Ga naar inhoud
GENEGEERD

De tektonische platen

Kans
 Share

Recommended Posts

Voor diegene die het niet weten:

De tectonische platen zijn stukken aarde die zich om onze aardbol bevinden.

Sommige stukken komen als land boven het water vele stukken bevinden zich onder onze zeeen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tektonische_plaat

Deze platen bewegen zeer langzaam ten op zichten van elkaar, en al zijn deze bewegingen zeer langzaam de effceten zijn goed merk- en zichtbaar.

Omdat zich tussen deze laag geen mooi smeersysteem zit gaan de bewegingen vrij schoksgewijs.

Langzaam bouwd zich een spanning op en op een geven moment komen de betreffende platen tov elkaar in beweging, de wrijvings coefficient wordt overwonnen, en in een kort tijdsbestek nemen de platen hun nieuwe positie in waarbij de spanning weer langzaam kan gaan opbouwen.

Deze aardkorsten zijn echter zo groot in omvang dat de energie die bij zo een beweging vrij komt enorm is.

Als deze platen in beweging komen dan merken we dit aan de bijbehorende aardbeving(en)

Op de overgangen van deze platen vinden we ook meestal actieve vulkanen ( de ring van vuur)

In sommige van deze gebieden zijn er jaarlijks vele aardbevingen , vaak kleine schaal 1-3 http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving mar soms, gelukkig minder vaak, ook hele zware.

In andere gebieden komen de aardbevingen maar heel af en toe voor maar als ze gebeuren kunnen ze dan wel enorm in omvang zijn, denk aan de opbouwende spanning in de san andreas breuk

Helaas is de mens slecht in staat om de risicos van zeer grote rampen die echter sporadisch, 1 keer per meerdere generaties, voordoen goed in te schatten. Door hun onvoorspelbaarheid worden ze vaak maar genegeerd. Vaak heeft dit ook direct voordeel als drijfveer, een vulkanisch gebied is vaak vruchtbaar, een uitbarstig die eens in de honderden jaren plaats vind lijkt dan al snel een aanvaardbaar risico tov de voordelen die de vruchtbare grond heeft te bieden.

En dit brengt me bij de tektonische platen waar ik het eigenlijk over wil hebben.

De tektonische platen van macht, geld, exponentiele groei.

De tijdschaal die ermee samengaat en de risico's.

Grote beschavingen hebben allemaal veel tijd nodig gehad om op te bouwen en tot wasdom te komen maar zijn ook allemaal weer ten onder gegaan.

Dit gaat net zo goed op voor elk fiat systeem.

Over het algemeen lijkt de tendens dat de omvang en duur van de opeenvolgende systemen groter wordt.

Het huidige systeem van wereldhandel, valuta, macht enz enz is enorm in omvang.

Dit heeft ons veel goeds gebracht maar net zoals elk voorgaand systeem is het corrupt is er misbruik, en lijkt het onvermijdelijk dat het uit de hand moet lopen.

En zoals altijd, hoe meer risico er genomen wordt, hoe hoger je klimt, hoe groter de vooruitgang, hoe complexer het systeem, des te groter zal een eventuele klap kunnen zijn.

En op de een of andere manier is de mens enorm goed in het weg redeneren van de risico's het ontkennen van het gevaar en het door draven in het kuddegedrag.

Elke keer lijken de zelfde bewegingen zichtbaar, neem de beurskoersen, en elke keer lijkt er een grote groep in staat om op het, toch redelijk duidelijke hoogte punt, in te stappen in de overtuiging dat het nof veel beter kan of in de angst om de grote winsten mis te lopen.

Wel leuk om te beseffen dat deze 'hebzucht' ons is ingegeven door het huidige fiat systeem met de daarbij behorende inflatie die ons gedwongen heeft om uit zelfbescherming deze speculatieve gedachte gang te ontwikkelen om maar boven water te blijven.

Dit in tegenstelling tot het eeuwen oude systeem waarbij PM of ander bezit gewoon waardevast was of zelf deflationair gedrag vertoonde en de speculative handelswijze helemaal niet nodig was. Simpel sparen, een boerderij opbouwen enz, was een perfecte manier om jezelf te beschermen of voor te bereiden op je pensioen.

Het hele huidige systeem is gebaseerd op oneindige groei, schulden opbouwen, speculatief handelen, en is dus per definitie niet houdbaar.

En langzaam maar zeker zijn we aangekomen op een punt waarop eea overduidelijk zichtbaar aan het worden is.

