoneapplications.com/info/orp.htm). Een pH meter hebben ze altijd. Ook Dr Lange kuvettesten behoren tot de mogelijkheden, indien de school deze in huis heeft. (http://www.hach-lange.nl/view/content/facetsearch?fn=defaultProducts&fv=64812&type=Product#) De aanschaf van deze testen is niet goedkoop, dus dat zullen ze niet doen voor zo'n klein onderzoek. Enfin, genoeg mogelijkheden. [Deze chemische testjes zeggen niks over het filter, maar geven jou iets meer informatie over de kwaliteit van een sloot/rivier/bron in jouw buurt. ;)]

 

Ik geef echter geen garantie dat welke school dan ook dit onderzoekje aanneemt. Het is een kwestie van vraag en aanbod: hoeveel studenten zijn er en hoeveel bedrijven willen met de school samenwerken. De keerzijde van dit alles is ook dat de studenten contact met jou zullen zoeken omdat ze uit jouw mond zullen willen horen wat jij precies wilt weten. Het gaat je dus ook een paar uurtjes kosten: mail beantwoorden, studenten te woord staan, verslag doorlezen en presentatie bijwonen.

 

Soms is er op zo'n school ook een zogenaamd "servicelab" aanwezig. Dan voeren docenten de onderzoeken uit, (vaak) tegen een lagere prijs dan een officieël gecertificeerd lab. Al heb ik geen idee of zulke kleine onderzoeken ook worden uitgevoerd door docenten (m.a.w.: of er een minimaal aantal onderzoeken is dat je moet inkopen).

 

Voor zover ik kan achterhalen kost het aanvragen van een onderzoek dat door docenten wordt gedaan wel geld en onderzoek dat door studenten wordt gedaan niet. Indien je voor dat laatste kiest moet je wel rekening houden met een paar dingen:

1. de school vindt dat het onderzoek niet genoeg (potentie tot) diepgang heeft of wil geen concurerend wateronderzoek aannemen omdat zij goede contacten met een waterzuiveringsbedrijf heeft

2. wellicht wordt het onderzoek niet uitgekozen door de studenten omdat zij andere onderwerpen leuker vinden

3. een wisselende kwaliteit studenten: de ene groep maakt een prima verslag en de andere groep haalt de eindstreep nog niet eens

 

 

[Dit zijn mijn ervaringen met een Nederlandse laboratoriumschool. Ik weet niet hoe dit in België is geregeld. Mocht je dit serieus overwegen dan wil ik wel met je van gedachten wisselen over hoe je dit onderzoek het beste kan presenteren naar school en studenten toe. Ik zou het zelf erg interessant vinden om een waterfilter te laten onderzoeken dat meerdere keren is gebruikt. Is het water dat je met een x aantal keren gebruikt filter krijgt nog net zo zuiver als in het begin? Dan moet die x wel een flink aantal keren zijn: zo veel dat het filter bijna op z'n eind is.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zal binnen twee weken eens een praatje maken met de leerkracht chemie. Een lab heb ik wel ter beschikking, professioneel genoeg om er zelfs productie op te zetten. Alleen moet ik om een gunst vragen wat met op een wederdienst komt te staan. Het was interessante geweest als er strips waren geweest. Of anders moet ik op e-coli gaan testen. Die teststrips heb ik al gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @Raycoupe en @vheeswijk al aangeven zijn er geen universele teststrips om alle slechte bacteriën te onderzoeken aangezien bij aanwezigheidstest ook de normale bacterien worden meegenomen. Wel hebben ze testschaaltjes voor specifieke bacteriën zoals Eschirichia coli, Aeromonas en Enterokokken (deze bacteriën worden het meeste getest wanneer drinkwater gecontroleerd wordt)

een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de mediumselectieve voedingsbodem voor de coligroep

5y5u7e2y.jpg

Directe bebroeding gedurende 24 uur bij 37° C.

E-Coli verschijnen als blauwe colonies en coliformen als roze/ rode colonies.

