Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw seizoen!


eva1986

Aanbevolen berichten

Voor de mede moestuiniers... Zijn jullie al van start? Wat plant/zaai je dit jaar?

 

Ik heb nu al weer te veel voorgezaaid geloof ik... Maar tijdens het zaaien bekruipt mij iedere keer het gevoel: "wat als de pleuris midden in de zomer uitbreekt, dan ben ik te laat..." Onzin natuurlijk, want aan pot/blikvoer hebben we ook genoeg voor de eerste tijd, haha.

 

Hier binnen gezaaid o.a. roma tomaat, snackpaprika, pepers, uchi kuri's (écht een tip als je de ruimte hebt!) en nog wat kruiden. Buiten ook wat kruiden, lente-uitjes, kervel, verschillende soorten sla, aardbeien eens opgeschoond (nog veel groen, zelfs hier en daar al bloemknoppen! (doordragers) Nieuw rek gemaakt voor de peultjes...

 

Heerlijk om weer even buiten bezig te zijn!

 

En vanavond maar eens een moestuin maaltje gegeten, pastinaak en aardpeer! (uit de tuin van pa :o ) Hier geen plek voor aardpeer helaas, woekert me te veel!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

't Begint hier ook te kriebelen en ik heb al een vensterbank uitgeruimd. Na de late vorst van vorig jaar ben ik nog wel enigszins op m'n hoede.

 

Behalve de laurier hebben veel kruiden dit jaar gewoon buiten overwinterd dus daar heb ik weinig omkijken naar. Toch de rozemarijn weer wat aangevroren (bruine takjes), 'k zoek nog steeds eentje die wat meer vorstbestendig is, zoals de valse salie die ik heb, die trekt met gemak -20. Brocolli en spitskool van vorig jaar zullen we snel gaan bloeien als het wat warmer wordt.

 

Vooral met de tomaten wil ik niet te laat zijn dit jaar dus moet ik echt mee beginnen, vorig jaar dus duidelijk te laat en vele kilo's werden niet rijp. (moneymaker en pomodori's)

Bietjes ga ik wat uitbundiger planten, wat een makkelijk gewas is dat, 'k hoefde dit jaar geen enkel moeite te doen en kon ze oogsten wanneer ik ze nodig was. Bij strenge vorst kun je ze altijd nog afdekken. :cool:

Gemak dient de mens niet waar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een stuk omgespit ten eerste om het mest van de konijnen hokken kwijt te raken en ten tweede had ik hier een hoop bladeren van de straat bomen waar ik geen blijf mee wist . Dus gelijk alles onder gespit voor bemesting . Anders nog niet veel uitgericht in de moestuin .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een stuk omgespit ten eerste om het mest van de konijnen hokken kwijt te raken en ten tweede had ik hier een hoop bladeren van de straat bomen waar ik geen blijf mee wist . Dus gelijk alles onder gespit voor bemesting . Anders nog niet veel uitgericht in de moestuin .

 

Geert

 

Onderspitten van blad, foei! Gewoon bovenop laten liggen als mulch, verteerd het nog het beste (blad is weerbarstig op dat vlak) en helpt tegen het onkruid.

Mooie zwarte aarde is het ideaal van vele tuiniers, maar ook dat van onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderspitten van blad, foei! Gewoon bovenop laten liggen als mulch, verteerd het nog het beste (blad is weerbarstig op dat vlak) en helpt tegen het onkruid.

Mooie zwarte aarde is het ideaal van vele tuiniers, maar ook dat van onkruid.

 

Ja kan best zijn maar met die wind die we hier gehad hebben moest ik het iedere dag opnieuw samen harken en vegen . Nu ben ik er vanaf .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kan best zijn maar met die wind die we hier gehad hebben moest ik het iedere dag opnieuw samen harken en vegen . Nu ben ik er vanaf .

 

Geert

 

Gooi er dan een heel klein beetje kalk bij. Dat spul verzuurd je bodem erg snel.

Ikzelf gebruik Maerl, dat is koraal algen kalk, alleen nog via het internet te bestellen.

Voordeel van dat spul is dat je niet zo snel overdoseerd en er zitten heel veel nuttige sporenelementen en mineralen in.

Ik heb het hier besteld: http://www.leplantage.nl/Maerl

 

Wees niet bang voor de koraalriffen, ze graven hier niet het groot barriere rif voor af, maar snelgroeiende dode algemene rifjes en richeltjes.

 

Als je fruitbomen hebt ook ideaal, met een geschikte sproeier kun je het op de stam spuiten tegen ziektes en alg aangroei.