Natuurlijk zijn er nog hele volksstammen die niet willen inzien dat het systeem eindig moet zijn, want op de pof leven is zo lekker simpel en je wordt er niet moe van.

Het vertrouwen in overheden en de financiele wereld is bij velen nog onfeilbaar, want dat zijn toch wijze mensen die er voor gestudeerd hebben en het beste met ons voor hebben?

Zij zullen het toch niet compleet uit de hand laten lopen, ze zullen er zelf ook last van hebben enz enz ?

En ja daar hebben ze vaak gelijk in, met een opmerking: als de mensen aan de top ook op dezefde manier zouden denken als de mensen die die opmerkingen maken.

Helaas zijn we met zijn allen daar ergens in de opvoeding, scholing enz compleet naast de realiteit gaan lopen:

NIET ALLE MENSEN DENKEN HETZELFDE !

Het is voor 70%, gokje van me, van de mensen ondenkbaar dat je ten koste van een ander zelf beter zou worden en dan vooral terwijl jezelf dat 'beter' al helemaal niet nodig hebt omdat je het al 'perfect' voor elkaar hebt.........

De 20%, weer die wilde gok, die dit wel degelijk inziet zal of zijn mond houden omdat de rest hem toch noet gelooft, of mischien wel graag mee wil doen met die 10%, dit zal toch wel in de buurt van de realitiet zitten, die het overvloedig goed voor elkaar heeft.

Die 10% zijn dus de anders denkende, de sociopaten en psychopaten.

Een eigenschap die ze goed van pas komt bij het aansturen van complexe systemen en organisaties maar waarvan de negatieve kantjes natuurlijk niet vergeten mogen worden. Vergeet je die negatieve kantjes wel en laat je 10% als maatschappij hun gaan gaan of ondersteun je die zelfs omdat je er dan zelf beter van wordt, dan krijg je uiteindelijk de huidige toestanden en moet je ook niet raar staan te kijken als die 10% de rest al collateral damage kan gaan zien bij het verwezenlijken van hun eigen doelen.

Ik heb geen idee hoe eea precies verder zal gaan.

Ik heb geen idee van de precieze timing.

Maar er maar op vertrouwen of hopen dat het zomaar goed komt of dat die 10% spontaal zal veranderen nou daar weet ik het antwoord wel op, NO FUC.... WAY !

( sorrie geen tijd voor de standaard controle dus er zullen wel 'wat' foutjes in staan :o )

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik probeer alle gevoelens te negeren en even naar de feiten te kijken.

De Amerikaanse dollar is de wereldhandels munt.

Daar door is er veel vraag naar dollars buiten Amerika, en als er veel vraag naar iets is dan heeft dat waarde.

Hierdoor heeft Amerika twee enorme voordelen de laatse 40-50 jaar gehad:

- Amerika heeft veel geld kunnen creeren zonder dat de waarde van die dollar instorte.

Het is hetzelfde als zeggen dat Amerika schulden heeft kunnen exporteren, enz.

- Amerika heeft veel goederen goedkoop kunnen importeren.

Door die enorme vraag naar dollars uit het buitenland, en Amerika verscheept natuurlijk niet containers vol dollars enkel om die landen behulpzaam te zijn , ze willen daar goederen en diensten voor terug.

Heel simpel, Amerika heeft door deze positie decenia lang hun welvaart, economie, leger, en domweg alles kunnen laten groeien en laten draaien door deze financiering uit de rest van de wereld.

Het duidelijkste voorbeeld is natuurlijk China met zo'n 1.300.000.000.000.000.000 dollar op hun handelsbalans.

Daarachter komt direct Japan met 1,2 trillion (weer die 18 nullen die China ook heeft, ok 1,3 met 17 nullen).

http://www.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/tic/Documents/mfh.txt

Dit is allemaal geen probleem zolang iedereen het spel blijft meespelen, maar vooral als het vertrouwen in die dollar blijft bestaan.

En juist dat is wat langzaam, sinds 2008 maar recentelijk steeds sneller en openlijk, maar zeker aan het veranderen is.

Tot nu toe zijn het eigenlijk alleen uitlatingen geweest en indirecte acties.

Er is door de Chinese economen en politiek al een paar keer heel duidelijk vertelt dat meer dollars op de handelsbalans niet wenselijk is en indirecte maar hele duidelijke signalen zijn bv de goud en andere grondstoffen inkoop acties, grondstoffen die niet direct nodig zaan maar worden opgeslagen ipv tegoeden op hun handelsbalans!