Nu zijn deze erg omslachtig omdat je dit soort bodems voor een langere tijd bij een bepaalde temperatuur moet zetten.

 

 

Veel makkelijker en vele malen goedkoper is het om zelf een voedingsbodem te maken van producten die je misschien in je keukenkastje hebt staan waar alle bacteriën op groeien en die 2-3 dagen bij kamertemperatuur te laten staan. Daarna kun je ze beter identificeren onder een microscoop omdat je maar een bacterie tegelijk bekijkt. Hierbij is het wel erg belangrijk om steriel te werken, dit kun je controleren door een blanco voedingsbodem bij de rest te zetten als daar niets op zit is het goed. Mochten daar per ongeluk toch ook bacteriën inzitten dan kun je die bij de testplaatjes al wegstrepen als aanwezige bacteriën die uit het (drink)water zijn gekomen.

 

Benodigdheden voor het maken van een universele voedingsbodem:

glucose (druivensuiker in de supermarkt)

agar (supermarkt of toko)

marmite (supermarkt of natuurvoedingswinkels)

kleine afsluitbare schaaltjes

spiritus

keukenweegschaal

 

- Ontsmet de afsluitbare schaaltjes door ze gedurende enkele uren in de spiritus te leggen. Haal daarna de schaaltjes uit de spiritus en sluit deze en laat ze gesloten goed drogen.

- Ondertussen kun je de voedingsbodem gaan maken volgens het recept. Gebruik de volgende hoeveelheid voor 1 liter voedingsbodem: 5 gram glucose, leidingwater (1 liter), 12 gram agar en 2,5 gram marmite.

- Verwarm het water in een pan en los de ingrediënten een voor een op onder goed roeren. Als alles is opgelost, breng dan de oplossing aan de kook. Gedurende een halfuur de vloeistof in gesloten pan laten koken. Daarna gesloten af laten koelen totdat de pan handwarm is.

- Werk in de buurt van een vlam (bijvoorbeeld van een gasfornuis). Dit om de schaaltjes zonder besmetting van bacteriën uit de lucht te kunnen gieten. Daarna zo snel mogelijk de voedingsbodem in de schaaltjes tot de rand volschenken. Sluit de schaaltjes onmiddellijk. Laat de voedingsbodems verder afkoelen totdat deze volledig gestold zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benodigdheden voor het maken van een universele voedingsbodem:

 

  • glucose (druivensuiker in de supermarkt)
  • agar (supermarkt of toko)
  • marmite (supermarkt of natuurvoedingswinkels)
  • kleine afsluitbare schaaltjes
  • spiritus
  • keukenweegschaal

 

- Ontsmet de afsluitbare schaaltjes door ze gedurende enkele uren in de spiritus te leggen. Haal daarna de schaaltjes uit de spiritus en sluit deze en laat ze gesloten goed drogen.

- Ondertussen kun je de voedingsbodem gaan maken volgens het recept. Gebruik de volgende hoeveelheid voor 1 liter voedingsbodem: 5 gram glucose, leidingwater (1 liter), 12 gram agar en 2,5 gram marmite.

- Verwarm het water in een pan en los de ingrediënten een voor een op onder goed roeren. Als alles is opgelost, breng dan de oplossing aan de kook. Gedurende een halfuur de vloeistof in gesloten pan laten koken. Daarna gesloten af laten koelen totdat de pan handwarm is.

- Werk in de buurt van een vlam (bijvoorbeeld van een gasfornuis). Dit om de schaaltjes zonder besmetting van bacteriën uit de lucht te kunnen gieten. Daarna zo snel mogelijk de voedingsbodem in de schaaltjes tot de rand volschenken. Sluit de schaaltjes onmiddellijk. Laat de voedingsbodems verder afkoelen totdat deze volledig gestold zijn.

@Vempain : Prima voorschrift, waarvoor mijn dank. Goed voor de database !!