Gooi wat in een emmertje water, goed roeren en dan een uurtje het grove spul laten bezinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke topic! Het kriebelt inderdaad flink. Afgelopen maanden mijn stukje moestuin uitgebouwd naar de slootkant zodat ik nu 4 vakken van 2x3m en 2 vakken van 2x2m. Fijn voor een zes vaks vruchtwisseling. Vorig jaar (mijn eerste jaar) een aantal wijze lessen geleerd (zware rivierklei en worteltjes. Vraat door slakken, vogels, muizen, woelmuizen, ratten, watervogels, insecten het leek wel een jungle. En stamslabonen blijven laag, zit je dan met je mooie nieuwe glimmende tonkinstokken. Opbrengst erwten te laag, dus dit jaar alleen capucijners. Etc.)

 

In een ander topic stond een aanbieding van de Lidl voor kleine kweekkasjes te koop vanaf 24 februari . Vorig jaar sloom begonnen, dit jaar proberen wat vroeger erbij te zijn :-) dus die ga ik maar kopen als aanvulling voor binnenshuis.

 

Maar goed dit jaar in de planning:

 

Zaailijst 2014

 

Knoflook Purple Haze (november 2 bollen uitgeplant 25 X opgekomen)

Bosui half maart

Tuinbonen (volle grond staan erin)

Aardappelen voorkiemen feb planten maart

Plantuitjes half maart

Snijbiet maart april

Capucijners

Bietjes

Pastinaak

Courgette

Spekboom/ stokslaboon

Radijs

Dille voor tussen de tuinbonen

Diverse kool

Venkel

Diverse sla

 

Nieuwe Vaste planten:

Kruisbes x2

Framboos x2

Blauwe bes (plek al voorbereid in siergedeelte tuin; speciekuip met gaten ingegraven en gevuld met zure grond)

Kiwibes x2

 

Allemachtig wat een lijst.... Hellup :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eilenbach: Purple Haze, heb je daar ook al knoflook van? Wist ik nog niet. 'k Kweekte vroeger hele andere Purple Haze! ;)

 

Heb je trouwens veel ervaring met Venkel?

Als ik kant en klare plantjes koop altijd een enorm succes, maar zelf zaaien moet ik nog wat bijleren, want die schieten vaak te snel door.

Beetje te rijke grond wellicht, normaal doet het spul het prima op zandgrond, wordt hier veel in de omgeving professioneel geteelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee weken geleden een vaste waterleiding aangelegen naar ons balkon en broccoli en sugar snaps voorgezaait, deze gaan al behoorlijk doorgroeien. Afgelopen zaterdag sla voorgezaaid. Ik wist niet dat broccoli zo'n iel stengeltje wordt in het begin zeg.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja om die reden kon ik het niet laten liggen :o Biologische teelt trouwens op de kop getikt bij een biologisch dynamische moestuin hier in de buurt die in het seizoen elke woensdag en zaterdag een stalletje hebben. Slakken schijnen de schurft aan knoflook te hebben.

 

Biologisch dynamisch is weer heeel wat anders dan biologisch organisch (Pieter Boxman methode en voorloper van de permacultuur, de 12 ambachten, de Kleine Aarde).

Zelf geloof ik er niet in dat een plantje zich een reet aantrekt van de stand van Jupiter of Neptunes, want een bierdopje op m'n tafel heeft al meer gravitatie kracht dan die planeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Biologisch dynamisch is weer heeel wat anders dan biologisch organisch (Pieter Boxman methode en voorloper van de permacultuur, de 12 ambachten, de Kleine Aarde).

Zelf geloof ik er niet in dat een plantje zich een reet aantrekt van de stand van Jupiter of Neptunes, want een bierdopje op m'n tafel heeft al meer gravitatie kracht dan die planeten.

 

Dynamisch i.v.m. de stand van de planeten: Die geven aan welke tijd het is, als een kosmische klok. Heeft geen reet met zwaartekracht te maken. (Hooguit de maanstanden). Gewoon werken met de seizoenen.

Daarom zaai je nu geen pompoenen.

Vroeger hadden ze geen klokkies, die oude natuurvolken, maar konden prima de tijd bijhouden. Dynamisch. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biologisch dynamisch is weer heeel wat anders dan biologisch organisch
Yep, biologisch dynamisch is mét een eigen soort van homeopatie-meststoffen en zon en maanstanden enzo...

 

Van wikipedia:In de biologisch-dynamische landbouw wordt er naast organische mest gewerkt met 'preparaten'.Deze preparaten zouden de vermeende levenskracht van de gewassen ondersteunen. De kosmische krachten zouden via de organische preparaten naar de aarde geleid worden en zo een positieve invloed hebben op de groei van het gewas.

Een voorbeeld van dergelijke preparaten is "preparaat 500": in het najaar worden koehoorns met koemest gevuld en op de akker (40 tot 60 centimeter diep) ingraven. Van de koehoorn wordt verondersteld dat die astrale en etherische krachten vanuit de kosmos verzamelt. In het voorjaar wordt de mest weer opgegraven en in water verdund, waarbij afwisselend linksom en rechtsom geroerd moet worden met een korte tussenpoos. Vervolgens kan de biologisch-dynamische landbouwer het preparaat gebruiken als bijzondere bemesting.