Maar nu blijkt dus dat in December China daden bij woorden heeft gevoegd en daadwerkelijk hun dollar positie zijn gaan afbouwen.

In december is hun dollar positie met zo'n 3,6% afgenomen, ze hebben dus ongeveer 50.000.000.000.000 dollars omgezet.

http://www.silverbearcafe.com/private/02.14/chinamove.html

Nou heb ik heel vaak geschreven wat de dollar voor de wereld betekent en wat de gevolgen zullen zijn als daar iets mee fout gaat.

Dus nog even in het kort:

Als de dollars niet meer door het buitenland worden afgenomen kan Amerika niet doorgaan met het huidige uitgave patroon.

Dus zal de overheid minder moeten uitgeven.

Nou hebben we denk allemaal de afgelopen jaar wel gezien hoe soepel dat gaat en Amerika kent maar een oplossing meer geld lenen.

Dit is precies wat nu al een tijdje gaande is en wat oa QE genoemd wordt.

De FED pomt dollars in het systeem en tegenover die dollars komt dan Amrikaansschuldpapier of bv huizen, gebouwen enz waarop leningen zitten.

De FED moet dit doen omdat de rest van de wereld die dollars niet meer absorbeert en er dus onvoldoende vraag is.

Dit vergroten van de geldhoeveelheid heeft als bijeffect dat het vertrouwen in de dollar afneemt, ieder zinnig mens moet snappen dat je niet zomaar, oneindig, geldbriefjes kunt drukken en dat iedereen daarmee rijk en gelukkig kan worden?

En dus heeft de FED ondertussen een enorme bult dollars bijgedrukt in een poging de economie, en dus de werkgelegenheid enz enz, in stand te houden en de Amrikaanse overheid hun geldspendeerverslaving te kunnen laten doorgaan.

Ik vermoed dat mede daardoor China ziet dat de waarde van de dollar in gevaar komt en aangezien zij die nogal wat op hun handelsbalans hebben staan, willen ze daar eigenlijk vanaf.

Het vaak aangehaalde scenario dat China ooit alle dollars zal dumpen om Amerika failliet te laten gaan lijkt onwaarschijnlijk, zodra China echt begint met het dumpen van die dollars in een te kort tijdsbestek dan zullen de resterende dollars die ze hebben en niet snel genoeg kunnen dumpen teveel hun waarde verliezen en zal China daar zelf ook enorm veel pijn van hebben.

Nee, het lijkt veel waarschijnlijker dat China hun dollar positie langzaam zal afbouwen, en zo min mogenlijk open over zijn, door bv grondstoffen in te slaan en langzaam maar gestaag hun dollars om te zetten in grond, mijnen, huizen, bedrijven, goud enz enz.

En wat is China nu de afgelopen jaren aan het doen? Juist, Precies Dat !

Wanneer eea niet meer te ontkennen is en ook voor de rest van de wereld duidelijk wordt is nu dus de grote vraag.

Zodra het grote plaatje duidelijk is zal geen enkel land teveel blootstelling aan dollars willen hebben en zal dus ook Japan en alle andere landen met dollars op hun handels balans die willen dumpen ( en dat zijn dus bijna alle landen!)

De gevolgen voor Amerika zullen enorm zijn.

Ik heb geen idee wat de FED gaat doen, maar het lijkt erop dat de FED in eerste instantie de QE weer gaat verhogen, de huidige QE is niet voldoende geweest om de economie/werkgelegenheid voldoende te ondersteunen, want daar gaat het gewoon niet goed mee.

Maar in combinatie met dollars die uit de hele wereld komen terug zwemmen zal dit wel een enorme overkill aan dollars kunnen zijn.

De dollar wordt minder waard, het vertrouwen in de dollar zal wegebben en ineens zal de omloopsnelheid van die dollars gaan toenemen, na jaren van afname, wat de inflatie redelijk in de hand heeft weten te houden ondanks de enorme QE, en dan krijgt Amerika pas echt een inflatie klap voor de kiezen!

Het zal bij het publiek duidelijk worden dat het beloofde herstel in de economie een mooi vehaal is geweest maar in praktijk niet bestaand en dan krijgt de beurs een kleine correctie van zo'n 20-50%.

Helaas zal dit soort extreme gebeurtenissen ook de andere beurzen een klap geven.