Erg geraffineerd vind ik de toevoeging van Marmite in deze receptuur als cocktail van alle sporenelementen, nutriënten en vitaminen. :cool:

Een posting die een behoorlijke expertise op dit gebied verraadt.

@vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ik daarmee vast aan de slag moeten. Alleen nog de schaaltjes aanschaffen. Marmite heb ik staan, agar ken ik niet, moet ik even naar zoeken. En dan kan ik allicht wel met zo een eenvoudige microscoop aan de slag. Agar heb ik net gevonden in de biowinkel, is op basis van zeewier en is een geleermiddel.

 

Ik heb hier glazen potjes van yoghurt die kunnen dienen, ze komen zonder dekseltje, kan ik ze eventueel afsluiten met een stukje plasticfolie met een elastiek rond ?

@Vempain

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ik daarmee vast aan de slag moeten. Alleen nog de schaaltjes aanschaffen. Marmite heb ik staan, agar ken ik niet, moet ik even naar zoeken. En dan kan ik allicht wel met zo een eenvoudige microscoop aan de slag. Agar heb ik net gevonden in de biowinkel, is op basis van zeewier en is een geleermiddel.

 

Ik heb hier glazen potjes van yoghurt die kunnen dienen, ze komen zonder dekseltje, kan ik ze eventueel afsluiten met een stukje plasticfolie met een elastiek rond ?

@Vempain

Agar is inderdaad op basis van zeewier en is vaak te vinden in een toko omdat ze in de aziatische keuken daar gelatine-achtige toetjes van gemaakt worden. Gelatine zelf is alleen niet zo geschikt als voedingsbodem omdat deze al vanaf 25 graden weer beginnen te smelten, tevens zijn er diverse bacterien die gelatine afbreken waardoor ze niet meer meetbaar zijn. Agar kan daarintegen wel tegen hogere temperaturen. Afsluiten met wat dikker plastic folie (of 2 laagjes vershoudfolie) is een prima manier om ze goed af te sluiten al is mijn ervaring om poederloze handschoenen over een potje heen te trekken vaak wat beter en gemakkelijker omdat die aan de binnenkant ook redelijk steriel zijn en je dat opppervlak dan ook niet aan kan raken als dat je met folie zou moeten doen om deze om het glazen potje heen te krijgen. Hierdoor verminder je de kans op besmetting van andere bronnen een stuk meer om zo valse uitslagen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg er wel voor dat je schaaltjes zelf goed schoon zijn. 70% alcohol is goed tegen bacteriën, 96% tegen schimmels chloor tegen alles. Nadeel van chloor is dat je het weer goed uit de schaaltjes moet spoelen. Of uitvlammen met ethanol en dan aansteken, maar daar moet het materiaal tegen kunnen en pas op voor de vlammen ;)

 

3uurtjes 180c in de oven is ook voldoende (droge hitte heeft minder effect.)

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Voila, na enig zoekwerk heb ik een micorbiologe gevonden die én een lab ter beschikking heeft, de juiste kennis heeft én die ik vast wel zo ver krijg dat ze mij wil helpen bij dit onderzoekje. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Ik hoop binnen enkele weken meer uitsluitsel te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ben erg benieuwd naar wat je onder de microscoop gevonden hebt. Wil binnenkort namelijk een Lifestraw kopen ;)

 

White Eagle

 

 

Ik kreeg van de mods op het forum de kans om een review te maken over de LifestrawGo. In eerste instantie werd een Lifestraw Family aangekondigd. Geen probleem, ik wil hem best graag uittesten, al was ik in eerste instantie op zoek naar een oplossing voor mijn gezin. Een tijd geleden kocht ik al de Lifestraw. Ik beschik al over een aantal ontsmettingsmiddelen, dit wordt dus een mooie aanvulling van mijn collectie waarvoor ik best wel erkentelijk ben.

 

.............

 

Ik wil van elke soort water één druppel onder de microscoop leggen voor zuivering en nà zuivering en nà toevoeging van een kleine hoeveelheid dunne bleek. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat water uit het filter krijg zonder er aan te gaan zuigen (en dus te verontreinigen).