 

Ik ben meer voor koeiemest in de moestuin. Niet zo zweverig. Stinkt wel, maar dat is best snel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dynamisch i.v.m. de stand van de planeten: Die geven aan welke tijd het is, als een kosmische klok. Heeft geen reet met zwaartekracht te maken. (Hooguit de maanstanden). Gewoon werken met de seizoenen.

Daarom zaai je nu geen pompoenen.

Vroeger hadden ze geen klokkies, die oude natuurvolken, maar konden prima de tijd bijhouden. Dynamisch. ;)

 

Goed punt mijn beste. Zolang de zweefteven maar scheidt van de praktische mensch, want die hebben toch een loopje genomen met het dynamische gedeelte! Ook @Stuudje, helemaal met je eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, ik heb nog zaad liggen van rozemarijn die hier zelf met n laag water in pot (oops) heeft overleefd! Ik geloof niet dat t biologisch is, maar t blijkt n overlever! Ga dit jaar wat bijzaaien en in volle grond zetten! Ik kan je wat sturen, of als je liever hebt, de leverancier opzoeken en de soort ;)

 

Tot nu toe meestal de rozemarijn uit de winkel gehaald en die heeft echt moeite met de vorst, ookal is het de 'Officinales' versie.

 

Ik heb goede valse Salie voor je, wel wat oud het zaad, maar zal best nog veelal kiemen. Duurt wel echt een paar jaar voordat je een stevige plant hebt.

Heb zeker interesse, want ben al lang op zoek naar een 'goede' rozemarijn.

 

M'n salie heeft -23 doorstaan, m'n vorige rozemarijn was al tien jaar oud (in m'n pa's tuin) en legde het loodje dat jaar.

Wisselen we pm even wat uit. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag staat een dagje naar de volkstuin gepland. Op de één of andere manier heb ik weinig zin om dit jaar veel aan te planten, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Ik heb met @Geert een afspraak om een outdoor "Bain-Marie" te ruilen tegen een houtkachel a la "Paella". Ik ga de Bain Marie dus een opknapbeurt geven als het droog blijft, zodat deze weer lekker in de Hamerite staat.

 

Verder denk ik dat ik het dit jaar meer bij soorten als aardbeien houdt en wat verse kruiden. Puur om de kinderen iets te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ze hebben lekker spul :) Venkel is bij mij ook doorgeschoten trouwens; waarschijnlijk te vroeg geplant. Ga het gewoon weer proberen, je kan de uitschieters altijd nog door de salade gooien.

 

Venkel is trouwens iets dat heel snel doorschiet . Het heeft goed bemesten grond nodig .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Venkel is trouwens iets dat heel snel doorschiet . Het heeft goed bemesten grond nodig .

 

Geert

 

En imo doet venkel t beter in kas... Misschien door minder temperatuursschommeling?

 

Als ik plantjes koop, schieten ze niet door, maar kan de exacte soort niet achterhalen.

Gezaaide venkel schiet bij mij wel snel door en het verbaasd me een beetje dat ze dus goed bemeste grond nodig zouden hebben, want het wordt veel gekweekt hier in Drenthe op relatief arme zandgrond.

Misschien veel mest nodig? Nu ja, 'k zal ze in 't begin niet te veel verwennen en beetje langzaam laten groeien in een potje zodat ik hopelijk wat sterkere plantjes krijg die dan in de tuin kunnen, met een handje koemest korrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonet even aan een ervaren moestuinier gevraagd hoe het zit met venkel: het is een lange dagsplant dus diep in juni planten was het antwoord. Een vlugge Google: http://www.moestuintips.nl/groenten/bol_knol_gewassen/knolvenkel/knolvenkel.php

 

"Venkel is een zogenaamde lange-dag plant, en gaat dus bloeien bij een langer wordende dag (voorjaar/zomer). Het risico van doorschieten neemt sterk af als we zaaien na 21 juni, dus als de dagen korter worden. De voorjaarsteelt vereist dus ofwel hele gunstige groeiomstandigheden zodat de knollen groot genoeg worden voordat de bloei intreed, ofwel het gebruik van (nieuwe) rassen die minder gevoelig zijn voor doorschieten. 'Fino' is zo'n ras en wordt tegenwoordig veel aangeboden. Daarnaast verdient het dan nog aanbeveling om de plantjes voor te trekken in een koude bak. Knolvenkel kan ook doorschieten als de groeiomstandigheden slecht zijn - een te arme of te droge bodem bijvoorbeeld, of dicht op elkaar gezaaide plantjes. Het 'schieten' is te herkennen aan de vorm van de venkelknol, die wordt lang en uitgerekt in plaats van kort en breed. Binnen in de knol zit dan de ronde bloeistengel."

 

Edit: zelf heb ik vorig jaar Fino venkel gehad; geen garantie dus dat het niet doorschiet.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...