Heel snel zal bij iedereen duidelijk zijn dat we allemaal te ver in de schulden zitten en economisch zal dat enorme problemen bloot leggen. Pensioenfondsen zullen echt moeten ingrijpen en met de billen bloot moeten dat alle mooie beloftes niet houdbaar zijn voor de komende ouderdoms golf. Natuurlijk wordt de beurscrash aangegrepen en was het anders allemaal enorm mee gevallen...

( natuurlijk onzin maar wie zal zich daar dan nog druk over maken, we zijn dan met zijn allen de knoopjes aan elkaar aan het maken of erger)

Dit alles zal voldoende zijn om het hele systeem te laten wankelen.

Wie koopt er nog een nieuwe mobiele telefoon als er nauwelijks eten op tafel kan komen?

Enz enz, dus de hele luxe industrie waar ongeveer 30-50% van de goede banen momenteel zitten zal langzaam tot bijzonder snel omvallen. ( nog meer werkeloosheid nog minder te spenderen, nou ja vul maar in)

De banken zullen ook door het mandje vallen, hypotheken en andere gemaakte schulden zullen niet meer afbetaald kunnen worden, de derivatenhandel zal compleet waardeloos zijn geworden, enz enz.

De overheden zullen in inkomsten zien verdampen omdat de belastingen veel minder zullen opbrengen dan nu het geval is, in eerste instantie zullen ze dit gaan proberen op te lossen door de huidige belastingen te gaan verhogen, met als effect dat het weinige geld dat er nog is door de overheid wordt gestolen. Maar al snel zal er domweg niks meer te halen zijn.

De economie zal zich precies zoals nu in Griekenland gebeurt compleet ondergronds en zwart gaan?

De overheid moet gaan krimpen, nog meer werkelozen, minder inkomsten enz.

Als de bevolking niet comleet in opstand komt zal er nog redelijk wat orde en handhaving zijn, maar jet is niet uit te sluiten dat de bevolking zo arm is geworden en dat ze de overheid als dusdanige parasiet zijn gaan zien dat rellen of zelfs een burgeroorlog niet uit te sluiten is.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

G20 pompt 1500 miljard euro in wereldeconomie

De 20 voornaamste economieën hebben afgesproken de mondiale economie de komende vijf jaar met 1500 miljard euro te vergroten. Dat is in Sydney besloten tijdens de G20-top.

De verzamelde ministers van financiën en centrale bankiers zegden toe met maatregelen gezamenlijk te streven naar twee procent extra groei van hun bruto binnenlands product, los van de normale groei. Dat komt neer op circa 1500 miljard euro.

Hoe ze die groei willen bereiken is nog onduidelijk. In november wordt daarover gesproken bij de volgende G20-top in Brisbane.

''Het gaat om ambitieus maar realistisch beleid", aldus de ministers van financiën in een gezamenlijke verklaring.

De maatregelen moeten de investeringen aanjagen, de handel gaan stimuleren en de werkgelegenheid moeten vergroten. De Australische minister van financiën Joe Hockey repte over 'tientallen miljoenen extra banen' die dankzij het besluit zouden kunnen ontstaan.

IMF-baas Christine Lagarde zei positief te zijn over de uitkomst van de top: "Het is haalbaar en in lijn met onze analyse. De maatregelen zijn nodig voor een duurzamere en substantielere groei."

De Duitse minister Schäuble was sceptischer. "Hoeveel groei bereikt kan worden, is een gecompliceerd proces dat niet door politici gegarandeerd kan worden."

De G20 werd het ook eens over meer transparantie. De centrale banken zullen ´duidelijk´ blijven communiceren over hun monetair beleid.

http://www.telegraaf.nl/dft/22325360/__G20_pompt_1500_miljard_euro__in_wereldeconomie__.html

• Leuk 1
Link naar reactie

@Kans, goed verhaal. Dat is ook precies wat ik laatste tijd oppik van het internet. China kan niet in een keer zijn dollars dumpen, maar doet met 'slechts' $50 miljard per maand. Maar het wordt al wel opgepikt, men ziet het gebeuren. Dus het is een kwestie van tijd dat andere partijen met miljarden aan Amerikaanse schuldpapieren of dollars ook beginnen te lozen. Volgens mij is er niet heel veel voor nodig om een domino effect op gang te brengen. Volgens mij kan een beetje miljardair de zaak al onderuit halen als hij in één keer zijn dollars inwisselt voor euro's of yuans.