 

Als vergelijkingsbasis wil ik het gewone kraantjeswater en flessenwater nemen. Dit maakt dus dat ik in totaal 3 druppels per watersoort ga testen en dit voor 6 verschillende soorten water.

 

Nu is het enkel nog wachten op de praktijktest.

 

Volgende week even de leverancier opbellen op het nummer dat bij het pakket zat. Wellicht krijg ik dan instructies en uitleg over de methode van gebruik.

 

* Foto's van de plaats waar ik water haal worden toegevoegd zodra de praktijktest wordt uitgevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ben erg benieuwd naar wat je onder de microscoop gevonden hebt. Wil binnenkort namelijk een Lifestraw kopen ;)

 

White Eagle

 

Ik vind een Sawyer praktisch makkelijker en is nog compacter ook. Overweeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even overlegd met een collega van me die nogal thuis is in biologie en chemie en van wie ik desgewenst wel een lab mag gebruiken. Het blijkt zonder een gedegen kennis toch moeilijker te zijn dan ik dacht. Bovendien is de lifestraw zo uitgebreid getest door de fabrikant en zijn daarvan testresultaten beschikbaar. Uiteindelijk ben ik dan afgegaan op de tests van de fabrikant. Ik vermoed dat het moeilijk zou zijn om daarmee te gaan frauderen zonder dat het publiek gemaakt wordt. Dat risico neemt een fabrikant volgens mij niet. De life straw heeft als nadeel dat je je 'rietje' in een fles of waterplas moet stoppen en zuigen. Wil iemand anders drinken, dan drinkt ie ook van het rietje. Dat lijkt me niet erg hygiënisch (als er besmettelijke ziekten zijn en voor mij al helemaal niet omdat ik bijzonder infectiegevoelig ben). De life straw go heeft mijn inziens hetzelfde nadeel. Grote hoeveelheden water filteren wordt op die manier moeilijk en hoe wil je daar bijvoorbeeld thee of soep van gaan maken ?

 

Als ik zou moeten kiezen tussen een life straw en een life straw go dan ga ik voor de life straw go.

 

Daarnaast heb ik ook nog een low-budget filter dat gemakkelijk te gebruiken is in een statische set up en kostenefficiënt is. (Ik koos toen voor het Tulip filter omdat dat relatief snel filtert.) Aangevuld met een voorraadje dunnen bleek en waterzuiveringstabletten (zowel met als zonder chloor).

 

Als ik vandaag de keuze zou moeten maken, zou ik opteren voor de Sawyer minifilter om enkele redenen :

- Je schroeft 'm gewoon op een petfles

- Kan m gebruiken met een apart reservoir

- Lage kostprijs per liter gezuiverd water

- Lichtgewicht

- Polyvalent inzetbaar

 

Omdat ik wel al een paar dingen heb en ook beschik over voldoende brandstof om het volgende decennium water te koken, kies ik ervoor om geen bijkomende uitgaven te doen. Uiteindelijk gebruiken we vandaag geen waterfilter. (Behalve de Brita filterkan met actieve kool omdat we overstapten van flessenwater naar kraantjeswater - de filterelementen kopen we overigens alleen maar als er fikse kortingen zijn -momenteel nog voor 20 maand filters op voorraad.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een Sawyer praktisch makkelijker en is nog compacter ook. Overweeg.

 

Helemaal mee eens en de Sawyer mini heeft ook nog eens 350 x meer filter capaciteit dan de lifestraw.

 

BTW, post 2000 en meer aandacht besteed ik daar niet aan :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens en de Sawyer One heeft ook nog eens 350 x meer filter capaciteit dan de lifestraw.

 

BTW, post 2000 en meer aandacht besteed ik daar niet aan :o

 

[ATTACH=CONFIG]11789[/ATTACH]

 

 

Hip hip hoera, waar is dat feestje ? Hier is dat feestje !

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...