Ik las ook ergens dat terwijl China $50 miljard dumpt een andere partij voor iets van $30 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties inkocht: België, dus Brussel, dus Europa. Ik weet niet meer op welke blog en ook niet of het waar is. Maar het zou me niet verbazen als het klopt. Het zou betekenen dat ook Europa zich zorgen maakt over de positie van de dollar.

Link naar reactie

Klopt belgie heeft dat gedaan zie dit bericht met de verwijzing naar de bron:

http://preppers.nl/forum/threads/8879-Vinger-aan-de-pols-houden-!

K a n s

@Kans, goed verhaal. Dat is ook precies wat ik laatste tijd oppik van het internet. China kan niet in een keer zijn dollars dumpen, maar doet met 'slechts' $50 miljard per maand. Maar het wordt al wel opgepikt, men ziet het gebeuren. Dus het is een kwestie van tijd dat andere partijen met miljarden aan Amerikaanse schuldpapieren of dollars ook beginnen te lozen. Volgens mij is er niet heel veel voor nodig om een domino effect op gang te brengen. Volgens mij kan een beetje miljardair de zaak al onderuit halen als hij in één keer zijn dollars inwisselt voor euro's of yuans.

Ik las ook ergens dat terwijl China $50 miljard dumpt een andere partij voor iets van $30 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties inkocht: België, dus Brussel, dus Europa. Ik weet niet meer op welke blog en ook niet of het waar is. Maar het zou me niet verbazen als het klopt. Het zou betekenen dat ook Europa zich zorgen maakt over de positie van de dollar.

Link naar reactie

We zitten met 7 miljard mensen op deze aardbol,Maar hoeveel geld is er op deze aardbol?Stel we gaan alles gelijk verdelen,dan zou iedereen rijk zijn.Maar wie gaat dan mijn villa bouwen?Zo gek zit het systeem al in mekaar,dat als je alles eerlijk zou verdelen,dat dan niemand meer hoeft te werken

Zo drastisch hoeft het ook niet te zijn. Veel mensen hoeven helemaal niet steenrijk te zijn, maar een menswaardig leven, wil iedereen wel en daar heeft iedereen ook recht op.

Ik heb zojuist gekeken naar Tegenlicht met als onderwerp De terugkeer van de utopie met Rutger Bergman. Ook daar kwam het onderwerp gratis geld aan bod, oftewel een basisinkomen voor iedereen. Nu blijkt dat er al meerdere experimenten zijn geweest in de jaren zeventig. Eén daarvan in Canada, het Mincone experiment. De resultaten daarvan, zijn pas in de afgelopen geanalyseerd. En wat blijkt? Het was een doorslaand succes.

En we zullen een dergelijke kant op moeten gaan, want (als het systeem niet zou klappen) we gaan een tijd tegemoet waar steeds minder middenklasse banen te vergeven zijn. Er is over 20 jaar geen werk meer voor iedereen.

Verder was het een interessante uitzending, hoewel ik op een aantal punten ook wel onderbelicht vond. Bergman gaat uit van de vergelijking met een middeleeuws schilderij van Breughel over luilekkerland. In die tijd verlangde men het leven dat wij nu leiden. Zoveel gemak, zoveel luxe, zo weinig honger. Wij beklagen ons over onze luxe positie.

Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Het is juist de onzekerheid over de houdbaarheid van het systeem, de wetenschap dat we op te grote voet leven, te zwaar op niet hernieuwbare grondstoffen leunen, dat we paden ingeslagen zijn, waarop we niet meer terug kunnen, de manier waarop we steeds verder geknecht worden en aan privacy inboeten en niet te vergeten de ongelijkheid in welvaart die extreme proporties heeft aangenomen.

• Leuk 1
Link naar reactie

De goud plaat alleen is al bijzonder in beweging momenteel.

Al wordt de goudmarkt al heel lang gemanipuleerd en zijn er al eerder zware aardverschuivingen geweest; loskoppeling van de dollar, confiscatie door overheid enz., momenteel is er een wel ongekende spanning aan het opbouwen.

De kooplust van Chine is redelijk onvoorstelbaar.

Als een enkel land ongeveer de gehele wereldproductie van iets opkoopt zou dat in bijna alle gevallen permament op het nieuws zijn en veelal direct tot enorme problemen leiden. Of het dan om olie, of een grondstof, of voedsel zou gaan het maakt eigenlijk niet uit.

Alleen nu het om goud gaat lijkt het niet echt iets te zijn dat het vermelden waard is?

Natuurlijk heeft dat met iets te maken wat men liever niet wil dat duidelijk wordt bij de gemiddelde burger....

En toch weten we allemaal wat het kan inhouden als slechts een partij ergens het alleenrecht op heeft of als enige iets heeft te bieden of kan maken enz?

Zodra de direct beschikbare goud voorraad op is, dat merkt de opkopende partij als eerste, dan kan die opkopende partij heel snel het spel van vraag en aanbod naar zich toetrekken en eigenlijk per direct geheel autonoom de prijs vastleggen.

Zodra China geen goud meer uit de markt kan trekken, dan is er nog alleen de vraag hoeveel is er nog over en tegen welke prijs willen de overgebleven eigenaren het goud wel verkopen?

Als China op dat moment besluit om in de markt te roepen dat zij elke ounce aankopen tegen prijs x en vervolgens die prijs handhaven ongeacht het aanbod dan is op dat moment de prijs van goud per defacto x.

En het mooie is dat die prijs op dat moment, hoogst waarschijnlijk, wordt uitgedrukt in fiat, en zolang dat domweg bij te drukken is wat maakt het dan voor de partij die het geld kan drukken nog uit wat die prijs is?

Dus China koopt momenteel Goud in met fiat geld waarvan we redelijk kunnen aannemen dat het binnen kort compleet waardeloos is...

En zodra ze al het beschikbare goud uit de markt hebben zullen ze een laatste shakeout doen door al het goud tegen, wat nu, absurde prijzen te kopen.

Op dat moment kan China gewoon de prijs van goud zelf vastleggen en zal de prijs van goud zomaar een nieuw tijdperk ingaan.

De laatste shakeout zal wel even pijn doen maar tov de waardestijging die dat tot effect zal hebben van het goud dat ze reeds in bezit hebben waarschijnlijk niks voorstellen.

Het is een soort Gebroers Hunt actie maar dan met goud ( en waarschijnlijk idem in zilver) alleen met dit verschil dat niemand ze kan tegenhouden......

Natuurlijk valt dit moment samen met het moment dat alle fiat valuta enorm onder spanning komt te staan.

Daar is momenteel weinig voor nodig en China kan daar ook makkelijk een handje helpen door wat dollars te dumpen.

Zelfs het tegenovergestelde, dollars inkopen, zal evengoed een desastreus effect hebben.

Of, wat China nu doet, de yuan in waarde laten devalueren heeft extreme gevolgen:

Iedereen ging ervanuit dat de yuan in waarde zal blijven stijgen en hebben daar massaal op gegokt, de zo genaamde carry trade, en zoals altijd met gokken en helemaal met hefboom werking is winnen leuk, maar bij echte verliezen gaan er domweg 'koppen' rollen.

Ook hier is weer van toepassing dat enkel nog telt: wanneer en wat gaat China precies doen en niet OF.

De gevolgen zullen onvoorstelbaar groot kunnen zijn omdat de spanning die in vele decenia is opgebouwd in relatief korte tijd vrij komt.

Vergeet ook niet dat China al met fiat geld speelde toen de rest van de wereld nog in het stenentijdperk zat.

Zij hebben meer fiat systemen meegemaakt die zijn omgevallen dan welke natie dan ook.

Dus reken maar dat ze wat dat betreft aardig weten hoe het spel gespeeld moet worden.

De verliezers zijn al lang duidelijk, de derivatenhandel, de aandelen, de fiat valuta's, de banken, overheden, de burgers.

De paar winnende zaken en partijen dat is wat moeilijker, maar als dit scenario zich gaat uitspelen dan zal PM relatief veilig zijn.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

• 1 month later...

Search Results

6 earthquakes - DownloadUpdated: 2014-04-18 22:54:15 UTC+02:00Showing event times using Local System Time (UTC+02:00)6 earthquakes in map area

7.2 36km NNW of Tecpan de Galeana, Mexico 2014-04-18 16:27:26 UTC+02:00 24.0 km

7.4 111km S of Kirakira, Solomon Islands 2014-04-13 14:36:18 UTC+02:00 35.0 km

7.6 100km SSE of Kirakira, Solomon Islands 2014-04-12 22:14:39 UTC+02:00 29.3 km

7.1 57km SW of Panguna, Papua New Guinea 2014-04-11 09:07:21 UTC+02:00 50.0 km

7.7 49km SW of Iquique, Chile 2014-04-03 04:43:14 UTC+02:00 31.1 km

8.2 95km NW of Iquique, Chile 2014-04-02 01:46:46 UTC+02:00 20.1 km

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...